Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 5. februar 2010 #1 Skrevet 5. februar 2010 Hei, jeg er en siste års masterstudent i litteraturvitenskap. Har ikke orientert meg så mye i jobbmarkedet, så vet ikke hva jeg egentlig kan vente meg etter endt utdannelse. Så et spørsmål til dere litteraturvitere; hva jobber dere med, og hvor mye tjener dere?
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #2 Skrevet 5. februar 2010 Hei, jeg er en siste års masterstudent i litteraturvitenskap. Har ikke orientert meg så mye i jobbmarkedet, så vet ikke hva jeg egentlig kan vente meg etter endt utdannelse. Så et spørsmål til dere litteraturvitere; hva jobber dere med, og hvor mye tjener dere? Eh? Burde du ikke ha tenkt på dette litt før? Har selv litteratur, men bachelorgrad. Har fått jobb i NAV,(sekretær). Ikke er det relevant, men hvor mange relevante jobber finnes for folk med litteratur? To av mine studiekamerater har heller ikke funnet " det relevante". Han ene jobber med salg, han andre på lager. Here we go again:) Nei, bare betal mest mulig ned på studielånet ditt du, så du blir ferdig med de sure pengene du har investert, uten å få tilsvarende igjen for utdanningen din.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #3 Skrevet 5. februar 2010 Er ikke litteraturviter selv, men har da mine studiepoeng i både engelsk og nordisk (mellomfag i begge) med en del litteratur. Selv underviser jeg, og det kan jo også du gjøre. Hvertfall på videregående eller høyskole/universitet. Ellers kan du jo jobbe i forlag.
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 5. februar 2010 #4 Skrevet 5. februar 2010 Du kan bygge på med praktisk pedagogikk og bli lektor i norsk på vgs, du kan jobbe i mediebransjen, i forlag, i bibliotek, i reklamebransjen som f.eks. tekstforfatter, som kulturkonsulent i kommunen, som kommunikasjonskonsulent for bedrifter osv.. Som litteraturviter finnes det mange steder hvor du kan jobbe, MEN det er mange om beinet spesielt når det gjelder de mest populære jobbene som f.eks. i forlag. Du bør tenke strategisk og skaffe deg erfaring og kunnskap som kommer i tillegg til utdannelsen for å skille deg ut blant andre arbeidssøkende, for eksempel fra studentmedier, prøve å få frilansoppdrag o.l. Og forresten, om du har gjort det bra nok karaktermessig og orker, kan du jo alltids søke om stipendiat.
Gjest fingermaling Skrevet 5. februar 2010 #5 Skrevet 5. februar 2010 Du kan bygge på med praktisk pedagogikk og bli lektor i norsk på vgs, du kan jobbe i mediebransjen, i forlag, i bibliotek, i reklamebransjen som f.eks. tekstforfatter, som kulturkonsulent i kommunen, som kommunikasjonskonsulent for bedrifter osv.. Som litteraturviter finnes det mange steder hvor du kan jobbe, MEN det er mange om beinet spesielt når det gjelder de mest populære jobbene som f.eks. i forlag. Du bør tenke strategisk og skaffe deg erfaring og kunnskap som kommer i tillegg til utdannelsen for å skille deg ut blant andre arbeidssøkende, for eksempel fra studentmedier, prøve å få frilansoppdrag o.l. Og forresten, om du har gjort det bra nok karaktermessig og orker, kan du jo alltids søke om stipendiat. Litteraturvitenskap kvalifiserer ikke til å undervise i norsk, dessverre. Man må ha utdanning i nordisk for det, i tillegg til PPU. Hvis du har et annet undervisningsfag i fagkretsen, er det en god mulighet. Hva gjelder de "relevante" jobbene er det som sagt mange om beinet. Det er viktig at du har noe utenomfaglig å vise til - har du redigert eller skrevet for studenttidsskrifter/-aviser, frilanset for forlag eller gjort noe annet som viser at du brenner for faget? Det er fryktelig viktig at du har praktisk erfaring med arbeid innen fagfeltet når det gjelder litteraturvitenskap. Selv da ender mange opp med å frilanse for forlag (og for småpenger) i årevis. Hvis det er slik at du ikke har tenkt på dette før nå, og ikke har skaffet deg noen praktisk erfaring, begynner du å nærme deg et problem. Det er fryktelig mange HF'ere som havner i stillinger som bare vagt er relevante ift utdannelsen sin, og det skyldes som oftest at de kun har studiene å vise til, i et marked hvor det flommer over av ferdigutdannede i et fagområde som bare har få stillinger å tilby.
Gjest HF'er Skrevet 5. februar 2010 #6 Skrevet 5. februar 2010 HF'ere kommer konsekvent dårligst ut i arbeidslivsundersøkelser. Jeg skulle ønske jeg aldri hadde satt mine bein på HF, hilsen HF'er med toppkarakterer og masse relevant erfaring som ikke har sjans i havet til å få relevant jobb. Som eksempel: jeg har søkt 40-50 jobber siden i sommer, vært på intervju på tre av de. Har heldigvis en ikke-relevant jobb som jeg trives i. Skal ta ny utdanning fra høsten og leve på samboeren.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #7 Skrevet 8. februar 2010 Hvilken type hf-utdannelse har du, Hf-er? Siden det er så vanskelig å få jobb innenfor ditt fagområde? Håper det ordner seg for deg! Arbeidsmarkedet har vært relativt dårlig det siste halvåret (året?) for mange arbeidsøkende..
Gina_ Skrevet 8. februar 2010 #8 Skrevet 8. februar 2010 Du kan bygge på med praktisk pedagogikk og bli lektor i norsk på vgs, du kan jobbe i mediebransjen, i forlag, i bibliotek, i reklamebransjen som f.eks. tekstforfatter, som kulturkonsulent i kommunen, som kommunikasjonskonsulent for bedrifter osv.. Som litteraturviter finnes det mange steder hvor du kan jobbe, MEN det er mange om beinet spesielt når det gjelder de mest populære jobbene som f.eks. i forlag. Du bør tenke strategisk og skaffe deg erfaring og kunnskap som kommer i tillegg til utdannelsen for å skille deg ut blant andre arbeidssøkende, for eksempel fra studentmedier, prøve å få frilansoppdrag o.l. Og forresten, om du har gjort det bra nok karaktermessig og orker, kan du jo alltids søke om stipendiat. Du kan heller ikke jobbe i bibliotek, der må du ha helt egen utdannelse.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #9 Skrevet 8. februar 2010 Du kan heller ikke jobbe i bibliotek, der må du ha helt egen utdannelse. Så da kan vi vel oppsumere: Hva kan egentlig de jobbe med??
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #10 Skrevet 8. februar 2010 Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen tar en lang og kostbar utdannelse uten å ha noen formening om hva slags jobb man kan forvente seg etter endt studie.
Gjest Gjest_tuddelidu_* Skrevet 8. februar 2010 #11 Skrevet 8. februar 2010 Er selv tidligere HF'er. Tilhører Cand.mag-generasjonen. Har grunnfag i litteraturvitenskap og idehistorie. Har også humanistisk prosjektsemester og årsenhet i engelsk. Må jo også føye til at jeg har mellomfag i statsvitenskap. Etter jeg hadde surret på HF/SV i fem år toppet jeg det hele med to års journalistikkutdanning. Under journalistikk-studiene fikk jeg meg fast jobb i et forlag (med gradvis mer ansvar). Jobbet der i tre år. Nå jobber jeg som webredaktør for en større bedrift og stortrives. Kan heller ikke klage på lønnen. Må innrømme at veien til målet ikke alltid var like klar. Men når jeg først hadde funnet ut hva jeg ville, var det klampen i bånn og full fres fremover!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå