Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finner det noen Linux-brukere her?

I såfall: Hvilken distro bruker du? Hvilke erfaringer har du? Hvorfor har du valgt Linux?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har karmic koala på laptopen min. Satt opp fedora constantine på en annen selvbygd maskin. Jeg bruker ubuntu og fedora fordi:

1. de funker uten at jeg må gjøre stort annet enn å slenge inn installasjons-cd'en.

2. Ønsker å langsomt samle litt erfaringer på systemer som både bruker .deb og .rpm

3. Liker veldig godt både aptitude og yum.

4. Tåler å bruke software som av og til krasjer, for å få prøve nye saker.

Andre kandidater:

- debian: valgte ubuntu i stedet.

- mint: valgte ubuntu i stedet.

- Arch: (+) Veldig bleeding edge, veldig oversiktlig systemkonfigurasjon i rc.conf, fineste onlineforumet ever, god wiki, liker pacman, det er veldig enkelt å customize alt slik du vil ha det, enten du foretrekker gnome, kde, openbox, xmonad, osv. Det er fort gjort å bytte, det blir mye leking med denne distroen. (-) Lenge siden jeg hadde Arch installert, og det er mye manuell konfigurasjon som skal til for å få ting up and running. Det er færre antall pakker i de offisielle pakkebrønnene, selv om du alltid kan installere filer manuelt, da. Det er ikke så mange som bruker Arch, og siden noen av løsningene er veldig spesifikke for Arch, så blir du ikke automatisk guru for andre distri. Vel, ikke jeg i hvert fall, jeg er happy bare med å prøve ut ting og google meg fram til løsninger.

- Mandriva: Prøvd mandriva litt, men ikke nok til å ha så sterke meninger.

Jeg valgte linux sånn ca to år etter at jeg fikk meg PC for første gang i tja.. 03? Jeg klarte å slette operativsystemet fra PCen min, og trodde jeg hadde en kopi av XP på recovery-cden som fulgte maskinen. :nigo: Var vel Breezy Badger jeg begynte med den gangen.

Skrevet

Jeg bruker ubuntu 08.10.

Har meget gode erfaringer, og fikk en pc som yter bedre nå enn før. Er enkelt å legge til og fjerne programvare.

Litt mer tricky om man skal legge inn spesiell programvare som f.eks. SPSS, men med litt googling så gikk det til slutt:) Liker det at man kan google seg frem til svarene på en enkel måte ift windows.

Valgte Ubuntu fordi det er enkelt (har brukt en annen distro på en annen maskin tidligere, den var ikke så lett som denne) og fordi pcen min ikke klarte å kjøre Vista (som den ble solgt med),

Skrevet

Går i gode gamle Ubuntu 7.04 på filserveren her. Regner med at 10.04 kommer inn på den bærbare når jeg gidder å gå fra XP til dual-boot med 7 og Linux. Blir trolig kjøpt en stasjonær ved utgangen av året, da blir det 10.10.

Hvorfor Ubuntu? Enkelt, stort miljø. Hvorfor Linux? Trenger noe som virker.

Skrevet

Har prøvd Linux mange ganger opp gjennom tiden, nå sist Kubuntu på laptopen. Men jeg blir bare ikke fortrolig med det.

Skrevet
Har prøvd Linux mange ganger opp gjennom tiden, nå sist Kubuntu på laptopen. Men jeg blir bare ikke fortrolig med det.

Kult at du prøver, da! Hva er det du mangler...? Spilling? Ting som ikke virker? Enkelte ting er litt knot.

Skrevet

Bruker Ubuntu Hardy Heron for tiden. Veldig fornøyd. Liker at jeg kan få alt til å fungere akkurat som jeg vil. I tillegg programmerer jeg mye, og synes det er enklere med oppsett av biblioteker o.l. på linux.

Har tidligere brukt Fedora (husker ikke versjonnr.). Likte ikke det like godt, men det fungerte også fint.

Jeg vurderte Mandriva da jeg valgte Ubuntu. Fortsatt i tvil om jeg valgte rett, og skulle gjerne prøvd Mandriva. Jeg valgte Ubuntu rett og slett fordi flere jeg kjenner bruker det, og om jeg skulle stå fast med noe, kunne det være nyttig.

Det begynner å bli på tide å oppdatere til noe nytt nå, men det er mye styr med oppsett av biblioteker og programmer, så jeg utsetter det litt til.

Skrevet (endret)

Jeg har kjørt SuSE, Debian, Fedora og Ubuntu opp igjennom årene. Helt greit å bruke, men jeg spiller for mye til at det er hensiktsmessig i lengden, og emulering av Windows er i beste fall så som så for alt annet enn AAA-titler.

Endret av Zealuu
Skrevet
Kult at du prøver, da! Hva er det du mangler...? Spilling? Ting som ikke virker? Enkelte ting er litt knot.

Jeg vet ikke helt, det er jo først og framst det at det er litt knot tror jeg. Men jeg har hatt Ubuntu på den laptopen før, og jeg merker stor forskjell på hardware-støtte fra gang til gang. Nå funker alt på første forsøk, både UMTS-kortet, Wifi og blåtann. Men nå sliter jeg med at den ikke vil koble opp på nett i det hele tatt, men om det er nettet eller om det er laptopen, det vet jeg ikke.

Uansett så er det noen features der jeg vil ha bort, spesielt de to dingsene øverst i hvert hjørne som stjeler fra en allerede liten skjerm. Laptopen er 10,2", men det er ikke en netbook (FS P7230) så jeg valgte derfor ikke netbook-versjonen av Kubuntu. Men jeg aner ikke hvordan jeg får dem bort...

Det er vel helst sånne ting som gjør at jeg ikke helt klarer å ha Linux noen steder, for selv om det etter hvert er mer fokusert på brukervennlighet så er det ikke intuitivt nok, og det krever litt for mye å finjustere. Sånn sett så tror jeg nesten jeg hadde klart meg bedre med det meste på kommandolinje enn alt det "flotte" grafiske.

Spill er ikke et issue i det hele tatt, for det driver jeg med på den stasjonære. Laptopen brukes på reise, til nettsurfing og glaning på film og tv-serier, så sånn sett er jo Linux et greit valg. Heller det enn Vista. Egentlig heller hva som helst enn Vista. Til og med Win ME.

Skrevet
Nå funker alt på første forsøk, både UMTS-kortet, Wifi og blåtann. Men nå sliter jeg med at den ikke vil koble opp på nett i det hele tatt, men om det er nettet eller om det er laptopen, det vet jeg ikke.

Prøv å forandre navn og kode på nettet ditt, og koble opp til det nye nettverket.

Uansett så er det noen features der jeg vil ha bort, spesielt de to dingsene øverst i hvert hjørne som stjeler fra en allerede liten skjerm. Laptopen er 10,2", men det er ikke en netbook (FS P7230) så jeg valgte derfor ikke netbook-versjonen av Kubuntu. Men jeg aner ikke hvordan jeg får dem bort...

Kan det være disse dingsene du mener: plasma & plasmoids

...så er det ikke intuitivt nok, og det krever litt for mye å finjustere.

Enig. Spesielt på Hardware-siden er det mye ekstra å tenke på, både når du kjøper utstyr, og skal sette det opp. Det vil fortsatt være sånn, pga markedsandelen vs Microsoft sin.

Skrevet

Jeg tror ikke det er nettverket, siden alt annet kobler opp fint. Venter litt med å forandre den koden, tenker jeg. Skal heller prøve å sette en fast ip på laptopen og se om det bedrer det litt. For det virket nemlig som om den ikke fikk adresse.

Og det kan godt være Plasma og Plasmoids som du linker til her, jeg får iallfall forståelsen av at det er mulig å legge til widgets på disse dingsene for å ha det lett tilgjengelig. Eller noe. Men jeg synes det er en teit måte å bruke skjermen på så lenge nettleservinduet ikke legger seg over dem. Jeg har ikke mer enn 800 piksler i høyden, så det irriterer. Går det an å få det bort? Jeg har ikke testet ennå, men hvis den greia der ødelegger for VLC i fullskjerm, så ryker hele Kubuntu på huet og ræva ut.

Jeg skulle gjerne ikke brukt windows i det hele tatt, men nå blir det bare sånn. Jeg har ikke betalt noe som helst for win 7-lisensen, selv om den er ekte og alt det der. På den andre siden så er win 7 det første OS-et fra MS jeg faktisk kunne vurdert å betale for i det hele tatt.

Skrevet

Ok, stryk alt det surmagede over her. Jeg elsker Mint etter femten minutter. Det kan kanskje til og med havne på den stasjonære, hvis jeg klarer å kjøre spill på den.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg bruker Arch Linux, kan tenke meg et bedre operativsystem for datainteresserte.

Valgte å installere Debian for 5 år siden av nysgjerrighet, har aldri vurdert å gå tilbake til windows. Men betaler desverre for en ny Windows-versjon hver eneste gang jeg kjøper PC, umulig å få kjøptlaptoper uten.

Utrolig enkelt å installere programvare, operativsystemet er alltid oppdatert (dvs. jeg trenger ikke kjøpe W7 når min månedsgamle Vista-maskin ikke lever opp til forventingene). Enkelt,lærerikt og gøy å tilpasse systemet til mitt bruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...