Gå til innhold

Beste måten å tilberede laks på?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Etter mange år med fanatisk fobi for all sjømat har jeg bestemt meg for å begynne å spise fisk, siden det visstnok skal være både sunt og godt. I den anledning har jeg kjøpt meg et enormt stykke laksefilet (slik tynn, lang en). Problemet er bare at jeg ikke aner hvordan man bør tilberede den!

Det eneste jeg vet er at jeg gjerne vil bruke smør (nam nam :) ), og gjerne også noen gode urter/kryddere.

Hjelp meg, anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Smelt smøret i ei steikepanne, helst med slipp-lett-belegg av ein eller annan sort. Skjer laksen i ca. 7-8 cm stykke. Dryss på salt og peppar. Steik laksen i to minutt på kvar side. Hakk urter, og ha i steikepanna det siste minuttet saman med litt meir smør. Vend laksen rundt i smør- og urteblandinga. Men først må du lage ein god saus.

CRÈME FRAICHE-SAUS

2 dl eplejuice

6 ss crème fraiche

1 terning fiskebuljong

1 ss maisenna

Grovmalt peppar etter smak

Bland alt kaldt og kok opp under stadig omrøring. Smak til om det trengst meir salt. Sausen er så god at det går med myyykje saus.

Endret av Alt godt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det veldig godt i folie i ovnen. Da har jeg fisken i folie, og tar oppi det jeg liker av grønt, krydder og olje/ smør. Pakker det inn og har i ovnen til det er gjennomkokt. Saftig og godt! (Og så slipper man fiskeluktende kjeler og panner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steker også laks i ovnen, men ikke i folie, da synes jeg laksen blir mer kokt enn stekt, og den litt emne smaken av laksefett blir forsterket.

Jeg pleier å blande sennep (grov eller Dijon) med sitronsaft, honning, salt og pepper. Smør blandingen på laksen, legg den i en ildfast form og sett den i stekeovnen. Stekes ved høy varme i 10-15 minutter (har aldri tatt tiden helt presis, det varierer jo også med tykkelse på fisken). Det syrlige og sterke fra sennep og sitron balanserer fettet fra laksen på en veldig god måte. :)

Laksen behøver forresten ikke være helt gjennomstekt, den kan gjerne være litt rosa i midten; som med god biff er det da den er saftigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det veldig godt i folie i ovnen. Da har jeg fisken i folie, og tar oppi det jeg liker av grønt, krydder og olje/ smør. Pakker det inn og har i ovnen til det er gjennomkokt. Saftig og godt! (Og så slipper man fiskeluktende kjeler og panner.)

Enig med denne!

Jeg pleier å lage små "lommer" i fisken, som jeg stikker friske urter, sitronsaft og havsalt inn i. Så legger jeg sitronskiver inni fisken.

Full oppskrift her! :)

Endret av ¤Pernille¤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns fisk er best i ovnen. Jeg har også laget varianter av Nilmas forslag, som jeg også syns blir veldig bra. Jeg pleier heller ikke å bruke folie. En kjapp variant jeg ofte tyr til med ulike fiskeslag, er å drysse fisken med litt salt og pepper, litt hakkede (hassel)nøtter, nyrevet parmesan og gjerne et dryss av en frisk urt (før eller etter steking avhengig av type - basilikum etter, men f.eks. timian ligger med under steking). Med disse små filetene man kan kjøpe i firepakning, tror jeg de ligger ca. 10 min i ovnen på rundt 220 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det sånn salma-laks du har kjøpt?

Den pleier jeg å lage ved å kutte den i passe stykker, vende den i fiskekrydder og brune lett i meierismør. Så koker jeg panna ut med kremfløte og legger laksen oppi så den får trekke ferdig i sausen. Serveres med fersk tagliatelle og de grønnsakene du liker ved siden av.

En annen laksevariant vi er glad i hos oss er å legge laksestykket (helst filet) i folie og pensle med en blanding av basilikumolje, litt sitronsaft, litt hvitløk, salt og pepper. Stek i ovnen i 15-20 minutter og server med ris og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden minner meg om den laksen de serverte på Triaden Hotell når jeg gikk på et to ukers kurs der. Himmelske måltider hver dag!!

;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn salma-laks du har kjøpt?

Den pleier jeg å lage ved å kutte den i passe stykker, vende den i fiskekrydder og brune lett i meierismør. Så koker jeg panna ut med kremfløte og legger laksen oppi så den får trekke ferdig i sausen. Serveres med fersk tagliatelle og de grønnsakene du liker ved siden av.

En annen laksevariant vi er glad i hos oss er å legge laksestykket (helst filet) i folie og pensle med en blanding av basilikumolje, litt sitronsaft, litt hvitløk, salt og pepper. Stek i ovnen i 15-20 minutter og server med ris og grønnsaker.

Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva slags laks det er... :sjenert: Den ble kjøpt i Sverige for ca tre uker siden, og har ligget i fryseren min siden det (jeg håper den holder seg i fryser, forresten!?).

Selve laksestykket er langt,smalt og tynt, og det ser ut som en tynn skive skåret fra siden på fisken.

Det er det eneste jeg vet.

Hvordan blir konsistensen og smaken på kjøttet når man steker det i folie versus i stekepanne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir konsistensen og smaken på kjøttet når man steker det i folie versus i stekepanne?

I panne får du stekeskorpe, og må passe på å ikke oversteke. I folie blir den kokt, så den blir ikke tørr og den trekker til seg mye smak av det du har i pakka. Jeg synes begge deler er veldig godt, og tror det er en smakssak hva man foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg bruker å smøre på litt teriyakisaus på stykkene og lar dem ligge 15 minutter. Så steker jeg laksen i panna. Pass på så den ikke blir overstekt.

Serverer så med både Sandefjordsmør og eggesmør... Og kokte poteter og rå gulrøtter.

Kan også serveres med rømme med finhakket vårløk og litt sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger fileter i en bolle med Teriakysaus en 15 min. tid, så legger jeg de på bakepapir og steker i ovn en 10-15 min. Server med ris og salat. Saleten MÅ ha rødløk, gjerne finhakket løk, agurk og tomat. NAM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg steker også laks i ovnen, men ikke i folie, da synes jeg laksen blir mer kokt enn stekt, og den litt emne smaken av laksefett blir forsterket.

Jeg pleier å blande sennep (grov eller Dijon) med sitronsaft, honning, salt og pepper. Smør blandingen på laksen, legg den i en ildfast form og sett den i stekeovnen. Stekes ved høy varme i 10-15 minutter (har aldri tatt tiden helt presis, det varierer jo også med tykkelse på fisken). Det syrlige og sterke fra sennep og sitron balanserer fettet fra laksen på en veldig god måte. :)

Laksen behøver forresten ikke være helt gjennomstekt, den kan gjerne være litt rosa i midten; som med god biff er det da den er saftigst.

Skal fisken være tint eller frossen??

Tenkte jeg skulle prøve ut dette en dag til uka...

Hva serverer du sammen med fisken?

Kan man legge ved grønnsaker som gulrot, blomkål, brokkoli i små biter sammen med fisken eller bør disse kokes for seg selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Klara_*

Når jeg lager laks bruker jeg folie.

Kjøper som regel pakke med 4 biter i.

Legger folien i formen, putter oppi melange biter, evnt olje.

Legger fisken oppi, drysser med salt og pepper, tar også litt smør/ olje på hver laksefilet. Klipper fersk dill over hele retten og klemmer saften av en sitron, litt over hver bit.

Pakker så godt igjen og lar den stå på ca 200grader i 20-30min.

Serves med kokte poteter, agurk salat og en dæsj rømme eller creme frech.

Dette er noe av det beste jeg vet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Klara_*

Når jeg lager laks bruker jeg folie.

Kjøper som regel pakke med 4 biter i.

Legger folien i formen, putter oppi melange biter, evnt olje.

Legger fisken oppi, drysser med salt og pepper, tar også litt smør/ olje på hver laksefilet. Klipper fersk dill over hele retten og klemmer saften av en sitron, litt over hver bit.

Pakker så godt igjen og lar den stå på ca 200grader i 20-30min.

Serves med kokte poteter, agurk salat og en dæsj rømme eller creme frech.

Dette er noe av det beste jeg vet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man legge ved grønnsaker som gulrot, blomkål, brokkoli i små biter sammen med fisken eller bør disse kokes for seg selv??

Laksen bør være tint. :)

Her er én type tilbehør jeg liker veldig godt. Potetsalat (evt. med grønnsaker som asparges og sukkererter) med vinaigrettedressing er et annet alternativ, eller rett og slett kokte/stekte poteter og tzatziki.

Jeg ville ikke stekt grønnsakene sammen med fisken, siden den skal steke såpass kort tid er jeg redd de ikke ville bli stekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen laksevariant jeg liker godt er å woke den.

Da kutter jeg laksen i passe store biter og har godt med soyasaus i wokpanna. Når sausen er varm hiver jeg i laksen og snur den fort (setter seg gjerne litt fast, men det er mulig å ha litt olje også oppi). Tilsetter wokgrønnsaker etter smak og spiser med nudler eller ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hei_*

Det jeg liker best som tilbehør til (ovns)stekt laks er ovnsstekte potetbåter m/skallet på, krydret med det du liker best, enten bare salt og pepper, eller hvitløk og andre urter.

Skjær potetene i båter, vask først om nødvendig, og legg på en stekeplate/form med litt kanter og hell litt olje over før du krydrer. Dette tar litt tid, så om du skal steke laksen også i ovnen, setter du ikke denne i samtidig.

I tillegg pleier vi å ha babygulrøtter og brokkolitopper, samboer liker best hollandaisesaus i tillegg, mens jeg elsker lettrømme ved siden av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...