Gå til innhold

Kjøp i nettbutikk

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Jeg kjøpte en bergans jakke fra en kjent nettbutikk. Jeg betalte full pris.

Idag fikk jeg varen i posten og på den hang det en stor lapp om at jakken var på tilbud og nedsatt. Den har tydeligvis hengt i en butikk. Føler meg egentlig litt lurt... Men har jeg noen rettigheter her?

Den er fortsatt fullpris i nettbutikken hvis det betyr noe.

Takker for innspill =)

Videoannonse
Annonse
Gjest annemor30
Skrevet

Idag fikk jeg varen i posten og på den hang det en stor lapp om at jakken var på tilbud og nedsatt. Den har tydeligvis hengt i en butikk. Føler meg egentlig litt lurt... Men har jeg noen rettigheter her?

Takker for innspill =)

Bare til info.. den skal selges for prisen som står på.. ergo halv pris.. samtidig ville jeg ikke kjøpt den hvis den hadde vært prøveobjkt i en butikk..

Skrevet

Jeg hadde kontaktet dem!

De er ofte ydmyke ovenfor sånne ting.

Håper de ikke er kranglete!

Skrevet
Bare til info.. den skal selges for prisen som står på.. ergo halv pris.. samtidig ville jeg ikke kjøpt den hvis den hadde vært prøveobjkt i en butikk..

Alle har angrefrist v/kjøp på nett.

Bare returner den.

Skrevet

Takker for innspill =)

Hvis du har betalt med kredittkort og ikke debetkort har du større rettigheter hvis nettbutikken skulle slå seg vrange.

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Takk for svar alle sammen!! :)

Trodde virkelig varene kom fra et lager, så ble overrasket når jeg skjønte den ikke gjorde det. Vurderer dette med angreretten, men tenker jeg sender de en mail først. Kanskje jeg kan få igjen det jeg betalte for mye. Er jo tross alt en del penger det er snakk om!

Noen som vet hva jeg kan vise til i en mail? Tenker på forbrukerrett eller lignende...

Betalte med vanlig kort forresten.

Skrevet

Sorry, men du har da ikke noen sak her? Butikken står fritt til å ta den prisen de vil uavhengig av hva de tar i butikken.

Du forholder deg til prisen du ble forespeilet over nett, og det er det du har gitt for den. Feilmerking kan skje.

Du kan jo høre med butikken, og kansje er de greie og selger den til den prisen. Men juridisk sett har du ingen sak her, dessverre.

Eller kan noen vise meg lovteksten som sier at jeg tar feil?

Skrevet

Jeg tror nok heller ikke at du juridisk sett har noen sak, så vidt jeg vet i hvert fall. Men som sakt, så er sånne butikker ofte ydmyke på sånne ting, så jeg ville kontaktet dem i hvert fall!

Gjest annemor30
Skrevet
Sorry, men du har da ikke noen sak her? Butikken står fritt til å ta den prisen de vil uavhengig av hva de tar i butikken.

Du forholder deg til prisen du ble forespeilet over nett, og det er det du har gitt for den. Feilmerking kan skje.

Du kan jo høre med butikken, og kansje er de greie og selger den til den prisen. Men juridisk sett har du ingen sak her, dessverre.

Eller kan noen vise meg lovteksten som sier at jeg tar feil?

"§ 37. Kjøpesummens størrelse

Er kjøp inngått uten at prisen følger av avtalen eller av opplysninger selgeren har gitt i annonser, utstillingstilbud e.l., skal forbrukeren betale gjengs pris på avtaletiden for samme slags ting solgt under tilsvarende forhold, for så vidt prisen ikke er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, må forbrukeren betale det som er rimelig under hensyn til tingens art og godhet og forholdene ellers.

Skal kjøpesummen fastsettes etter tall, mål eller vekt, legges til grunn mengden på det tidspunktet da risikoen for tingen går over på forbrukeren. Er prisen fastsatt etter vekt, trekkes først vekten av innpakningen fra.

Selgeren kan ikke i tillegg til kjøpesummen kreve gebyr for utstedelse og sending av regning hvis ikke dette klart følger av avtalen" kilde:lovdata. Den er merket halv pris ergo må butiken selge den for halv pris!

Skrevet
"§ 37. Kjøpesummens størrelse

Er kjøp inngått uten at prisen følger av avtalen eller av opplysninger selgeren har gitt i annonser, utstillingstilbud e.l., skal forbrukeren betale gjengs pris på avtaletiden for samme slags ting solgt under tilsvarende forhold, for så vidt prisen ikke er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, må forbrukeren betale det som er rimelig under hensyn til tingens art og godhet og forholdene ellers.

Skal kjøpesummen fastsettes etter tall, mål eller vekt, legges til grunn mengden på det tidspunktet da risikoen for tingen går over på forbrukeren. Er prisen fastsatt etter vekt, trekkes først vekten av innpakningen fra.

Selgeren kan ikke i tillegg til kjøpesummen kreve gebyr for utstedelse og sending av regning hvis ikke dette klart følger av avtalen" kilde:lovdata. Den er merket halv pris ergo må butiken selge den for halv pris!

Denne lovteksten er ikke relevant i dette tilfellet, da kjøper inngikk en avtale om pris da hun bekreftet kjøpet over nett. Lovteksten du referer til henviser til tilfeller der pris ikke fremkommer ved merking på en eller annen måte. Det er ikke ulovlig å selge ting til ulik pris til forskjellig marked. (nett vs butikk)

Når det er sagt kan du sikkert høre med butikken, det kan godt hende de vil innrømme rabatten, men dette er ikke noe du etter loven har krav på.

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Nei, tror nok du har rett i det Blowers Daughter, at juridisk aksepterte jeg jo prisen som står i nettbutikken...

Men er litt irritert over at jeg fikk en vare som har hengt ute i butikken, så mange kan ha prøvd den o.l. Trodde bestilling over nett var lagervarer og ubrukte. På toppen av det var den en salgsvare! :snurt:

Sender de en mail og håper på det beste jeg!! Er jeg heldig får jeg tilbake litt penger...

Skrevet
Sender de en mail og håper på det beste jeg!! Er jeg heldig får jeg tilbake litt penger...

Det synes jeg du skal gjøre :) Om de er litt service-innstilte bør de gi deg rabatten.

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Jeg får tilbake mellomlegget!! :biggrin:

De var veldig ydmyke og hjelpsomme, så fornøyd med den sevicen.

Takk for alle svar!

Skrevet

Det er uansett angrerett på alle varer kjøpt på nett (norske nettsider), kjøper må betale frakten, men varens verdi skal man få tilbake

Les mer på Forbrukerportalen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...