Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #1 Skrevet 5. februar 2010 Jeg har lyst til å lære meg å strikke. Synes det ser så koselig ut å sitte ved peisen med et garnnøste i fanget og lage fine ting. Det er noe nostalgisk over det, liksom. Uansett, jeg lurer på hvordan man lærer seg å strikke? Er det vanskelig? Er det mulig å lære seg det via bøker, eller må noen vise deg i praksis? (Jeg kjenner ingen som kan lære meg, og det er ingen kurs her). Og et spørsmål til: Hvor lang tid tar det å lage f.eks et sjal, dersom man strikker en halvtime eller en time om dagen?
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #2 Skrevet 5. februar 2010 Garnstudio har en strikkeskole på nett her Det er nok enklest å få vist hvordan man gjør live. Kan du ikke høre med garnbutikken om de vet om en strikkekafé f.eks. eller finne ut om det er et lokalt husflidslag. De fleste strikkere hjelper mer enn gjerne i gang.
Gjest Gjest_tintin_* Skrevet 5. februar 2010 #3 Skrevet 5. februar 2010 Det er noen gode instruksjonsvideoer på youtube. Bare ikke start med genser eller noe slikt før du har rett og vrang inne. Finn ett fint garn og legg opp til et skjerf. Fire rang, fire rett. fire rang, fire rett. Kommer til å bli favoritt skjerfet ditt
Elisabeth M Skrevet 7. februar 2010 #4 Skrevet 7. februar 2010 Det er noen gode instruksjonsvideoer på youtube. Bare ikke start med genser eller noe slikt før du har rett og vrang inne. Finn ett fint garn og legg opp til et skjerf. Fire rang, fire rett. fire rang, fire rett. Kommer til å bli favoritt skjerfet ditt Her er en link til forskjellige strikkevideoer på youtube, bare å finne en nybegynner-video og starte, start med et skjerf ja!
sanmal Skrevet 7. februar 2010 #5 Skrevet 7. februar 2010 heia nybegynner selv jeg :-) min strikkehistorie er: ett pannebånd ett skjerf og holder nå på med ett par tøffler men aner ikke hvordan de blir kan anbefale bambuspinnene de var mye enklere å strikke med. men jeg har ett spørsmål: hvordan klarer dere å skjønne oppskriftene. må ærlig innrømme at jeg føler meg helt blåst når jeg ser en oppskrift
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2010 #6 Skrevet 7. februar 2010 men jeg har ett spørsmål: hvordan klarer dere å skjønne oppskriftene. må ærlig innrømme at jeg føler meg helt blåst når jeg ser en oppskriftÅ skjønne en oppskrift er ikke bestandig enkelt. Ikke alle designere/mønsterforfattere er flinke til å formulere seg. Jeg pleier å lese gjennom hele oppskriften før jeg setter i gang, mens jeg forestiller meg hvordan det blir når jeg strikker.
Bex Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 VI har strikkeklubb, vi Nybegynnerne her lager trekantsjal som er kjempefine. Begynn med tre masker, og strikk riller frem og tilbake. Øk en maske på begynnelsen av hver pinne. Strikk i et litt fluffy garn på pinne fem eller noe. Siste omgang: strikk 1, øk 1 etc før du feller av. Da unngåt du en stram avfelling. Ta med denne forklaringen til en garnbutikk, så vil de nok både legge opp for deg og vise hvordan du fortsetter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå