Sauen Shaun Skrevet 9. februar 2010 #81 Skrevet 9. februar 2010 (endret) Hæ. Det er jo ingen som sewtter seg inn i hvordan utlendinger for eks fra afghanistan har det. Kommentarer som. De kan jo bare lære seg norsk eller de kan jo bare ta seg en utdannelse, sier jo litt om at andre her ikke setter seg inn i ting heller. Er tydeligvis ikke synd på folk bare fordi de kommer fra et annet land, men alle narkomane som bare er norske er det synd på. Altså utlendinger som kommer hit fra f.eks. Afghanistan kommer hit som asylsøkere eller flyktninger. Og de får språkopplæring her. De får også tilbud om skolegang. De får også støtte fra flere frivillige organisasjoner. Men selve gatemagasinene er en jobb som er forbeholdt rusmisbrukere. edit: rettet opp en tastefeil Endret 9. februar 2010 av Sauen Shaun
Gjest Bianca26 Skrevet 9. februar 2010 #82 Skrevet 9. februar 2010 Altså utlendinger som kommer hit fra f.eks. Afghanistan kommer hit som asylsøkere eller flyktninger. Og de får språkopplæring her. De får også tilbud om skolegang. De får også støtte fra flere frivillige organisasjoner. Men selve gatemagasinene er en jobb som er forbeholdt rusmisbrukere. edit: rettet opp en tastefeil rusmisbrukere OG andre i vanskelige situasjoner står det i den avisen. Ikke skjønner jeg hva den hjelpen gir. De får jo ingen tibud om hjelp til behandling. Jeg syns det er på trynet at det tilbudet får sånn skryt. Det er det rene bullshit.
Gjest Dallandra Skrevet 9. februar 2010 #83 Skrevet 9. februar 2010 De får tilbud om noe meningsfylt å fylle hverdagen med. Følelsen av å ha en jobb, en oppgave i samfunnet. Det høres kanskje ut som bullshit for Bianca, men det kan godt hende det oppleves som noe helt annet av de som selger avisene.
Skravla Skrevet 9. februar 2010 #84 Skrevet 9. februar 2010 Jeg har sett meg litt om og de eneste jeg ser som selger gatemagasinet Asfalt er norske narkomane eller fattige, mens de fattige utlendingene som bor i norge, må sitte der å tigge med et pappkrus. Får ikke de lov å selge dette magasinet? Og i tilfelle hvorfor. Jeg syns dette er utrolig urettferdig. Skal ikke alle som bor her behandles med like mye verdighet? Du snakker i første innlegg om fattige utlendinger som bor i Norge, senere innlegg skriver du norske statsborgere. Kan du presisere hva du faktisk snakker om? All den tid de fleste her svarer på ditt første innlegg, hvor du presiserer utlendinger som bor i Norge. Og de er vel ikke norske statsborgere, for da er de jo ikke lengre utlendinger.
Gjest Bianca26 Skrevet 9. februar 2010 #85 Skrevet 9. februar 2010 Du snakker i første innlegg om fattige utlendinger som bor i Norge, senere innlegg skriver du norske statsborgere. Kan du presisere hva du faktisk snakker om? All den tid de fleste her svarer på ditt første innlegg, hvor du presiserer utlendinger som bor i Norge. Og de er vel ikke norske statsborgere, for da er de jo ikke lengre utlendinger. Å HERREGUUD beklager at jeg glemte å nevne de som er lovlig i landet da. Det sier seg selv at ULOVLIGE innvandrere ikke skal få det tilbudet. Derfor trodde jeg ikke det var nødvendig å presisere det
Skravla Skrevet 9. februar 2010 #86 Skrevet 9. februar 2010 Hvem har snakket om ulovlig innvandring? Du skiller ikke mellom utlending (asylsøkere, turister, flyktninger, arbeidsinnvandrer) og de som har flyttet hit og fått norsk statsborgerskap. Jeg ba om en presisering på hvilken gruppering du mener skal få selge gatemagasinene.
Gjest Vilma Skrevet 9. februar 2010 #87 Skrevet 9. februar 2010 DE SOM SIER DET ER ENKELT Å TA EN UTDANNELSE PÅ NORSK ETTER KORT TID MED SPRÅKKURS ANER IKKE HVA DE SNAKKER OM NEI! Få høre hva du har satt deg inn i da? Du som vet alt om det du diskuterer? jeg har faktisk satt meg inn i mye. <jeg vet at det ikke er lett å bare starte en utdannelse på et helt nytt språk, med helt annen skrifttypew også jeg vet at alle med norsk statsborgerskap har like rettigheter Jeg vet at narkomane får et mer ærlig arbeid ved å selge asfalt. Det jeg mener er at det ikke er BARE narkomane som har rett på et sånt tilbud. Om du ikke har noe å si som har noe med diskusjonen å gjøre kan du bare droppe å skrive noe her. De såkalt velmenende rådene dine kan du få ha for deg selv, jeg vil ikke høre de engang Nei, det merkes at du ikke vil høre. Og for å si det pent, det er kun du som taper på det.
Sauen Shaun Skrevet 9. februar 2010 #88 Skrevet 9. februar 2010 Nå snakker jeg ikke om folk på turistvisum jeg snaklker om norske statsborgere. Som norsk statsborger har du like rettigheter som andre statsborgere selv om du ikke er av norsk opprinnelse. Og hvor lett tror du det er for en rundt 20 årene som aldri har gått på skole og bare begynne rett på undervisning på videregåendeskoleniva? når de ikke engang har gått på barneskolen og lært seg det grunnleggende. Hvor enkelt tror du det er? Hva om du plutselig måtte reise til et arabisk land og skulle ta en utdannelse på arabisk etter noen mnd med språkkurs i arabisk? Ja, og norske statsborgere kan søke om å få selge gatemagasinene, selv om de er av utenlandsk opprinnelse - men de må da tilhøre de gruppene som gatemagasinene er forbeholdt. Altså de må være rusmisbrukere.
Gjest Bianca26 Skrevet 9. februar 2010 #89 Skrevet 9. februar 2010 Ja, og norske statsborgere kan søke om å få selge gatemagasinene, selv om de er av utenlandsk opprinnelse - men de må da tilhøre de gruppene som gatemagasinene er forbeholdt. Altså de må være rusmisbrukere. JAMEN det er jo ikke bare for rusmisbrukere. Det er for folk i en vanskelig situasjon. Er jo ikke bare narkiser som er i en dårlig situasjon. Og jeg mener fortsatt at de har satt seg i dette uføret selv. De hadde ikke blitt narkomane om de ikke eksperimenterte med dette da de var yngre fordi de da trodde det var kult
Gjest strykebrett Skrevet 9. februar 2010 #90 Skrevet 9. februar 2010 Ja, og norske statsborgere kan søke om å få selge gatemagasinene, selv om de er av utenlandsk opprinnelse - men de må da tilhøre de gruppene som gatemagasinene er forbeholdt. Altså de må være rusmisbrukere. Det er ingen krav om at de må være rusmisbrukere. Både =Oslo og Sorgenfri skal selges av "vanskeligstilte i regionen" i følge dem selv.
Gjest Bianca26 Skrevet 9. februar 2010 #91 Skrevet 9. februar 2010 Nei, det merkes at du ikke vil høre. Og for å si det pent, det er kun du som taper på det. Jeg har fortsatt ikke fått høre en ting om dine kunnskaper. Det eneste du gjør er å fortelle meg at jeg skal sette meg inn i ting, men du viser ikke noe kunnskap om tematet selv. Skjønner ikke vitsen med å skrive ting som overhode ikke har noe med saken å gjøre i en tråd, da kan du like gjerne la være å svare
Sauen Shaun Skrevet 9. februar 2010 #92 Skrevet 9. februar 2010 Det er ingen krav om at de må være rusmisbrukere. Både =Oslo og Sorgenfri skal selges av "vanskeligstilte i regionen" i følge dem selv. Ja, det sies så. Men praksis er at det stort sett rusmisbrukere som står for salget. Og de blir prioritert når salget skal fordeles. Rett og slett fordi det er så og si den eneste muligheten de har til å utføre et ærlig arbeid. Andre grupper vanskeligstilte har faktisk muligheten til å få hjelp til å få orden på livet sitt andre steder.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #93 Skrevet 9. februar 2010 Nå har ikke jeg selv sett sigøynerbarn som tigger; de jeg har sett er voksne. Og på grunn av de undersøkelsene jeg har lest om sigøyneres ukultur, så får de verken penger eller medlidenhet av meg. Det eneste som kunne hjulpet dem var om de selv ville ta del i samfunnet og få seg en utdannelse, men ettersom det er uaktuelt for dem så er det ikke rart samfunnet har fått dårlig inntrykk av dem. De rumenske tiggerne prøvde seg på å sette ut barna, men da kom bare barnevern og politi inn i bildet, så da gadd de ikke det mer. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3187157.ece Og i oslo er det ihvertfall enten rumenere eller narkomane som tigger, har aldri sett noen andre ihvertfall (en del veldedige organisasjoner kan vel karakteriseres som tiggere og men...)
Torine Skrevet 9. februar 2010 #94 Skrevet 9. februar 2010 Bianka, enig med hun som sier at du må sette deg inn i det du ønsker å diskutere. Du fremstår som utrolige lite kunnskapsrik i denne diskusjonen. Forstår du ikke at påstanden din er helt på jordet!!! Forstår du at dette blir som å si: Hvorfor kan ikke loddsalget fra kreftforening gå til de med hjerte og karproblemer? De er jo syke de og, og det er ikke mer syns på de som har kreft. Det er en privat stiftelse med organisasjonnummer registrert i brønnøysund som jobber mot en en bestemt visjon og en forretningside som de tar utgangspunkt i i sitt arbeide. De har et mål, en strategi og en forretningside som de har utviklet på bakgrunn av dette. Stiftelsen Gatemagasinet i Rogaland Skal du fremme forslag om at de skal endre sitt syn på hvem som skal selge dette må du ta det opp med de og fremme dine synspunkter. Deretter er det opp til de å ta opp på en generalforsamling/styremøte om forretningsideen og visjonen skal endres. Jeg kommer tilbake med mer info!!!
Torine Skrevet 9. februar 2010 #95 Skrevet 9. februar 2010 At rusomsorgen er for dårlig i landet er vi ihvertfall enige om da. Men vi må forholde oss til det som faktisk er situasjonen nå, og gjøre det beste ut av det. Og i dag er det slik at de gateavisene er et tilbud først og fremst til rusmisbrukere (og til dels psykiatriske pasienter). Hvis man skal la alle grupper fattige selge de avisene, så vil markedet bli ødelagt for de som allerede har det. Det er begrenset hvor mange sånne blader folk kjøper. Og da er det etter min mening greit at tilbudet er forbeholdt en gruppe som i praksis er utestengt fra det vanlige arbeidsmarkedet. De fleste utenlandske fattige som har opphold her i landet, kan selv velge om de vil utdanne seg og ta vanlig arbeid. Veldig mye av det handler om vilje. Og det finnes andre tilbud til dem - hvis de bare vil. Men for rusmisbrukerne er store deler av det vanlige samfunnslivet stengt. Og da bør man verne om de få tilbudene som faktisk finnes. Det handler også om mye mer enn penger for dem. Det er kanskje den første ærlige jobben mange av dem har. Det er også en av få ganger de faktisk opplever at hvermansen behandler dem med respekt. Og det igjen er noe de kan ta med seg som en styrke når de en gang kommer inn til avrusning og behandling. Signerer denne!!!
Sauen Shaun Skrevet 9. februar 2010 #96 Skrevet 9. februar 2010 Bianka, enig med hun som sier at du må sette deg inn i det du ønsker å diskutere. Du fremstår som utrolige lite kunnskapsrik i denne diskusjonen. Forstår du ikke at påstanden din er helt på jordet!!! Forstår du at dette blir som å si: Hvorfor kan ikke loddsalget fra kreftforening gå til de med hjerte og karproblemer? De er jo syke de og, og det er ikke mer syns på de som har kreft. Det er en privat stiftelse med organisasjonnummer registrert i brønnøysund som jobber mot en en bestemt visjon og en forretningside som de tar utgangspunkt i i sitt arbeide. De har et mål, en strategi og en forretningside som de har utviklet på bakgrunn av dette. Stiftelsen Gatemagasinet i Rogaland Skal du fremme forslag om at de skal endre sitt syn på hvem som skal selge dette må du ta det opp med de og fremme dine synspunkter. Deretter er det opp til de å ta opp på en generalforsamling/styremøte om forretningsideen og visjonen skal endres. Jeg kommer tilbake med mer info!!! Takk Torine! Dette var et veldig godt svar.
Torine Skrevet 9. februar 2010 #97 Skrevet 9. februar 2010 Sitat fra daglig leder med begrunnelse: Stian Olderkjær er fungerende daglig leder i Erlik Oslo. Han sier det ville blitt trøbbel dersom utenlandske tiggere får selge bladet på lik linje som de norske. – Det er allerede stor misnøye blant våre selgere over at de utenlandske tiggerne tar deres plass. Konfliktnivået ville økt dersom de utenlandske tiggerne får selge magasinet, sier Olderkjær. Han sier samtidig at det er viktig at selgerne kan det norske språket. Dette mener han er en forutsetning. – Vi vil at selgerne skal forstå innholdet i det de selger, sier han. – Likevel finnes det flere engelsktalende =Oslo-selgere? – Disse kan lese og snakke norsk.
Brunhilde Skrevet 9. februar 2010 #98 Skrevet 9. februar 2010 Å HERREGUUD beklager at jeg glemte å nevne de som er lovlig i landet da. Det sier seg selv at ULOVLIGE innvandrere ikke skal få det tilbudet. Derfor trodde jeg ikke det var nødvendig å presisere det De som er lovlig i landet har som regel en eller annen form for ytelse fra det offenlige, ergo har de ikke behov for å selge gatemagasinet. Jeg vil også opplyse deg om at "lovlig opphold" ikke er det samme som statborgerskap, bare sånn i tilfelle du ikke visste det.
Gjest Bianca26 Skrevet 12. februar 2010 #99 Skrevet 12. februar 2010 De som er lovlig i landet har som regel en eller annen form for ytelse fra det offenlige, ergo har de ikke behov for å selge gatemagasinet. Jeg vil også opplyse deg om at "lovlig opphold" ikke er det samme som statborgerskap, bare sånn i tilfelle du ikke visste det. Men det var det jeg mente. DSet sier seg selv at turister ikke har samme rettigheter som de med statsborgerskap
Gjest Bianca26 Skrevet 12. februar 2010 #100 Skrevet 12. februar 2010 Bianka, enig med hun som sier at du må sette deg inn i det du ønsker å diskutere. Du fremstår som utrolige lite kunnskapsrik i denne diskusjonen. Forstår du ikke at påstanden din er helt på jordet!!! Forstår du at dette blir som å si: Hvorfor kan ikke loddsalget fra kreftforening gå til de med hjerte og karproblemer? De er jo syke de og, og det er ikke mer syns på de som har kreft. Det er en privat stiftelse med organisasjonnummer registrert i brønnøysund som jobber mot en en bestemt visjon og en forretningside som de tar utgangspunkt i i sitt arbeide. De har et mål, en strategi og en forretningside som de har utviklet på bakgrunn av dette. Stiftelsen Gatemagasinet i Rogaland Skal du fremme forslag om at de skal endre sitt syn på hvem som skal selge dette må du ta det opp med de og fremme dine synspunkter. Deretter er det opp til de å ta opp på en generalforsamling/styremøte om forretningsideen og visjonen skal endres. Jeg kommer tilbake med mer info!!! 1:Ok mulig hun har rett men å skrive det hun skrev var ikke et tema i diskusjonen 2:Det blir ikke det samme nei. Rusproblematikk er en helt annen ting. Det er ikke ulovlig å ha et dårlig kosthold som fører til hjerte, kar sykdommer. Narkotika derimot er ulovlig 3:Her er et forum. jeg har lov å fremme mine synspunkter her. Det er det som er poenget med et forum. Forøvrig har det vært tilfeller der selgere av asfalt har forsøkt å selge ulovlige ting i tillegg. Det har jeg opplevd. Er for dumt å si at de er så snille og søte og ærlige fordi de selger asfalt. Dette tilbudet er rett og slett ikke bra nok.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå