Martha Stewart Skrevet 13. september 2004 #141 Skrevet 13. september 2004 Jeg beholder mitt eget sjeldne slektsnavn. Synes det er en viktig av min identitet. I jobbsammenheng er jeg redd for at folk ikke skal finne meg i tlflister etc hvis jeg skifter navn. Hadde på en måte vært koselig at mannen min og jeg het det samme, spesielt når vi får barn, men, men. Med to fornavn ønsker jeg ikke to etternavn heller.
Sita Skrevet 13. september 2004 #142 Skrevet 13. september 2004 Skal ta hans etternavn, men beholder mitt eget som mellomnavn.
Xina Skrevet 13. september 2004 #143 Skrevet 13. september 2004 Jeg skal ha hans etternavn.Ungene våre har og kun hans etternavn
Cajsa Skrevet 13. september 2004 #144 Skrevet 13. september 2004 Jeg ønsker at vi begge har begges navn. Men han er usikker på om han vil ha et ekstra navn. Så dette er til diskusjon om dagen. Uansett ender jeg opp med mitt eget til mellomnavn og hans til etternavn.
Gjest MrsL Skrevet 13. september 2004 #145 Skrevet 13. september 2004 Jeg har mitt eget som mellomnavn og hans som etternavn
Vivekke Skrevet 13. september 2004 #146 Skrevet 13. september 2004 Jeg skal ta hans etternavn' date=' men tror jeg beholder mitt eget som mellomnavn ettersom det er ganske sjeldent [/quote']
Lullu Skrevet 14. september 2004 #147 Skrevet 14. september 2004 Hvorfor tolke overskriften så himla bokstavelig? :o I dagens samfunn vet da alle at man selv kan velge etternavn? Om noen kvinner ønsker å ta mannens, er vel det helt greit? Akuratt som om noen menn velger kvinnens? Jeg tar hans navn, og han tar mitt. Vi ønsker å hete det samme. Mitt navn blir mellomnavn, og hans etternavn - av den enkle grunn at det klinger best sånn.
Seterjenta Skrevet 14. september 2004 #148 Skrevet 14. september 2004 For meg er det helt naturlig å skulle ta hans etternavn når vi gifter oss. Jeg har også alltid tenkt at det var slik det skulle være og synes igrunn det er litt romantisk! Kanskje jeg er gammeldags men... Det får jeg heller bare leve med! (beholder forresten mitt etternavn som mellomnavn.) Føler ikke at jeg er spesielt underkuet av den grunn!
Pandore Skrevet 14. september 2004 #149 Skrevet 14. september 2004 Jeg har selv to etternavn, så jeg beholder det siste og tar hans etternavn i tillegg. Det er naturlig for meg. :-)
AugustBrud'04 Skrevet 14. september 2004 #150 Skrevet 14. september 2004 For meg er det helt naturlig å skulle ta hans etternavn når vi gifter oss. Jeg har også alltid tenkt at det var slik det skulle være og synes igrunn det er litt romantisk! Kanskje jeg er gammeldags men... Det får jeg heller bare leve med! (beholder forresten mitt etternavn som mellomnavn.) Føler ikke at jeg er spesielt underkuet av den grunn! Helt enig! Jeg har tatt hans etternavn og føler at det er kjempehyggelig at vi nå heter det samme Føler overhodet ikke at dette er noen diskriminering eller underkuing. JEG blir jo ikke noe mindre viktig av denne grunn. Gjorde det rett og slett fordi jeg syntes det ville være veldig hyggelig!
Lala Skrevet 14. september 2004 #151 Skrevet 14. september 2004 La oss si at mitt etternavn er "Larsen" og hans "Olsen". Jeg er tradisjonell og liker at ektefeller har samme etternavn(ikke er jeg spesielt knyttet til mitt heller for å si det sånn), så jeg kommer nok til å ta hans når/hvis vi gifter oss. Kan ikke beholde mitt som mellomnavn av kanskje opplagte grunner; Larsen Olsen høres jo ganske teit ut. Like greit å gjøre det sånn syns jeg. Felles barn vil også kun ha hans etternavn. Da blir vi skikkelig familie *drømmer*
Lullu Skrevet 14. september 2004 #152 Skrevet 14. september 2004 Lala - våre navn er nogenlunde slik. Dvs. mitt navn er noe mer uvanlig enn hans. Allikevel klinger de bra sammen. Jeg har inget spesiellt fornavn heller, så om jeg hadde endt opp med kun hans hadde det blitt utrolig vanlig og kjedelig. Jeg tar derfor hans i tillegg til mitt, og han det samme. Selv om begge har vanlige navn, betyr jo ikke det at man alltid skal ende opp med mannens.....
Lala Skrevet 14. september 2004 #153 Skrevet 14. september 2004 Lala - våre navn er nogenlunde slik. Dvs. mitt navn er noe mer uvanlig enn hans. Allikevel klinger de bra sammen. Jeg har inget spesiellt fornavn heller, så om jeg hadde endt opp med kun hans hadde det blitt utrolig vanlig og kjedelig. Jeg tar derfor hans i tillegg til mitt, og han det samme. Selv om begge har vanlige navn, betyr jo ikke det at man alltid skal ende opp med mannens..... Nei det gjør det jo ikke, men som sagt er jeg veldig tradisjonell akkurat på det punktet. Jeg har fornavn som ikke er altfor ordinært da.. Uansett ser jeg ikke på det som noen big deal. Tvert imot heller en selvfølge. Men det er jo bare meg da!
Bokalven Skrevet 15. september 2004 #154 Skrevet 15. september 2004 Jeg kommer definitivt til å hete det jeg heter nå. Jeg vil ikke ha et -sen-navn, dessuten er mitt navn en del av min identitet. Å skulle skifte ville for meg ha vært veldig unaturlig.
Tina75 Skrevet 15. september 2004 #155 Skrevet 15. september 2004 .... dessuten er mitt navn en del av min identitet. Å skulle skifte ville for meg ha vært veldig unaturlig. Helt enig , jeg skifta ikke!
Bridesilly Skrevet 15. september 2004 #156 Skrevet 15. september 2004 Hmmm, etter min oppfatning var dette faktisk et legitimt spørsmål å stille! Mitt svar: nei, jeg har beholdt mitt eget! Og er fornøyd med det..
Runa Skrevet 15. september 2004 #157 Skrevet 15. september 2004 Da jeg allerede har to etternavn (mamma beholdt sitt da hun og pappa giftet seg) og disse navnene betyr mye for meg og min identitet (når man kommer fra bygda har etternavn mye å si) så beholder jeg begge to. Derimot blir det verre og velge etternavn når vi får barn. De kan liksom ikke ha 3 etternavn. Runa Vi gifter oss 25/6-05
Smiley Skrevet 15. september 2004 #158 Skrevet 15. september 2004 Jeg kommer til å slette både mitt mellom- og etternavn... Og grunnen til at jeg vil ta hans etternavn er veldig enkelt fordi at det kun er hans foreldre igjen som har dette navnet. Ingen andre, og da er det veldig spesiellt... Gleder meg til å få det på papiret...
Gjest orca72 Skrevet 18. september 2004 #159 Skrevet 18. september 2004 Jeg beholdt mitt. For det første kjenner jeg ingen andre enn hun som heter navnet mitt. Jeg har prøvd å si høyt mitt fornavn og hans etternavn, men det høres så fremmed ut. For det andre har jeg "gjort en del" slik at navnet mitt er "kjent" i et miljø. For det tredje har mannen min et kjent navn, og jeg vil ikke ende opp med "å, du er kona til ......" Litt klønete forklart, men for meg var det helt naturlig å beholde mitt navn
~*Unni*~ Skrevet 25. september 2004 #160 Skrevet 25. september 2004 Jeg heter det jeg heter og skifter ikke navn *sta*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå