Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #41 Skrevet 8. februar 2010 Hvorfor lage en debatt om det? Hvorfor lage debatt om noe som helst på et forum liksom??? Her lages det debatter om alt mulig annet så da må jo jeg få lov å lage en debatt om dette likegyldig om du er enig med meg eller ikke Skal man debattere må man være sikker på at den informasjonen man presenterer er korrekt. Dette du sier her, f.eks. stemmer ikke når det gjelder sigøynerne som er bosatt i Norge i hvert fall: Men det hjelper ikke å være arbeidssøkende sigøyner når ingen vil ansette vedkommende, nettopp fordi man er sigøyner. Da har man ikke mange andre muligheter. Er så tåpelig å legge all skyld på de og se at de ikke gidder å jobbe, når ingen gidder å gjøre noe for å hjelpe dem ut i arbeid. Sannheten er jo at de nekter å gå på skole, nekter å ta seg jobb fordi de er redde for å bli "fornorsket". De er analfabeter, arbeidsledige, sosialklienter og/eller kriminelle etter eget ønske. Rett og slett fordi dette er deres kultur. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=503323
Gjest Bianca26 Skrevet 8. februar 2010 #42 Skrevet 8. februar 2010 Skal man debattere må man være sikker på at den informasjonen man presenterer er korrekt. Dette du sier her, f.eks. stemmer ikke når det gjelder sigøynerne som er bosatt i Norge i hvert fall: Sannheten er jo at de nekter å gå på skole, nekter å ta seg jobb fordi de er redde for å bli "fornorsket". De er analfabeter, arbeidsledige, sosialklienter og/eller kriminelle etter eget ønske. Rett og slett fordi dette er deres kultur. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=503323 MEN diskusjonen min handler ikke om sigøynere som gruppe, jeg snakket om fattige utlendinger i norge generelt. Det er andre som har prakket på meg det om sigøynere. Dessuten skal man skjære samtlige sigøynere over en kam da? Tilhører ALLE kriminelle grupper??? og nekter ALLE å gå på skole?
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #43 Skrevet 8. februar 2010 MEN diskusjonen min handler ikke om sigøynere som gruppe, jeg snakket om fattige utlendinger i norge generelt. Det er andre som har prakket på meg det om sigøynere. Dessuten skal man skjære samtlige sigøynere over en kam da? Tilhører ALLE kriminelle grupper??? og nekter ALLE å gå på skole? Ja, men når det gjelder fattige utlendinger som går gatelangs og tigger i Norge, så er det stort sett sigøynere som gjør dette. Hvilke regler det er for å kunne selge Asfalt vet jeg ikke, men jeg ønsker ikke at utlendinger skal komme i flokk og følgetil landet for å tjene noen raske kroner på dette. Og når det gjelder norske sigøynere er de aller fleste analfabeter og deltar ikke i arbeidslivet. De mottar uføretrygd og andre trygdeytelser.
Gjest Bianca26 Skrevet 8. februar 2010 #44 Skrevet 8. februar 2010 Ja, men når det gjelder fattige utlendinger som går gatelangs og tigger i Norge, så er det stort sett sigøynere som gjør dette. Hvilke regler det er for å kunne selge Asfalt vet jeg ikke, men jeg ønsker ikke at utlendinger skal komme i flokk og følgetil landet for å tjene noen raske kroner på dette. Og når det gjelder norske sigøynere er de aller fleste analfabeter og deltar ikke i arbeidslivet. De mottar uføretrygd og andre trygdeytelser. Mener jeg har sett utenlandske tiggere som ikke ser rumenske ut jeg men. Uansett er det bedre at narkomane tjener raske kroner da? Klart det er jo bedre at de selger avisen enn at de skal begynne å stjele, men jeg syns da vitterlig at det er bedre at alle fattige får gjøre det, for man skulle da tro at det forhindret dem i å stjele?
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #45 Skrevet 8. februar 2010 Men om du skulle velge, Bianca, hvilke krav ville du da ha stilt til selgerne? Om det er fritt fram for alle som vil å selge disse bladene, da kommer det til å komme busslaster med sigøynere som vil tjene raske penger. Vi har mange nok fattige i landet om vi ikke skal importere dem i tillegg. At man har norsk statsborgerskap bør være et krav, om det ikke allerede er det. Det var jo for kort tid siden en artikkel hvor en svær buss med sigøynertiggere stoppen utenfor Blå Kors med beskjeden "her kan dere få gratis mat" Om sigøynerne ønsker å selge blader for å selge dem på gata kan de lage sitt eget magasin. Hvis de da gidder å lære seg å skrive :gjeiper:
Gjest Bianca26 Skrevet 8. februar 2010 #46 Skrevet 8. februar 2010 Men om du skulle velge, Bianca, hvilke krav ville du da ha stilt til selgerne? Om det er fritt fram for alle som vil å selge disse bladene, da kommer det til å komme busslaster med sigøynere som vil tjene raske penger. Vi har mange nok fattige i landet om vi ikke skal importere dem i tillegg. At man har norsk statsborgerskap bør være et krav, om det ikke allerede er det. Det var jo for kort tid siden en artikkel hvor en svær buss med sigøynertiggere stoppen utenfor Blå Kors med beskjeden "her kan dere få gratis mat" Om sigøynerne ønsker å selge blader for å selge dem på gata kan de lage sitt eget magasin. Hvis de da gidder å lære seg å skrive :gjeiper: Ja selvfølgelig folk som har statsborgerskap. ALLE kan jo ikke bare komme ulovlig inn i landet å få lov å selge disse avisene.
Gjest Huffsa Skrevet 9. februar 2010 #47 Skrevet 9. februar 2010 (endret) Syntes det er veldig bra kun narkomane/alkoholikere får selge blader som =Oslo og asfalt, og aldri om jeg ville kjøpt badet om det var fra en romanier/tigger/sigøyner. Her jeg bor sammerbeider tiggerne, og ikke en eneste krone som havner i MCdonnals-begeret dems går til demselv. Nei, de går til en polsk kar som henter pengene og kjører dem avgårde til et forlatt hus hver kveld. Nei, det er ikke husleie, men til innkjøp av narkotika som polakken selger videre til dealere i byen, som videre selger det til narkomane. Jeg får jævla lite lyst til å gi 20kr til en som sitter og røyker hver gang jeg går forbi med splitter nye NIKE-sko, uansett hvor skitne klærna hans er eller hvor trist han prøver å gjøre seg mens han gynger fram og tilbake i pleddet sitt. Endret 9. februar 2010 av Huffsa
Leo Skrevet 9. februar 2010 #48 Skrevet 9. februar 2010 Ja selvfølgelig folk som har statsborgerskap. ALLE kan jo ikke bare komme ulovlig inn i landet å få lov å selge disse avisene. De som har statsborgerskap og ikke er rusmisbrukere, trenger ikke å tigge på gatene med mindre de har lyst. For meg, som ofte kommer til Oslo via Oslo S/Jernbanetorget og gamle Vestbanen veldig tidlig om morgenen, blir det litt vanskelig både å gi til utenlandske tiggere og evt. å kjøpe magasiner av dem når jeg ser dem bli sluppet ut av minibusser i flokker og instruert før arbeidsdagen tar til... Jeg ville ikke ha hatt noe i mot å verken gi eller kjøpe hvis pengene gikk til dem som trengte dem, men det gjør de desverre ikke! Og når det gjelder romfolket, så har vel de konkludert med at de vil leve med og i sin egen kultur som ikke er kompatibel med så veldig mange andres i dagens Europa, så da må de, etter mitt syn, også ta ansvar for seg selv. I det som tildigere ble kalt Vest-Europa (Og i USA) lever det mange millioner ortodokse, katolske og lutherske kristne samt muslimer, jøder og budhister etc. i noenlunde fredelig sameksistens. Hvis romfolket i dag føler seg spesielt diskriminert, bør de kanskje spørre seg selv om hvorfor... Greit at de vil reise og være uavhengige, men da kan de heller ikke tigge på gatene i Norge under påskuddd av at de aldri fikk skolegang og hjelp i Norge!
Gjest strykebrett Skrevet 9. februar 2010 #49 Skrevet 9. februar 2010 Jeg syns mange av argumentene her er veldig urimelige. Hvis tiggerene ønsker å selge blader, kan en jo ikke si at de ikke ønsker å jobbe. Det å selge en vare er jo å jobbe. Argumentet om at tiggerner er kriminelle og at de gjør innbrudd og at de ikke har en vanlig jobb... vel, det gjelder vel i aller høyeste grad for narkomane også. Få er vel mer ivrige på vinnigskriminaliteten enn heroinistene. Og at rusmiddelavhengighet er en sykdom, i motsetning til det å være tigger, er jo snarere til de narkomanes fordel. Det en kur mot narkomani, den heter avrusning og tilbys gratis av det offentlige. Noen kur mot å være tigger finnes derimot ikke.
Leo Skrevet 9. februar 2010 #50 Skrevet 9. februar 2010 Jeg syns mange av argumentene her er veldig urimelige. Hvis tiggerene ønsker å selge blader, kan en jo ikke si at de ikke ønsker å jobbe. Det å selge en vare er jo å jobbe. Argumentet om at tiggerner er kriminelle og at de gjør innbrudd og at de ikke har en vanlig jobb... vel, det gjelder vel i aller høyeste grad for narkomane også. Få er vel mer ivrige på vinnigskriminaliteten enn heroinistene. Jeg ville nok ikke ha vært så kritisk hvis jeg ikke med egne øyne så at de østeuropeiske "bandene" har gjort tiggingen til noe så organisert som de gjør. Jeg har tross alt til gode å se norske narkomane bli sluppet ut av busser og sendt i hver sin retning rundt i byen. Strengt tatt støtter vi vel den samme mafiaen ved å kjøpe diverse magasiner fordi pengene går til stoff og derfor også via, diverse omveier, til narkotikahandel, men det blir i hvert fall litt mer komplisert og ikke fullt så enkelt...
Leo Skrevet 9. februar 2010 #51 Skrevet 9. februar 2010 (endret) Slettet. Var bare en quote av det jeg skrev i forrige innlegg. Endret 9. februar 2010 av Leo
Gjest Bianca26 Skrevet 9. februar 2010 #52 Skrevet 9. februar 2010 Skal man debattere må man være sikker på at den informasjonen man presenterer er korrekt. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=503323 Det er ingen regel på kg som sier at man må ha all kunnskap om det man diskuterer. Tviler på at du vet alt om sigøynere du heller eller om andre folks kulturer generelt
Gjest Bianca26 Skrevet 9. februar 2010 #53 Skrevet 9. februar 2010 De som har statsborgerskap og ikke er rusmisbrukere, trenger ikke å tigge på gatene med mindre de har lyst. For meg, som ofte kommer til Oslo via Oslo S/Jernbanetorget og gamle Vestbanen veldig tidlig om morgenen, blir det litt vanskelig både å gi til utenlandske tiggere og evt. å kjøpe magasiner av dem når jeg ser dem bli sluppet ut av minibusser i flokker og instruert før arbeidsdagen tar til... Jeg ville ikke ha hatt noe i mot å verken gi eller kjøpe hvis pengene gikk til dem som trengte dem, men det gjør de desverre ikke! Og når det gjelder romfolket, så har vel de konkludert med at de vil leve med og i sin egen kultur som ikke er kompatibel med så veldig mange andres i dagens Europa, så da må de, etter mitt syn, også ta ansvar for seg selv. I det som tildigere ble kalt Vest-Europa (Og i USA) lever det mange millioner ortodokse, katolske og lutherske kristne samt muslimer, jøder og budhister etc. i noenlunde fredelig sameksistens. Hvis romfolket i dag føler seg spesielt diskriminert, bør de kanskje spørre seg selv om hvorfor... Greit at de vil reise og være uavhengige, men da kan de heller ikke tigge på gatene i Norge under påskuddd av at de aldri fikk skolegang og hjelp i Norge! Ja men da syns jeg rusmisbrukerne skal ta ansvar for seg selv og prøve å få hjelp til å slutte med rusen istedet for å stå på gata og tjene penger slik at de kan kjøpe mer narkotika.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #54 Skrevet 9. februar 2010 Det er ingen regel på kg som sier at man må ha all kunnskap om det man diskuterer. Tviler på at du vet alt om sigøynere du heller eller om andre folks kulturer generelt Nei, jeg vet ikke alt om andre kulturer generelt, og det har jeg heller aldri påstått. Men når det gjelder uttalelsen din om de "stakkars" sigøynere er den så åpenbart feil at man ikke kan la den stå uimotsagt. Det er IKKE synd på dem. Problemet er ikke at de ikke får jobb; problemet er at de ikke VIL ha jobb. Det er neppe helt politisk korrekt å si det, men dessverre er det undersøkelser som beviser dette.
Gjest Bianca26 Skrevet 9. februar 2010 #55 Skrevet 9. februar 2010 Nei, jeg vet ikke alt om andre kulturer generelt, og det har jeg heller aldri påstått. Men når det gjelder uttalelsen din om de "stakkars" sigøynere er den så åpenbart feil at man ikke kan la den stå uimotsagt. Det er IKKE synd på dem. Problemet er ikke at de ikke får jobb; problemet er at de ikke VIL ha jobb. Det er neppe helt politisk korrekt å si det, men dessverre er det undersøkelser som beviser dette. Jamen du sa jo selv at sigøynerbarna som tigger er ofre for kriminelle bander. Du kan ikke si at alle sigøynere er "slemme" når de fleste som sitter og tikker faktisk er ofre. Det er jo ikke tiggerne selv som er de kriminelle. De får jo ikke beholde pengene selv
Sauen Shaun Skrevet 9. februar 2010 #56 Skrevet 9. februar 2010 Ja men da syns jeg rusmisbrukerne skal ta ansvar for seg selv og prøve å få hjelp til å slutte med rusen istedet for å stå på gata og tjene penger slik at de kan kjøpe mer narkotika. Du har tydeligvis ikke særlig greie på rusproblematikken heller. Det hjelper lite om rusmisbrukerne prøver å få hjelp, når hjelpeapparatet ikke fungerer. I dag står det flere tusen rusmisbrukere på venteliste for å få behandlingsplass. Og å bli rusfri på egen hånd er det nesten ingen som klarer. At de da faktisk gjør en innsats og tjener noen kroner på ærlig vis, ved å selge de magasinene, synes jeg er kjempebra. Det er en fordel både for dem og samfunnet ellers. Det er med på å begrense vinningskriminaliteten. Og det er med på å bygge opp selgerne mentalt. De får bevist at faktisk kan de noe. De må forholde seg til gitte regler for å få lov til å selge magasinet. Og det igjen kan være et skritt på vegen mot behandling og en rusfri tilværelse. Det handler om mye mer enn bare et magasin. Og det synes jeg faktisk at rusmisbrukerne skal få ha i fred. De utenlandske tiggerne bør ikke få innpass og ødelegge noe som er et godt tilbud for de svakeste i samfunnet vårt.
Gjest Bianca26 Skrevet 9. februar 2010 #57 Skrevet 9. februar 2010 Du har tydeligvis ikke særlig greie på rusproblematikken heller. Det hjelper lite om rusmisbrukerne prøver å få hjelp, når hjelpeapparatet ikke fungerer. I dag står det flere tusen rusmisbrukere på venteliste for å få behandlingsplass. Og å bli rusfri på egen hånd er det nesten ingen som klarer. At de da faktisk gjør en innsats og tjener noen kroner på ærlig vis, ved å selge de magasinene, synes jeg er kjempebra. Det er en fordel både for dem og samfunnet ellers. Det er med på å begrense vinningskriminaliteten. Og det er med på å bygge opp selgerne mentalt. De får bevist at faktisk kan de noe. De må forholde seg til gitte regler for å få lov til å selge magasinet. Og det igjen kan være et skritt på vegen mot behandling og en rusfri tilværelse. Det handler om mye mer enn bare et magasin. Og det synes jeg faktisk at rusmisbrukerne skal få ha i fred. De utenlandske tiggerne bør ikke få innpass og ødelegge noe som er et godt tilbud for de svakeste i samfunnet vårt. Jamen man fjerner jo ikke vinningskriminaliteten hvis det kun er de narkomane som får muligheten til å få tjene penger på ærlig vis. Er jo ikke rett å bare boikotte de rumenske tiggerne, for da får jo ikke disse hjelp til å bli reddet fra de kriminelle bandene. Bandene får bare fortsette hvis vi ikke gjør noe for disse tiggerne også.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #58 Skrevet 9. februar 2010 Jamen du sa jo selv at sigøynerbarna som tigger er ofre for kriminelle bander. Du kan ikke si at alle sigøynere er "slemme" når de fleste som sitter og tikker faktisk er ofre. Det er jo ikke tiggerne selv som er de kriminelle. De får jo ikke beholde pengene selv Nei det har ikke jeg sagt, det må være en annen gjest. Det kan være forvirrende å holde alle gjestene fra hverandre når vi har like navn og ingen avatar, så akkurat det tar jeg selvkritikk for. Nå har ikke jeg selv sett sigøynerbarn som tigger; de jeg har sett er voksne. Og på grunn av de undersøkelsene jeg har lest om sigøyneres ukultur, så får de verken penger eller medlidenhet av meg. Det eneste som kunne hjulpet dem var om de selv ville ta del i samfunnet og få seg en utdannelse, men ettersom det er uaktuelt for dem så er det ikke rart samfunnet har fått dårlig inntrykk av dem. Sigøynere påstår de er dyktige, reisende håndverkere og musikere, men kan noen helt ærlig si at de har sett en sigøyner som spiller bra musikk eller selger pene, selvlagde ting i gatene? For det har nemlig ikke jeg. Norske sigøynere forsørger seg med tigging, trygdesvindel og kriminalitet.
Sauen Shaun Skrevet 9. februar 2010 #59 Skrevet 9. februar 2010 (endret) Jamen man fjerner jo ikke vinningskriminaliteten hvis det kun er de narkomane som får muligheten til å få tjene penger på ærlig vis. Er jo ikke rett å bare boikotte de rumenske tiggerne, for da får jo ikke disse hjelp til å bli reddet fra de kriminelle bandene. Bandene får bare fortsette hvis vi ikke gjør noe for disse tiggerne også. Vi blir ikke kvitt de kriminelle bandene ved å la de utenlandske tiggerne overta salget av gatemagasinene. Men vi fratar de narkomane den muligheten til å kunne tjene noen kroner på ærlig arbeid. Hvis man skal gjøre noe for tiggerne, så må det være noe som ikke går ut over et tilbud som hjelper en annen svak gruppe. Endret 9. februar 2010 av Sauen Shaun
Gjest Bianca26 Skrevet 9. februar 2010 #60 Skrevet 9. februar 2010 Vi blir ikke kvitt de kriminelle bandene ved å la de utenlandske tiggerne overta salget av gatemagasinene. Men vi fratar de narkomane den muligheten til å kunne tjene noen kroner på ærlig arbeid. Hvis man skal gjøre noe for tiggerne, så må det være noe som ikke går ut over et tilbud som hjelper en annen svak gruppe. Jeg syns det er innmari tåpelig at den avisen er eneste hjelpen narkomane får. Ikke har man ressursert til å hjelpe de med avrusning, men å hjelpe de til å stå ute i kulden å selge en jævla avis det kan vi. Og disse kriminelle bandene. En av de tingene de gjør er å deale narkotika. Hvis disse narkomane selger asfalt og tjener penger på den avisa, hva går de pengene til, jo narkotika, som de da kanskje kjøper fra disse bandene, som hvem er det som til slutt får inntektene fra asfalt uansett? Jo de som dealer narkotika. Så either way om tiggere selger avisa eller narkomane selger avisa så havner de jo til slutt i samme hender uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå