Gå til innhold

Vil dere regne 1 undulat som husdyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 1 undulat, men driver å jakter på leilighet, lurer på om undulaten går inn under kategorien "ikke tillatt med dyr"? selv mener jeg ikke dette, pga at de sitter jo i bur, ødelegger ikke noe som feks katt og hund osv. Hva mener dere? ( veldig gla hvis noen er utleiere svarer og! )

Videoannonse
Annonse
Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Eg vil regne det som husdyr på lik linje med hamster, marsvin, rotter og mus (og større slik som katt eller hund).

Du kan jo spørre om det går greit med 1 fugl da (selv om man egentlig ikkje bør ha BARE 1 av slike dyr).

Skrevet

Det defineres absoultt som husdyr.

Man bør heller ikke ha de sittende i buret hele tiden :tristbla:

Skrevet

Defineres som husdyr ja.

Grunnen til at det forbyr husdyr er somregel slitasje,bråk og allergier.

Det kommer ganske masse dritt og fjører rundt forbi selv om man bare har en udulat. Fugledritt er ikke det letteste å vaske bort hvis det størkner.

Dessuten er ikke en udulat et dyr som bare skal sitte i et bur. Det skal kunne fly fritt rundt i huset/leiligheten som ofte som mulig i løpet av dagen.

Skrevet

Fugler skal jo ikke være i bur da hele tiden da! Dyremishandler..

Skrevet

Man kan ikke nekte leietaker å ha dyr, det står i husleieloven.

Skrevet
Man kan ikke nekte leietaker å ha dyr, det står i husleieloven.

Nja, det er det delte meninger om. Uansett kan man helt fint velge å ikke leie ut til noen som har dyr (som det er snakk om i dette tilfelle).

Skrevet

den går under husdyr ja, beklager.Den flyr jo omkring noen ganger, håper jeg. Gi dyret et sted det oxo vil trives...

Hør evt. m huseier, koster dere ikke noe.

Skrevet

Det er jo bare å la være å opplyse om fuglen til utleieren. og om det blir oppdaget etter at dere har flyttet inn så er det absolutt ikke lov til å heve leieavtalen pga dette.

Skrevet

Den går som husdyr, men flere huseiere tillater lettere undulat enn katt/hund. Da jeg var på leiemarkedet hadde jeg også undulat, og jeg spurte huseieren om det var greit. Og han sa det ikke var noe problem, fordi han tenkte mest på hunder og katter som skrapa på dørene og sånn.

Jeg ville spurt huseieren, men jeg ville ikke flyttet inn uten å ha sagt noe.

Skrevet (endret)

Jeg har hørt at leietakere kan skaffe seg burdyr uten å få godkjenning fra utleierne først, siden det ikke regnes som husdyr på lik linje med katt og hund? Vet ikke om dette stemmer, da.

Uansett synes jeg man skal avklare slike ting med utleier først (ser noen tipset om og ikke si ifra).

For selv om undulat "bare" er et burdyr, skal de jo være ute og fly hver dag, og da kan det bli slitasje og dritt rundt i leiligheten. De færreste burdyr trives med å være innesperra i et bur hele livet...

Forresten, skal ikke undulater være minst to, siden de er flokkdyr?

Uansett. Her jeg leier står det "ikke husdyr" i kontrakten. Likevel har jeg fått lov til å skaffe meg to tamrotter :) Tydeligvis er det flere utleiere som kun mener katt og hund når det er snakk om husdyr.

Endret av Tonje!
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det jeg bodde under studiene hadde man en klausul under "ingen dyr" som sa at det var tillatt med dyr som prinsipielt levde i bur.

Jeg ville spurt huseier om hva de mener.

Skrevet

Takk for så mange svar. ser mange dømmer meg fort her siden jeg skrev at de sitter jo i bur, dere kan slappe helt av, gulljenta vår et ute stortsett hele dagen. det jeg mente med at de sitter i bur er jo at de gjør det så lange de ikke er under oppsyn osv. Til du som sa at man skal ha to, så stemmer jo dette hvis man ikke har tid til fuglen, men vi er hjemme så å si hele tiden og drar vi bort en helg har vi henne med oss eller setter henne hos noen som kan undulater som passer henne.

Cluet er jo at undulater er flokkdyr, men nå har hun vært hos oss helt siden hun var 4 uker og ser oss som en del av flokken sin.

Unødvendig å skrive at jeg er en dyremisshandler når du igrunn ikke har PEILING på hvordan jeg behandler gullet mitt, men kuin trekker sluttninger utav 3 linjer...

Skrevet

Hvordan går det med leilighetsjakten?

Jeg må ærlig innrømme at jeg er skeptisk til hvorvidt menneskelig kontakt kan erstatte en artsfrend. Sånn er det i hvert fall ikke med tamrotter, og flere andre flokkdyr jeg kan litt om. Men det blir jo egentlig en annen diskusjon.

Skrevet

Jeg hadde en nymfeparakitt alene som var veldig opptatt av mennesker. Tenkte hun hadde godt av å få en artsfrend, men hun var totalt uinteressert i han. Fugler er forskjellige akkurat som mennesker.

Skrevet
Jeg hadde en nymfeparakitt alene som var veldig opptatt av mennesker. Tenkte hun hadde godt av å få en artsfrend, men hun var totalt uinteressert i han. Fugler er forskjellige akkurat som mennesker.

Det kan jo kanskje ha noe å gjøre med at den ikke vokste opp med andre fugler, da? Eller?

Jeg kan ikke mye om fugler, men mener å ha lest flere steder at de ikke bør være alene. Er derfor jeg tenker litt som jeg gjør :)

Skrevet
Det kan jo kanskje ha noe å gjøre med at den ikke vokste opp med andre fugler, da? Eller?

Jeg kan ikke mye om fugler, men mener å ha lest flere steder at de ikke bør være alene. Er derfor jeg tenker litt som jeg gjør :)

Det er riktig. Og slik har jo undulaten til TS vokst opp og. Poenget er at fugler kan ha det bra alene hvis eierne har tid til de:) Det hadde vært noe annet å sette en fugl som var vandt med å være sammen med flere fugler alene.

Gjest navnelapp
Skrevet

Lovbestemmelsen seier dette: selv om det er fastsatt forbud mot dyrehold i vedtekter eller leiekontrakt, kan brukeren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de andre beboerne.

I praksis har dette betydd at dyr som er inne i di leiligheit, og som ikkje merkast av andre leigebuarar, er lov. Søk på Emmeline-dommen, då finn du litt fakta.

Skrevet
Takk for så mange svar. ser mange dømmer meg fort her siden jeg skrev at de sitter jo i bur, dere kan slappe helt av, gulljenta vår et ute stortsett hele dagen. det jeg mente med at de sitter i bur er jo at de gjør det så lange de ikke er under oppsyn osv. Til du som sa at man skal ha to, så stemmer jo dette hvis man ikke har tid til fuglen, men vi er hjemme så å si hele tiden og drar vi bort en helg har vi henne med oss eller setter henne hos noen som kan undulater som passer henne.

Cluet er jo at undulater er flokkdyr, men nå har hun vært hos oss helt siden hun var 4 uker og ser oss som en del av flokken sin.

Unødvendig å skrive at jeg er en dyremisshandler når du igrunn ikke har PEILING på hvordan jeg behandler gullet mitt, men kuin trekker sluttninger utav 3 linjer...

Nå ble jeg glad, ser ut som gullet deres har det veldig godt. :) Vil bare nevne at dere bør være litt obs likevel, vi hadde nemlig undulat før, var ute og fløy hele dagen og min mor er hjemmeværende og den var aldri alene, likevel døde den av kroppslige symptomer, og dyrlegen sa det var av sorg fordi den skulle hatt en venn :( Vi kunne visst aldri erstatte en fuglevenn uansett hvor mye tid vi ga den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...