Gå til innhold

Skal dere ta mannens etternavn?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Så vidt jeg vet kan man maks ha 2 etternavn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke bare ett navn som er etternavnet, og resten blir mellomnavn, de kongelige har jo massevis!! icon_smile.gif

Selv skal jeg ta mannens etternavn, fordi jeg vet han setter pris på det og fordi det er en symbolsk handling!

Jeg er meg selv like mye allikevel! Om jeg beholder mitt som mellomnavn vet jeg ikke!! icon_smile.gif12

Skrevet

Jeg skal ta min kjæres etternavn, og droppe pikenavnet helt!!!

Det vet jeg at han er veldig gla` for!!!

Skrevet

Tror du har rett, Askepott, at man bare kan ha et etternavn med dagens navnelov. Med den nye tror jeg du kan binde sammen to navn med bindestrek. Er litt i tvil om jeg skal gjøre det...

Min kjæres navn er i dag: aaa bbb ccc

Mitt navn er i dag: ddd eee fff

Jeg kommer til å hete: ddd eee fff ccc, der ccc i dag er mitt etternavn.

Med den nye navneloven kan jeg hete ddd eee fff-ccc, der fff-ccc er mitt etternavn.

Vi gifter oss etter den nye navneloven trer i kraft, så jeg får tenke på det med bindestrek litt til. Kommer ihvertfall til å bruke begge etternavnene.12

Gjest Tristessa
Skrevet

Nå er jeg ikke helt med når det kommer til navnelover og slik, da jeg ikke øyner noe bryllup med det første, men det dere sier høres betryggende ut. For meg er det viktig å kunne beholde mine to navn, ettersom de er en viktig del av min identitet. Men så hadde det være gøy med et til!

Klem fra Lily

Skrevet

Jeg tar min kjæres etternavn. Det er noe jeg har lyst til fordi det gir oss en følelse av tilhørighet. dessuten har han ordet sol i navnet sitt og det har jeg ønsket meg siden jeg var liten.

glede

Skrevet

Vi gifter oss 21 september - kan vi da vente med navnendringen til den nye loven trer i kraft, eller er dette noe som må gjøres med en gang?12

Skrevet

Jeg beholder mitt etternavn, og han beholder sitt. Vi har to barn sammen( de har kun hans etternavn), og har allerede vært en familie i mange år. Familie-følelsen har for oss ingenting med navn å gjøre.

Dessuten er vi like glade i hverandre om jeg heter Hansen og han Olsen.

Skrevet

Veeel, når jeg gifter meg er jeg nødt til å ta hans vel.. Jeg kan ikke ta begge, da får jeg 42 bokstaver tilsammen.. Hvis jeg tar hans har jeg "bare" 28... icon_smile.gif

Så vi tar hans begge to.12

Skrevet

Hallo!!

Jeg skal ta min samboers navn til hovednavn når vi gifter oss og beholder mitt som mellomnavn.Jeg synes det skal bli koselig å hete det samme som han og barna.12

Skrevet

Så vidt jeg vet er navnet mitt en del av min identitet, ja.

Når man får identitetspapirer er navn, fødselsdato og personnummer det viktigste - slik at jeg kan bevise hvem jeg er.

Så for meg er etternavnet mitt som sagt en del av min identitet, og heldigvis blir jeg orntlig gift og en familie selv om jeg ikke tar hans navn. (Jeg har spurt om han vil ha mitt navn, eller en kombinasjon, men når han ikke vil det, tvinger ikke jeg ham - vi er jo likeverdige her.)12

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan kan man påstå at navnet er en del av identiteten? Synes det er så enormt gammeldags som det kan få bli. Det blir sånn som "Jeg er av en ætt og ønsker ikke å være en annen ætt i navn". Det er jo kun et navn!

Da må jeg bare spørre, hvis endrer navn, endrer du da også personlighet? Jeg trodde identiteten til en person var avhengig av hvordan man er som menneske jeg, ikke hvordan man står oppført i folkeregisteret.

Nei, jeg synes faktisk de jentene som snakker om identitet og at de ikke kan forandre den er mye mer gammeldags enn del jentene som faktisk ønsker å ta mannens etternavn.

Og hva er det forresten med jenter som skal holde på sitt etternavn under alle omstendigheter. Hørte en gang om ei som ble hetende Bergesen Berg. Er ikke det toppen av egoisme så vet ikke jeg. Man bør jo se an navnet litt også, slik at det blir en viss klang og ikke bare høres merkelig ut!

Noen enige/uenige?

Bonnie (som sikkert får mye pepper nå icon_wink.gif )

Skrevet

Jeg er i grunnen enig med deg jeg Bonnie. Eneste grunnen jeg ser til å "klamre" seg til et navn er hvis det er et veldig sjeldent og spesielt navn som kan dø ut hvis ikke du beholder det. Jeg er glad i navnet mitt jeg, men jeg vil heller gi det opp enn å ha flere forskjellige navn innen familien! Det syns jeg er både forrvirrende og rart! Og har selv opplevd litt overaskelser der... Hvordan kan man gjette at moren til barna heter noe helt annet enn barna? Jeg visste ikke at de var i familie engang... Nei, jeg gleder meg til å hete det samme som min kjære jeg! Hvem som skifter navn, kvinnen eller mannen, det får hvert enkelt par bli enig om seg i mellom.12

Skrevet

Hei, Bonnie.

Er stort sett enig med deg, jeg icon_smile.gif Men, jeg skal beholde mitt pikenavn som mellomnavn og bruke det aktivt! Det er et navn som er sjelden (ca 40 har det i dag), og alle forbinder det med stedet jeg kommer fra. Får et navn bestående av 4 navn med 25 bokstaver.

Jeg tar navnet til min kjære fordi jeg synes det er en fordel å ha felles navn, særlig når vi bor på gård der navn faktisk er veldig viktig!

Skrevet

Jeg beholder mitt etternavn!

Jeg tar ikke hans i tillegg. For meg er det helt unaturlig å skifte navn (eller å legge til et navn) sånn mitt i livet, kunne aldri ha tenkt meg å gjøre det. For han er det også helt unaturlig å skifte navn.

Derfor beholder begge de navnene vi har, og vi er like glade i hverandre for det!!! icon_smile.gif

Vi blir en familie på lik linje med alle dere andre, og de som trenge å vite at vi er i en familie vil få vite det!!

PS: Jeg er glad jeg har andre måter å vise min kjærlighet til min samboer, enn å måtte ta hans etternavn...... icon_wink.gif

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor har det plutselig blitt unaturlig å skifte navn nå, når det i alle år tidligere har vært en naturlig del av ekteskapet? Jeg forstår faktisk ikke dette jeg, skjønner ikke tankegangen!

Bonnie

Skrevet

Det endrer seg vel i takt med samfunnet. 12

Skrevet (endret)

*

Endret av Fakse
Skrevet

Nettopp, det endrer seg i takt med samfunnet.....

Det er mye som var naturlig tidligere, som vi har forandret. Ikke allt som er naturlig for noen, er naturlig for andre. Mye har heldigvis forandret og utviklet seg i årenes løp.

Hilsen Edle - ikke gammeldags icon_smile.gif

Skrevet

On 2002-03-04 10:54, Edle wrote:

Jeg beholder mitt etternavn!

PS: Jeg er glad jeg har andre måter å vise min kjærlighet til min samboer, enn å måtte ta hans etternavn...... icon_wink.gif

Det er vel ikke snakk om at navneskifte er den eneste måten å vise sin kjærlighet? Har aldri tenkt på det som en kjærlighetserklæring, men det er forskjellige meninger om dette.... icon_wink.gif

Heldigvis finnes det millioner av måter å vise sin kjærlighet på, og de to største jef veit om er ekteskap og det å få barn sammen! Navneskifte kommer laaangt ned på lista...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...