Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2010 #1 Skrevet 6. februar 2010 Hvordan fungerer det med barnebidrag? Er det slik at det alltid er mannen som må betale? Hvis en mann som går på trygd og tjener 13000 i måneden blir sammen med ei dame som tjener 1 million eller mer i året og de får et barn og så går de fra hverandre. Må da mannen betale barnebidrag? Synes du det er riktig? Bør alle betale barnebidrag uavhengig av økonomi eller burde det ha moe så når den ene er "rik"? Hva mener du? Forreseten, jeg bare lurer. Jeg er ikke i situasjonen selv.
Far til 2 Skrevet 6. februar 2010 #2 Skrevet 6. februar 2010 Hvordan fungerer det med barnebidrag? Er det slik at det alltid er mannen som må betale? Hvis en mann som går på trygd og tjener 13000 i måneden blir sammen med ei dame som tjener 1 million eller mer i året og de får et barn og så går de fra hverandre. Må da mannen betale barnebidrag? Synes du det er riktig? Bør alle betale barnebidrag uavhengig av økonomi eller burde det ha moe så når den ene er "rik"? Hva mener du? Forreseten, jeg bare lurer. Jeg er ikke i situasjonen selv. a) Nei, det er IKKE altid far som betaler. Hvis far har den daglige omsorgen er det mor som er bidragspliktig. Om de har felles omsorg er de gjensidig bidragspliktig ovenfor hverandre (i realiteten betyr det siste at den som har størst inntekt betaler bidrag til den andre foreldferen). b) Hvor stort bidraget blir i det tilfellet du skisserer kan jeg ikke si på sparket, men antar at om barnet bor hos mor (som i eksempelet tjener 1 million i året) antar jeg at bidraget blir veldig lite eller "0". Dett kan du finne ut på "Bidrags kalkulatoren". c) Bidraget detfineres utifra hva du tjener og hva som kan forventes av utgifter (det som kalles "Normal Budsjettet"). Tidligere verdier, dvs verdier som er opparbeidet før foreldrene ble samboere/giftet seg og f.eks. arv er ikke med i beregningsunderlaget for bidragets størrelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå