Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #1 Skrevet 5. februar 2010 Når jeg lager mat, bruker jeg MASSE krydder. Hvitløkskrydder, oregano, paprika krydder, pepper, chilli krydder, ++ Det jeg da egentlig lurer på, er om det blir kalorier ut av alt krydderet. Jeg spiser en del grønnsaker, helst stekte. Bruker ikke masse fett når jeg steker det, men lurer på om det blir mange kalorier av krydderet, om jeg da kanskje burde begrense kryddringen min. I alle sauser, pizza, ja egentlig alt MÅ jeg kryddre, er kryddroman X)
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #2 Skrevet 5. februar 2010 Ferdige kryddermikser kan ofte inneholde en del sukker. Rene kryddere derimot er stort sett helt ok å spise uansett hvilken kostholdsfilosofi man tror på. Å fanatisk sky fett og telle kalorier på hver eneste ting man putter i munnen er forøvrig ikke sunt verken for kropp eller sinn. Mange av kroppens viktigste funksjoner er helt avhengige av nok fett for å holde seg sunne (hjerte og hjerne, for å nevne noen), men det nytter vel ikke å fortelle en kaloriteller...
-Carrie Skrevet 5. februar 2010 #3 Skrevet 5. februar 2010 TS skriver jo ingenting om at hun fanatisk skyr fett. Å telle kalorier for en periode er en veldig grei måte å få oversikt over hva man faktisk putter i munnen. Jeg har fått meg veldig mange aha- opplevelser etter at jeg begynte å telle, men det er ikke dermed sagt at jeg skyr fett og sitter og finregner på absolutt alt. At det er usunt å telle kalorier, må du gjerne begrunne. Jeg har i allefall blitt mye sunnere av det
Chanel.No5 Skrevet 5. februar 2010 #4 Skrevet 5. februar 2010 At det er usunt å telle kalorier, må du gjerne begrunne. Jeg har i allefall blitt mye sunnere av det Tror h*n mener at det fort kan bli usunt om en mister kontrollen. Men det er jo klart at om en har kontroll som du, så er det bare positivt å få en viss oversikt!!
Ladylucky Skrevet 6. februar 2010 #5 Skrevet 6. februar 2010 Bare fortsett å krydre maten så mye du vil du, men som nevnt over så er det mye sukker i ferdigblandinger. Fersk chili og persille er noe av det beste du kan bruke da dette øker forbrenningen. Sterk mat gir deg også metthetsfølelsen tidligere.
buttergirl Skrevet 6. februar 2010 #6 Skrevet 6. februar 2010 En del krydder har jeg lest at kan ha god effekt på kroppen, blant annet ingefær, cayennepepper, chilli, kanel og hvitløk. Skal vistnok være med på å øke forbrenningen, så dette ville jeg bare hevet inn på med! Men, det kan være lurt å sjekke innholdsfortegnelsen - mange krydderblandinger (blant annet pommes frites krydder) inneholder glutamalt man lurer på om dette kan være helseskadelig og øke fedmeproblemer. Les mer her: http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/...is_til_glutamat Ellers er det ikke kalorier i rene kryddre
bergans Skrevet 6. februar 2010 #7 Skrevet 6. februar 2010 (endret) Bruk så mye du vil av krydder, gjør ikke noe utslag kalorimessig. Men vær selvsagt obs på saltinntak, og bruk andre alternativer hvis du liker i overkant mye salt i maten. Hvitløkssalt er en god erstatning, og det er flere kryddertyper som framhever smaken i matvarer uten at det må tilsettes like mye salt. Dessuten så er enkelte krydder noen av de beste kildene til antioksidanter, med kanel, nellik og oregano som veldig gode kilder. Nå er det jo vanskelig å spise store mengder av disse, men jeg tar ihvertfall en ekstra prosjon med risgrøt og smørøye slik at jeg får i meg mer kanel. Det samme gjelder pepperkakedeig og gulrotkake og gløgg med ekstra krydder slik at nellikindeksen er høy, for ikke å glemme heimelaga ostesmørbrød/pizza for å sikre oreganoinntaket. Nam Endret 6. februar 2010 av bergans
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå