Gå til innhold

Salg av gatemagasinet Asfalt

Fremhevede innlegg

Gjest Bianca26
Skrevet

Jeg har sett meg litt om og de eneste jeg ser som selger gatemagasinet Asfalt er norske narkomane eller fattige, mens de fattige utlendingene som bor i norge, må sitte der å tigge med et pappkrus. Får ikke de lov å selge dette magasinet? Og i tilfelle hvorfor. Jeg syns dette er utrolig urettferdig. Skal ikke alle som bor her behandles med like mye verdighet?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Jeg har sett meg litt om og de eneste jeg ser som selger gatemagasinet Asfalt er norske narkomane eller fattige, mens de fattige utlendingene som bor i norge, må sitte der å tigge med et pappkrus. Får ikke de lov å selge dette magasinet? Og i tilfelle hvorfor. Jeg syns dette er utrolig urettferdig. Skal ikke alle som bor her behandles med like mye verdighet?

Det er ikke sikkert at de ønsker å selge bladet "Asfalt".

Det er ikke alle som synes det er morsomt, og da vil de heller tigge i steden.

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet

Bladet selges for at mennesker med RUSPROBLEMER skal få tjene seg penger på ærlig vis.

Jeg kjøper det hver gang det kommer ut nettopp fordi det støtter disse menneskene med så de kan tjene seg noen kroner. Hvis du leser

Det er ikke lenge siden en polsk tigger stod fram fordi han følte seg diskriminert som måtte sitte der med kruset sitt og tigge penger når han hadde hørt at man kunne tjene lett-tjente penger ved å selge Asfalt. Jeg er kjempeglad for at han fikk avslag på ønsket sitt. Dersom inntektene av salget skulle gå til folk som er ulovlig i landet, som er friske men bare trenger litt lett-tjente penger så hadde ikke jeg eller særlig mange andre giddet støtte opp om prosjektet. Vi støtter det fordi det går til trengende og ikke til lykkejegere.

Kjøp magasinet og ikke minst LES det så ser du hva det dreier seg om. Det er forresten et av de mest interessante magasinene som utgis her til lands.

Skrevet

Sist jeg kjøpte det kostet det kr 50-. (Bor ikke i Oslo) For i det hele tatt kunne selge det, så må en kjøpe inn det antall magasin en har penger til før en kan selge det. Innkjøpspris = kr 25,-

Flott at dette tilbudet finnes for en liten gruppe som sliter i hverdagen.

Håper ikke dette blir en diskusjon om hvem som har det værst av rusmisbrukere eller innvandrere som kommer hit for å tigge.

Gjest Bianca26
Skrevet
Det er ikke sikkert at de ønsker å selge bladet "Asfalt".

Det er ikke alle som synes det er morsomt, og da vil de heller tigge i steden.

Det syns jeg var et merkelig svar. Fordi det er så morsomt å tigge liksom?

Gjest Bianca26
Skrevet
Bladet selges for at mennesker med RUSPROBLEMER skal få tjene seg penger på ærlig vis.

Jeg kjøper det hver gang det kommer ut nettopp fordi det støtter disse menneskene med så de kan tjene seg noen kroner. Hvis du leser

Det er ikke lenge siden en polsk tigger stod fram fordi han følte seg diskriminert som måtte sitte der med kruset sitt og tigge penger når han hadde hørt at man kunne tjene lett-tjente penger ved å selge Asfalt. Jeg er kjempeglad for at han fikk avslag på ønsket sitt. Dersom inntektene av salget skulle gå til folk som er ulovlig i landet, som er friske men bare trenger litt lett-tjente penger så hadde ikke jeg eller særlig mange andre giddet støtte opp om prosjektet. Vi støtter det fordi det går til trengende og ikke til lykkejegere.

Kjøp magasinet og ikke minst LES det så ser du hva det dreier seg om. Det er forresten et av de mest interessante magasinene som utgis her til lands.

Men rusproblemer er jo selvforskyldt i utgangspunktet, dessuten er det ikke bare de med rusproblemer som selger det. Er mer synd på folk som er fattige uten at de har skyld i det selv enn folk som har brukt opp pengene sine på rusmidler. Dessuiten er ikke alle tiggerne i norge ulovlig, og disse trenger også hjelp, ikke bare rusmisbrukerne.

Gjest Bianca26
Skrevet
Sist jeg kjøpte det kostet det kr 50-. (Bor ikke i Oslo) For i det hele tatt kunne selge det, så må en kjøpe inn det antall magasin en har penger til før en kan selge det. Innkjøpspris = kr 25,-

Flott at dette tilbudet finnes for en liten gruppe som sliter i hverdagen.

Håper ikke dette blir en diskusjon om hvem som har det værst av rusmisbrukere eller innvandrere som kommer hit for å tigge.

Men jeg syns ikke dette tilbudet kun skal gjelde en gruppe mennesker.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
...

Ve, da få evt andre grupper gå sammen å lage sitt eget blad....

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Det syns jeg var et merkelig svar. Fordi det er så morsomt å tigge liksom?

Fordi man velger det som er best for en blant to onder.

Gjest Bianca26
Skrevet
Fordi man velger det som er best for en blant to onder.

Ja men nå er det vel bedre å selge en avis da og føle at man gjør noe nyttig enn å nedverdige seg til å tigge. Tror selgere av asfalt får mer penger enn de som tigger. De fleste går jo bare forbi tiggerne.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Ja men nå er det vel bedre å selge en avis da og føle at man gjør noe nyttig enn å nedverdige seg til å tigge. Tror selgere av asfalt får mer penger enn de som tigger. De fleste går jo bare forbi tiggerne.

Mitt poeng var: det er ikke sikkert alle synes det er bedre å selge en avis. Vi kan ikke bestemme for de hva som er best for den enkelte.

Gjest Bianca26
Skrevet
Mitt poeng var: det er ikke sikkert alle synes det er bedre å selge en avis. Vi kan ikke bestemme for de hva som er best for den enkelte.

Men jeg tror ikke at de ikke selger avisen fordi de ikke vil. jeg er temmelig sikker på at de ikke har fått tilbudet om å få selge den en gang

Skrevet

De fleste organisasjonene som starter salg av gatemagasiner gjør prioriteringer på hvem som skal få selge bladet. Stort sett selges gateblader i de fleste byene av mennesker med rusproblemer og/eller psykiske problemer. Om jeg har forstått det riktig, melder selgerne selv sin interesse til magasinet, og møter opp og kjøper bladene før de går ut og selger dem for litt høyere pris enn de selv har betalt.

På =oslo sine nettsider står det at magasinet selges av vanskeligstilte på gata i Osloområdet, og jeg vil tro at så lenge du er vanskeligstilt nok, så får du selge bladet. Kanskje dette tilbudet ikke er godt nok kjent blant fattige utlendinger?

Tromsøs gatemagasin, Virkelig, selges stort sett av personer med rusproblemer og/eller psykiske problemer. Men jeg har også kjøpt bladet av en dame som hverken er rusmisbruker eller psykisk syk, hun kommer fra Romania og har en sønn som fikk alvorlige skader under fødselen, og hun og barnefaren prøver å tjene nok penger til operasjoner som kan hjelpe sønnen. De er visstnok Tromsøs første ikke-norske Virkeligselgere, så dette tilbudet blir nok mere kjent blant dem som har vansker med å få vanlige jobber.

Skrevet
Men jeg tror ikke at de ikke selger avisen fordi de ikke vil. jeg er temmelig sikker på at de ikke har fått tilbudet om å få selge den en gang

I de fleste byene er det ideelle organisasjoner som gir ut gatemagasinene. I Oslo er det for eksempel Frelsesarmeen som organiserer og delvis betaler utgivelsene og personene som jobber med dem. De har ingen plikt til å tilby alle vanskeligstilte å få selge bladene. Dessuten er det grenser for hvor stort markedet er, så vi kan nok ikke berge alle som sliter økonomisk ved å la dem selge blader på gata.

Skrevet

Bladet er laget for de med rusproblemer!!!

Jeg kjøper bladet fast for å støtte denne gruppen. Jeg ville IKKE kjøpt bladet om det gikk til utenlandske tiggere.

Har du fulgt med i media hvordan de utenlandske tiggerne kommer til Norge i organiserte bander for å tigge. De blir kjørt ut og hentet igjen på kvelden. Anbefaler ikke å støtte disse, da problemet bare vil bli mye verre.

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet

Jeg kjøper Asfalt hver gang det kommer ut ny utgave - MEN jeg kjøper kun av rusmisbrukere og hadde aldri i livet kjøpt magasinet av rumenske eller polske lykkejegere.

Har sett hva rusmisbruk kan føre med seg og hvor lite som skal til for å havne i denne gruppen.

I Stavanger har heldigvis lykkejegere fra øst-europa fått avslag på sin søknad om å få selge Asfalt.

Skrevet

Å kalle rumenerte som kommer til Norge ene og alene for å tigge for "fattige utlendinger som bor i Norge", er vel å trekke det litt langt, er det ikke?

Jeg kjøper bare av folk med rusproblemer, det er vel i første omgang disse denne typen magasin er ment å være til hjelp for.

Skrevet (endret)

Det er en ganske dramatisk forskjell på de som selger ulike gatemagasiner og på østeuropeiske tiggere som sitter strategisk spredt rundt bykjernen. Førstnevnte blir gjennom gatemagasinsalget gitt en mulighet til å drive ærlig arbeid som ikke krever gode referanser eller at man, vel, ikke er en rusmisbruker, og kan dermed tjene penger til å finansiere grunnleggende ting (ideelt sett mat og denslags, selv om mye nok går med til innkjøp av neste dose) - uten å måtte ty til prostitusjon eller vinningskriminalitet.

Tiggerne som sitter der med pappkrus valfarter til Norge fordi småpenger her fort blir en betydelig sum der. Tiggingen er imidlertid bare ett aspekt av geskjeften, siden det er de samme tiggerne som farter rundt og bedriver ulike former for vinningskriminalitet, rettet både mot boliger og bedrifter. Når de har sanket inn nok, drar de hjem og venter på at en ny sesong skal begynne.

Jeg kjøper gjerne gatamagasiner, det eneste det frister å gi tiggerne er et godt spark i ansiktet. De sitter til og med i akkurat riktig høyde.

Endret av Zealuu
Skrevet
Men rusproblemer er jo selvforskyldt i utgangspunktet, dessuten er det ikke bare de med rusproblemer som selger det. Er mer synd på folk som er fattige uten at de har skyld i det selv enn folk som har brukt opp pengene sine på rusmidler. Dessuiten er ikke alle tiggerne i norge ulovlig, og disse trenger også hjelp, ikke bare rusmisbrukerne.

Rusmisbruk er definert som en sykdom av WHO.

Gjest Bianca26
Skrevet
Rusmisbruk er definert som en sykdom av WHO.

Det er jeg klar over, men det fins mange selvpåførte sykdommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...