Gå til innhold

Lars (12) slått etter barnestreker

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Lars-(12)-...er-1021240.html

12-åringen lekte «ringemus» - det vil si at man ringer på dører før man løper av gårde - sammen med jevnaldrende i Sandviken i november i fjor.

Lite visste han hva som ventet da han ringte på hos en eldre mann i strøket. Mannen hadde sett seg lei på gutter som ringte på i tide og utide.

- Han hadde gjemt seg bak en bil og hoppet frem, tok tak i skulderen min og slo meg i fjeset. Mens jeg lå på bakken, sparket han meg i magen, sier Lars.

Er dette noe man må forvente når man holder på med slik eller var det over streken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke dette var over streken i det hele tatt. Når man er 12 år gammel er man altfor gammel til å drive med "ring-på-spring", og han vet konsekvensene dersom man blir tatt. At et eldre ektepar i lengre tid har blitt plaget av denne gjengen, sier jo at mannen på ingen måte slo utmotivert. Før moren drar med sønnen i avisen og skryter av at hans plaging av andre får konsekvenser, burde hun drive oppdragelse hjemme å fortelle at dette ikke er akseptabelt.

Hadde det vært meg som ble plaget hadde jeg låst armene til gutten bak på ryggen (meget smertefullt når presset oppover blir stort) og slept ham hjem til moren, der han pent skulle få bedt om unnskyldning, og så hadde jeg informert om at langt verre ting var i vente om han og kompisene fortsatte.

Skrevet

Det er greit nok det, at den 12 åring burde vite bedre.

Men vold er aldri akseptert uansett. Han gamle mannen gikk alt for langt. Og jeg synes det er forkastelig at han ikke fikk straff/bot.

Gjest Gjest_Liv_*
Skrevet

Jeg leser ikke noe sted at moren til gutten har irettesatt han for å plage eldre. Jeg synes det er helt sløvt å sy puter under armene på gutten og ikke gi han en skrape for å oppføre seg dårlig.

Mannen har selv innrømmet at han gikk over streken, men politiet har valgt å ikke gjøre noe med saken. Politiet har fått alle forklaringer og har vel bedre vurderingsevne enn oss som bare leser et avisoppslag.

Håper politiet har holdt en formaningstale for gutten, siden moren tildynelatende mangler gangsynet på hva som er akseptabelt eller ikke.

PS: Dette er forøvrig mobbing av eldre, og det er vel ikke mer akseptabelt enn mobbing av medelever på skolen?

Skrevet
Jeg leser ikke noe sted at moren til gutten har irettesatt han for å plage eldre. Jeg synes det er helt sløvt å sy puter under armene på gutten og ikke gi han en skrape for å oppføre seg dårlig.

Mannen har selv innrømmet at han gikk over streken, men politiet har valgt å ikke gjøre noe med saken. Politiet har fått alle forklaringer og har vel bedre vurderingsevne enn oss som bare leser et avisoppslag.

Håper politiet har holdt en formaningstale for gutten, siden moren tildynelatende mangler gangsynet på hva som er akseptabelt eller ikke.

PS: Dette er forøvrig mobbing av eldre, og det er vel ikke mer akseptabelt enn mobbing av medelever på skolen?

Enig med deg Liv.

Mannen gikk over streken, men det gjorde jammen gutten også.

Skrevet

Ja, mannen gikk over streken, men foreldrene burde ha lært ungene sine for lengst at om man kødder med folk så vet man aldri hva slags reaksjon man får, og at den kan også være voldelig.

Skrevet

Vold mot barn er ikke greit, det er rett og slett ugreit. Men jeg hadde nok tatt denne saken andre steder enn i avisa, var jeg forelder til denne gutten. Jeg har overhodet ikke sans for sånne "guttestreker" - et formildende ord for utslag av dårlig oppdragelse.

Skrevet
- Hvor er logikken i at man får bot for å kjøre uten bilbelte, men ikke for å slå ned en uskyldig 12-åring?

Jeg vil ikke si at guttungen hennes er uskyldig. :filer: Den gamle mannen overdrev reaksjonen, men jeg håper både moren og (dritt)ungen forstår hvilken plage "ringemus" er for naboene nå. Lars er uansett altfor gammel til å holde på slik.

Skrevet
Ja, mannen gikk over streken, men foreldrene burde ha lært ungene sine for lengst at om man kødder med folk så vet man aldri hva slags reaksjon man får, og at den kan også være voldelig.

Fullstendig enig.

Skrevet

Langt over streken, ja. Men en tolvåring bør ha lært seg at om man kødder nok med folk kan det hende at man får reaksjoner man ikke liker.Så jeg må innrømme at jeg synes ikke fryktelig synd på ham.

Når det er sagt, så er det ikke greit å ty til vold. Jeg hadde nk heller slept krapylet hjem til foreldrene og krevd både en forklaring og en unnskyldning.

Skrevet

Er dette noe man må forvente når man holder på med slik eller var det over streken?

Ser mora kaller gutten "uskyldig". Stakkars gutt som er sønn av en slik low life white trash mamma. Ikke rart han blir som han blir. Helt riktig av gamlingen å gi gutten en lusing, nå har han kanskje lært å ikke plage andre mennesker. Jævelunge!

Gjest brutal_mann
Skrevet

"Slaget i ansiktet brakk en av jekslene i to, slik at blodet sprutet. Tre av kameratene var vitner til at mannen dro Lars inn i huset sitt ved hjelp av et halsgrep."

Reaksjonen til det gamle svinet henger ikke på greip sett i forhold til spøken guttungen sto bak. Gamlingen burde fått en måned ubetinget.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Å ringe på for så å løpe vekk er jo en gjenganger for alle vi som har vært barn - jeg kan forstå at de som blir utsatt for det gjentatte ganger blir sinte. Man kan vel dessverre forvente at enkelte folk ikke er i stand til å styre seg og slår et barn om de får tak i det: men de fleste gjør vel ikke det?

Jeg synes mannen burde bli straffet for blodige slag og tenner som falt ut hos den 12 år gamle gutten. Det at slag ikke får noen konsekvenser forteller jo at "samfunnet" synes det er greit å bruke vold.

Gjest brutal_mann
Skrevet
Jeg synes mannen burde bli straffet for blodige slag og tenner som falt ut hos den 12 år gamle gutten. Det at slag ikke får noen konsekvenser forteller jo at "samfunnet" synes det er greit å bruke vold.

Denne saken bekrefter bare det som har blitt sagt og skrevet i alle landets medier siste uken. Vold mot barn er MYE mer akseptart enn mot voksne. Hadde dette gamle svinet angrepet en annen gamling hadde han vert buret inn for lengst. Denne saken viser skremmende sider ved samfunnet.

Skrevet

Hadde foreldre gidda å gjøre jobben sin så hadde ikke sånt skjedd. Nå har unger så mye makt at de kan slå ihjel en lærer og komme unna med det. Synes han fortjente en på kjeften!

Første bud til egne unger; skal du oppføre deg som tulling mot andre, så ikke kom til meg å klag når de tar igjen! Det har de ingen problemer med å forstå.

Skrevet

Man bør selvsagt ikke slå barn. Men en gutt på 12 år er voksen nok til å forstå at folk kan bli veldig irriterte dersom noen ringer på døren deres gang på gang. Den eldre mannen burde selvsagt ikke slå, men at han tok tak i han synes jeg var rett og rimelig. Han burde skreket til gutt og skremt han, evnt. tatt kontakt med foreldrene. Barn som gjør slikt bør få vite at det ikke er greit, og bør selvsagt få en passende straff. Og jeg synes at man bør forvente å få seg en trynet, dersom man plager noen.

Gjest brutal_mann
Skrevet
Man bør selvsagt ikke slå barn. Men en gutt på 12 år er voksen nok til å forstå at folk kan bli veldig irriterte dersom noen ringer på døren deres gang på gang. Den eldre mannen burde selvsagt ikke slå, men at han tok tak i han synes jeg var rett og rimelig. Han burde skreket til gutt og skremt han, evnt. tatt kontakt med foreldrene. Barn som gjør slikt bør få vite at det ikke er greit, og bør selvsagt få en passende straff. Og jeg synes at man bør forvente å få seg en trynet, dersom man plager noen.

Så å slå så hardt at to jeksler knekker er passende å utsette ett 12 år gammelt barn for?

Skrevet

Tatt tak i han og skremt han litt ja - slå og vold er en reaksjon som bør bødelegges

Skrevet
Så å slå så hardt at to jeksler knekker er passende å utsette ett 12 år gammelt barn for?

Nei. Og hvorfor stiller du det spørsmålet til meg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...