Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg og mannen min begynner å få litt dårlig råd, så jeg lurte på om noen hadde noen gode tips til oss..

Egentlig har vi hatt dårlig råd lenge, men det har blitt helt ekstremt etter at bilen røyk forrige uke :(

Jeg er student, og får stipend av lånekassen.

Dette utgjør ikke så mye, ca 6.400,- i mnd.

Jeg pendler veldig langt til skolen, og betaler 2.000,- i månedskort...

Bortsett fra dette har jeg ingen andre utgifter enn telefonregning, og betaler halvparten av treningsabonnementet mitt. (Har supersnille foreldre som betaler resten)

Mannen min jobber, og betaler alle de andre regningene våre.

Han tjener ikke så mye, ca 16.000,- i mnd (etter skatt)

Vi eier en leilighet, og betaler både på lånet, pluss husleie (dette utgjør totalt ca 9.000,-)

I tillegg har vi en bil, og min mann pendler et stykke til jobb, så går mye bensin...

Så er det forsikringer, strøm osv osv.

Jeg kjøper nye klær kanskje to ganger i året, bruker lite sminke, og kjøper ingen blader eller slikt noe fast.

Mannen min bruker en del penger på playstation spill, men ellers er vi svært sparsommelige.

Spiser nesten aldri middag ute, kino bare en gang i blandt...

Er aldri ute på byen, ingen av oss drikker...

Problemet er at jeg ser liksom ikke noen steder å kutte ned.

Greia er vel at vi har for liten inntekt i forhold til utgifter...

Hjelp? Noen forslag??

På forhånd tusen takk.

Mvh

-ecathari-

Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Hvis dere ikke har mulighet til å kutte kostnader er det bare en vei å gå: øke inntekten.

Kan du ikke få deg en ekstrajobb ved siden av studiene? De fleste studenter jobber jo en dag eller to i uka..

Skrevet

Trenger dere virkelig bilen?

Hva kjøper dere av mat? Kan det kuttes noe der?

Må mannen din kjøpe alle disse PS-spillene? Er det virkelig nødvendig?

Kan du skaffe deg en deltidsjobb? Å jobbe en dag i uken og få inn si 4000 kr ekstra hjelper veldig godt på!

Skrevet

Hos dere er det jo boutgiftene som tar den største delen og siden dette er, forhåpentligvis, en midlertidig situasjon i og med at du er student, kan avdragsfrihet på lånet være en mulighet. Bilen trenger dere jo virkelig ut fra det du skriver, men undersøk muligheten for billigere forsikring og er det en eldre bil kan sikkert vedlikeholdsutgiftene reduseres til et minimum via bekjente etc.

Selv om du er student og pendler langt, kan du også kanskje se deg om etter en ekstrajobb i hvert fall i helger og ferier?

Mannen din tjener også svært dårlig hvis det er snakk om en heltidsjobb, så han bør kanskje se seg om etter noe annet evt. en ekstrajobb. Sjekk også skattetrekket hans for hvis dere har store utgifter til renter og disse har kommet til de siste årene, tar ikke Skatteetaten hensyn til det når de beregner skattekort.

Skrevet

Jeg vil støtte meg på rådet om å avskaffa bilen, denne er et stort pengesluk. Dersom en regning på utgifter til bensin, forsikring og avgifter i tillegg til vedlikehold vil en se at summene er store. Og dette er en gjenstand som ikke øker i verdi, snarere tvert i mot. Her vil det lønne seg å bruke kollektivtransport dersom det er mulig. Det vil kanskje ta litt lenger tid enn med bil (med mindre en bor utenfor oslo og skal inn hit) men er verdt resultatet i kroner.

Når det gjelder mat er det lurt å undersøke priser, og dersom en ikke har gjort dette før bør en være forbredt på å kanskje måtte legge fra seg kresne vaner. Videre lønner det seg å følge med på tilbudene og benytte seg av disse, og undersøke billig hyllen for varer som nærmer seg utgått dato. Videre kan en unnlate å kjøpe dataspill i denne perioden, avslutte abonnement på kanalpakker utover basispakken for tv dersom en har det, ikke kjøper ukeblader, benytte nettaviser og lignende. Min regel for å spare slike utgifter er at jeg ikke kjøper noe som koster under 500 kroner, og dette gir resultater, for det er det små summene som blir store.

Skrevet
Hei.

Jeg og mannen min begynner å få litt dårlig råd, så jeg lurte på om noen hadde noen gode tips til oss..

Egentlig har vi hatt dårlig råd lenge, men det har blitt helt ekstremt etter at bilen røyk forrige uke :(

Jeg er student, og får stipend av lånekassen.

Dette utgjør ikke så mye, ca 6.400,- i mnd.

Jeg pendler veldig langt til skolen, og betaler 2.000,- i månedskort...

Bortsett fra dette har jeg ingen andre utgifter enn telefonregning, og betaler halvparten av treningsabonnementet mitt. (Har supersnille foreldre som betaler resten)

Mannen min jobber, og betaler alle de andre regningene våre.

Han tjener ikke så mye, ca 16.000,- i mnd (etter skatt)

Vi eier en leilighet, og betaler både på lånet, pluss husleie (dette utgjør totalt ca 9.000,-)

I tillegg har vi en bil, og min mann pendler et stykke til jobb, så går mye bensin...

Så er det forsikringer, strøm osv osv.

Jeg kjøper nye klær kanskje to ganger i året, bruker lite sminke, og kjøper ingen blader eller slikt noe fast.

Mannen min bruker en del penger på playstation spill, men ellers er vi svært sparsommelige.

Spiser nesten aldri middag ute, kino bare en gang i blandt...

Er aldri ute på byen, ingen av oss drikker...

Problemet er at jeg ser liksom ikke noen steder å kutte ned.

Greia er vel at vi har for liten inntekt i forhold til utgifter...

Hjelp? Noen forslag??

På forhånd tusen takk.

Mvh

-ecathari-

Har du lenge igjen av studiene? Har du prøvd å få deltidsjobb?

Det var ganske dyrt i forhold til pendling med 2000,- for et månedskort, har du fått studentrabatt da?

Ellers er det vel bare 2 ting å gjøre, senke utgiftene eller øke inntektene.. Om det skulle bli virkelig krise kan dere kanskje høre med banken om å få avdragsfrihet på lånet i en periode slik at dere kun betale renter? :)

Når du er ferdig utdannet vil det jo uansett bli frigitt mer tid slik at du kan få en bedre inntekt, og de må vel kunne gå med på dette ihvertfall om du har kort tid igjen av studiene..

Bil er ihvertfall et pengesluk, og siden du bruker kollektivtrafikk når du pendler kan vel mannen din gjøre dette for en periode han også? Så kan dere reparere/kjøpe ny bil når dere får råd?

Ellers har dere en samlet inntekt på 22.400 i mnd

Lån og husleie: 9000

Din pendling: 2000

Strøm: 1000?

Komm. avgifter: 1000?

Telefon for begge: 500?

Mat: 3500?

Din trening + annen fritid/hobby: 1000?

Hans fritid/hobby o.l: 1000.?

Hans pendling: 2000?

Da gjenstår det 1400 igjen av "budsjettet" om det ikke er noe jeg har oversett eller under/overdrevet utgifter på.

22.400 skal være nok til å greie seg fint på for begge i en periode, men når uforutsette ting skjer, som bil som trenger reparasjon, blir det fort mye penger som må ut.

Skrevet

Det første dere bør gjøre er og sette opp et ordentlig budsjett for og finne ut hva pengene går til, så kan dere begynne og se på hva dere evt kan kutte ned på. Er det ingenting og kutte ned på må dere øke inntekten.

Ring banken og snakk med de om muligheter, sjekk om dere kan få Bostøtte fra husbanken.

Det beste er og ta tak i det og gjøre noe med det FØR det blir for ille :)

Forresten, hva er det som feiler bilen deres? :)

Skrevet

- Bruk litt ekstra tid i butikken og ta det billigste alternativet. Ikke kjøp unødvendigheter som is, godterier, brus. Med en saftflaske og vann i springen kommer man langt:)

- Ikke bruk bilen mer enn nødvendig. Skal dere bare ha ett par ting på butikken, og dere KAN gå, så GÅ!

- Skift abonnement på mobilen til det aller billigste som passer dere. Jeg gjorde det, og sparer iallefall to hundre hver måned. Alle monner drar!

- Ha spillkjøp-nekt :sjenert:

- Få deg en jobb ved siden av studiene. Trenger ikke være så mange ganger i uka, men det blir fort noen tusenlapper av det.

- Hvis mannen din ikke har heltidsstilling, kan han også se seg litt om etter en ekstrajobb.

- Kutt treningsabonnementet (eller tving foreldrene dine til å betale alt :legrine: ). Trene kan man også gjøre utenom treningssenter.

Skrevet

Hei

Reagerer litt på lønnen til din mann er ikke den veldig lav?

Han er kansje lærling eller noe?

Jeg tjener jo det samme i mnd på min ekstrajobb som ringevikar på en pu bolig.

Skrevet

Litt off topic, men jeg ser mange reagerer på inntekten til mannen her... Er den virkelig lav???

Mannen min har utbetalt 14500 i mnd han, og det er 100% stilling, ca det samme som jeg har, så jeg trodde dette var "normalt"???

Ellers er det vel ikke så mye andre tips å komme med, enn det som er foreslått. Kjøp billigmerker og bruk tilbud.

Lag evt. store posjoner middag, og frys ned restene.

Prøv også å planlegge middagene slik at du får brukt opp alle rester...

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe galt i at samboeren bruker noen kroner på spill, men det kommer jo an på hvor mye han bruker da... Jeg kjøper brukte spill, og dette sparer jo jeg mye på.

Men hva gjør du i feriene, TS? Da jeg var student jobbet jeg i feriene; en student har jo rimelig lange ferier så det er fullt mulig å dra inn noen kroner der.

Skrevet

Jeg skjønner ikke de som sier inntekten er lav, hvis man tjener 300 000 i året og betaler 36% skatt, så er det jo det man får utbetalt....

Gjest SmallTalk
Skrevet
Jeg skjønner ikke de som sier inntekten er lav, hvis man tjener 300 000 i året og betaler 36% skatt, så er det jo det man får utbetalt....

Jepp. Tror en del glemmer bort at ikke alle tjener 500.000+ i året. I tillegg så tror jeg at en del glemmer at ikke alle bor midt i Oslo sentrum, og at dersom man bor på landet så trenger man gjerne en bil + at kollektivtrafikk er svinedyrt.

TS: Skaff deg en ekstrajobb! Har samboeren din mulighet til å få buss/tog til jobben? I så fall bør han vurdere det, dersom dette blir billigere enn å kjøre bil hver måned.

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar :)

Flere ting som er galt med bilen, men pappa driver å ser på det nå, så kanskje det ikke blir så dyrt som først fryktet.

Jeg hadde en ekstrajobb, men skolen tar helt ekstremt mye tid,jeg går ikke på vanlig universitet eller høgskole...

Så jeg måtte kutte ut ekstrajobben fordi jeg ble syk av stresset....

Jeg har dette semesteret og 1 år til igjen av skolen, så tar litt tid før jeg får meg jobb...

Men MÅ jo bare ha en sommerjobb hvertfall...

Igjen, tusen takk for tips.

Det ordner seg sikkert etterhvert, jeg bare kjente jeg var så sliten og tiltaksløs når jeg skrev dette i går... ;)

Skrevet
Jeg hadde en ekstrajobb, men skolen tar helt ekstremt mye tid,jeg går ikke på vanlig universitet eller høgskole...

Så jeg måtte kutte ut ekstrajobben fordi jeg ble syk av stresset....

Bare av nysgjerrighet: Hva er dette for slags studium, siden du mener det er mye mer slitsomt enn andre studier?

Må dere ha mer penger, så må du jo bare jobbe da. Om nødvendig utsette studiene. Man kan ikke alltid få i pose og sekk.

Gjest Gjest_p_*
Skrevet

Du har egentlig ikke annet valg enn å enten kutte utgifter eller skaffe deg mer inntekt. Hvis du ikke klarer noe slags jobb mens du studerer, kanskje du må ta pause i studiene og tjene opp penger til skole neste år. Eller kanskje du kan be foreldrene dine om litt ekstra hjelp.

Siden mannen din tjener alle pengene og subsidierer deg kraftig, syns jeg ikke han skal trenge å ta ekstrajobb hvis han allerede arbeider full tid.

Hva slags jobb hadde du som du ikke klarte? Hvor mange timer i uka?

Kan du klare en liten kioskjobb eller lignende, arbeide noen timer i helgene? Sitte barnevakt? Selv en tusenlapp i måneden hjelper på.

Skrevet

Hva med å f.eks. jobbe i et omsorgsyrke? Kanskje du kan få fikset deg svært fleksible arbeidstider, f.eks. at du jobber jul/nyttår, påske og sommerferie, og kanskje når du sier du kan.

Dersom jeg hadde sett at våre pengeproblemer hadde blitt så store, ville jeg nok vurdert å sette studiene på vent, tjent opp penger og fått økonomien på rett kjøl. Antakelig ville jeg blitt sykere av pengestresset enn av arbeidspresset.

Skrevet

Tre forslag:

1) Kan du ta deltidsstudier resten av studieforløpet og evt jobbe 50%?

2) Dersom mannen din spiller så utrolig mye PS at det er en reell utgiftspost, da kan han jo bytte inn gamle spill i nye (brukte) til noe sånt som 2 for 1. Alle spillbutikker gjør dette (ikke bokhandlere o.l., men GAME, Gamestop osv). Ellers får han begynne å spille fra starten av de han ikke har spilt på lenge.

3) Spis mindre kjøtt og fisk og kjøp store poser tørkede bønner og linser i stedet. Vegetarkost kan faktisk være råbillig om man gjør en liten innsats på innkjøpsstadiet.

Skrevet

Tre forslag:

1) Kan du ta deltidsstudier resten av studieforløpet og evt jobbe 50%?

2) Dersom mannen din spiller så utrolig mye PS at det er en reell utgiftspost, da kan han jo bytte inn gamle spill i nye (brukte) til noe sånt som 2 for 1. Alle spillbutikker gjør dette (ikke bokhandlere o.l., men GAME, Gamestop osv). Ellers får han begynne å spille fra starten av de han ikke har spilt på lenge.

3) Spis mindre kjøtt og fisk og kjøp store poser tørkede bønner og linser i stedet. Vegetarkost kan faktisk være råbillig om man gjør en liten innsats på innkjøpsstadiet. I dag spiste jeg taco med bønner i stedet for kjøtt; det er også veldig godt, og mye rimeligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...