Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi begynner så smått å se på tilbud til Cuba, forsøker å dra neste år..:)

Vi er en hel familie som drar, og vil gjerne finne et rimelig og bra tilbud.

Husker å ha lest i avisen et tilbud på ca 11 000.- pr person, med opphold både i Havana og ved kysten. Alt var inkl da av fly, busser etc.

Kan dere gi oss noen gode tips til reisebyrå som kan tilby en god pakke?:)

Setter ellers pris på alle tips om Cuba generelt!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom dere er klare for en hoppe-på-tur kan dere få super billige billetter gjennom Apollo. Jeg var på Cuba for noen år siden, og betalte 7500 kr for 2 uker. Bodde da litt i Havanna, litt på Cayo Largo og litt i Varadero. Apollo er nok uansett greit å sjekke ut. :)

Skrevet

Hvis du virkelig vil oppleve Cuba bør du styre unna Varadero - som er en turistgetto hvor vanlige cubanere ikke har tilgang til byen (!)

Ellers er cubanere utrolig hyggelig, selv om de egentlig ikke har lov til å ta så mye kontakt med oss turister opplevde jeg og kjærste et utrolig hyggelig folk! Vi reiste litt rundt i landet via buss som vi fikk booka på hotellet vårt, og er veldig glade for det.

Havana er utrolig, men også veldig ulik fra resten av Cuba.

Anbefaler også Trinidad og Cienfuegos! :)

Gjest Gjest_reiseguri_*
Skrevet
Hvis du virkelig vil oppleve Cuba bør du styre unna Varadero - som er en turistgetto hvor vanlige cubanere ikke har tilgang til byen (!)

Ellers er cubanere utrolig hyggelig, selv om de egentlig ikke har lov til å ta så mye kontakt med oss turister opplevde jeg og kjærste et utrolig hyggelig folk! Vi reiste litt rundt i landet via buss som vi fikk booka på hotellet vårt, og er veldig glade for det.

Havana er utrolig, men også veldig ulik fra resten av Cuba.

Anbefaler også Trinidad og Cienfuegos! :)

Signerer på den - varadero er IKKE cuba, det er charterdestinasjon. Dra til bl.a Trinidad, Vin(j)ales og om du dykker; få med deg Grisebukta!!

Ikke dra på pakketur men utforsk selv, ta buss og bo på casa particualers (hjemme hos cubanerne selv). Det siste er billig og en flott opplevelse. De er gjestfri og hjelpsom og ikke minst, du får mye bedre mat der enn på restauranter.

Skrevet (endret)

Er forøvrig helt enig med h*n over her. Varadero og i hvert fall Cayo Largo er steder man ikke bør spendere altfor mange dager. Men jeg må innrømme at det var utrolig deilig i Varadero de få dagene vi var der. Ser det står mange steder at cubanere ikke har adgang i Varadero, men jeg så da en god del av dem der. De har til og med eget frukt/grønt marked der en gang i uken, og jeg har vandret rundt i et boligstrøk der. Dessuten gikk turen til et diskotek der, og det var stapp fullt av cubanske unge mennesker (mulig det var cubanske turister med mye penger)... Men det er klart, den cubanske kulturen er det stort sett fritt for i Vardadero. En ting jeg vil anbefale dere sterkt dersom dere skal til Varadero er å svømme med delfiner. :jepp: Det kan helt sikkert gjøres andre steder på Cuba også, men hvis dere først er der.. Og gjør det på egenhånd, ikke meld dere på arrangerte turer dit. De opplyser om at dere ikke sparer noe på å gjøre det på egenhånd, men det er tull selvfølgelig.

Det beste er nok egentlig å reise rundt på Cuba for å se det "virkelige landet", men det er ikke alle som synes det er like greit å ferdes på egenhånd i et totalt fremmed land der ikke så mange kan engelsk. Alternativet kan jo da være å melde seg på 1-2 dagers rundturer.

Jeg må bare få advare dere mot Cayo Largo. En skikkelig paradisøy med de mest fantastiske strendene jeg noen gang her sett.. Men det stopper der dessverre. På øya bor ikke en eneste cubaner, men KUN stoore all inclusive resorts. Øya har ikke noe sentrum, så alt er lagt opp til at man skal holde seg på hotellområdene, eller kjøre til strendene. Dette oppholdet var selvfølgelig ikke billig, og jeg har aldri angret så mye på et reisemål noen gang.. Det morsomste med den turen var kanskje flyturen med propellfly mellom Havanna og øya. Men, det er jo folk som liker all inclusive også.. :)

Endret av Bestee
Skrevet

Vi reiste med nederlandsk reiseselskap 2 voksne og 6-åring. Tror vi betalte ca 45000 inkl flyreise fra Norge, 16(?)dg på all inclusive. Bodde i Guardalavaca nordøst på øya: 4-5 (?) hotellkomplekser langsetter deilige strender med den rolige cubanske landsbygda og palmeskoger rett utenfor hotelldøra. Drømmeferie :briller:

Hotellet var topp, bassenger og strand upåklagelig og maten bra for cubansk standard. Om vurderingen allinclusive / småhotell+ restauranter / casa particulares må jeg si at hvis man reiser med barn så er velassortert buffét et sikrere valg enn ris med sorte bønner og kylling, selv om vi også har spist på små lokale resturanter noen dager ;)

På 14 dager lærte 6-åringen seg å svømme, vi har tatt buss over øya til Santiago deCuba, en 'interessant' propellflytur *hehe* med 2 overnattinger i Havana, vi har svømt med delfiner, leid sykler (vi fikk de beste: de _med_ sete men uten brems-) og dratt på turer i innlandet, leid hestedrosje en kveld og leid taxi en dag til byen Banes.

Cuba er helt annerledes. Cuba er 1959, mer eller mindre. De har lite til ingenting, mens prisene pga usa's handelsembargo er nesten europeiske. Ikke forvent at du får kjøpt cola. eller flaskevann. eller engang brød hver dag. Men forvent okse der hvor det i våre øyne burde kjøre traktor, forvent deg gamle amerikanske biler med delt frontrute hvor originalsetene gjerne er byttet ut med en plast hagestol, politi i gamle Lada'er, gamle nederlandske gule skolebusser (Helten min f.nederlandsk ble nærmest våt i øya av sentimentalitet) hvor det fortsatt etter mer enn 30 år står 'buiten dienst' (ikke i rute) på rulleskiltet foran, forvent (iallefall på landet) et samfunn tilsynelatende fritt for søppel: de resirkulerer nær sagt alt. Og forvent samtidig blide, vennlige, velkledde, stolte og høyt utdanna mennesker. At taxisjaføren egentlig er utdanna kirurg. Deilige rytmer og rom på bordet. Forvent at du blir solbrent før halvtimen er gått om du ikke smører kroppen godt eller beskytter hodet. Og legg igjen klokka hjemme: la ting skjer når de skjer; om du så skulle sprekke av utålmodighet tror jeg ikke cubanerne engang ville forstått hvorfor, her gjelder karibisk tid :ler:

Cubanere som hverken jobber med turisme, har familie i utlandet eller priveligerte stillinger, har det vanskelig. Ta med og gi bort t-skjorter, såpe, slike ting: det betyr at de kan bruke de altfor få midlene de har på andre også nødvendige ting. Vi la hver dag igjen litt tips pluss et barneklesplagg Lille hadde vokst ut av: værelsejenta vår fikk ikke takka oss nok når vi skulle dra. Og cubanerne er veldig sosiale, de deler med hverandre. Tips og goder kommer ikke kun mottakeren til gode, men også kolleger og familiene til disse.

God tur, kos dere!

Mvh, Gustav

• 4 uker senere...
Skrevet

til dere som har vært rundt forbi på cuba.. og omegn.. fins det noe tilsvarende av cayo largo?? syns det ser såååå nydelig ut der, er på jakt etter kritthvite strender og turkist vann men det ser bare så overfylt ut av disse all inclusive hotellene.. ikke mange er det heller å velge mellom, så regner med det blir et hav av spansktalende turister overALT....... ?.. ønsker noe like fint men.. mer rolig??? forslag??? evt andre steder i karibien...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...