Maetzii Skrevet 9. mars 2002 #101 Skrevet 9. mars 2002 Jeg skal definitivt skifte etternavn ja! Og jeg ser faktisk på det som en ære. Jeg har et meget vanlig etternavn, hans er et godt gammelt norskt et som pga. at slekten er blitt meget innskrenket kun har TRE brukere igjen. Han er den eneste av dem som er under 60 år gammel. Så selvfølgelig er det en ære å få det! Like stor som om jeg skulle ha fått lov til å gifte meg inn i kongefamilien! (Selv om min forlovede er mye flottere enn noen der )12
Gjest Hilde Skrevet 9. mars 2002 #102 Skrevet 9. mars 2002 Selvsagt må hver og en av oss selv bestemme over egne liv - det skulle da bare mangle. Jeg kaller meg ikke feminist, men jeg reagerer kraftig på det gammeldagse synet enkelte enda har på forholdet mellom mann og kvinne. Bonnie; det er ikke snakk om at man gifter seg med troen på at man kommer til å bli skilt. Det hele dreier seg rett og slett om å ikke være naiv og tro at det er noe som bare skjer andre. Fakta er faktisk harde - veldig mange ekteskap går desverre i oppløsning. Jeg vil heller sammenligne det med å tegne forsikring - vi gjør det ikke fordi vi TROR at ulykker og tragedier skal ramme oss - vi gjør det fordi vi VET at det KAN ramme oss alle. Jeg er ihvertfall veldig glad for at jeg har en mann som faktisk har innsett viktigheten av at en av oss to til enhver tid skal prioritere barna framfor jobben. Og de årene han har vært hjemmeværende husfar har gitt ham et annet syn på livet - men like viktig er det at ungene får se at en mann kan klare å ta seg av hus og barn akkurat like fint som en kvinne kan - den erfaringen er jeg glad at vi har gitt dem. Beklager avsporelsen fra det opprinnelige temaet her - jeg kunne bare ikke la være å si noe. Ellers kan jeg si at jeg aldri overhodet engang vurderte å ta min manns etternavn da vi giftet oss for tretten år siden. Mitt navn er meg og en viktig del av min identitet. Jeg opplevde å miste mine foreldre altfor tidlig - derfor føles det kanskje ekstra viktig for meg å beholde mitt eget navn. Klem fra _________________ Hilde 1212[ Dette Innlegg er endret av: Hilde den 2002-03-09 20:26 ]
Gunn Mariann Skrevet 9. mars 2002 #103 Skrevet 9. mars 2002 Jeg skal ta min kommende manns etternavn. Siden jeg har dobbellt navn selv tar jeg ikke min eget etternavn med. Det blir for langt. Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2002 #104 Skrevet 13. mars 2002 Jeg tok min manns slektsnavn og tok mitt slektsnavn som mellomnavn. Med den nye navneloven som er foreslått fra 2003 kan jeg da søke om å få dobbelt slektsnavn, nemlig. Med snobbete bindestrek og alt!
September-Maja Skrevet 13. mars 2002 #105 Skrevet 13. mars 2002 Jeg lurer litt på denne navneloven som kommer 01.01.03. Finnes den noe sted slik at vi kan lese den nå, jeg vil gjerne vite mer om dette. Er det muligheter for å ikke endre navn nå ved bryllupet, men heller ta hans navn som mellomnavn når den nye loven kommer. Hans navn som mellomnavn kan være aktuelt, men ellers så tror jeg at jeg beholder navnet mitt slik det er i dag.12
oline Skrevet 13. mars 2002 #106 Skrevet 13. mars 2002 Nå ble jeg veldig overrasket. Så mange som skal skifte etternavn! Jeg skal beholde mitt navn. Har levd i 34 år og klarer ikke å hete noe annet. Vi har inngått et kompromiss, begge våre to barn har kun hans etternavn. Jeg liker ikke når en får så mange etternavn.
Chrisse Skrevet 14. mars 2002 #107 Skrevet 14. mars 2002 Jeg kommer til å ta hans navn men jeg forstpr hva du mener Oline. Jeg har hatt litt identitets "krise". Mitt pikenavn er jo den jeg alltid har värt. spesiellt merkelig vet jeg att min mamma syns det er..... men det blir jo sånn att jeg gifter meg og det er da starten på mitt nye liv med mannen jeg elsker og da kan jeg jo likegodt ta hans navn også....ikke sannt?:-) Tjingeling1212[ Dette Innlegg er endret av: Chrisse den 2002-03-14 15:16 ]
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2002 #108 Skrevet 14. mars 2002 Jeg har absolutt ingen problemer med å ta hans etternavn. Det jeg har problemer med er de som synes det er svakt av jenter som velger å ta hans etternavn. For å være helt ærlig så er ikke mitt etternavn noe spesielt og det er ikke det som gjør meg til den personen som jeg er. Jeg er og blir meg uansett - gift eller ei - nytt etternavn eller gammelt .)12
Atilla Skrevet 14. mars 2002 #109 Skrevet 14. mars 2002 Mitt etternavn skal jeg beholde. Det er jo meg! Evt barn får ta mitt som mellom navn og hans etternavn. Hva barnet bruker vil jo vise seg, jeg bruker aldri mitt mellomnavn, selv om jeg har det.
mari Skrevet 19. mars 2002 #110 Skrevet 19. mars 2002 On 2002-02-26 08:59, Mines wrote: Vi tar hverandres etternavn! I dag heter jeg Mines xxx og han Bård www. Vårt nye felles etternavn blir etter bryllupet www-xxx. Begge navnene er kort og passer fint sammen, ellers hadde vi ikke gjort det. Jeg har så spesielt navn at jeg ikke vil oppgi det. Han er heller ikke så keen på å gi opp sitt navn, så vi tror vi har funnet den beste løsningen for oss. Dette er per i dag ikke lov (har søkt fylkes mannen om dette), men navne loven er under revisjon og det kan være at dette blir lov til neste år allerede. vi har også tenkt til å gjøre dette, da vi da vil bli de eneste i Norge med den navn kombinasjonen som vi får. Jeg har allerede et så sjeldent navn (eneste i verden sansynligvis med mitt navn)at jeg ikke er villig til å gi det fra meg helt. Har heller ingen gutter i familien som kan føre mitt navn videre i Norge (alle gutta har stiftet familie i utlandet) så jeg vil gjerne føre navnet videre. Har en sønn med mitt etter navn, men vi vil gjerne at han skal få begges etter hvert.
lucy Skrevet 19. mars 2002 #111 Skrevet 19. mars 2002 Jeg beholder mitt eget jeg... Det er jo en del av identiteten... Hva gjør jeg når noen spør om jeg kan identifisere meg??? Jo jeg tar fram papirer der hele navnet mitt står... Bare tuller... Vil beholde mitt eget navn fordi jeg synes ikke de praktiske grunnene veier tungt nok til å skifte, og mitt etternavn er finere sammen med mitt fornavn enn hans etternavn... Men dere - man blir ikke en familie først når man gifter seg. Men er vel en familie fra man føler at man er det. Vi har følt oss som en liten familie helt siden vi fikk barn, og selv om vi nå gifter oss tror jeg ikke livet kommer til å forandre seg noe. Bortsett fra at vi har det formelle i orden... 1212[ Dette Innlegg er endret av: lucy den 2002-03-19 10:13 ]
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2002 #112 Skrevet 21. mars 2002 Jeg tar Hans etternavn, det er jo en del av det å gifte seg, vi blir liksom ett
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2002 #113 Skrevet 21. mars 2002 det er ikke navnet ditt som gir deg din identitet, men den du er! Min elskede gjør meg til en bedre person, til den jeg er.. derfor er det naturlig å ta hans navn!
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2002 #114 Skrevet 21. mars 2002 Ønsket for meg er selvsagt at vi tar samme etternavn. Dette fordi jeg har lyst å vise hele verden at vi to hører sammen! (Det har ingenting med hvem som er mann og om man står på kjøkkenet eller mekker bil å gjøre. Ærlig talt, jenter!). Problemet er at han har et -sen navn som jeg absolutt ikke ønsker å ha. Mitt er ganske spesielt og det ønsker ikke han å ta. Ønsker ikke at mitt etternavn skal bli et mellomnavn ingen vet om. Derfor ender vi nok med ulike navn. Mot begges ønsker, men vi er jo egoistiske begge to.
Gladbrud Skrevet 21. mars 2002 #115 Skrevet 21. mars 2002 Jeg tar hans etternavn. Koselig å hete det samme. Beholder ikke mitt eget som mellomnavn. K
Chiquita Skrevet 21. mars 2002 #116 Skrevet 21. mars 2002 Når jeg engang gifter meg SKAL jeg ha han etternavn, dette tiltross han har et vanlig -sen navn, og mitt nåværende etternavn er ganske uvanlig med "bare" 50 brukere/innehavere. Skal vi være ett, så skal vi være ett!! 12
Enja Skrevet 22. mars 2002 #117 Skrevet 22. mars 2002 Hei Min kommende mann kan ikkje fordra sitt etternavn, det er fordi han har samme fornavn og etternavn til en veldi kjent sanger, så han blir måbbet for dette, så han gleder seg til å få mitt som og er veldi sjeldent bare 4 stykker heter det, vårt barn har mitt etternavn . Enja !
Barbita Skrevet 23. mars 2002 #118 Skrevet 23. mars 2002 Jeg er den eneste i landet som har dette navnet, tre av de fire er uvanlige, og det siste er veldig vanlig. Men jeg har allikevel lyst til å ta min tilkommendes etternavn, og kutte ut de to etternavnene mine. Jeg gleder meg faktisk til å skifte navn, for faktisk talt, så er jeg litt lei av alle navnene mine. Riktig nok blir min mor skuffet hvis jeg fjerner det ene etternavnet, men det er nå en gang mitt navn da... til de som sier at vi som vil ta mannens etternavn er gammeldagse, men selv ikke vil skifte navn fordi det er identiteten dems; navnet har ingen ting med identiteten til en person. Du er den du er, hverken mer eller mindre. Og jeg mener det er dere som er gammeldagse, og sneversynte. Det har, for min del i allefall, med fellesskap å gjøre. Jeg vil ikke at ungene våre bare skal ha min manns etternavn - de må jo begynne å lure på hvorfor ikke mamma har samme navnet.... Og å tenke på at det blir enklere ved en skillsmisse????? - Hvorfor gifter dere dere hvis dere tenker på det allerede FØR dere gifter dere????? Vi har alle rett på våre meninger, og vi har alle forskjellig smak. Takk og pris for det 12
Usikker Skrevet 23. mars 2002 #119 Skrevet 23. mars 2002 Hvis jeg noen ganger kommer til å gifte meg så vil jeg ta mannens navn, med mitt eget som mellom-navn. Barn er uaktuelt da jeg er for gammel!!!! Men hadde det vært aktuelt, så hadde det vært hans navn! Både praktisk og greit. I min jobb oppstår det mange "problemer" p.g.a. forskjellige etternavn i en familie...... så det er uaktuelt.
Usikker Skrevet 23. mars 2002 #120 Skrevet 23. mars 2002 On 2002-03-23 14:39, usikker wrote: Hvis jeg noen ganger kommer til å gifte meg så vil jeg ta mannens navn, med mitt eget som mellom-navn. Barn er uaktuelt da jeg er for gammel!!!! Men hadde det vært aktuelt, så hadde det vært hans navn! Både praktisk og greit. I min jobb oppstår det mange praktiske "problemer" p.g.a. forskjellige etternavn i en familie...... så det er uaktuelt. I de tilfellene der det er sjeldne navn med i bildet, så "godtar" jeg at navnet beholdes.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå