Gjest lulua Skrevet 5. februar 2010 #1 Skrevet 5. februar 2010 litt dårlig råd,så tenkte å bake brød selv noen som har oppskrift og liste over hva jeg trenger?? :D
Gjest Gjest_P_* Skrevet 5. februar 2010 #2 Skrevet 5. februar 2010 Jeg har lagt ut min oppskrift her før, men dere tåler den vel en gang til. Jeg lager en stor deig og steker fire brød i langpannen. Syns det blir mer brød for arbeidet på den måten, men det går godt an å lage 3/4 porsjon og steke i brødformer hvis du er avhengig av skorpe hele veien rundt. ca 8 dl melk ca 8 dl vann 2 pk tørrgjær ca 50-100 g smeltet smør/margarin/olje en stor ss sirup/to-tre ss sukker eller honning ca 1 ts salt ca 1/3 pk sammalt hvete grov ca 1/3 pk sammalt hvete fin ca 1/3 pk sammalt rug ca 1/4 pk havregryn hvetemel til passe deig. Lunk væsken, smelt smør. Jeg bruker ha sirup i smøret mens det smelter, så blir den lettere å arbeide inn i deigen. Bland alt sammen, elt godt, hev ca en time. Dei i fire, elt litt til, form fine brød, legg i smurt langpanne. Smør litt fett i kanten av brødene der de ligger mot hverandre så blir de lettere å brekke fra hverandre. Hev godt, minst en halvtime, stek på 200 grader i en time. Snu oppned eller legg på rist ca et kvarter etter at du har tatt det ut. Disse kan godt fryses, men da må de bli kalde først. Alle målene er ca, for det er ikke veldig nøye hvor mye rug du har i forhol til havre osv. Melet har også forskjellig tørrhetsgrad fra gang til gang, så det må man bare justere til deigen er passe. Man kan også sløyfe fett, men jeg syns brødet henger bedre sammen hvis jeg bruker det. Sukker/sirup el er for å få god gjæring. Det kan også sløyfes, men da må man regne lengre hevetid. Hvis du må kjøpe alt melet nå, ville jeg nøyd meg med sammalt hvete grov, sammalt rugmel og havregryn eller havremel. Bare ha dobbelt opp av sammalt hvete grov. Du kan også sløyfe rugen helt og bruke bare sammalt hvete grov, men ikke øk mengden havregryn veldig mye. Brødet blir lett smuldrete hvis det er for mye gryn. Lykke til.
Gjest lulua Skrevet 5. februar 2010 #3 Skrevet 5. februar 2010 å,tusen takk :9 nå skal det bakes brød ja :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå