Netti Skrevet 25. februar 2002 #21 Skrevet 25. februar 2002 Jeg er litt overrasket over at nesten alle tar mannen sitt etternavn, noen beholder riktignok sitt eget etternavn som mellomnavn. Da jeg var ung så var det relativt vanlig å beholde sitt eget etternavn, i alle fall i sentrale strøk. Selv beholdt jeg mitt eget etternavn, ungene fikk hans etternavn, men mitt etternavn som mellomnavn. 12
Vala Skrevet 25. februar 2002 #22 Skrevet 25. februar 2002 Jeg er også litt overrasket over at så mange tar mannens etternavn, jeg tror sist denne tråden var oppe var det også endel som skulle ta kvinnens etternavn. Vi kommer til å skifte etternavn begge to når vi gifter oss! Jeg synes vi bør hete det samme når vi er gift, og vi har begge relativt vanlige etternavn nå. Det står mellom hans mors pikenavn og min mors pikenavn som begge er sjeldne og veldig fine. Kanskje litt uvanlig, men veldig riktig for oss!12
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2002 #23 Skrevet 25. februar 2002 Jeg beholder mitt eget navn! Det navnet er meg, det har jeg levd med i alle år til nå, og det vil jeg fortsatt ha! Jeg er like glad i typen min for det, og må ikke ta navnet hans for å bevise det. Begge ville beholde sine etternavn, så da gjør vi det. Om etternavnet ikke er det samme, så vet vi nok at vi er gift......he, he... PS: Dessuten lever vi 2002.........
june2002 Skrevet 25. februar 2002 #24 Skrevet 25. februar 2002 Jeg har heller ikke bestemt meg ennå.. Jeg har sjeldent etternavn, men han har et sjeldnere... vil at familien skal ha samme navn, men jeg synes noe av meg er i navnet mitt... og jeg kan heller ikke ta begge, jeg synes det blir altfor lang og tungt (og heller ikke noe pent)... uff, jeg klarer egentlig ikke å bestemme meg 12
scorpion73 Skrevet 26. februar 2002 #25 Skrevet 26. februar 2002 jeg skal ta mannen sin etternavn. Syne det er noe av vitsen med å gifte seg, det viser liksom at vi hører sammen.
Gjest KristinK Skrevet 26. februar 2002 #26 Skrevet 26. februar 2002 Jeg skal også ta min tilkommende manns etternavn. For meg er dette en naturlig del av det ved å bli gift, og jeg har ikke engang vurdert å beholde mitt etternavn som hverken mellomnavn eller etternavn. For meg er ikke dette noe alternativ. Jeg er også enig med de som skriver at når man gifter seg blir man en familie, og det er da naturlig å ha ett felles etternavn. Samtidig synes jeg det er en ære å kunne få lov til å hete det samme som han, og jeg kommer til å være stolt den dagen jeg kan skrive navnet mitt med hans etternavn etter!12
09.08.2002 Skrevet 26. februar 2002 #27 Skrevet 26. februar 2002 Jeg har et ganske uvanlig etternavn (kun to i hele Norge som heter det!) Men det samme gjelder også ham... Vi har faktisk ikke diskutert det, men det kommer uansett ikke på tale for min del å skifte til hans etternavn. Mitt navn er min identitet, det kunne derfor aldri falle meg inn å skifte navn. Hadde jeg hatt et veldig vanlig etternavn så skulle jeg kanskje vudert det.
Skorpion72 Skrevet 26. februar 2002 #28 Skrevet 26. februar 2002 Jeg skal ta min tilkommende manns etternavn. Mitt eget er veldig vanlig, og av forskjellige grunner føler ikke noe spesielt for det. Vårt barn har også hans etternavn, så det er det naturlige for meg også.
Mines Skrevet 26. februar 2002 #29 Skrevet 26. februar 2002 Vi tar hverandres etternavn! I dag heter jeg Mines xxx og han Bård www. Vårt nye felles etternavn blir etter bryllupet www-xxx. Begge navnene er kort og passer fint sammen, ellers hadde vi ikke gjort det. Jeg har så spesielt navn at jeg ikke vil oppgi det. Han er heller ikke så keen på å gi opp sitt navn, så vi tror vi har funnet den beste løsningen for oss.
Fakse Skrevet 26. februar 2002 #30 Skrevet 26. februar 2002 (endret) * Endret 30. april 2008 av Fakse
September-Maja Skrevet 26. februar 2002 #31 Skrevet 26. februar 2002 Jeg synes at dette er et veldig vanskelig spørsmål og er i tvil. Men jeg heller mot å beholde mitt eget navn. Både jeg og min samboer har sjeldne og lange etternavn. Derfor vil det være langt og kronglete å ta begge navnene. I min familie finnes det ingen gutter til å føre navnet videre og det synes jeg er veldig synd. I tillegg er det jo det jeg har hett hele livet og det er en stor del av min identitet. Synes egentlig at det føles litt feil og unaturlig og plutselig skulle "bli en annen". I tillegg er navnet mitt godt kjent i visse kretser, så ved det så vet folk hvem jeg er. I forhold til eventuelle fremtidige barn, så tror jeg heller ikke at jeg ville latt de ha begge navnene. Jeg synes det blir langt og kronglete, så da får jeg vel ikke plage de med det heller... Men om de da skulle få mitt eller min tilkomnes navn, det må vi nok "krangle" litt om. Men uansett jeg tror ikke man får noe mindre familie følelse selv om man har ulike etternavn - det er jo bare en formalitet. Nei dette er vanskelig!!! Leste litt lenger opp her at noen hadde planer om at de begge skulle ta begge navn med bindestrek mellom. Har dere sjekket at dette er lov?? Jeg vet at en ikke kan ta den andres etternavn som mellomnavn, men endrer bindestreken på noe??? Hilsen En litt frustrert og usikker 12
Gjest KristinK Skrevet 26. februar 2002 #32 Skrevet 26. februar 2002 Jeg skjønner ikke helt dette med identitet og etternavn jeg! Jeg er også den eneste i Norge som heter det jeg heter, og etternavnet jeg har nå er ikke verdens mest vanlige. Allikevel har jeg alltid vært innstilt på at den dagen jeg gifter meg skal jeg ta hans navn, og gjett om forloveden min er glad for det! _________________ KristinK - Vi gifter oss 10.august 20021212[ Dette Innlegg er endret av: KristinK den 2002-02-26 09:53 ]
Linda2 Skrevet 26. februar 2002 #33 Skrevet 26. februar 2002 Jeg skal ta hans etternavn,og gleder meg til å bli hans fru!12
Linda2 Skrevet 26. februar 2002 #34 Skrevet 26. februar 2002 Jeg skal ta hans etternavn,og gleder meg til å bli hans fru!12
Gjest sexysadie Skrevet 26. februar 2002 #35 Skrevet 26. februar 2002 Aldrig i verden heller;for d er bar 10 stk i den her verden som har mitt etternavn så d blir totalt uaktuelt
Mines Skrevet 26. februar 2002 #36 Skrevet 26. februar 2002 Hei Ragnhild Nei, det er nok ikke lov slik som navnloven er i dag. Den nye loven trer i kraft 01.01.03, så vi må vente til da (gifter oss i august og beholder opprinnelige navn frem til 01.01.03).
Gjest gurimalla Skrevet 26. februar 2002 #37 Skrevet 26. februar 2002 Man kan glede seg like mye til å gifte seg selv om man ikke ønsker å skifte etternavn. Det virker som om flere av de kommende brudene her inne synes at det å skifte navn er et bevis på sin kjærlighet til mannen. Noen påstår til og med at det er ett av poengene med å gifte seg..... Må tilstå at jeg synes det å skifte navn er gammeldags og ganske merkelig. Selv er jeg gift med en som ikke hadde tenkt på at det kunne være aktuelt å skifte navn (hverken han eller meg). De som sier at man blir mer ordentlig familie med å hete det samme, bør etter min mening vurdere hva de mener med å være en familie.
Anni Skrevet 26. februar 2002 #38 Skrevet 26. februar 2002 Mines - Den nye navneloven som kommer, er den sånn at min kjære kan ta mitt etternavn som mellomnavn? Det hadde jo vært kjempefint! Går det an at jeg skifter navn når vi gifter oss (beholder mitt som mellomnavn, tar hans som etternavn) mens han beholder navnet sitt uforandret.. Og når den nye loven trer i kraft, tar han mitt opprinnelige etternavn som mellomnavn? 12
Gjest KristinK Skrevet 26. februar 2002 #39 Skrevet 26. februar 2002 Jeg vil ikke akkurat si at poenget med å gifte sge er å skifte navn, men jeg synes det hører med ekteskapet! Selv er jeg litt gammeldags på dette området og synes jentene bør ta mannens etternavn. Mulig dette er veldig avsides, men jeg synes det er flott å opprettholde denne skikken!
wed 02 Skrevet 26. februar 2002 #40 Skrevet 26. februar 2002 Ærlig talt jenter! Jeg trodde vi var kommet lengre enn dette?! Jeg er utrolig overrasket over å finne så mange som faktisk er villig til å gi fra seg en så viktig del av identiteten sin, sånn helt uten videre! Jeg skjønner at det kan være vanskelig etterhvert med mange navn (og spesielt for barna) - men i dag er det vel helt vanlig at man beholder navnet sitt selv om man gifter seg? Jeg kommer ikke til å skifte navnet mitt, og når barna evt. kommer så finner vi en løsning som knytter oss sammen som en familie - også i navnet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå