Sommersol Skrevet 5. februar 2010 #1 Skrevet 5. februar 2010 Jeg har en katt som hører til i nabolaget, som har fått for vane og bruke min carport som tilholdssted om nettene. Jeg har i utgangspunketet ikke så veldig mye imot dette, helt til jeg en dag trådde i kattebæsj. Nå finner jeg hilsen fra katten nesten hver dag, og det like jeg selvfølgelig ikke. Dette er en carport i flukt med huset, og som ikke har port. Noen som har godt forslag om hvordan jeg blir kvitt denne katten?
Suzy Skrevet 5. februar 2010 #2 Skrevet 5. februar 2010 Jeg har ikke noe forslag, men har samme problem og lurer veldig på hva jeg skal gjøre!
Gjest Spinell Skrevet 5. februar 2010 #3 Skrevet 5. februar 2010 (endret) Fargehandlere, hagesentere, og sikkert en del andre, selger midler som katten synes lukter vondt. Noen synes de virker, andre ikke, så en bør vel rett og slett prøve. Her er et eksempel. Endret 5. februar 2010 av Spinell
¤Pernille¤ Skrevet 5. februar 2010 #4 Skrevet 5. februar 2010 En venninne hadde samme problemet, bare at katten i tillegg lagde bråk med hennes egne katter. De ringte visst dyrebeskyttelsen, og mener å huske de fikk beskjed om å ringe mattilsynet. Mattilsynet tok kontakt med eieren og ga henne valget om å holde den inne, avlive den eller la dem avlive den... Men jeg synes det er litt hyggeligere å gjøre som Spinell sier!
Sandie Skrevet 5. februar 2010 #5 Skrevet 5. februar 2010 Slike lukt-midler kan være verdt et forsøk. Ellers er det et kjerringråd som går ut på å legge ut appelsinskall, katter liker ikke lukten av sitrusfrukter. Eller kanskje du kan henge opp et nett eller noe annet som kan sperre foran inngangen?
FireFairy Skrevet 6. februar 2010 #6 Skrevet 6. februar 2010 Der vi bodde før var vi plaget med katter som gravde og bæsja i blomsterbedet. Vi kjøpte luktstoff for katter (som i den linken overfor) og den synes jeg hjalp. Minuset var at de første dagene kjente vi lukten også, men den forsvant jo etterhvert. Og den holdt kattene borte i flere mnd. Så verdt det var det
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2010 #7 Skrevet 6. februar 2010 Hvis du kan legge netting over der katten gjør fra seg, eller om det er sand - legge på større stein/grus, kan det hende det hjelper. Men vil tro lukt også fungerer bra, særlig under tak hvor stoffene ikke vaskes vekk så fort
Troyamin Skrevet 6. februar 2010 #8 Skrevet 6. februar 2010 En venninne hadde samme problemet, bare at katten i tillegg lagde bråk med hennes egne katter. De ringte visst dyrebeskyttelsen, og mener å huske de fikk beskjed om å ringe mattilsynet. Mattilsynet tok kontakt med eieren og ga henne valget om å holde den inne, avlive den eller la dem avlive den... Men jeg synes det er litt hyggeligere å gjøre som Spinell sier! Hvaforno? Dette må da være en feil?! Mattilsynet kan ikke pålegge noe slikt bare så det er sagt!
¤Pernille¤ Skrevet 6. februar 2010 #9 Skrevet 6. februar 2010 Dette var et litt anderledes tilfelle, da. Tenkte ikke på det før etterpå! Men denne katten var ute hele tiden og fikk ikke noe særlig mat, så eieren tok tydeligvis ikke vare på den. Der hun bor kryr det av vilkatter med alle mulige sykdommer, så det blir faktisk et kjempeproblem, og de blir nødt til å avlive noen. Mattilsynet fungerer jo som dyrepoliti i Norge, så da damen ikke tok ansvar over katten sin som skadet de andre kattene i tillegg til å ødelegge, så ba de henne enten avlive den selv, ta den inn, eller gi den over til dem.
Siiw Skrevet 7. februar 2010 #10 Skrevet 7. februar 2010 Uff:( stakkars katter:( Har desverre ikke noe tips, elsker katter jeg: P bare glad til ;-) Men prøv med sånn midler..!!
¤Pernille¤ Skrevet 7. februar 2010 #11 Skrevet 7. februar 2010 Uff:( stakkars katter:( Ja, det er kjempetrist å se alle villkattene som går rundt der... Da jeg jobbet hos en dyrlegeklinikk på ungdomsskolen var jeg med på to avlivninger av disse... Den ene hadde byller over hele kroppen som sprakk da vi fanget den Skulle ønske folk var flinkere til å sterilisere/kastrere slik at vi fikk færre katter som går rundt herreløse! Nå skal jeg ikke gå mer av tema, får bare ikke sakt det ofte nok hvor viktig det er å sterilisere!
Gjest brutal_mann Skrevet 7. februar 2010 #12 Skrevet 7. februar 2010 Skaff deg fellingstillatelse. Eventuelt fang katten og få den avlivet.
Suzy Skrevet 7. februar 2010 #13 Skrevet 7. februar 2010 Skaff deg fellingstillatelse. Eventuelt fang katten og få den avlivet. Kan jo ikke begynne å slå ihjel kattene til naboen må du skjønne
Sommersol Skrevet 7. februar 2010 Forfatter #14 Skrevet 7. februar 2010 Takk for innspill.. Jeg har prøvd endel kjerringråd; klor, salmiakk og sitronskall, men hjalp lite. Jeg tror ikke dette er en villkatt, men katter bryr seg vel ikke så veldig mye om hvor de legger fra seg etterlatenskapene sine, enten de er ville eller har ansvalige eiere Fange eller drepe hverken ønsker eller våger jeg. Har hørt at det middelet mot katter ikke virker, men jeg tror jeg skal prøve likevel...
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2010 #15 Skrevet 7. februar 2010 Nei nei, ikke klor og salmiakk!! Det tiltrekker seg katter. De har dette i urinen sin selv og får dermed behov for å dekke over da de tror andre har vært på ferde i "dems område". 1
DDuck Skrevet 7. februar 2010 #16 Skrevet 7. februar 2010 Min bestemor har vært plaget av det samme og hun brukte møllkuler og satte ut glass med eddik i Det holdt dem unna
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2010 #17 Skrevet 7. februar 2010 Salmiakk og klor tiltrekker katter ja, så det gjør nok bare vondt verre. Har hørt at det kan hjelpe å strø hele pepperkorn rundt området. 1
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2010 #18 Skrevet 7. februar 2010 Drypp lavendelolje der katten går inn. Ingen katter hos oss etter at vi fikk det rådet
Gjest Gjest_Jente_* Skrevet 9. februar 2010 #20 Skrevet 9. februar 2010 prøvd med Katt deg vekk? Har prøvd denne, men funker dårlig hvis det begynner å regne. Jeg har selv to nabokatter som er overalt i hagen og innkjørsel. Hagen er ikke "lukket", så er åpen for at katter kan komme inn. Er generelt plaget av disse to. Har prøvd Katt deg vekk og det andre middelet som finnes i link i denne tråden, men det funker ikke på disse kattene. Jeg er sterkt plaget av katteallergi og synes at det er litt ille at jeg ikke kan sitte ute i min egen hage fordi at naboen ikke gidder å passe på at kattene ikke er til plage for andre. Jeg har hørt at lavendeldråper/ lavendelbusker skal jage vekk katter fordi de ikke liker lukten, men HVOR får jeg kjøpt dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå