Gjest LHC Skrevet 5. februar 2010 #1 Skrevet 5. februar 2010 Elsker katter, men er dessverre allergisk. Har tidligere vært på besøk hos noen som hadde sibirkatter, da jeg hadde hørt at disse skulle være allergivennlige - dessverre var det tvert imot for meg. Nå har jeg sett på Dyrlegene på TV2 at bengalkatter kan fungere for noen allergikere, så jeg har kjempelyst til å teste om det også fungerer for meg! Dessverre finner jeg ikke noen bengaloppdrett her i Trondheimsområdet, så jeg lurer på om det er noen som vet om noen jeg kan besøke? Eller kanskje det er noen bengaleiere der ute som tilfeldigvis trenger kattepass for en tid nå i vinter/vår? Hadde blitt ekstatisk om det viste seg at jeg endelig kunne få katt!
Troyamin Skrevet 6. februar 2010 #2 Skrevet 6. februar 2010 Jeg har aldri hørt at bengalkatter er allergivennlige. Men devon rex og cornish rex kan være allergivennlige. Jeg ville tatt kontakt med rasekattklubben og fått nr til noen i ditt nærmiljø (om det finnes) som har oppdrett av katter. Da kan du jo høre om ikke du kan låne en katt en liten stund?
Gjest Bengaleier Skrevet 6. februar 2010 #3 Skrevet 6. februar 2010 Jeg har bengal, men bor i Oslo. Men ville bare si at det varierer veldig om folk reagerer på bengal. Har ei venninne som blir veldig dårlig av katt, men hun reagerer bare litt på min katt. Men har andre venner som har reagert kraftig på henne som i utgangspunktet ikke er så veldig allergisk. Tror det er veldig forskjellig fra hvert individ av rasen på hvordan man reagerer.
Gjest LHC Skrevet 6. februar 2010 #4 Skrevet 6. februar 2010 Takk for svar, begge to. Antar det er slik at mennesker med katteallergi ikke nødvendigvis er allergiske mot det samme stoffet, og dermed reagerer på forskjellige raser; i tillegg til at en kan reagere forskjellig fra individ til individ innen samme katterasen også. Litt vanskelig dette her - får bare prøve meg fram! Skal iallfall ta kontakt med rasekattklubben og høre om det er noen i området her som driver oppdrett uten nødvendigvis å være på nett.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. februar 2010 #5 Skrevet 7. februar 2010 Takk for svar, begge to. Antar det er slik at mennesker med katteallergi ikke nødvendigvis er allergiske mot det samme stoffet, og dermed reagerer på forskjellige raser; i tillegg til at en kan reagere forskjellig fra individ til individ innen samme katterasen også. Litt vanskelig dette her - får bare prøve meg fram! Skal iallfall ta kontakt med rasekattklubben og høre om det er noen i området her som driver oppdrett uten nødvendigvis å være på nett. Ja, det er veldig induviduelt som du sier, jeg og samboeren min reagerer ekstremt mye på bengalkatter, mye mer enn på andre katter. Et vennepar av oss driver oppdrett med bengaler, så vi har fått testa ut forskjellige voksne katter, men det har dessverre ikke gått bra. Vet også at flere i familien deres reagerer mye på bengalene deres, men det blir jo alltid mye mer allergener i omkrets med så mange katter som de har, og alle er fertile.. Men nå har vi har sibirkatt, og det går veldig bra!! :-) Jeg ikke ville ha en liten kattunge, da ekspertene mener at kattunger ofte fremkaller mye mer allergi enn voksne katter, og var på jakt etter en voksen sibirkatt. Men så dukket det opp en 6'mnder gammel sibir, og da ble det den! Men det som ofte (ikke alltid) er det beste, er en voksen/halvvoksen kastrert hannkatt, i følge de som har mye erfaring med katter og allergi. Man reagerer visstnok mer på kattunger enn på voksne, og dersom katten ikke er kastrert/sterilisert. Vi reagerte begge to på sibiren vår de første 2-3 dagene vi hadde han (hadde han på lån i 5 dager før vi kjøpte han, men vi badet han med en gang han ble husvarm (før det tørket vi godt av han med en våt vaskeklut). Dette var for å få av han alle allergenene fra alle de andre kattene i oppdrettet som han hadde omgått, og da gikk det kjempebra, og all reaksjon forsvant! :-) Bruker også Petal Cleanse i perioder (men det er kanskje en gang og to annenhver mnd), om vi føler at vi klør litt i nesa.. ;-) Så jeg tror at dersom det er mulighet for å få låne en katt for en liten periode, vil du se om det går eller ikke. Vet om mange oppdrettere som har "presset" litt på når kjøperene sier de reagerer etter feks 1 dag og 2, og ber dem holde ut en stund til, slik at kroppen stabiliserer seg. Men det kommer jo selvfølgelig an på hvor ekstremt man reagerer. Har hørt at flere mener at dette tar ca 14-21 dager, er det fremdeles sånn at man reager like ille, så blir det heller ikke bedre. Stod også et innlegg i Norsk Ukeblad ca i september om en som drev oppdrett av bl.a Russian Blue, og mente at disse også var allergivennlig (at de russiske rasene generelt var bedre enn andre katter mtp allergi), men dette har jeg aldri hørt om før, men det er jo verdt å sjekke opp?
Gjest LHC Skrevet 7. februar 2010 #6 Skrevet 7. februar 2010 Gratulerer så mye som sibirkatteier Kjenner jeg er litt misunnelig, de er jo såååå nydelige! Og tusen takk for at du tok deg tid til et så inngående svar Hadde vært kjempeflott å få låne en bengal hjem noen dager, slik dere gjorde, men da må nesten eieren bo i nærheten - ellers blir det veldig mye styr for katten. Er også litt usikker på om jeg faktisk hadde klart å gi pusen fra meg etter å ha hatt den i 1-3 uker, uansett hvor mye jeg reagerte :rødme:
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. februar 2010 #7 Skrevet 8. februar 2010 Gratulerer så mye som sibirkatteier Kjenner jeg er litt misunnelig, de er jo såååå nydelige! Og tusen takk for at du tok deg tid til et så inngående svar Hadde vært kjempeflott å få låne en bengal hjem noen dager, slik dere gjorde, men da må nesten eieren bo i nærheten - ellers blir det veldig mye styr for katten. Er også litt usikker på om jeg faktisk hadde klart å gi pusen fra meg etter å ha hatt den i 1-3 uker, uansett hvor mye jeg reagerte :rødme: Tusen takk, han er bare helt fantastisk! ;-) Du kan jo følge med på om det er noen som må omplassere en bengal, sibir eller russian blue i nærområdet ditt, eller evt sette inn en annonse, for da har du nok muligheten for å prøve. :-) Og selv om du reagerer på èn bengal eller èn sibirkatt, betyr ikke dette at du reagerer på alle katten i den rasen. Det kan være individuelt fra katt til katt og person til person. Når vi fikk låne vår katt hjem, var jeg veldig innstilt på at vi mest sannsynlig ikke kunne beholde han, sånn at jeg var forberedt på det verste. Det tror jeg også er litt viktig, for det er ikke lett å levere pusen tilbake hvis ikke.. Ikke at det er lett uansett da, men går det ikke, er det jo bare til å ikke gi opp og å prøve videre! ;-) Vi har også vært borti flere huskatter som vi ikke har reagert på, så kanskje det finnes en FOD-gård eller Dyrebeskyttelsen som driver med omplassering av katter i nærheten av der du bor? Da kan du jo bare forklare situasjonen for dem og kanskje få teste ut noen av de voksne kattene hjemme for en liten uke, feks? Men da er det uhyre viktig å aller helst få badet katten (for å få av alle allergenene fra alle de andre kattene/dyrene), eller i det minste tørke godt av katten med en våt vaskeklut over heeele pelsen. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå