Gå til innhold

Burde skoler i Norge bli strengere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg syns norske elever har det altfor bra. De kan gjøre akkurat som de vil uten noe som helst konsekvenser. Dette er ikke bra. De frykter ikke autoritet fordi skolen har nettop ikke det.

Hvis skolen ikke har noe makt over elevene og de kan gjøre det de vil blir eleven vandt til at det er greit å skulke av og til. Det gjør ikke noe. Det blir ingen konsekvenser av det. Jeg skulket en del ganger og det gjorde ingenting. Jeg tror dagens ungdom kommer til å føle dette senere. Jeg skulle ønske at min og mine medelevers oppførsel den gangen jeg gikk på skole fikk mer konsekvenser. Jeg angrer nå på alle de gangene jeg tenkte: "Yay skulker i dag, det gjør ikke noe".

Noen som er enig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes helt klart at lærere har mistet alt for mange muligheter for å skape konsekvenser. De kan ikke ta på elevene hvis ikke det er fare for andre barn, så om en elev ikke vil roe seg i timen kan de faktisk ikke ta dem ut av rommet en gang! Det synes jeg er håpløst.

Skrevet

En gang skulle jeg prøve å få gjensittning med vilje bare for å bevise at det ikke gikk. Så om vinteren kasta jeg masse snøballer forran lærerne (vi hadde ikke lov til det) og det var ingen som brydde seg. Selv om vi hadde fått streng beskjed om at kasta vi snøball ble det gjensitting. Skulle ha kasta på dem... kanskje de hadde vokna litt da. :fnise:

Jeg fikk gjensitting en gang i 10'ende, men meg og venninna mi bare satt på en sofa ute i gangen i en halvtime og prata og hadde det gøy mens lærerne hadde møte. En uke senere fikk vi vite at det ikke var lov lenger.

Gjest Gjest_Tante Sofie_*
Skrevet

:sarkasme: Tilbake med spanskrøret.

Men seriøst fra tull til fakta. Ja jeg mener det bør bli strengere. Ikke sånn super strengt, men enkelte barn nå om dagen er så ufordragelige jeg har ikke ord.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg mener at norske skoler bør bli strengere. Slik jeg ser det, så er det alt for lite fokus på disiplin i skolen og alt for mye fokus på kos. I tillegg så blir det ikke stilt krav til elevene, og dersom man gjør noe galt, så får man et klapp på skulderen og beskjed om ikke å gjøre det der en gang til. Så lenge man ikke møter motstand eller lærer at ting får konsekvenser, så stiller man utrolig dårlig i møte med den virkelige verden senere.

Skrevet

Da jeg gikk på skole i USA var det super strengt. Vi fikk ikke være i gangen når det var time. Da måtte en ha hall pass ellers var en i big trouble. I USA blir gjensitting mye brukt. De hadde også noe som het in school suspension. Det vil si at en er på skolen, men at man ikke får delta i undervisningen. Man blir tildelt en lærer som en skal følge hele den dagen. Når læreren har undervisning er du med bare at du sitter på en pult som er snudd mot en vegg. Slik at en bare stirrer i veggen hele dagen. Dette var litt vel ekstremt syns jeg da, men det var for de som hadde gjort noe skikkelig galt som å sloss.

I mange stater i USA har de også lov til slå barna med en "paddle". Der jeg bodde var dette bare på barneskolen, men noen steder bruker de fysisk avstraffelse i High School.

Nå sier ikke jeg at disse typene for avstraffelse er det som må til i Norge, men sammelignet med amerikanske elever blir norske elever skjemt bort. De har ikke godt av det. De må skjønne at det de gjør får konsekvenser.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Fysisk avstraffelse av elever er ikke greit, uansett hvor i verden man er!

Det må derimot bli lov for skolen å gi elever gjensitting eller utvisning, og det bør bli muligheter å gi for parade (man må møte ekstra tidlig for å hjelpe til med et eller annet). I tillegg må læreren ha lov til å differensiere på elever, og læreren må få stille krav til elevene.

I tillegg må en del foreldre innse at skolen er en læringinstitusjon, ikke en barnehage eller oppbevaringsplass.

Skrevet

Ja, det er sjokkerende hvordan lærerne behandler bråkmakere. På barneskolen hadde vi i klassen en guttunge som til stadighet laget problemer for andre. Han forstyrret undervisningen, bannet til lærerne, truet og banket opp andre elever.

Hva gjorde lærerne? Ikke stort. En gang hadde en lærer tatt ham ut av klassen fordi han laget kvalm, og da gikk de ned på butikken og kjøpte godteri.

Skrevet
Fysisk avstraffelse av elever er ikke greit, uansett hvor i verden man er!

Det må derimot bli lov for skolen å gi elever gjensitting eller utvisning, og det bør bli muligheter å gi for parade (man må møte ekstra tidlig for å hjelpe til med et eller annet). I tillegg må læreren ha lov til å differensiere på elever, og læreren må få stille krav til elevene.

I tillegg må en del foreldre innse at skolen er en læringinstitusjon, ikke en barnehage eller oppbevaringsplass.

Enig.

Jeg har jobbet som lærervikar, og fy for et mareritt.. Noen klasser var ok, da trengte jeg bare vær "normalt" streng og samtidig rettferdig, så gikk dagene greit. Men enkelte klasser var helt horrible, med enkeltelever som løp oppå pulter, kastet ting rundt seg, snakket konstant i munnen på meg osv. Og hva kunne jeg gjøre? Ingenting! Jeg diskuterte problemene med skoleledelsen, ba om hjelp til å sette inn hardere krav og konsekvenser, men det fantes ikke muligheter.

Den eneste konsekvensen var jo at ingen av elevene i slike klasser lærte noe som helst. Og jeg har gitt opp tanken på å være lærer, for så vondt vil jeg ikke meg selv.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Problemet med gjensitting på veldig mange norske skoler, er at det er umulig å gjennomføre, selv om det skulle bli tillatt. På mange skoler er eneste muligheten til å komme seg hjem å ta skolebussen, som går når skolen slutter. Tror det hadde blitt ramaskrik hvis man prøvde å innføre gjensitting på slike skoler.

Når det er sagt så synes jeg absolutt lærere og skolen burde bli sett på som autoriteter, men hvordan skal elever som aldri ellers må forholde seg til autoriteter greie å koble det til skolen? autoriteter og konsekvenser er fremmedord for mange som vokser opp i dag, også utenfor skolen!

Gjest anonym2233
Skrevet

Læreplan, kompetansemål..etc.har litt mye mer krevende, men når det gjelder skolen..Så har jo skolen sine regler , og etter min oppfatning så er skolene i landet her strenge, men det er lærere som har som blitt sløve og ikke strennge nok.

Ungdommene vokser og blir eldre og blir mer og mer inn i ulike miljøer..

La oss si 15 åringer for 5år tilbake, var ikke så "sminke dokker" og gutter for 5 år tilbake var ikke så "høy på pæra" sammenlignet med gutter og jenter i den alderen nå, De blir abre mer og mer rampete..

De lærere som blir strengere, noen lærere er altfor snille. Men jeg mener de ikke skal være så strenge heller at elever mister interessen helt for å gå på skolen..

Skrevet

Jeg lurer litt på hvor foreldrene er hen når det kommer til slike bråkete og ufordraglige barn/ungdommer. Barn må jo lære seg konsentrasjon og respekt for voksne fra tidlig alder hjemmefra.

Skrevet
Men jeg mener de ikke skal være så strenge heller at elever mister interessen helt for å gå på skolen..

Der ligger vel litt av kjernen i problemet. Vi nordmenn er så bortskjemte (både av foreldre og av staten) at vi kan tillate oss å ikke gidde.

Interessen for å gå på skolen kan ikke avhenge av om læreren er grei nok/streng nok osv. Interesse for skolen må ligge mye dypere, i det at uten skolen så risikerer vi å ende opp uten kunnskaper og uten noen særlige jobbmuligheter. Jeg tror ungdom i dag vet veldig godt at ingen lar dem sulte. Det fører til at de som ikke har ambisjoner om å utdanne seg til noe spesielt fort ramler av lasset, fordi man i den alderen ofte ikke klarer å tenke langt nok til å skjønne at det ikke er nok i lengda å ha mat i magen og klær på kroppen.

Gjest anonym2233
Skrevet

Slik som Tabris nevner, er det viktig med at barn i tidligere alder lærer seg respekt for voksne. Men uansett hvor mye respekt de lærer i ung alder så er ikke det alltid like nyttig når dem blir eldre og i det miljøet de holder seg til.

Konsentrasjon og interesse på skolen avhenger seg også vennekretsen du har, hvordan du tenker og åssen nsker du har

Bortskjemte drittunger kan ende opp virkelig smarte og flinke på skolen og kommer seg litt lengre enn de som ikke er så bortskjemte.

Men også de "ikke"bortskjemte, sånn som det sies emd skole språket "nerdene" kommer også veldig langt.

Bleh.. nå ble hodet mitt sliiten.. har nok av jobboppgaver her.. setter konsentrasjonen der nå.. :P

Der ligger vel litt av kjernen i problemet. Vi nordmenn er så bortskjemte (både av foreldre og av staten) at vi kan tillate oss å ikke gidde.

Interessen for å gå på skolen kan ikke avhenge av om læreren er grei nok/streng nok osv. Interesse for skolen må ligge mye dypere, i det at uten skolen så risikerer vi å ende opp uten kunnskaper og uten noen særlige jobbmuligheter. Jeg tror ungdom i dag vet veldig godt at ingen lar dem sulte. Det fører til at de som ikke har ambisjoner om å utdanne seg til noe spesielt fort ramler av lasset, fordi man i den alderen ofte ikke klarer å tenke langt nok til å skjønne at det ikke er nok i lengda å ha mat i magen og klær på kroppen.

Gjest Gjest_mimi_*
Skrevet

Jeg tror problemet er at mange foreldre ikke bryr seg om hva barna gjør på skolen. Så lenge de oppfører seg hjemme så er det greit. Om det ikke er mulig med gjensitning så burde de ringe til foreldrene oftere å "sladre" på barna.

Skrevet
La oss si 15 åringer for 5år tilbake, var ikke så "sminke dokker" og gutter for 5 år tilbake var ikke så "høy på pæra" sammenlignet med gutter og jenter i den alderen nå, De blir abre mer og mer rampete..

De lærere som blir strengere, noen lærere er altfor snille. Men jeg mener de ikke skal være så strenge heller at elever mister interessen helt for å gå på skolen..

Sminkedukke trenger ikke å bety at personen er en bråkmaker, mobber eller billig. (selv om du ikke direkte sa det heller).

Så skjønner ikke helt hva som er vitsen med å "sette folk i bås".

Gjest anonym2233
Skrevet

Og for å rette deg opp,mente jeg verken direkte eller indirekte..eller i noen form at sminkedukker(som du påstår er billige,bråkmakere,mobber) and all that stuff. Read my reply one more time, maybe you get the point then;)

Det er ingen som setter noen "i bås" her, det er en diskusjon. Og jeg kommenterte med min måte. Har du et problem, så får det være:) Det lønner seg å lese par ganger før man svarer og misforstår =o)

Sminkedukke trenger ikke å bety at personen er en bråkmaker, mobber eller billig. (selv om du ikke direkte sa det heller).

Så skjønner ikke helt hva som er vitsen med å "sette folk i bås".

Skrevet
Ja, det er sjokkerende hvordan lærerne behandler bråkmakere. På barneskolen hadde vi i klassen en guttunge som til stadighet laget problemer for andre. Han forstyrret undervisningen, bannet til lærerne, truet og banket opp andre elever.

Hva gjorde lærerne? Ikke stort. En gang hadde en lærer tatt ham ut av klassen fordi han laget kvalm, og da gikk de ned på butikken og kjøpte godteri.

Den siste delen med godteri høres veldig rart ut, men jeg lurer på hva du tenker læreren kan gjøre. Om eleven ikke ville ut av klassen kunne ikke læreren fysisk tatt han med ut, ikke en gang ved å holde i hånden. Det er et stort problem at ikke læreren har muligheter for sanksjoner.

Læreplan, kompetansemål..etc.har litt mye mer krevende, men når det gjelder skolen..Så har jo skolen sine regler , og etter min oppfatning så er skolene i landet her strenge, men det er lærere som har som blitt sløve og ikke strennge nok.

Hvordan tenker du at de skal være strenge? Kjefte, gi mer lekser, ta fra goder eller hva?

Jeg tror problemet er at mange foreldre ikke bryr seg om hva barna gjør på skolen. Så lenge de oppfører seg hjemme så er det greit. Om det ikke er mulig med gjensitning så burde de ringe til foreldrene oftere å "sladre" på barna.

Problemet med foreldrene som ikkr bryr seg er jo at de ikke bryr seg om de får en telefon hjem heller...

Skrevet

På skolen min, var det elever som gjorde hærverk, brakk nesa på politifolk, stjal, skulka, banket dritten ut av medelever, og røyket det som var av godsaker.

Skolen hadde ingen muligheter til å gjøre noe med disse, da de færreste kvinnelige lærerene klarer å holde fysisk skikk på bråkmakergutter.

Skolen tar allerede igjen det de kan med disse elevene, i den forstand at de får dårligere karakterer i alle fag. Karakterer er maktmiddelet til læreren. Motmiddelet er å gi faen. Fullstendig skoleapati er det som funker for problembarn.

Det er jo ganske lett å forstå, egentlig. Om det uansett ikke nytter å gjøre en innsats, og det er samme faen for deg hvilken yrkeslinje du kommer inn på, hvorfor skal du da gidde å bry deg?

Om du i tillegg er misfornøyd med læreren, er hatefull ovenfor resten fordi du ikke kan en dritt, ikke har lært å lese engang, om du har en flokk med bad-boys som har falt av lasset, og du kan få identitet i en gruppe som gir faen, er det enda mer forståelig at noen gir faen.

Værsågod, gjør skolen strengere. Det spiller ingen rolle for de som allerede faller av. Det har ingen betydning. Det vil bare forsterke den trenden at det er snille jenter som har et konkurransefortrinn i skolen, og resten av elevmassen er allerede per idag rettsløse. De har heller ikke stemmerett til å stille opp for interessene sine. Skolen er en mafia, men så lenge kvinner kommer best ut av den, er det jo fullstendig rasjonelt å gjøre skolen strengere.

Skrevet
Jeg lurer litt på hvor foreldrene er hen når det kommer til slike bråkete og ufordraglige barn/ungdommer. Barn må jo lære seg konsentrasjon og respekt for voksne fra tidlig alder hjemmefra.

En lærer som belønner de elevene som ikke er kritiske til for mye lekser. En lærer som belønner de som holder kjeft. En lærer som belønner de som skriver stiler som misjonerer verdier som støtter yndlingspartiet sitt, og som sprer propaganda-flygeblader fra LO i klasserommet. En lærer som gir dårligere karakterer enn gjennomsnittslæreren, og på den måten gir alle elevene hun har et ufordelaktig utgangspunkt.

Hva er det med lærere som gjør at de fortjener respekt egentlig?

Hva er det som får deg til å tro at barn kan lære seg konsentrasjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...