Gå til innhold

Baby i leilighet med tynne vegger

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lea_*
Skrevet

Vi bor i leid leilighet og venter nå baby. Problemet er at det er ganske lytt her, veggene er tynne. Vi hører det om naboen har radioen/tv'n på uten at det er overdrevet høyt. Så hva gjør vi om babyen skriker seg gjennom natta?

Leiligheta er såpass stor og har sånn planløsning at lyder fra soverommet vårt neppe vil plage naboen. Men hvis babyen lager mye lyd i time etter time (kolikk f.eks.) så blir det jo vanskelig å bli sittende på rommet hele tida.

Kanskje er vi heldige og får en frisk baby som sover mesteparten av natta, men vi vil gjerne prøve å legge til rette sånn at det ikke skal bli et problem HVIS babyen skriker mye.

Naboen er grei, så vi skal selvsagt prate med henne. Hun vil sikkert vise forståelse. Men likevel, hun kan nok bli frustrert over tid om hun skal holdes våken om nettene pga babyen. Kan huseieren vår si noe på sånne lyder? Altså, kan han kreve at vi flytter fordi leiligheten er for lytt til å ha spedbarn der? Eller har han ikke lov til det?

Satser selvsagt på å ta mest mulig hensyn, og håper alt går bra. Men det er greit å kjenne sine rettigheter dersom det skulle bli et problem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke loven her, men jeg kan ikke tenke meg at dere skal kunne kastes ut på grunn av barnegråt. Det faller ikke inn under vanlig støy som man kan styre selv. Sikkert noen på KG som kan loven?

(Forhåpentligvis får dere ikke kolikkbaby, men uansett blir det nok litt grining. Anbefaler øreplugger til naboen, dette hjelper i hvert fall litt. Barn roer seg ofte i vogn eller bil, da vil jo også gråtingen komme ut av huset. Ellers regner jeg med utleier ikke er villig til å ekstra-isolere?)

Skrevet

Dersom babygråt (eller skrik) plager naboen er det naboen som må utføre lydisolerende tiltak. Slik framgår det av loven i dag. Men, som du skriver, det beste er å unngå at babyen er til sjenanse for andre og dermed beholde godt naboskap. Det er langt lettere for de fleste å vise tålmodighet overfor foreldre som gjør det de kan for å unngå natteskrik, mens tålmodigheten fortere tar slutt når det er foreldre som ikke tar hensyn til andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...