Gå til innhold

Salg av gatemagasinet Asfalt

Fremhevede innlegg

Gjest Bianca26
Skrevet
Jeg kjøper Asfalt hver gang det kommer ut ny utgave - MEN jeg kjøper kun av rusmisbrukere og hadde aldri i livet kjøpt magasinet av rumenske eller polske lykkejegere.

Har sett hva rusmisbruk kan føre med seg og hvor lite som skal til for å havne i denne gruppen.

I Stavanger har heldigvis lykkejegere fra øst-europa fått avslag på sin søknad om å få selge Asfalt.

LYKKEGJEGERE? Her er det rasisme ute og går også hører jeg..

De fleste rumenere og polakker er hardt arbeidende folk de om de får mulighet til å jobbe. De fleste polakker som er her og jobber gjør en kjempeinnsats, så ikke kom her å kall de lykkegjegere.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bianca26
Skrevet
Å kalle rumenerte som kommer til Norge ene og alene for å tigge for "fattige utlendinger som bor i Norge", er vel å trekke det litt langt, er det ikke?

Jeg kjøper bare av folk med rusproblemer, det er vel i første omgang disse denne typen magasin er ment å være til hjelp for.

Jeg har ikke sagt et ord om bare rumenere jeg. Jeg har ikke engang nevnt rumenere.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg har sett meg litt om og de eneste jeg ser som selger gatemagasinet Asfalt er norske narkomane eller fattige, mens de fattige utlendingene som bor i norge, må sitte der å tigge med et pappkrus. Får ikke de lov å selge dette magasinet? Og i tilfelle hvorfor. Jeg syns dette er utrolig urettferdig. Skal ikke alle som bor her behandles med like mye verdighet?

Men de andre bor jo ikke her. Det er folk, særlig sigøynere (ja, jeg vet det PK heter Rom-folket nå) fra Romania som kommer hit på tigge- og tyveriferd. Spør politiet du.

Gjest Bianca26
Skrevet
Men de andre bor jo ikke her. Det er folk, særlig sigøynere (ja, jeg vet det PK heter Rom-folket nå) fra Romania som kommer hit på tigge- og tyveriferd. Spør politiet du.

Vet du hva. Jeg syns synd på sigøynere jeg. Alle land behandler de som dritt og nekter å ansette dem og de har rykte på seg for å være fæle tyver. Er jo ikke rart at de tigger og stjeler når de ikke har mulighet til å skaffe penger på annet vis. Jeg hadde gjort det samme om ingen ville gi meg jobb noen sted fordi jeg tilhørte et folkeslag som blir kalt for tjuvradder.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
LYKKEGJEGERE? Her er det rasisme ute og går også hører jeg..

De fleste rumenere og polakker er hardt arbeidende folk de om de får mulighet til å jobbe. De fleste polakker som er her og jobber gjør en kjempeinnsats, så ikke kom her å kall de lykkegjegere.

Polakker jobber, det er jeg enig i.

Nå er det jo synd på den vanlige rumener som bor hjemme i Romania og bli slått i hardtkorn med sigøynere fra samme land som ikke er av den mest arbeidsomme sorten, men som foretrekker tigging og tyveri i andre land. Av alle selvmotsigelser jeg kan tenke meg er denne best: Arbeidssøkende sigøyner...

Gjest Bianca26
Skrevet
Polakker jobber, det er jeg enig i.

Nå er det jo synd på den vanlige rumener som bor hjemme i Romania og bli slått i hardtkorn med sigøynere fra samme land som ikke er av den mest arbeidsomme sorten, men som foretrekker tigging og tyveri i andre land. Av alle selvmotsigelser jeg kan tenke meg er denne best: Arbeidssøkende sigøyner...

Men det hjelper ikke å være arbeidssøkende sigøyner når ingen vil ansette vedkommende, nettopp fordi man er sigøyner. Da har man ikke mange andre muligheter. Er så tåpelig å legge all skyld på de og se at de ikke gidder å jobbe, når ingen gidder å gjøre noe for å hjelpe dem ut i arbeid.

Skrevet

Jeg tror færre ville ha kjøpt bladet om de visste at utenlandske tiggere også solgte det. Dette fordi "de utenlanske bandene" er kjent fra media, og mange nordmenn har et veldig dårlig inntrykk av tiggere fra disse landene. Synd at det ødelegger for vanlige folk i en dårlig situasjon, men sånn er det nå.

Derfor synes jeg det er greit at bladet selges av kun spesielle grupper.

Gjest Bianca26
Skrevet
Jeg tror færre ville ha kjøpt bladet om de visste at utenlandske tiggere også solgte det. Dette fordi "de utenlanske bandene" er kjent fra media, og mange nordmenn har et veldig dårlig inntrykk av tiggere fra disse landene. Synd at det ødelegger for vanlige folk i en dårlig situasjon, men sånn er det nå.

Derfor synes jeg det er greit at bladet selges av kun spesielle grupper.

Jaha så du mener at siden media ødelegger for en gruppe mennesker så skal vi bare akseptere at det er slik og la de fortsette å leve i en dårlig situasjon?

Skrevet
Jaha så du mener at siden media ødelegger for en gruppe mennesker så skal vi bare akseptere at det er slik og la de fortsette å leve i en dårlig situasjon?

Nei, det mener jeg ikke. Men faktum er at slike tiggerbander er et stort problem, og salg av gatemagasiner er ett av få tilbud for rusmisbrukere å få en bedre hverdag. Det er bedre å skape andre tilbud til fattige tiggere.

Skrevet
Nei, det mener jeg ikke. Men faktum er at slike tiggerbander er et stort problem, og salg av gatemagasiner er ett av få tilbud for rusmisbrukere å få en bedre hverdag. Det er bedre å skape andre tilbud til fattige tiggere.

Jeg er faktisk helt enig med deg i dette!

Skrevet
Det er jeg klar over, men det fins mange selvpåførte sykdommer.

Men narkomane får ikke midler fra norsk tipping eller fra loddsalg som f.eks. andre foreninger gjør. Hvis eks Revmatismeforeningen skal selge magasiner tror jeg det blir forvirring. Da må de lage sin egen avis som de selger på gata da, der det står om deres problemer?

Det samme gjelder andre grupper av samfunnet som vil frem med et budskap og samtidig bidra til å øke livskvaliteten til de som selger magasinet.

Gjest Bianca26
Skrevet
Men narkomane får ikke midler fra norsk tipping eller fra loddsalg som f.eks. andre foreninger gjør. Hvis eks Revmatismeforeningen skal selge magasiner tror jeg det blir forvirring. Da må de lage sin egen avis som de selger på gata da, der det står om deres problemer?

Det samme gjelder andre grupper av samfunnet som vil frem med et budskap og samtidig bidra til å øke livskvaliteten til de som selger magasinet.

Ja men alle fattige bør jo få fram sitt budskap

Og nei narkomane får ikke støtte fra loddsalg og slikt, men det er det jo også mange andre som ikke gjør.

Og hvorfor skulle revmatikere få selge det hvis der ikke er fattige? Og det er ikke alle narkomane som er fattige heller, det er jo de som ikke har penger som selger avisen. Fins rike rusmisbrukere også, De som selger avisen er jo sånne som lever på gata, og de bruker sikkert bare pengene fra salget på rusmindler uansett, så hvorfor skal vi egentlig støtte dem? Narkomane etter min mening burde jo ha noen til å ha kontroll over pengene deres så de bruker de på andre ting enn rusmidler. Ja jeg har kjøpt den avisen, men liker ikke tanken på at de pengene kanskje gikk til heroin liksom..

Skrevet

Våkn opp Bianca!

Du må sette deg mer inn i hvordan rom-folket lever og behandler sine barn og hvordan de er organisert. Etter at Romania ble med i EU har dette vært et stort problem.

De har en annen kultur og er oppdratt til å behandle sine barn og koner helt forferdelig.

De drar ut, tigger, stjeler og tvinger sine barn til å tigge i 14 timer i strekk for deretter å låse de inne som slaver. Familiene selger jentene i fra de er 13-14 år til eldre menn som koner og prisen blir satt etter hvor mye de klarer å stjele/tigge.

Hvis du ser denne dokumentaren vil du skjønne at de må hjelpes på en helt annen måte som begynner med kvinner og barn i denne gruppen. De må hjelpes der de er og i hvert fall ikke støtte opp om denne organiserte tiggingen ved å gi de penger. Se denne dokumentaren og du kommer ALDRI til å gi de penger igjen!!!

http://www.nrk.no/programoversikt/?p_otr_p...p_artikkel_id=0

Skrevet

Du mangler kunnskap når du uttaler deg om denne saken, og er helt utrolig naiv!!!

Du må se dette kortet klippet fra BBC som viser at en 8 år gammel jente som har tigget i mange mange timer i strekk for en eldre dame. Jenta blir banket med en pinne hver gang hun kommer med for lite penger tilbake til henne.

Barna har arbeidsdager der de tigger og stjeler fra morgen til kveld for kun å bli hentet av sine kontollørere på kvelden og låst inn i en kontainer hele natta. da gjerne 25 barn i en kontainer.

Helt helt grusomt. Bakmenne drar så tilbake til Romania med pengene og bygger seg store hus og palasser. Bakmennene blir intervjueet og innrømmer å tjene fryklelig mye penger på dette.

Det er barneslavene som må reddes her og da må du heller støtte en organisasjon som jobber for disse. Ikke gi tiggerne penger ihvertfall, du blir lurt trill rundt i forhold til hvem som til slutt får de i lomma!!!!

DU MÅ SE DETTE KORTET KLIPPET FRA BBC!!!!

http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/this_world/8212251.stm

Gjest Bianca26
Skrevet
Du mangler kunnskap når du uttaler deg om denne saken, og er helt utrolig naiv!!!

Du må se dette kortet klippet fra BBC som viser at en 8 år gammel jente som har tigget i mange mange timer i strekk for en eldre dame. Jenta blir banket med en pinne hver gang hun kommer med for lite penger tilbake til henne.

Barna har arbeidsdager der de tigger og stjeler fra morgen til kveld for kun å bli hentet av sine kontollørere på kvelden og låst inn i en kontainer hele natta. da gjerne 25 barn i en kontainer.

Helt helt grusomt. Bakmenne drar så tilbake til Romania med pengene og bygger seg store hus og palasser. Bakmennene blir intervjueet og innrømmer å tjene fryklelig mye penger på dette.

Det er barneslavene som må reddes her og da må du heller støtte en organisasjon som jobber for disse. Ikke gi tiggerne penger ihvertfall, du blir lurt trill rundt i forhold til hvem som til slutt får de i lomma!!!!

DU MÅ SE DETTE KORTET KLIPPET FRA BBC!!!!

http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/this_world/8212251.stm

Men det er jo ikke BARE rumenere som tigger.

Skrevet

Stort sett så er det vel bare sigøynere som har det som en del av sin kultur. Ikke si at det er synd på dem fordi de ikke får jobb; sannheten er at de ikke vil ha jobb.

Skrevet

Det er sannelig ikke langt unna at det bare er rumenere som tigger, ihvertfall her jeg bor!

Man ser gjerne noen norske rusmisbrukere som tigger, men for en av disse er det ofte ti rumenere. Dette er ikke spesielt for Norge, men for de aller fleste landene innenfor Schengen. :(

Skrevet

Hvem andre enn rusa personer og rumenere bruker du å se da?

Her i trondheim er det bare rumenere og de med rusproblemer som tigger. Heldigvis selger de med rusproblemer gatemagasinet. Politiet har vært ut og sagt at de oppfordrer byens befolkning til IKKE å gi penger til tiggerne.

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet
Vet du hva. Jeg syns synd på sigøynere jeg. Alle land behandler de som dritt og nekter å ansette dem og de har rykte på seg for å være fæle tyver. Er jo ikke rart at de tigger og stjeler når de ikke har mulighet til å skaffe penger på annet vis. Jeg hadde gjort det samme om ingen ville gi meg jobb noen sted fordi jeg tilhørte et folkeslag som blir kalt for tjuvradder.

Du står helt fritt til å gi dine penger til hvem du vil - så om du vil støtte opp om svindlere og tyveribander så må du vel gjøre det. Mine penger kommer de aldri til å få.

Ja men alle fattige bør jo få fram sitt budskap

Og nei narkomane får ikke støtte fra loddsalg og slikt, men det er det jo også mange andre som ikke gjør.

Og hvorfor skulle revmatikere få selge det hvis der ikke er fattige? Og det er ikke alle narkomane som er fattige heller, det er jo de som ikke har penger som selger avisen. Fins rike rusmisbrukere også, De som selger avisen er jo sånne som lever på gata, og de bruker sikkert bare pengene fra salget på rusmindler uansett, så hvorfor skal vi egentlig støtte dem? Narkomane etter min mening burde jo ha noen til å ha kontroll over pengene deres så de bruker de på andre ting enn rusmidler. Ja jeg har kjøpt den avisen, men liker ikke tanken på at de pengene kanskje gikk til heroin liksom..

At du ikke ønsker å støtte rusmisbrukere har vi fått med oss nå - så hvorfor lage en stor debatt av det? Det er ingen overhode som tvinger deg til å støtte noen som helst.

Jeg for min del kjøper Asfalt hver gang det kommer nytt og synes det er flott at en vanskeligstilt gruppe som rusmisbrukerne har denne muligheten til å tjene penger på ærlig vis.

For meg er Asfalt noe mer enn ren støtte til rusmisbrukere - jeg har stort utbytte av å lese artiklene inni magasinet også - det er faktisk utrolig bra lesestoff der.

Gjest Bianca26
Skrevet
Du står helt fritt til å gi dine penger til hvem du vil - så om du vil støtte opp om svindlere og tyveribander så må du vel gjøre det. Mine penger kommer de aldri til å få.

At du ikke ønsker å støtte rusmisbrukere har vi fått med oss nå - så hvorfor lage en stor debatt av det? Det er ingen overhode som tvinger deg til å støtte noen som helst.

Jeg for min del kjøper Asfalt hver gang det kommer nytt og synes det er flott at en vanskeligstilt gruppe som rusmisbrukerne har denne muligheten til å tjene penger på ærlig vis.

For meg er Asfalt noe mer enn ren støtte til rusmisbrukere - jeg har stort utbytte av å lese artiklene inni magasinet også - det er faktisk utrolig bra lesestoff der.

Hvorfor lage en debatt om det? Hvorfor lage debatt om noe som helst på et forum liksom??? Her lages det debatter om alt mulig annet så da må jo jeg få lov å lage en debatt om dette likegyldig om du er enig med meg eller ikke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...