Gå til innhold

Katt som ikke blir gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi adopterte en katt fra dyrebeskyttelsen for ca 2 år siden.

Den var allerede voksen da vi fikk den (er ca 4-5 år nå) og hadde et kull da dyrebeskyttelsen tok den inn.

Da vi adopterte den var det meningen vi skulle ordne sterilisering.

Skammelig som det enn er har vi altså fremdeles ikke fått gjort dette.... Ja, jeg er klar over at dette er vårt ansvar som ansvarlige dyreeiere. Men sånn er nå ståa pr i dag.

De første 2 månedene fikk den p-piller, men siden dette kan gi kreft hos katter stoppet jeg med dette. Og tenkte at jeg skulle få sterilisert den når jeg hadde noen dager fri fra jobb. (har sterilisert en annen katt før, der det ble komplikasjoner og traumatiske greier, så jeg ville være sikker på at jeg kunne være hjemme og følge med når denne skulle bli sterilisert)Men tiden bare gikk, liksom... :rodme:

Katta hadde løpetid et par ganger, men skjedde ikke noe mer enn det. Nå er det kanskje halvannet år siden sist hun hadde løpetid. Og hun er heller ikke blitt gravid. Hun er stort sett inne, så hun kan ikke ha fått kattunger ute uten at vi har visst om det. Hun har heller ikke sett gravid ut. (hun kan gå ut hvis hun vil, men foretrekker ofte å være innendørs)

Er det altså mulig at katter ikke kan få unger? Jeg snakket med en veterinær om dette, men hun hadde omtrent ikke hørt om det før.

Fristende å bare la være å sterilisere hvis det er sånn at hun bare ikke kan få flere unger, da..... Noen andre som har vært borti "ufruktbare" katter? (hun har som sagt hatt kull før, så hun har tydeligvis vært fruktbar en eller annen gang)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kastrert henne likevel. Med vekt på kastrering, ikke sterilisering.

- Kastrering: Ovariehysterektomi, fjerning av livmor og eggstokker.

- Sterilisering: Bare klippe over egglederne, eller noe sånt.

Selv om de fleste, også mange veterinærer, sier sterilisering når de mener kastrering.

Årsaken er at det kan jo fort være noe virkelig galt siden hun ikke blir drektig. Hva om hun har en svulst i eggstokker eller livmor? Da kan en kastrering redde livet hennes.

Dessuten er det jo best å være på den sikre siden. Kan hende det bare ikke er noen fristende hannkatter i området for tiden - men det kan alltids dukke opp noen en gang. Og et kull kattunger trenger du virkelig ikke... Da kan du heller adoptere en kattunge fra Dyrebeskyttelsen :)

Skrevet

Kastrer katten din nå. Du har skrevet under en kontrakt med DB om at det skal gjøres og da kan du ikke bare la være fordi du ikke gidder.

Det er ingen garanti for at katten din ikke kan bli drektig med mindre du kastrerer. Så gjør det ansvarlige og ring veterinæren for time allerede i dag. Det er noe av det aller viktigste du kan gjøre dersom du er opptatt av at katter skal ha det bra.

Jeg blir matt av alle ansvarsløse katteeierne som er overalt!

Skrevet

Jeg trodde at katter som ble adoptert fra dyrebeskyttelsen alle var kastrerte/steriliserte? Hvorfor var ikke denne det, er det ikke vanlig praksis hos dyrebeskyttelsen hvor du kjøpte katten?

Skrevet

Du bør absolutt sterilisere/kastrere katten. At hun ikke har blitt drektig denne løpetiden er ingen garanti for at hun ikke blir det neste gang. Dessuten har du jo lovet Dyrebeskyttelsen å gjøre det, og det i seg selv er mer enn god nok grunn til å gjøre det.

Det er uansvarlig å la ukastrerte/useriliserte katter gå ute.

Skrevet

Kastrer uansett, det er slitsomt for henne å gå å ha løpetid uten å bli parret. Katter kan være sterile de også, men det er det vanskelig å få bekreftet. Kanskje er hun bare litt kresen på hvem som får slippe til også. Første hunnkatten min gikk ute som fertil da vi fikk henne, og siden hun ikke ble drektig i starten tenkte vi ikke mere over det. Men etter mer enn to år kom hun plutselig nypult hjem og fikk ett kull, så at det ikke har hendt til nå er jo ingen garanti.

Uansett har du jo lovt DB å gjøre det, og hvis de får snusen i det blir du svartelistet, og det er jo dumt å ikke kunne få katt hos dem senere.

Skrevet
Jeg trodde at katter som ble adoptert fra dyrebeskyttelsen alle var kastrerte/steriliserte? Hvorfor var ikke denne det, er det ikke vanlig praksis hos dyrebeskyttelsen hvor du kjøpte katten?

http://www.dbmr.no/omplassering_katt.htm

Hvis katten blir overtatt som kattunge, gjøres en avtale med DB. Ellers er katter kastrerte/steriliserte.

Skrevet
http://www.dbmr.no/omplassering_katt.htm

Hvis katten blir overtatt som kattunge, gjøres en avtale med DB. Ellers er katter kastrerte/steriliserte.

Ja, det var det jeg trodde. Katten som TS overtok var jo voksen, så da skjønner jeg ikke hvorfor den ikke var sterilisert.

Skrevet

Det er litt forskjellig praksis hos ulike lokalavdelinger. I avd. Oslo og Akershus blir ingen omplassert uten å være kastrert først, unger som voksne (alle kattungene blir kastrert ved 12 uker). Jeg kjenner jeg er glad for det når jeg ser at folk ikke følger opp slike ting.

Det kan jo hende at denne avdelingen ikke hadde så mye midler og derfor ikke hadde råd til å få katten kastrert. Men litt rart er det jo. Noe av det viktigste DB gjør er jo å kastrere katter slik at populasjonsveksten bremses.

Skrevet
Det er litt forskjellig praksis hos ulike lokalavdelinger. I avd. Oslo og Akershus blir ingen omplassert uten å være kastrert først, unger som voksne (alle kattungene blir kastrert ved 12 uker). Jeg kjenner jeg er glad for det når jeg ser at folk ikke følger opp slike ting.

Jeg har da fått en ukastrert katt fra avd. Oslo og Akershus... Vi inngikk avtale om at jeg skulle kastrere innen en viss tid, og det gjorde jeg.

Skrevet
Jeg har da fått en ukastrert katt fra avd. Oslo og Akershus... Vi inngikk avtale om at jeg skulle kastrere innen en viss tid, og det gjorde jeg.

Jeg vet de drev på med det før, men de siste to årene har det i hvert fall vært praksis at alle kattene kastreres.

Skrevet

TS her

Her jeg bor er det ikke uvanlig at adoptivfamilien fikser sterilisering. Jeg adopterte en katt før jeg fikk den jeg har nå, og den fikk jeg sterilisert et par måneder etter jeg fikk den.

Tror det kommer litt an på hvor fort de blir omplassert og sånt.

Takk for innspill. Jeg skal bestille time hos dyrlege, jeg. :) Jeg er IKKE en uansvarlig katteeier i bunn og grunn, men jeg tilstår å ha feilet på dette punktet når det gjelder denne katten.

Dessuten er det jo, som noen nevnte her, kanskje mulighet for at det er noe galt, og det vil jeg jo få sjekket ut da.

Lurte liksom mest på om det var noen som hadde hørt om noe lignende, dette med at man BØR sterilisere/kastrere er jeg jo klar over....

Skrevet

Katten vi hadde for mange år siden fikk ikke kattunger før hun var ca 8 år gammel, fikk tilslutt 2 kattunger. Vi har den ene av de fremdeles, vi har hatt han i mange år nå, er sikkert 5 år gammel - har fått dyrlegen til å se på ham for kastrering - men fikk da beskjed om at han ikke var moden for kastrering enda... Så tydeligvis noen ufruktbare gener som har blitt ført videre i denne kattefamilien! Han oppfører seg heller ikke som en hannkatt. Ganske snodig igrunn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...