Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Eg og sambo flytta ut av gamle kåken for snart 1 år siden.

Dagen vi var ferdige med å flytte ut og vaske så ringte han og gav beskjed til strømleverandøren vi har og sa opp på den husstanden (og gav dem tallene) siden det ikkje kom til å flytte noen nye inn dit, vi slukket alt lys og slo av varmen.

Likevel fikk vi strømregninger på det huset ei stund etter vi flytta ut. Vi trodde det bare var ein feil og ignorerte det, dumme oss.

Sambo har dessverre vært litt somlepave og fikk ikkje ringt før nå nylig (av forskjellige grunner).

Det viste seg at huseiger hadde vært oppom huset vi leide av han etter vi flytta ut, og hadde da slått på lys (og kanskje varme også) i fleire rom, og de lot han stå på når han reiste igjen. Det oppdaga eg når eg tilfeldigvis tok turen forbi huset, men ingenting eg kunne gjøre med det. Uansett, sambo ringte for å høre hva fanken som foregikk.

Strømregningen har vokst seg til enorme høyder, 13 000kr er det nå. Den må vi visst betale til tross for at han gav beskjed til ei han ikkje husker navnet på at vi flytta ut. Hun hadde ikkje fylt ut skjemaene hun skulle, og dermed fortsatte jo regningene å komme. De nekter på at de kan ha "fucka" det til, det er visstnok våres feil "som ikkje har sagt i fra", noe han gjorde. Eg og ein kompis satt jo rett ved siden av han når han ringte. Vi har ikkje tallene fra strømmåleren, og nå er vi nødt til å betale for strøm vi ikkje har brukt.

Har de seriøst lov til å gjøre dette?

Litt rotete men eg er irritert nå, som om vi ikkje har nok regninger å stresse med :kjefte:

(Og ja, eg er fullt klar over at vi var teite som ikkje snakka med det asap, sambo sitt ansvar men han utsatte det heile tida).

Videoannonse
Annonse
Gjest Feline.
Skrevet

Er vel heller huseier som skal betale strømregningen siden dere hadde flyttet ut...?

Skrevet

Deres abbonement som dere ikke har stengt? Da må dere nok betale.

Skrevet

Hver gang jeg har flytta, har jeg sendt inn et skjema til strømleverandøren med målertallene osv. Trodde ikke det holdt å bare ringe, men det kan godt være jeg tar feil.

Skrevet

Kanskje det kan være en idé å forhøre seg med en advokat, eller en gratis juridisk tjeneste, og undersøke mulighetene for å ta denne saken opp mot strømleverandør eller huseier. Det er kanskje mulighet for telefonselskapet å grave frem telefonnumer, dato og tidspunkt for når dere ringte til strømleverandøren og bruke dette mot dem som bevis på at dere faktisk tok denne telefonen, alternativ bruke oppsigelsen som argument overfor huseier som trolig har slått på elektrisiteten i god tro.

Det hjelper lite nå, men bruk en skriftlig elektronisk tjeneste neste gang, telefonsamtaler betyr lite og kan være vanskelig å spore tilbake uten hjelp av en tredjepart. Jeg mener ikke at det bør være slik, men at det er lurt å ta sine forhåndsregler.

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet
Er vel heller huseier som skal betale strømregningen siden dere hadde flyttet ut...?

Det eg ville trodd mtp at vi gav beskjed og at det faktisk var han som lot lys stå på både inne og ute etter vi flytta ut (som er grunnen til at det er brukt strøm i det hele tatt).

Deres abbonement som dere ikke har stengt? Da må dere nok betale.

Vi (sambo) ringte og gav beskjed, fikk svar at det var i orden (altså at de skulle stenge det), og nå sitter vi her med regning på 13k likevel.

Hver gang jeg har flytta, har jeg sendt inn et skjema til strømleverandøren med målertallene osv. Trodde ikke det holdt å bare ringe, men det kan godt være jeg tar feil.

Aner egentlig ikkje eg, men sambo ringte ihvertfall og hun dama sa det var i orden.

Kanskje det kan være en idé å forhøre seg med en advokat, eller en gratis juridisk tjeneste, og undersøke mulighetene for å ta denne saken opp mot strømleverandør eller huseier. Det er kanskje mulighet for telefonselskapet å grave frem telefonnumer, dato og tidspunkt for når dere ringte til strømleverandøren og bruke dette mot dem som bevis på at dere faktisk tok denne telefonen, alternativ bruke oppsigelsen som argument overfor huseier som trolig har slått på elektrisiteten i god tro.

Det hjelper lite nå, men bruk en skriftlig elektronisk tjeneste neste gang, telefonsamtaler betyr lite og kan være vanskelig å spore tilbake uten hjelp av en tredjepart. Jeg mener ikke at det bør være slik, men at det er lurt å ta sine forhåndsregler.

Det skal eg ta opp med sambo, det var ein god ide. :)

Ja, har lært til neste gang. Da skal eg fanken med reise inn der og få det skriftlig, i fleire kopier! Går jo ikkje an å stole på de tydeligvis. Mulig det var ein enkel glipp, men den koster oss tross alt veldig mye.

Skrevet

Sist jeg flyttet ringte jeg og ga beskjed og de på kundeservicen sa det holdt. Det gjorde det ikke. Heldigvis møttes vi på midten og ble enig om å dele summen, så jeg slapp unna med halvparten. Jeg ringte med en gang feilen ble oppdaget, jeg tror nok at de er mindre samarbeidsvillige når dere har ventet så lenge.

Skrevet
Sist jeg flyttet ringte jeg og ga beskjed og de på kundeservicen sa det holdt. Det gjorde det ikke. Heldigvis møttes vi på midten og ble enig om å dele summen, så jeg slapp unna med halvparten. Jeg ringte med en gang feilen ble oppdaget, jeg tror nok at de er mindre samarbeidsvillige når dere har ventet så lenge.

Ikke at dette hjelper her, men det du nevner overfor er grunnen til at jeg sender inn slike skjemaer per telefaks eller rekommandert brev. Kostnaden kan være litt mer enn et vanlig frimerke, men det kan spare meg for store summer og da gjør jeg det gjerne. Dessuten pleier jeg å ha uflaks med kundeservice i ulike bedrifter, og det fremmer holdningen om at alt skal gjøres skriftlig.

Skrevet (endret)
Det eg ville trodd mtp at vi gav beskjed og at det faktisk var han som lot lys stå på både inne og ute etter vi flytta ut (som er grunnen til at det er brukt strøm i det hele tatt).

Vi (sambo) ringte og gav beskjed, fikk svar at det var i orden (altså at de skulle stenge det), og nå sitter vi her med regning på 13k likevel. Aner egentlig ikkje eg, men sambo ringte ihvertfall og hun dama sa det var i orden.

Det skal eg ta opp med sambo, det var ein god ide. :) Ja, har lært til neste gang. Da skal eg fanken med reise inn der og få det skriftlig, i fleire kopier! Går jo ikkje an å stole på de tydeligvis. Mulig det var ein enkel glipp, men den koster oss tross alt veldig mye.

Det er størrelsen på kravet som gjør at jeg mener det er verdt å ta en kamp mot regningen. Det er ikke riktig at en skal betale for et krav når en har meldt stenging av abonnement, og kundeservice har gjort en feil.

Når jeg skrev at huseier kanskje hadde slått på elektristiten i god tro, tenkte jeg på at han/henne trodde dere hadde stengt eget abonnement. På den annen side må huseier bestille abonnement i sitt navn, og det ser ikke ut til å være gjort (for det blir vel litt vanskelig å ta strøm fra to leverandører). Videre ser det ikke ut til at huseier ikke har reagert på uteblivelse av strømregningen når denne er tilsendt dere. Det kan stille spørsmål ved å handle i god tro.

Uansett hva dere bestemmer dere for; lykke til med saken :)

Endret av Bobeline

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...