aniN Skrevet 23. mars 2002 #121 Skrevet 23. mars 2002 Jeg skal ta etternavnet til min kommende mann. Det gleder jeg meg virkelig til. Jeg har nå fire navn tilsammen to er fornavn det ene etternavnet er min mors pikenavn og det andre er fra min far. Jeg har aldri brukt pikenavnet til mamma, men det står i pass og slike ting. Det etternavnet jeg bruker nå er det bare 9 stk i norge som har, men alikevel vil jeg bytte når jeg gifter meg.12
Babyface Skrevet 23. mars 2002 #122 Skrevet 23. mars 2002 Jeg vil beholde mitt eget navn, fordi det er dette navnet som er meg og min identitet og fordi mitt etternavn ikke er så vanlig. Våre barn får sitt fars navn til etternavn og mitt som mellomnavn. 12
Poona Skrevet 24. mars 2002 #123 Skrevet 24. mars 2002 Når vi gifter oss, så skal jeg beholde mitt etternavn. Får vi barn, skal de også ha mitt etternavn, og hans som mellomnavn. Har aldri forstått at det å skifte navn er "litt av det å gifte seg". Jeg vil gifte meg av helt andre grunner jeg 12
ringblomst Skrevet 24. mars 2002 #124 Skrevet 24. mars 2002 Jeg kommer til å beholde mitt etternavn, men også ta min forlovedes etternavn. Har et utenlandsk etternavn som visstnok skal være uvanlig på verdensbasis. Hans etternavn har tilknytning til farens fødested, og er heller ikke av det mest vanlige. Så klinger det bra sammen. Hva evt. barn blir hetende, får vi finne ut av senere. ringblomst
superpuz Skrevet 4. april 2002 #125 Skrevet 4. april 2002 Jeg hadde aldri forandret etternavn uansett hva min fremtidlig mann skulle ønske hadde det vært opp til meg hadde han tatt min navn.. men nå har æ et så skjeldent navn at det er kun 11 stk med det navne i norge og 7 av de er over 50 år så er meg min sønn og 2 brødre som må sende dette navne vidre og da er det helt uaktuelt å forandre navn og får æ flere barn skal de ha mitt navn!
Silfen Skrevet 21. april 2002 #126 Skrevet 21. april 2002 Den dagen jeg tar en annens etternavn tror jeg jeg er temmelig deprimert, dopa e.l. Bare tuller... Seriøst... kunne aldri falle meg inn.Det er en teit tradisjon og har absolutt ikke noe for seg. Jeg heter det jeg heter now and forever og barna min det samme. Hvertfall til de blir så gamle at de bestemmer sjøl 12
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2002 #127 Skrevet 21. april 2002 Selvsagt skal jeg beholde mitt eget navn! Faktisk har han vært inne på tanken om å bytte til mitt...
heffalump Skrevet 21. april 2002 #128 Skrevet 21. april 2002 Vi vurderer å ta mitt navn begge to. Jeg har ikke noe ønske om å skifte... han er lettere å overtale.
yes Skrevet 22. april 2002 #129 Skrevet 22. april 2002 Jeg tok mannens etternavn, synest det er mest praktisk for vår del, og for barna våre at alle har samme etternavn. Vi valgte han etternavn pga at det er et familienavn som er ca.30 i norge som har, mens jeg het Andersen, så valget var enkelt 12
Angelina Skrevet 22. april 2002 #130 Skrevet 22. april 2002 Jeg kommer til å ta hans etternavn. Jeg har et helt vanlig -sen navn, og har ingen spesielle problemer med å gi det opp. I tillegg begynner jeg å bli mektig lei av å forsöke å få det finske folk til å fatte hva etternavnet mitt er. Har stavet og skrevet så lenge nå, at nå er det nok! Angelina
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2002 #131 Skrevet 22. april 2002 Jeg har akkurat hatt en liten opptelling her jeg, for å se hvordan statistikken ble med hvem som ville bytte navn og hvem som skulle beholde sitt. 43 stykker vil ta hans etternavn, deriblant er alle de som også beholder sitt navn som mellomnavn 24 stykker skal bestemt beholde sitt etternavn 9 stykker er usikre på hva de gjør Litt morsom statistikk, som kanskje ikke ble heeeelt nøyaktig.
EmmaK Skrevet 22. april 2002 #132 Skrevet 22. april 2002 Han skal ta mitt etternavn, å ta hans som mellomnavn. Det er fordi mitt etternavn er stedsnavn, og ettersom jeg er odelsjente flytter vi sannsynligvis opp der etterhvert- å da er det naturlig å ha mitt etternavn. Barna våre kommer nok til å få hans navn som mellomnavn og mitt som etternavn.
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2002 #134 Skrevet 29. april 2002 Vi skal ha mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn. Det samme har datteren vår.
Gjest pace Skrevet 13. september 2004 #135 Skrevet 13. september 2004 Jeg syntes det hadde vært romantisk å ta hennes etternavn, selv om at jeg har et sjelden et. Jeg ser gjerne for meg at vi kommer til å krangle om å ha den andres etternavn! 8)
lene24 Skrevet 13. september 2004 #136 Skrevet 13. september 2004 jeg skal ta hans eternavn, men beholde mitt som mellomnavn.... Begge av oss har nokså sjeldne etternavn, så det er naturlig å beholde begge:) Samtidig så klinger de godt sammen! Gleder meg!!!!!!
blåveis Skrevet 13. september 2004 #137 Skrevet 13. september 2004 Forbeholder meg retten til å spy av at folk i det hele tatt får seg til å stille et slik spørsmål! Hva folk velger å gjøre med navnene sine er jo ikke noe jeg har med.. Man kan jo på et hvert tidspunkt endre både for og etternavn til nesten hva man vil (vet at det finnes begrensninger altså).. Men at man stiller dette spørsmålet på denne måte her inne viser at man har en holdning om at "kvinner bytter etternavn ved ekteskapsinngåelse" noe jeg mener er en dårlig dårlig holdning å ha.. Det er rett og slett lite respektful overfor kvinner.. Synes jeg!!
cecily Skrevet 13. september 2004 #138 Skrevet 13. september 2004 Forbeholder meg retten til å spy av at folk i det hele tatt får seg til å stille et slik spørsmål! Hva folk velger å gjøre med navnene sine er jo ikke noe jeg har med.. Man kan jo på et hvert tidspunkt endre både for og etternavn til nesten hva man vil (vet at det finnes begrensninger altså).. Men at man stiller dette spørsmålet på denne måte her inne viser at man har en holdning om at "kvinner bytter etternavn ved ekteskapsinngåelse" noe jeg mener er en dårlig dårlig holdning å ha.. Det er rett og slett lite respektful overfor kvinner.. Synes jeg!! Det går an å svare nei på spørsmålet også da, vet du. Vi har kombinert navnene våre med bindestrek, begge tar da til seg et etternavn.
blåveis Skrevet 13. september 2004 #139 Skrevet 13. september 2004 Det går an å svare nei på spørsmålet også da, vet du. Eh.. tror ikke du tok poenget mitt.. Ved å svare nei på spørsmålet ville jeg jo akseptert at det var et legitimt sprøsmål..
Catia Skrevet 13. september 2004 #140 Skrevet 13. september 2004 jeg tar hans etternavn offcourse:) mitt er uansett ingenting å samle på hehe...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå