Gå til innhold

Skal dere ta mannens etternavn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Grunnen til at dette med navneskifte har endret seg er nok, at vi ikke alle nå bord på en gård.

I "gamle" dager hadde man gårdsnavn og da var det vanlig at den nye fruen også fikk gårdsnavnet som etternavn.

Nå spriker det jo som kjent, og enhver gjør som det behager. Og slik bør det være syns jeg.

Skulle dog ønske jeg var mer sikker i mitt valg icon_smile.gif

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Astra

.....Det var et forsøk på å sitere tidligere innlegg på en ironisk måte....

Beklager at du ikke forsto det.

icon_rolleyes.gif

Skrevet

Jeg skal beholde etternavnet mitt som mellomnavn, det er ikke så mange som heter det, og så skal jeg ta samboerens etternavn som mitt etternavn. Ser ikke noe galt hverken i at folk velger å beholde eller endre etternavn. For oss så føles det riktig å ha samme etternavn, man blir da ikke bundet på hender&føtter eller blir underkuet sin blivende mann fordi man tar navnet hans!:-) Jeg er meg og han er seg selv om vi har samme etternavn, vi er en tosidig enhet!! icon_wink.gif

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skal gifte meg til sommeren og nærmer meg da 30 år. Føler veldig sterkt at mitt etternavn er en del av min identitet. Jeg beholder derfor mitt etternavn. Fremtidige barn kan eventuelt få begge navnene. Kan kanskje virke som en egoistisk løsning, men jeg vet at dette blir mer og mer vanlig.enig.gif

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har valgt å ikke skifte/legge til navn når jeg gifter meg.

Jeg tror også det blir mer og mer vanlig å beholde sitt eget navn, og ser heller ingen problemer med det. Jeg synes heller ikke at det er egoistik. Hvorfor skulle det være det?

Johanna

Gjest Anonymous
Skrevet

Tenker man ikke på barna? Som barn er det vanskelig å forstå at foreldrene heter to ulike ting. At barne får to etternavn er jo forsåvidt greit, men hva når barne skal gifte seg? Da får de igjen identitetsproblemer fordi de må kutte ut et av etternavnene kanskje? Og når de igjen får barn vil det samme problemet dukke opp. Og da har man det gående....

Hvorfor er det så fælt å skulle bytte etternavn? Og hva er dette med identiteten? Hvordan kan man si at et navn er identiteten? Er man virkelig så lite selvsikker at navnet er så viktig?

Bonnie icon_smile.gif

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror det er enklere for barna at mamma og pappa har to ulike navn, enn at de f.eks er skilt, bor forskjellige steder, foreldrene har nye samboere/kjærester, barna har halvsøsken her og helsøsken der... o.sv, o.s.v....... icon_razz.gif

Skilsmisse-statestikken er høy!

Forskjellige etternavn på mor og far er nok det minste problemet for et barn! Ikke et problem i det hele tatt.....

Barna må vel ikke få to etternavn, de kan jo godt få bare etternavnet til mor eller bare etternavnet til far. Det er lov med nytenkning!!!!

Har en liten følelse av at det å beholde sitt eget etternavn av og til er proposjonalt med alder, utdannelse/antall år på høgskole og yrke når man gifter seg????

Verden går fremmover!

Hermelin, som regner med reaksjon på innlegget......... icon_smile.gif

Skrevet (endret)

*

Endret av Fakse
Skrevet

Helt enig med deg Ragnhild!!! Kunne ikke ha vært mer enig!

icon_smile.gif

Edle

Gjest Anonymous
Skrevet

Menn er det sterke kjønn og tradisjonene tilsier at kvinner skal bytte etternvan!

Bonnie icon_smile.gif

Gjest Anonymous
Skrevet

Menn og kvinner er likeverdige!

Hvis man MÅ ha samme etternavn (noe jeg mener man ikke må), er det like egoistisk av mannen å tviholde på sitt.

PS: Trives du på kjøkkenet med skurekluten din Bonnie?

Johanna icon_smile.gif

Gjest petra
Skrevet

Jeg kommer ikke til å ha mitt navn som mellomnavn,kun hans.

Har et barn fra før som har farens etternavn som mellomnavn og skal beholde det.

Ser litt domt ut hvis barnet har ett mellomnavn og mora et annet!!!!

Gammel tradisjon er å ta mannens navn. Og det synes nå jeg er det riktige

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er også en gammel tradisjon av kvinnen er den som skal være hjemme og lage mat, vaske golv, vaske vinduer, passe barna, rydde og tørke støv......

Verden går heldigvis fremmover!!!

Hermelin

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, og jeg synes fortsatt det er kvinnes oppgave å være hjemme og passe på hus og barn!

Bonnie icon_smile.gif

Gjest Anonymous
Skrevet

Det synes ikke jeg!

Jeg mener det er oppgaver begge to likegodt kan gjøre.

Ekteskapet mitt vil bestå av to likeverdige parter, der begge tar i et tak der det trengs. Passer det meg å rydde den dagen, gjør jeg det mens han måker sne. Passer det bedre at han er inne å lager middag, gjør han det, mens jeg f.eks skifter dekk på bilen.

Og det er like naturlig at han passer barna som at jeg gjør det.

Verden går heldigvis fremmover!!! (For noen....)

Hermelin

Gjest Anonymous
Skrevet

Tilbake til diskusjonen om etternavn......

Jeg mener at uansett hvilke og hvor mange etternavn man velger, så bør man tenke og vurdere før man bestemmer seg.

Det er helt greit å ta mannens etternavn hvis man har tenkt over og vurdert dette, men jeg har ofte en følelse at mange tar mannens etternavn fordi det er "vanlig" eller fordi "det er jo han som er mannen...".

Jeg mener at både kvinnens og mannens etternavn skal være like naturlige å velge!

I noen tilfeller er det spesielle tilhørigheter, tilknytting, sted, gårdsnavn o.s.v som gjør at det ene bør velges. I andre tilfeller mener jeg begge etternavnene bør være likestilte.

Vi velger å beholde hver vårt. Må man absolutt ha det samme, kan man jo trekke lodd!!!

Johanna icon_smile.gif

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med å la partene bestemme selv om de ønsker å endre etternavn da - uten andre som blander seg inn og forteller om de mener det er rett eller galt ?12

Skrevet

Dersom jeg skulle komme til å gifte meg, så ville jeg ikke skifte navn. Det er en del av min identitet og jeg liker det.

Til dere damene med sjeldent etternavn: Har mannen din vurdert å ta ditt etternavn?? Det er jo også en mulighet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Helt enig! Vi lever heldigvis i 2002. Jentene gifter seg senere, og det blir mer og mer vanlig å beholde sitt etternavn.

Og til deg Bonnie: Hva skjer når barna blir voksne evt. hvis du og din mann går fra hverandre?? Jeg mener det er viktig at vi jentene har noe å falle tilbake på, og at vi ikke bare stoler på at mannen skal forsørge oss. Det må da være stusselig å ikke ha ambisjoner i jobbsammenheng også for en selv? Det betyr jo ikke at vi ikke kan stifte familie og kose oss med mann og barn. Ja takk, begge deler. MIN plass er heldigvis ikke på kjøkkenet!!

Lise hoppe.gif

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis man i det hele tatt har tanker om at man kanskje blir skilt, så har man feil innstilling til et ekteskap. Selv vet vi at dette vil vare livet ut.

Og selvom jeg har en utdannelse, trives jeg best på kjøkkenet og som husmor! Situasjonen min kan ikke være bedre!

Men heldigvis er folk forskjellige!

Bonnie icon_smile.gif

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...