Snop Skrevet 5. februar 2010 #1 Skrevet 5. februar 2010 Jeg trenger desperat noen gode råd. Jeg er kronisk syk, men jeg tror jeg er frisk nok til å studere til høsten. Men siden det er så vidt jeg kan studere kan jeg ikke se for meg at jeg overhodet skal klare å jobbe utenom. Én dag med jobbing i uken kan kanskje gå an, hvis det ikke er en fysisk krevende jobb og sjefen ikke spør om man kan jobbe ekstra. Noen gang. Aner ikke hva dette skulle vært, men? Så - jeg tar foreløpig sikte på at jeg skal klare meg på bare studielånet. Derfor trenger jeg litt hjelp, gjerne av noen som har gjort det samme? Jeg kommer akkurat til å klare meg de månedene jeg får studielån. Men hva med sommermånedene? Skal jeg ta meg sommerjobb må jeg klare å få en stillesittende jobb. Jeg kan ikke ta det som en selvfølge at jeg får det, men dersom jeg likevel skulle det, får jeg jo ikke utbetalt lønn før i juli. Hva da? Ikke har jeg venner eller familie jeg kan kræsje sofa hos i to måneder, men om jeg hadde det måtte jeg jo likevel hatt penger å leve for. (og hvor skulle jeg oppbevart ting og møbler?)
putit Skrevet 5. februar 2010 #2 Skrevet 5. februar 2010 Vær sparsom, uansett hva det gjelder. Og vær gjerrig, det er lov i sånne situasjoner. Nå vet ikke jeg hvor mye du evt vil få til overs etter at husleie og faste regninger er betalt, men vær nøye på absolutt alt du kjøper. Trenger du virkelig å kjøpe en pakke tyggis? Det koster bare en tier, men en tier hit og dit blir fort litt penger det og. -Inviter deg selv på middag til folk. Er dette uaktuelt og du har lyst på kaker, gå i kirken når de har kirkekaffe -Når du handler matvarer, se på kiloprisen på varen i stedet for pakkeprisen. En pakke med ferdigskivet ost er kanskje praktisk, men MYE dyrere enn en kilopakning. Noen varer holder jo lenge, og andre kan du fryse ned. Følg med i tilbudsaviser, kjeder som ica og mega kjører ofte 40%tilbud på matvarer, da kan du handle inn en god del og fryse ned. Når det kommer til jobbing, finnes det nok flere jobber hvor du ikke trenger å gjøre noe særlig fysisk krevende. Sitte i billettluke på kino, teater osv? Nattevakter på f eks omsorgsbolig? Er nok mye mer også, men det står litt stille for meg nå. Lykke til!
Snop Skrevet 5. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 5. februar 2010 Dette med å spare inn penger på matvarer blir gjerne ikke så lett siden det er begrenset hva jeg kan spise uten å miste energi. Men ut fra budsjettet jeg har per mnd kommer det til å gå bra uansett. Har også levd på svært lite penger per mnd de siste årene (det er ikke akkurat så luksus å være navklient som mange skal ha det til ) Så den delen går sannsynligvis greit. Men sommermånedene derimot... Sukk. Nattevakt fungerer dårlig, da søvn er et av problemene mine. Billettluke osv hadde fungert fint, men det er også en type jobb hvor man fort kan bli bedt om å ta en ekstravakt om noen blir syke e.l. Bare det å finne en arbeidsgiver som kun trenger noen én eneste kveld i uken er litt av en utfordring
Snop Skrevet 5. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 5. februar 2010 Kanskje det å jobbe hjemmefra kan være noe, når jeg tenker meg om! Tror jammen jeg må lage en ny tråd om det og finne ut mer
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 5. februar 2010 #5 Skrevet 5. februar 2010 Heisann! Jeg deler problemet ditt. Jeg har også kroniske sykdommer, som begrenser veldig hva jeg kan jobbe med. Jeg har prøvd å leve på studielån siden august, men i januar måtte jeg gi opp. Så nå blir jeg å flytte vekk fra studiestedet, og heller reise til universitetsbyen de fire gangene jeg må det for resten av semesteret. Det blir trangt, men da vet jeg iallefall at jeg har penger til mat. Som andre har nevnt her, så kommer det jo mye an på hva de faste utgiftene dine ligger på. En annen ting du må tenke på når det kommer til sommerjobb, er at det jo er veldig mange andre studenter som blir å søke på disse jobbene. Bare ha det i bakhodet iallefall.
Snop Skrevet 5. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 5. februar 2010 Heisann! Jeg deler problemet ditt. Jeg har også kroniske sykdommer, som begrenser veldig hva jeg kan jobbe med. Jeg har prøvd å leve på studielån siden august, men i januar måtte jeg gi opp. Så nå blir jeg å flytte vekk fra studiestedet, og heller reise til universitetsbyen de fire gangene jeg må det for resten av semesteret. Det blir trangt, men da vet jeg iallefall at jeg har penger til mat. Som andre har nevnt her, så kommer det jo mye an på hva de faste utgiftene dine ligger på. En annen ting du må tenke på når det kommer til sommerjobb, er at det jo er veldig mange andre studenter som blir å søke på disse jobbene. Bare ha det i bakhodet iallefall. Hvordan skal du gjøre det til sommeren når du ikke får studielån?
Ninen Skrevet 5. februar 2010 #7 Skrevet 5. februar 2010 Lørdagsjobb kunne kanskje vært noe? En del steder har også korte åpningstider lørdager, så arbeidsdagen blir ikke så lang nødvendigvis. Du blir ikke rik, men får i alle fall litt penger inn. Når du har studert en stund, blir det enklere å få jobb innen det du studerer. Regner med det er noe kontormessig, og da blir det enklere å få en slik jobb. Men du må jo klare deg frem til da også... En lørdagsjobb med full jobb i ferier var supert for meg. Ellers er det viktig med så lave boutgifter som mulig.
Snop Skrevet 5. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 5. februar 2010 Ja ninen, lørdagsjobb kunne vært noe, så lenge det bare blir med lørdagen Ellers er jeg litt innom tanken med støttekontakt/personlig assistent. Jeg kunne jo omtrent trengt min egen til tider, men mange av disse dreier seg jo om temmelig dagligdagse og lette gjøremål, som å gå på kino/kafé osv, og det er ikke mange timer om gangen. Hvis jeg blir friskere til høsten enn jeg er nå kan det gjerne være et alternativ
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 6. februar 2010 #9 Skrevet 6. februar 2010 Hvordan skal du gjøre det til sommeren når du ikke får studielån? For å si det sånn så håper jeg inderlig at jeg får en sommerjobb... hvis ikke vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Det som er så dumt er at jeg kan jo ikke søke på stillinger som assistent eller hjelpepleier, men akkurat disse er det jo massevis av på sommeren der jeg skal flytte til. Har hatt slike jobber før også, men kan ikke søke på dem nå. Jeg har ikke samvittighet til å søke på en jobb jeg kanskje er heldig og får pga erfaring fra tidligere, når jeg vet at jeg kanskje kan jobbe en dag eller to også må ringe og si at jeg dessverre ikke kan komme neste dag. Sjansene er ikke så store når man ikke kan søke på 95% av jobbene som utlyses. Jeg så du hadde startet en annen tråd om å jobbe hjemmefra, men det eneste jeg finner ut er at man da må jobbe med salg over telefon, og det er ikke aktuelt for meg, dessverre. Men denne tråden skulle ikke være om meg.. Kan du ikke holde oss oppdatert om hvordan det går? Om du finner deg en jobb, osv? Ps. siden du er litt i samme situasjon som meg, vet du om det er mulig å få noen som helst støtte fra myndighetene (eller hjelp til å finne en jobb) når jobbmarkedet blir så begrenset pga helse? Hadde man kunne søkt på hvilken jobb som helst hadde man jo stilt mye bedre...
Snop Skrevet 7. februar 2010 Forfatter #11 Skrevet 7. februar 2010 Ps. siden du er litt i samme situasjon som meg, vet du om det er mulig å få noen som helst støtte fra myndighetene (eller hjelp til å finne en jobb) når jobbmarkedet blir så begrenset pga helse? Hadde man kunne søkt på hvilken jobb som helst hadde man jo stilt mye bedre... Jeg aner ikke om det med hjelp til jobb, men tenkte jeg skulle spørre om det samme neste gang jeg snakker med NAV, skal si ifra hvis jeg blir klokere da I utgangspunktet skulle jeg fått støtte både hele skoleåret og sommeren, men fordi jeg får saksbehandlere fra helvete må jeg nå løse dette umulige puslespillet helt på egenhånd. Det er jammen ikke enkelt! Så ja, det er mulig å få økonomisk støtte (jeg har venner og bekjente som får det), man må bare være heldig nok for å få det man har krav på. Kan godt hende du har krav på arbeidsavklaringspenger, som hadde reddet din livssituasjon så vel som min. Bo hjemme. Litt vanskelig når studiestedet er 7 timer unna hjemme
PecanPie Skrevet 7. februar 2010 #12 Skrevet 7. februar 2010 Kjenner du noen som jobber i en f.eks. en offentlig etat i Oslo eller hjemstedet? Jeg fikk jobb på et offentlig kontor fordi min far jobber der. På den arbeidsplassen prioriterer de barn av ansatte før andre søkere når folk søker på sommerjobber. Arbeidsoppgavene mine er svært enkle, stort sett går det i å skrive ut og scanne inn papirer. Jeg styrer arbeidstidene selv, og jobber stort sett en dag i uka. Når sommeren kommer "skrur jeg opp" arbeidsprosenten til 100 %. En slik jobb krever at du har en ukedag til overs, men dersom du har det kunne det jo vært en mulighet?
Snop Skrevet 8. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 8. februar 2010 Kjenner du noen som jobber i en f.eks. en offentlig etat i Oslo eller hjemstedet? Jeg fikk jobb på et offentlig kontor fordi min far jobber der. På den arbeidsplassen prioriterer de barn av ansatte før andre søkere når folk søker på sommerjobber. Arbeidsoppgavene mine er svært enkle, stort sett går det i å skrive ut og scanne inn papirer. Jeg styrer arbeidstidene selv, og jobber stort sett en dag i uka. Når sommeren kommer "skrur jeg opp" arbeidsprosenten til 100 %. En slik jobb krever at du har en ukedag til overs, men dersom du har det kunne det jo vært en mulighet? Åh det hørtes helt perfekt ut! Men jeg har ingen slike gode kontakter!
aluminium Skrevet 8. februar 2010 #14 Skrevet 8. februar 2010 Jeg lever selv kun på studielånet, og det er fullt mulig. Det skal sies at jeg jobber i de feriene jeg har, som i jula, påske og sommer. Mitt beste tips er å finne seg en billig leilighet. Det er mye å spare om man er villig til å ta litt buss. En annen ting er å opprette seg en ekstra konto der alle inntekter fra ekstrajobber blir satt inn. Denne kontoen bruker jeg også å sette inn det enorme stipendet som kommer i begynnelsen av hvert semester. Har du noe til overs en måned, så setter du det inn her. Denne kontoen bruker jeg som en reserve jeg kan hente småbeløp fra om det skulle bli nødvendig en måned. Som andre sier her også så er det viktig å være så sparsommelig som mulig. Jeg føler ikke at jeg lever et fattig liv, men det blir en del tenking og studering over hvordan pengene skal brukes...
Pingting Skrevet 8. februar 2010 #15 Skrevet 8. februar 2010 Kan jobb som postbud være noe for deg? Jeg ser at du ikke kan ha noe fysisk krevende, men det er ihvertfall verdt å nevne. Det er selvfølgelig endel gåing, og man må dytte på en tung tralle. Men du trenger ikke løfte eller bære så tungt hvis du legger opp til det (noe jeg gjorde, de andre var også flinke til å hjelpe meg). Mange av lørdagsbudene jobber nemlig 3 av 4 lørdager, så sånn sett kunne det jo være passende Jeg studerer og bor i Oslo, og har ikke deltidsjobb dette semesteret. Nå lever jeg riktignok litt på pengene fra jobben i sommer, men det brude gå greit. Jeg bor relativt billig (rundt 2600,- i mnd, SiO har enda billigere hybler enn det) og er flink til å kjøpe endel billig men mettende mat når jeg må.
Snop Skrevet 8. februar 2010 Forfatter #16 Skrevet 8. februar 2010 Postbud hørtes litt urealistisk ut rent fysisk. Egentlig veldig, hehe. Fram til nå er jeg innstilt på å prøve meg som støttekontakt. Det er ikke mange pengene, men heller ikke noe som vil slite meg ut eller arbeidsgiver som ringer meg 2-3 ganger ekstra i uka, og dessuten noe så givende at for psyken vil det ikke føles så veldig som en jobb. Nå gjelder det bare å bli så frisk til høsten at jeg kan være en støttekontakt de kan stole på at kan stille opp de få dagene jeg skal
Snop Skrevet 8. februar 2010 Forfatter #17 Skrevet 8. februar 2010 Mitt beste tips er å finne seg en billig leilighet. Ja. Jeg har en pusekatt jeg ikke klarer å kvitte meg med (det høres dumt ut, men jeg fikk henne samme uken jeg skulle ha termin, og hun er det som holder sorgen på avstand) så jeg kan ikke bo på hverken studenthybel eller i bofellesskap. Så jeg har en skikkelig utfordring med å finne riktig sted å bo nå, til en billig penge! Men jeg håper på å finne noe litt utenfor byen til max 6500kr. Fordi jeg får 1500kr av foreldrene mine per mnd for å klare dette, kan jeg da gjerne akkurat klare det Så har jeg tenkt å fordele de altfor store utbetalingene fra lånekassen på 16 000 og noe utover skoleåret. Vet ikke hvordan jeg skal få råd til skolebøker da, tror det er snakk om 5-6 bøker som er pensum første skoleår, tror dere jeg kan være så heldig at jeg får det til under 2000kr? Kanskje jeg må løpe til mamma og pappa da også Hvis man er tidlig ute, kanskje man finner noen pensumbøker på biblioteket?
Pingting Skrevet 8. februar 2010 #18 Skrevet 8. februar 2010 Postbud hørtes litt urealistisk ut rent fysisk. Egentlig veldig, hehe. Fram til nå er jeg innstilt på å prøve meg som støttekontakt. Det er ikke mange pengene, men heller ikke noe som vil slite meg ut eller arbeidsgiver som ringer meg 2-3 ganger ekstra i uka, og dessuten noe så givende at for psyken vil det ikke føles så veldig som en jobb. Nå gjelder det bare å bli så frisk til høsten at jeg kan være en støttekontakt de kan stole på at kan stille opp de få dagene jeg skal Det hørtes egentlig veldig fornuftig ut
aluminium Skrevet 8. februar 2010 #19 Skrevet 8. februar 2010 Ja. Jeg har en pusekatt jeg ikke klarer å kvitte meg med (det høres dumt ut, men jeg fikk henne samme uken jeg skulle ha termin, og hun er det som holder sorgen på avstand) så jeg kan ikke bo på hverken studenthybel eller i bofellesskap. Så jeg har en skikkelig utfordring med å finne riktig sted å bo nå, til en billig penge! Men jeg håper på å finne noe litt utenfor byen til max 6500kr. Fordi jeg får 1500kr av foreldrene mine per mnd for å klare dette, kan jeg da gjerne akkurat klare det Så har jeg tenkt å fordele de altfor store utbetalingene fra lånekassen på 16 000 og noe utover skoleåret. Vet ikke hvordan jeg skal få råd til skolebøker da, tror det er snakk om 5-6 bøker som er pensum første skoleår, tror dere jeg kan være så heldig at jeg får det til under 2000kr? Kanskje jeg må løpe til mamma og pappa da også Hvis man er tidlig ute, kanskje man finner noen pensumbøker på biblioteket? Begynn å kjøpe lokalaviser tidlig, og se om det er noen som skal leie ut kjellerleiligheter. Disse er som regel billige og helt OK for en student...
Britt Banditt Skrevet 8. februar 2010 #20 Skrevet 8. februar 2010 Jeg hadde også en slik jobb som Paren snakker om under studiene (enkel kontorjobb). Fikk denne gjennom vikarbyrå uten å ha noen relevant erfaring eller utdanning. Jobbet da 1-2 dager i uken, men det var da dagtid, så det må jo passe i forhold til studiene dine (spørs jo om det er obligatorisk oppmøte/forelesninger hver dag osv.). For meg passet det hvertfall perfekt, og er veldig glad jeg hadde en sånn jobb i stedet for butikkjobb som jeg hadde tidligere (er utrolig mye mindre stressende også, hvertfall der jeg jobbet).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå