Gå til innhold

Forsinket lønn - flere ganger


LaToya

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg litt her.

Min mann jobber i et lite firma og skal ha lønn den 1 ihver mnd.

De tre siste gangene har han fått lønnen mellom 6-10 i mnd. Det går jo greit, men det er veldig slitsomt når man har faste regninger som forfaller og lønna "aldri" kommer.

Mannen min har sagt dette til sjefen sin som har tatt dette opp med sin regnskapsfører. Det har vært mye tull her, men nå skulle alt være bra. Han har pr. i dag fortsatt ikke fått lønn og vi er blakke og venter på denne lønnen.

Mannen min synes det er vanskelig å snakke med sjefen sin om dette og blir sur når jeg maser på han.

Spørsmålet er : Kan jeg gjøre noe ? Kan jeg hinte om dette neste gang jeg treffer sjefen hans ? Kan jeg ta kontakt med regnskapføreren ?

Jeg blir bare så frustert. I sommer glemte regnsførerne å føre over lønn og det var i siste liten at hun fikk gjort det før hun dro på 3 ukers ferie. Forje gang fikk han lønn 8 dager forsinket og neste uke er sjefen til mannen min bortreist så da synes jeg det er viktig at mannen min får lønn denne uka. ( får ikke tak i sjefen hans neste uke )

Vi er ganske avhengig av at han får lønn ( det er vel de fleste ) og synes dette er så utrolig kjedelig. Jeg prøver å legge av litt av min lønn slik at vi skal klare oss til den 05, men når han får lønn den 10 og senere så strekker det ikke til.

Noen råd å komme med ?

Jeg har snakket med mannen min om dette og han skjønner at det viktig. Han har sakt det til sjefen sin, men det skjer ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring direkte til regn.føreren og si at dette er IKKE akseptabelt!!

Du har lov til å være irritert på henne. Lønna til de ansatte kødder man ikke med!

Du kan jo foreslå at hun gjør den i stand 14 dager tidligere og setter den til bet. til den 1. i kommende mnd. (går ikke hvis mannen din bruker timelister da, men da må dere få til noe annet). Du kan jo pent spørre om det er pga. forglemmelse eller om det er lite penger i firmaet noen ganger. Har ikke firmaet penger på bok, er det ikke så greit, men hvis det er forglemmelse (les: latskap) så er det mulig å løse dette problemet.

Det er nok det beste å ringe, så hun må stå til ansvar direkte til dere, da er det lettere å "huske" til neste lønning skal inn.

Uansett, lykke til, skjønner at det ikke er lett for dere! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Det er klart brudd på arb.miljøloven å "kødde" med lønna som du sier.

Men i og med at du ikke er ansatt i firmaet, synes jeg ikke at du skal ringe, det bør mannen din gjøre.

Faktisk synes jeg at dere ikke skal ringe i det hele tatt, men sende et brev, slik at dere har det skriftlig. Vær kort og konsis, referer gjerne til paragrafer i arb.miljøloven. (Du kan jo til og med skrive brevet hvis du vil det, så kan mannen din undertegne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, det syns jeg du kan nevne, herregud, hadde fått helt panikk, en regner med at inntektene kommer til faste tider og da blir det helt styr på den private økonomi. Nei, slå i bordet, sånn skal ikke gå an, i et seriøst firma... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tusen takk for svar. Var ikke så dum den ideen med å skrive et brev, da blir det mye mer seriøst og formalt. Bør vel sende det til sjefen hans da ?

Min mann fikk fast lønn før og da var lønna ganske punktelig, men etter påsken byttet de over til timer. Så min mann gir sjefen sin antall timer den siste dagen i mnd og jeg kan skjønne at lønna derfor blir noen dager forsinket. Men når sjefen/regnsføreren får timene eks 31 eller 01 så burde han ha lønn dagen etter ( tar ikke så lang tid å føre over lønn, regner med at nettbank blir brukt )

Vi hadde et tilfelle i sommer hvor lønna ble glemt, mannen sa til sjefen at han ikke hadde fått lønn. Sjefen ringte regnskap og hun hadde glemt det ( hvordan går det ann ) Så da fikk han lønn den 10.

( og et løfte om det ikke skulle skje igjen )

Neste mnd kommer og ingen lønn. Mannen min venter noen dager før han spør og da var det også en fin unnskylding. Sjefen til mannen min ble ganske sinna så han strammet opp regnskapsdama, men det ser ikke ut til at det har hjulpet. Fredag forje uke fikk sjefen timene fra mannen min og mannen min hørte at han ringte og oppgav disse timene.

Så da trodde jeg at han ville ha lønn mandag /tirsdag. Nå er det torsdag og ingen lønn enda.

Det er veldig slitsomt.

Tror jeg snakke med mannen min sikkelig i kveld og så skrive et brev. Folk flest er avhengnign av at lønna kommer når den skal og vi er ikke noe unntak.

Tusen takk for svar så langt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden jobba min kjære ved et lite firma (hvorfor er det alltid de SMÅ firmaene som kødder med lønna...øhm...?) og der skulle lønna være på konto den 15. hver måned.

Tre mndr på rad knødde sjefen med lønna (ikke bare til min mann men også de andre)....og den 18. kom den inn. (IKKE pop hos banken når forfall på lån var den 15. nei) 3.dje måneden på mårran den 15. var lønna IKKE inne på konto. Han ringte så og sa - hvis ikke lønna kommer på konto IDAG og samtlige 15.er fremover går jeg og samtlige av dine ansatte til streik!!"

....det gikk vel èn liten halvtime så var lønna på konto og samtlige 15. hver måned fremover

Han jobber ikke der lenger - men det er dog av andre årsaker.

Å skrive et BREV er en god ide - så har du noe å slå i bordet med hvis det skulle bli noe mer tull!!!!

Og ja - få den derre treiiiiiiiiige regnskapsdama sparka!!! Jeg har sjøl jobba med lønn og der var vi hyyyper nøye med at ALLE fikk lønna når lønna SKAL være på konto. Vi kjørte alle lønnslister til bank 1 til 2 dager FØR den 12 (da lønna var) alt etter hvilken dag den 12. havnet på (var den på søndag ble lønna kjørt torsdag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg ville skrevet et brev og så sendt akkurat det samme brevet til både sjefen og regnskapsdama. Så skriver du nederst på brevet "Kopi til Xxx Xxx og Xxx Xxx". Da vet begge to at den andre også har fått brevet.

Og bruker firmaet et innleid regnskapsbyrå, så ville jeg skiftet til et annet byrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Jeg har også jobbet i et lite firma hvor lønna alltid var forsinka. Det var også mye annet rot der, så etter 5 mnd sa jeg opp....

Vi jobber på timer nå, men har jo en fast lønn likevel. Vi får utbetalt lønna for den mnd den 25., og leverer timelister den 30./31., og så blir eventuelle timer i +/- regulert på neste utbetaling. Her er lønna alltid punktlig. Men jeg vet at hun som har ansvaret for lønna ordner med alt minst ei uke i forrveien, så det kan nok ta noen dager. Men da kan de jo bare få en ny fast lønnsdato, feks den 5. i mnd. Det er jo ikke noe problem å tilpasse eventuelle trekk etter det, bare man vet at man har pengene til den datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

At du skulle kontakte firma/regnskapsfører vil jeg si at du "umyndiggjør " din mann.

Ta en prat med din mann og få han til å rydde opp. Firmaet er jo lite tjent med at de er sløve/glemmer.

Dere er jo avhengi av å få pener på dato.

Lite respektfullt for arbeidtaker er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette var min jobb, ville jeg tatt kontakt med arbeidstilsynet og/eller fagorganisasjoen. Det er derfor dem er der. For å hjelpe OSS! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...