Riskrem Skrevet 6. februar 2010 #1 Skrevet 6. februar 2010 Jeg er veldig glad i gruppetimene på Elixia, og tar alt fra aerobic- og dansetimer til spinning og styrke. På spinning- og styrketimene er det ca 70/30 % kvinner/menn, vil jeg hevde. På andre typer timer er det kanskje én mann som deltar. Flere som ser det samme? Jeg bare lurer på hva menn tenker om slike gruppetimer. Det virker jo som menn liker mer hardhendte og tøffe treninger som spinning og styrke, men skyr dans og aerobic som pesten
Kenneth199 Skrevet 6. februar 2010 #2 Skrevet 6. februar 2010 Svært få av gruppetimene passer min målsetting. Derfor er jeg så si aldri på gruppetimer. Liker også å trene når det passer meg selv Hvorfor er det nesten aldri kvinz i frivekt avdelingen?
Sekretæren Skrevet 6. februar 2010 #3 Skrevet 6. februar 2010 Jeg tror det har noe med målsetninger å gjøre, som Kenneth199 sier. Min erfaring er at jenter gjerne starter i gruppetimer, og trener mer selvstendig etterhvert. Mens gutter begynner alene i styrkerommet. Bare en observasjon. Jeg synes også det skal være mer kvinz i frivektsavdelingen.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2010 #4 Skrevet 6. februar 2010 Svært få av gruppetimene passer min målsetting. Derfor er jeg så si aldri på gruppetimer. Liker også å trene når det passer meg selv Hvorfor er det nesten aldri kvinz i frivekt avdelingen? JO det er det. MEG. Og jeg registrerer deg samme som deg. Jenter og kvinner står og tripper på crosstrainer, mølla eller sykkel. Få er veldig svette etter ei økt. Alle ser akkurat like "runde" ut etter et halvt år. Og jeg som sliter på skrapjern sammen med guttunger og gamle garva "kæller", jeg har droppa kilovis og begynner å se trent ut. Dessuten er det mye gøyere og man blir sprek!
tineline Skrevet 6. februar 2010 #5 Skrevet 6. februar 2010 Hvorfor er det nesten aldri kvinz i frivekt avdelingen? Jeg prøvde en stund, men holdt ikke ut lukta.
Miko Skrevet 6. februar 2010 #6 Skrevet 6. februar 2010 Jeg tror det er flere grunner, bl.a.: - menn er ganske enkelt ikke så glad i typiske gruppetimer som aerobic, step, zumba etc. - "alle" vet at det er jenter som dominerer på disse timene og det alene vil få mange menn til å føle seg ukomfortable. - mange menn sliter med koordinasjon, på mange av gruppetimene er det mye armer og ben - til høyre og venster, opp og ned - ikke alltid så lett - mange menn vil heller trene skikkelig styrketrening. Kondisjonstreningen gjør de heller unna på mølla, i skauen eller på sykkelen - tror de foretrekker det fremfor å menge seg med "syklubben" i salen :-) På mitt senter er det menn på styrketimer i sal, dvs. Power, Body Pump o.l. Det er også klart overvekt av menn på boksetimene. Videre er det ofte menn som kommer på core-timer, gjerne direkte etter en spinningøkt. Så helt fraværende er de da ikke!
Larsern Skrevet 6. februar 2010 #7 Skrevet 6. februar 2010 Menn trener for å få bedre form og helse, kvinner trener for å få bedre samvittighet.
Gjest brutal_mann Skrevet 6. februar 2010 #8 Skrevet 6. februar 2010 Går ikke på gruppetimer. Jeg ville bare vert han særingen med det kåte blikket.
Sekretæren Skrevet 6. februar 2010 #9 Skrevet 6. februar 2010 Menn trener for å få bedre form og helse, kvinner trener for å få bedre samvittighet. Artig. Jeg ser mange potensielt skadelidende menn i frivektsavdelingen. Jommen sa jeg form og helse
Chanel.No5 Skrevet 6. februar 2010 #10 Skrevet 6. februar 2010 Jeg synes også det skal være mer kvinz i frivektsavdelingen. Signerer!!
bergans Skrevet 6. februar 2010 #11 Skrevet 6. februar 2010 Hadde jeg vært mann så skulle det ha tatt et innmari lønnsomt veddemål til før jeg hadde begynt med mambo, spark bak og tschatschatscha som det ofte er i aerobics- og steptimer. Jeg digger step, men skulle gjerne ha hatt et mer kjønnsnøytralt utgangspunkt og gjennomføring. Var i begynnelsen kjempepositiv og gledet meg masse til boxfit/boxercise, men der jeg trodde vi skulle få punchbags, hansker og sparring så var det jabs i løse lufta og koreograferte spark. Gutta sluttet etter en kvart time, og det klandrer jeg dem ikke for. Jeg er også ofte eneste jente ved frivektene, og jeg får mange blikk når jeg prøver å finne opp nye compound-øvelser eller tar en annen vri på triceps dips. Føler at mange jenter som henger i testosteronhjørnet tenderer til å bli mer "butch", endrer klesstil og får etterhvert et behov for å vise fram sine muskler (og dermed "aksept"?). Merk, dette er min erfaring og ingen generalisering som sådan, men har sett det ved flere sentra på ulike steder. Jeg kunne ikke ha brydd meg mindre, og trener som jeg føler for det med frivekter, men at det kan føles intimiderende for noen skjønner jeg. Destod større grunn til å plukke opp en Hammerstrength idag og ikke minst det faktum at de fleste jenter mangler styrke i overkroppen og kjernemuskulatur. Hater tredemøller, så jeg kan ikke fatte at folk ikke heller kommer seg ut i skogen, parken, snøen innimellom. Spinn suverent, og der trenger jeg noen til å pushe meg. Der er det ofte en god fordeling, alt fra potensielle Styrkeprøvere til oss med ambisjoner om å ha det gøy i marka når snøen smelter
stjernekyss Skrevet 7. februar 2010 #12 Skrevet 7. februar 2010 Hehe, det har jeg også tenkt på. Men det jeg lurer på, er om flere har lagt merke til at når det først er menn der, så følger de ikke instruksjonene, og tar mange flere reps enn vi får beskjed om? Hehe, innbiller meg at det er et forsøk på å beholde manndommen i et rom fyllt med bare kvinner Selv om det de gjør når de ikke følger instruksjonen ikke kan ha noen effekt Hvorfor er det nesten aldri kvinz i frivekt avdelingen? Fordi jeg synes det er ubehagelig å være midt oppi så mange bøffe menn. Det blir liksom litt gresk for meg. Jeg liker ikke å bli sett på når jeg trener heller. Heldigvis har de et eget rom med litt småstasj der jeg trener, så jeg kan gjøre de øvelsene jeg vil likevel. Før det kom lot jeg være rett og slett.
stjernekyss Skrevet 7. februar 2010 #13 Skrevet 7. februar 2010 Menn trener for å få bedre form og helse, kvinner trener for å få bedre samvittighet. Tull. Og bedre samvittighet i forhold til hva? :klø:
Ladylucky Skrevet 7. februar 2010 #14 Skrevet 7. februar 2010 hehehehehe dette har jeg også lurt på mange ganger:)
Teriyaki Skrevet 7. februar 2010 #15 Skrevet 7. februar 2010 (endret) JO det er det. MEG. Og jeg registrerer deg samme som deg. Jenter og kvinner står og tripper på crosstrainer, mølla eller sykkel. Få er veldig svette etter ei økt. Alle ser akkurat like "runde" ut etter et halvt år. Og jeg som sliter på skrapjern sammen med guttunger og gamle garva "kæller", jeg har droppa kilovis og begynner å se trent ut. Dessuten er det mye gøyere og man blir sprek! Høres rart ut det du sier her. Joda, det er en del som ikke gjør så hard innsats, men min inntrykk er at det er mange som er flinke til å presse seg selv. Jeg trener både kondisjon og styrke, men ikke frivekter. Årsaken til det er av den flaue grunn at jeg tør ikke gå bortover dit Vet ikke hvorfor, men føler meg utilpass der. Men svett blir jeg, noen kilo har jeg mistet (var ikke tykk i utgangspunktet, så er jo begrenset hvor mye jeg kunne miste), muskler har jeg bygget. Så å si at de fleste som ikke er i frivektområdet ikke gjør noe skikkelig ut av treningen blir jo litt vel mye generalisering. Jeg synes det er ganske mange menn på spinningtimene, kanskje ikke 50/50, men likevell en god del menn. Tull. Og bedre samvittighet i forhold til hva? :klø: Huff, ja..Dette syntes jeg også var en tøven kommentar. Endret 7. februar 2010 av Teriyaki
Wiggins Skrevet 7. februar 2010 #16 Skrevet 7. februar 2010 Jeg er veldig glad i gruppetimene på Elixia, og tar alt fra aerobic- og dansetimer til spinning og styrke. På spinning- og styrketimene er det ca 70/30 % kvinner/menn, vil jeg hevde. På andre typer timer er det kanskje én mann som deltar. Flere som ser det samme? Jeg bare lurer på hva menn tenker om slike gruppetimer. Det virker jo som menn liker mer hardhendte og tøffe treninger som spinning og styrke, men skyr dans og aerobic som pesten Jeg trener på studio når det ikke er mulig å hverken trene sykling eller langrenn ute. Da foretrekker jeg å trene for meg selv og ikke i noen gruppe, fordi jeg da kan ta ting i mitt tempo og så mange repitisjoner jeg vil. Hvilket tempo man holder på en ergometersykkel spiller ikke så stor rolle hvis man trener i en sal, ingen sykler fra de andre uansett, men jeg liker å holde på lenger. Dessuten har jeg ofte et annet syn på hvordan utholdenhet skal trenes mht langkjøring og intervaller enn de fleste spinninginstruktører. Jeg hater også å trene til musikk, med mindre det er dans det er snakk om, og da mener jeg pardans. Å hoppe og sprette rundt som en annen idiot får jeg meg bare ikke til å gjøre. :gjeiper:
-Englefjes- Skrevet 7. februar 2010 #17 Skrevet 7. februar 2010 Jeg er litt motsatt; jeg har ikke vært på en saltime noensinne mens jeg har trent på treningssenter, og det begynner å bli noen år nå. Grunnen til at jeg velger å trene for meg selv (eller sammen med treningspartneren min) er rett og slett at jeg vil følge mitt eget tempo og jeg vil legge opp treningen som jeg selv synes er best ifht. mine målsetninger. Saltrening blir rett og slett for lite spesifikt for meg. Jeg føler også at jeg får mer ut av tiden jeg legger ned i treningen på denne måten. Jeg synes også det skal være mer kvinz i frivektsavdelingen. Helt enig. Jeg skjønner at det kan virke litt skummelt å bevege seg inn i frivektsavdelingen om man aldri har vært der før. Frivekter krever at man setter seg mer inn i øvelsene enn man må gjøre med apparater mtp. korrekt utførelse, men slikt kan man jo få hjelp til av andre. Om man er redd for at "alle" ser på en når en trener kan det være greit å tenke på at de aller, aller fleste ikke bryr seg om de andre som trener der i det hele tatt. Man er opptatt av sin egen trening, ikke hvor mye de andre tar i benkpress.
Riskrem Skrevet 7. februar 2010 Forfatter #18 Skrevet 7. februar 2010 For min del gjør det ingenting at det er bare kvinner på gruppetimer, men jeg hadde satt pris på en litt jevnere kjønnsfordeling Og de få gangene en mann deltar synes jeg det er kjempemodig gjort av dem (sikkert mange menn som ikke tør bli med engang!). Jeg som kvinne (jente eller hva enn nå jeg er) turte ikke gå inn i frivektavdelingen tidligere, men nå gjør jeg det uten å tenke. Merker at jeg får noen blikk noen ganger fra gutta, men det bryr jeg meg ikke om
Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 7. februar 2010 #19 Skrevet 7. februar 2010 Jeg trener saltimer og undere litt over uttalelsene her - tydeligvis endel uvitenhet ute og går. På "mitt" senter har de utallige forskjellige saltreninger. Jeg synes det er ypperlig trening, masse å velge i og det er faktisk menn på hver time jeg går. Å trene Bosu intervall med vekter er skikkelig trening. Jeg har trent 4-5 ganger i uken i flere år, men jeg er skikkelig skutt etter en sånn time. Poenget med de fleste saltreninger er at de kombinerer kondisjon og styrke. For meg er det ikke trening å bare trene styrke, jeg foretrekker en kombinasjon.
LetThemEatCake Skrevet 7. februar 2010 #20 Skrevet 7. februar 2010 Jag har också funderat över det, men av någon dum anledning så tar en del (jag) för givet att det bara är kvinnor på grupptimmarna. varför? Det är ju dumt bara det.. På ett sätt är det ju rätt skönt med bara kvinnor också, jag brukar inte känna mig lika ful och klumpig som jag gör när män är med. Jag blir så himla medveten om hur jag ser ut när en man är med! Fast den känslan försvinner nog om det är självklart med män på träningen. Hur som helst så vore det mycket roligare om det var jämnare könsfördelning!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå