Brunhilde Skrevet 12. februar 2010 #101 Skrevet 12. februar 2010 Men det var det jeg mente. DSet sier seg selv at turister ikke har samme rettigheter som de med statsborgerskap Og siden mange, om ikke de fleste, utenlandske fattige er rumenske sigøynere som er i Norge for å tigge på turistvisum, så er vi altså enig om at de ikke har noen grunn til å selge verken Asfalt eller andre gatemagasin, eller?
Gjest Bianca26 Skrevet 12. februar 2010 #102 Skrevet 12. februar 2010 Og siden mange, om ikke de fleste, utenlandske fattige er rumenske sigøynere som er i Norge for å tigge på turistvisum, så er vi altså enig om at de ikke har noen grunn til å selge verken Asfalt eller andre gatemagasin, eller? ja. greit.
Gjest strykebrett Skrevet 13. februar 2010 #103 Skrevet 13. februar 2010 De som er lovlig i landet har som regel en eller annen form for ytelse fra det offenlige, ergo har de ikke behov for å selge gatemagasinet. Narkomane får jo også sosialpenger fra det offentlige. De har fortsatt behov for å selge blader.
Brunhilde Skrevet 13. februar 2010 #104 Skrevet 13. februar 2010 Narkomane får jo også sosialpenger fra det offentlige. De har fortsatt behov for å selge blader. Og du ser ikke forskjellen på en "vanlig" stønadsmottaker og en narkoman når det gjelder forbruk? Nei, nei. Deg om det.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #105 Skrevet 13. februar 2010 rusmisbrukere OG andre i vanskelige situasjoner står det i den avisen. Ikke skjønner jeg hva den hjelpen gir. De får jo ingen tibud om hjelp til behandling. Jeg syns det er på trynet at det tilbudet får sånn skryt. Det er det rene bullshit. Jeg har sett i Bergen at det har vært snakk om at det ikke bare er rusmissbrukere som selger disse magasinene. Jeg husker ikke helt hvilke andre, men jeg vet det har vært tilfellet at også andre har blitt vurdert. Det er et fantastisk tilbud for rusmissbrukere som ellers hadde gått og tigget på gata. Det er et flott tilbud fordi rusmissbrukerne kan ende opp med å snakke med folk og andre kan få et annet innblikk i livet til en rusmissbruker og ikke minst at de aller fleste av dem er veldig hyggelige mennesker. Når de før tigga på gata fikk de nedverdigende blikk, folk så ned i bakken når de gikk forbi dem etc. I dag kan man se magne av dem i øynene og si "nei takk" når de spør om du vil kjøpe eller ha en liten hyggelig samtale med en selger når vi sier ja takk. Derfor er dette et fantastisk tilbud. Det fjerner noe av det negative synet vi før hadde på disse narkomane tiggerne, og er med på å bryte en del fordommer. Mange jobber ganske hardt med salgene sine. Ja, det er ikke et tilbud som er tilgjengelig for alle som kanskje har behov for en lettere tilgjengelig jobb. Likevel kan man ikke si at dette tilbudet er bullshit, fordi det er fantastisk for dem som faktisk selger dem, og om det blir for mange selgere vil de som selger nå ikke lenger kunne tjene nok på dette til at det lenger ville vært et interessant tilbud for dem. Du må gjerne mene at det finnes mange andre grupper som har behov for tilretelagte tilbud i forhold til arbeid etc. Ingen her inne vil være uenige med deg i det. Vi er uenige i at de dskal få ta del i akkurat dette tilbudet, fordi det ville ledet til for mange selgere og på sikt ødelagt hele tilbudet, da ingen egentlig ville tjene noe særlig på å jobbe som selger lenger. Jeg tror vi alle kan være enige om at det finnes dårlige tilbud for utlenninger på det norske arbeidsmarked. Men jeg tror heller ikke at mane av disse ønsker å ta del i et arbeidsmarked som nå består av rusmissbrukere. Jeg tror ikke de ønsker å bli del av denne gruppen heller, selv om de ikke kommer inn på det normale norske arbeidsmarkedet. De får penger av sosialen, og mange kan hjelpes inn i en arbeidsstiausjon av NAV også. Rusmissbrukere kan ikke det på samme måte, de har behov for mer penger enn de får på sosialen og får selge i stedet for å tigge. Så la oss alle heller være enige om at det er behov for lettere arbeidskraft for mange innvandrere i Norge. Det kunne være mange tilbud om organisert arbeid for dem, som ikke krever at de snakker norsk. Den norske stat er alt for dårlig på å få til integrering i arbeismarkedet. Det er vi alle enige om tror jeg. Men det å la alle ta del i et tilbud som finnes, slik at det blir for mange selgere og ingen da tjener nok fordi for mange konkurerer om kundene, blir feil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå