Gjest Gjest_tulla_* Skrevet 5. februar 2010 #1 Skrevet 5. februar 2010 Hei. Bor i en kjellerleilighet, og komplekset er nettopp solgt til ny eier som overtok for noen dager siden. Fikk beskjed om at de tenkte å øke husleien med 500kr fra første måned. Kan de gjøre det sånn uten videre? :S Vet det finnes regler for øking av husleie, men blir forvirret nå som det er ny eier og alt. Har bodd her siden mai 09.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #2 Skrevet 5. februar 2010 Alle lover finner du gratis på www.lovdata.no. Reglene du er ute etter finner du i Husleieloven av 1999.
Shade Skrevet 5. februar 2010 #3 Skrevet 5. februar 2010 (endret) Nei de kan ikke gjøre det Finn delen i husleieloven som omtaler det, print den ut og hvis de den. Jeg fant dette på forbrukerportalen: Huset jeg leier leilighet i skal selges. Jeg har ganske lav husleie nå. Kan ny eier skru opp husleia mi så mye han vil? Nei, utleier står ikke fritt til å øke husleia. Husleia kan kun økes på to måter. For det første kan utleier regulere opp husleia en gang pr år i samsvar med konsumprisindeksen For det andre kan husleia reguleres opp til såkalt gjengs leie når leieforholdet har vart i tre år. Dette er bare aktuelt når leietaker har betalt mindre husleie en det som er vanlig for liknende bolig på liknende vilkår. Det er ikke alltid enkelt å finne ut hva som er gjengs leie, og leier og utleier vil ofte være uenige om hva som er et relevant sammenligningsgrunnlag Endret 5. februar 2010 av Shade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå