Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2010 #1 Skrevet 6. februar 2010 Nå begynner jeg virkelig å bli lei folk som ikke klarer å holde styr på ungene sine og som prøver å få frem diverse regler. Jeg bor i et boretslag og nå er det visst en gjeng foreldre (hovedsak til barn mellom 12 og 16 år) som mener blant annet at barn under 18 ikke skal få være ute etter klokken 22 på hverdager, at alle skal følge aldergrenser på filmene slavisk og at ingen skal få ha overnatting med motsatt kjønn før de er 18. Det er til og med noen som går så langt at de vil forby ungdommen i boretslaget og ha kjærester og foreldre burde bli kastet ut om de bryter reglene. Styret i boretslaget bare ristet på hodet heldigvis. Er det ikke på tide å oppdra barna selv og godta at ikke alle følger de samme reglene? Det er ikke akkurat noe anarki hjemme hos meg, men så strengt er jeg ikke interessert i å ha det hjemme hos meg. Hva andre velger får bli dems sak mener nå jeg.
kaprifolen Skrevet 6. februar 2010 #2 Skrevet 6. februar 2010 Kødder du!? Får sikkert masse pepper av naivistene nå, men er dette norske foreldre!?
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2010 #3 Skrevet 6. februar 2010 Kødder du!? Får sikkert masse pepper av naivistene nå, men er dette norske foreldre!? Ja, det er norske foreldre.
Gjest Gjest_mikael_* Skrevet 6. februar 2010 #4 Skrevet 6. februar 2010 Sikker på at de ikke har flytta hit fra USA? Dette høres ut som noe amerikanske foreldre kunne funnet på.
kaprifolen Skrevet 6. februar 2010 #5 Skrevet 6. februar 2010 I så fall er jeg offisiellt overrasket/sjokkert/forundret over hvor mye rart folk kan få for seg... Men jeg må egentlig bare flire! tror de virkelig dette skal gå igjennom så lenge dere ikke bor på et sektområde?
Leanne Skrevet 6. februar 2010 #6 Skrevet 6. februar 2010 Blir oppgitt over at foreldre ikke klarer å sette egne grenser for barna sine.. Er noe av det samme i barnehagen til barna mine - på foreldremøte ble det tatt opp at noen barn har med sjokoladepålegg og muffins i matboksene sine. Dette ville ikke alle foreldre sende med, så de ønsket en felles regel om at dette ikke var lov for noen... Kan man ikke bare sette ned foten og si - selv om per har med nugatti så får ikke du lille venn! Er da ikke så vanskelig
Miss Puddel Skrevet 6. februar 2010 #7 Skrevet 6. februar 2010 himmel og hav, "jeg vil oppdra barna mine strengt, og siden du ikke skjønner hva som er best for deg vil jeg bestemme at du også skal gjøre det på min måte..." ååå, glad jeg bor på landet med 1,5 km til nærmeste nabo!"!!!!!!
Chakoya Skrevet 6. februar 2010 #8 Skrevet 6. februar 2010 Jeg synes det igrunn er en interessang tanke å tenke hvorfor disse foreldrene gjør som dem gjør og hvilke oppfatninger dem selv har av saken. Jobber selv med barn til vanlig og opplever mye omsorgssvikt, eventuelt har spesielle behov, og andre barn som ikke er i noen av disse ¨kategoriene¨. Det kan til tider være frustrerende episoder hvor jeg kan spørre meg selv eller andre, hvorfor gjør ikke foreldrene dette, og dette og dette? Dette kan jeg spørre fordi jeg selv og de andre har en oppfatning av det hele, hva vi mener er bedre og best. Det er ikke sikkert alltid våre oppfatninger er den riktige bestandig, men i mange tilfeller tror jeg den er det, ihvertfall slik vi oppserverer barna sin atferd. (Uriktig og riktig er litt vanskelig å snakke om til tider også. For det er ikke alltid det er noe som heter uriktig eller riktig. I mange tilfeller må man bare føle seg frem og finne det som passer hver og en, gjengen, alle sammen osv.) Nå sier jeg ikke at det disse foreldrene mener som TS nevner er riktig, men snakker på også andre grunnlag. Slike problemstillinger møter man mange plasser. (Da mener jeg hvis noen har tankespørsmål om ¨hvorfor gjør ikke bare foreldrene slik og slik og slik?¨. Jeg tror det ligger mye ¨grunner¨ hos foreldrene sitt opphav til grunne angående hvorfor de handler på de måter dem gjør. Noe som er logisk for oss, er nødvendigvis ikke logisk for dem osv. For meg så er det ihvertfall dette som gjør arbeid med mennesker veldig spennende.
CeeCee Skrevet 7. februar 2010 #9 Skrevet 7. februar 2010 Synes mye av dette er helt absurd! Skal ungdommer få portforbud? :O Mtp. aldersgrenser på filmer og spill er jeg dog veldig enig.... Jeg tilbringer mye tid med barn og opplever at veldig mange barn får lov å se filmer og spille spill de ikke er modne nok for. 8-9-10-åringer som får spille GTA f.eks. og går rundt og sier "Jeg killer deg!" Når de skal tegne noe er det bare blod og gørr. Det er skremmende! Da lurer jeg på hva i huleste foreldrene tenker!!? Men det er vel gjerne en annen diskusjon...?
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2010 #10 Skrevet 7. februar 2010 Blir oppgitt over at foreldre ikke klarer å sette egne grenser for barna sine.. Er noe av det samme i barnehagen til barna mine - på foreldremøte ble det tatt opp at noen barn har med sjokoladepålegg og muffins i matboksene sine. Dette ville ikke alle foreldre sende med, så de ønsket en felles regel om at dette ikke var lov for noen... Kan man ikke bare sette ned foten og si - selv om per har med nugatti så får ikke du lille venn! Er da ikke så vanskelig Synes ikke dette er sammenlignbart. Barnehagen skal starte opplæringen av et sunt kosthold og sunne vaner- å forby sjokoladepålegg og kaker er helt på sin plass, synes jeg. (Men ikke fordi noen foreldre ikke vil sende det med sine barn, men som en generell holdning mot usunn mat i hverdagen.) En barnehage jeg vet om har derimot forbudt foreldrene å sende med frukt, fordi det var noen som ble misunnelig på de som hadde med seg spennende frukt. Dét forstår jeg ikke! Frukt er sunt!
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2010 #11 Skrevet 7. februar 2010 Blir oppgitt over at foreldre ikke klarer å sette egne grenser for barna sine.. Er noe av det samme i barnehagen til barna mine - på foreldremøte ble det tatt opp at noen barn har med sjokoladepålegg og muffins i matboksene sine. Dette ville ikke alle foreldre sende med, så de ønsket en felles regel om at dette ikke var lov for noen... Kan man ikke bare sette ned foten og si - selv om per har med nugatti så får ikke du lille venn! Er da ikke så vanskelig Enig med deg. Synes foreldrene selv skal få sende med hva de vil i matboksen. Kanskje har man f.eks hatt bursdagsselskap dagen før, og da skal det være lov å overraske med et sjokoladekakestykke i matboksen. Barn må tåle å se at andre får ting de ikke kan få selv.
Anglofil Skrevet 7. februar 2010 #12 Skrevet 7. februar 2010 Enig med deg. Synes foreldrene selv skal få sende med hva de vil i matboksen. Kanskje har man f.eks hatt bursdagsselskap dagen før, og da skal det være lov å overraske med et sjokoladekakestykke i matboksen. Barn må tåle å se at andre får ting de ikke kan få selv. Enig. Altså, jeg er ikke for å sende mine fremtidige barn med brødskriver med Nugatti og kaker i matboksen, men om barnet mitt har bursdag så kan det hende jeg sender med en muffin. Det gjorde alltid min mor, og jeg synes faktisk det er foreldrenes sak. Får være måte på hysteri. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2010 #13 Skrevet 7. februar 2010 Hva er galt med å ha felles regler for barn i samme alder? Det er da ikke noe uvanlig at foreldre går sammen for å finne en "felles plattform". Vi gjorde det i borettslaget vårt. Det var ikke uvanlig at noen barn ringte på døren hos andre kl 23.30 om kvelden, for å høre om vennene barn kunne komme ut og leke... Da hadde barna våre sovet i 3 timer allerede! Det ble det slutt med da vi innførte felles regler. Regelen var at barna ikke skulle vandre gatelangs, og/eller ringe på hos andre etter et gitt klokkeslett om kvelden. Det var ikke uvanlig at barna kom hjem fra venner, og hadde sett på skrekkfilmer med 16/18-års grense da de var 10... Det ble det slutt med da vi innførte felles regler. Tidligere het det at det behøvdes en hel landsby til å oppdra ett barn, nå skal alle klare det alene, uten hjelp fra noen. Ingen skal be om hjelp, og ingen skal tilby seg å hjelpe... galt blir det uansett!
Gjest gjestdeluxe Skrevet 7. februar 2010 #14 Skrevet 7. februar 2010 Det er ikke akkurat noe anarki hjemme hos meg, men så strengt er jeg ikke interessert i å ha det hjemme hos meg. Hva andre velger får bli dems sak mener nå jeg. Det er ingen som hindrer deg i å oppdra dine barn som du vil.
NenaT Skrevet 7. februar 2010 #15 Skrevet 7. februar 2010 (endret) Enig med deg. Synes foreldrene selv skal få sende med hva de vil i matboksen. Kanskje har man f.eks hatt bursdagsselskap dagen før, og da skal det være lov å overraske med et sjokoladekakestykke i matboksen. Barn må tåle å se at andre får ting de ikke kan få selv. Akkura det siste der er jeg enig i, og der kan man som foreldre hjelpe barna til å forstå at man kan ikke få alt man gjerne vil ha. MEN - jeg synes også at man som foreldre skal ta litt ansvar for de følelsene man bidrar til å skape i andres barn når man sender med ungene matsorter som de andre garantert kommer til å misunne. Er det nødvendig å gi barnet ditt det kakestykket akkurat i barnehagen? Alle de av oss som selv liker søtt vet jo at med en gang noen begynner å spise slikt, så begynner man selv å få lyst på det. Når man da er en liten unge og ikke har mulighet til å gå å kjøpe noe til seg selv, så er det ikke rart at noen blir leie fordi de bare har "kjedelig, sunn mat"... Jeg har igrunnen ikke tenkt over denne problemstillinge før, men jeg tror faktisk jeg ville valgt enten å ikke sende med sånn kose-mat til min unge eller å sende med nok til de andre på avdelingen også og lært henne å dele med seg. Det er også en viktig egenskap som vi som foreldre må lære barna våre. Å dele med andre det vi har selv. Når jeg spiser godteri på jobben, deler jeg alltid med kollegene mine, og uten at jeg krever det fra dem, så gjør de det med meg også. Tror ikke jeg vil forvente noe mindre av mitt barn. Endret 7. februar 2010 av NenaT
Lykkelig eks-frue Skrevet 7. februar 2010 #16 Skrevet 7. februar 2010 (endret) ... Endret 31. januar 2011 av Lykkelig eks-frue
Gjest Gjest_mann_* Skrevet 7. februar 2010 #17 Skrevet 7. februar 2010 Å la styret i et borettslag sette slike felles "fascistiske" regler er intet annet enn latterlig. Styret i et borettslag har som hovedoppgave å sørge for lagets økonomi og sørge for en viss ro og orden mm. Innføre og håndheve regler i oppdragende hensikt er derimot ikke en av oppgavene. Har selv sittet i div styrer, også i borettslag, og jeg kan si at hadde jeg fått et slikt forslag hadde det blitt avfeid glatt. Så får heller håpløse foreldre stemme meg ut ved neste generalforsamling og stemme inn noen som vil innføre fascistregime
Brunhilde Skrevet 7. februar 2010 #18 Skrevet 7. februar 2010 Dette er en problemstilling som dukker opp i forskjellige sammenhenger, og selv om jeg ikke har opplevd at et brl har innført felles regler, så har jeg - på alle trinn - opplevd at noen foreldre vil at alle barna i samme klasse skal ha samme regler å forholde seg til. Jeg syns det må være opp til hver enkelt familie å vurdere hva som er best for deres barn. Felles regler og felles avstraffelse er jeg motstander av.
litle_my Skrevet 7. februar 2010 #19 Skrevet 7. februar 2010 Når det gjelder mat i matpakke i barnehagen og på skolen så opplever jeg også mye rart. Har fått beskjed av lærere at jeg ikke får sende med ditt eller datt, fordi de andre barna blir misunnelige. Ungene har ofte med middagsrester eller grove piroger. Skal ikke jeg kunne gi mine barn det sunne kostholdet jeg vil de skal ha fordi noen andre ikke gjør det? Hehe, nei det er merkelige greier det der. Lillemann her i huset hadde tatt med pizzasnurr for å gi til bestevennen, men fikk ikke lov fordi de andre kunne bli misunnelige. Jeg lurer da på om han hadde fått lov dersom det for eksempel var en brødskive med brunost? Neste gang han ønsker å gjøre dette, skal jeg legge "delematen" i en egen boks med navnet til vennen på. For lærerne kan faktisk ikke vite om dette var noe vi foreldre hadde avtalt, eller jeg hadde lovt bestevennen.
-Alvildebrud- Skrevet 7. februar 2010 #20 Skrevet 7. februar 2010 Hva er galt med å ha felles regler for barn i samme alder? Det er da ikke noe uvanlig at foreldre går sammen for å finne en "felles plattform". Vi gjorde det i borettslaget vårt. Det var ikke uvanlig at noen barn ringte på døren hos andre kl 23.30 om kvelden, for å høre om vennene barn kunne komme ut og leke... Da hadde barna våre sovet i 3 timer allerede! Det ble det slutt med da vi innførte felles regler. Regelen var at barna ikke skulle vandre gatelangs, og/eller ringe på hos andre etter et gitt klokkeslett om kvelden. Det var ikke uvanlig at barna kom hjem fra venner, og hadde sett på skrekkfilmer med 16/18-års grense da de var 10... Det ble det slutt med da vi innførte felles regler. Tidligere het det at det behøvdes en hel landsby til å oppdra ett barn, nå skal alle klare det alene, uten hjelp fra noen. Ingen skal be om hjelp, og ingen skal tilby seg å hjelpe... galt blir det uansett! Enig! Men, jeg mener det er helt vilt, i disse reglene, at man ikke skal få lov å ha kjæreste! Det er går jo ikke an å styre folks følelser, selv om de bare er 16 år;-) Der synes jeg man beveger seg inn i en helt annen diskusjon. Men, altså; felles "regler" i nabolaget gjeldende innetider osv synes jeg er helt flott. Kl 22 for en 15-16 åring er jo slettes ikke tidlig en hverdag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå