Lassie Skrevet 16. august 2005 #181 Skrevet 16. august 2005 Jeg har ikke helt bestemt meg enda. Eller, jeg skal helt klart ha hans etternavn, men jeg er usikker på om jeg skal ha mitt som mellomnavn eller ikke. Tenker både litt på fremtidige barn, skal de ha kun hans navn eller begge sitt, og tenker litt på om det passer sammen eller ikke. Men hans etternavn blir det sikkert, på ett eller annet vis. Han har forsåvidt et veldig sjeldent etternavn i Norge også, mens jeg har et ganske vanlig. Så derfor er jeg ikke sikker om jeg skal ha kun hans eller ikke enda. Vil på en måte fortsatt "vise at jeg tilhører" den familien jeg kommer fra..
Gjest Litjtuppa Skrevet 16. august 2005 #182 Skrevet 16. august 2005 Jeg skal ta etternavnet hans helt sikkert, men vet ikke om jeg skal ha med mitt som mellomnavn. Synes det er litt koselig å beholde pikenavnet mitt siden jeg kommer fra nabobygda der mange kjenner til det navnet, og jeg er stolt av slekta mi og navnet, så jeg tror jeg vil ha det med. Grunnen til at jeg skal ta navnet hans, er at jeg synes det er en fin tradisjon, alle ser at vi er gift og hører sammen, PLUSS at han er odelsgutt og vi skal ta over gården. Da hører det liksom med, men mest av alt vil jeg det selv, synes det må være heeelt opp til hver enklet hva de vil gjøre, noen trives og identifiserer seg med pikenavnet sitt, andre ikke, så ingen kan dømmes for valget de tar..syns jeg
lol75 Skrevet 16. august 2005 #183 Skrevet 16. august 2005 Har tatt min manns etternavn og har mitt gamle etternavn som mellomnavn som jeg kan bruke hvis jeg vil.
Blueberry Skrevet 16. august 2005 #184 Skrevet 16. august 2005 Har tatt min manns etternavn og har mitt gamle etternavn som mellomnavn som jeg kan bruke hvis jeg vil. ← Samme her.
Gjest Svimle Skrevet 17. august 2005 #185 Skrevet 17. august 2005 Jeg skal stryke mellomnavnet mitt, ta hans etternavn og beholde etternavnet mitt som mellomnavn. Hvis jeg ikke stryker mellomnavnet vil jeg få 5 navn, og det synes jeg er for mye
Gika Skrevet 17. august 2005 #186 Skrevet 17. august 2005 Vi kommer til å bruke begge etternavnene med bindestrek mellom. Føles veldig riktig at vi "deler". Han får mitt, jeg får hans og bindestreken understreker at vi henger sammen. Det at jeg har et uvanlig etternavn og han et vanlig var aldri et tema. Vi hadde vel knapt en diskusjon, løsningen vår var veldig naturlig for oss begge. Det var faktisk han som foreslo det først, jeg hadde ikke helt kommet til navn enda. Så pratet vi om det i 15 min eller noe og så var vi enige. Har ikke fått noen store reaksjoner fra omgivelsene heller, de fleste sier vel at de synes det høres greit/koselig ut.
Gjest Revenka Skrevet 17. august 2005 #187 Skrevet 17. august 2005 jeg skal ta hans etternavn Skal ikke beholde mitt i det hele tatt. Syns det blir for langt med 2 fornavn og 2 lange etternavn. Gleder meg til å ta hans etternavn!
Romantisk Skrevet 17. august 2005 #188 Skrevet 17. august 2005 Bett1, jeg synes det høres kjempefint ut!! Det ble ikke sånn hos oss, da min man syntes at det ble for mye med fire navn. Jeg kunne nok ha tenkt med det slik, men uansett så velger jeg å beholde mitt som mellomnavn. Føler ikke at jeg er gammeldags av den grunnen. Føler heller ikke den store æren eller at jeg blir min manns eiendom. Gjør det fordi jeg ønsker å ha det samme etternavnet som mine barn. De får også begge etternavnene! Bare min mann som kommer til å bare ha sitt. Men det er greit. Man må jo gjøre det man føler for selv.
Cupcake Skrevet 17. august 2005 #189 Skrevet 17. august 2005 Jeg kommer til å beholde mitt etternavn som mellomnavn, og ta min kjæres etternavn.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #190 Skrevet 18. august 2005 Jeg vurderte aldri å ta hans etternavn. Fullstendig uaktuellt siden mitt er mye finere. Dessuten er min identitet knyttet til hele navnet mitt. Var like uaktuellt for oss begge å skifte etternavn. Her i huset har barn og voksne litt forskjellig etternavn siden det er mine-dine og våre barn. Spiller ingen rolle. Nå finnes det allerede to kvinner med hans etternavn i hans familie. Min svigermor og min svigerinne. Ikke ti ville hester kan få meg til å hete det samme som de to der! Grøsser ved tanken.
Ciliemor Skrevet 18. august 2005 #191 Skrevet 18. august 2005 Vi skal gjøre som Bett1. Skal bruke mitt etternavn og hans etternavn med bindestrek mellom. Det ble bestemt slik etter at jeg kødda med at det var dårlig gjort at jeg skulle ta hans etternavn og han ikke skulle ta mitt... Da vår lille sønn kom til verden klarte jeg å skrive feil på det skjemaet som skulle inn til folkeregisteret.. Skrev begge etternavnene i etternavnsfeltet. Så ringte det en dame fra folkeregisteret og spurte om vi ville ha bindestrek mellom etternavnene, hvis ikke måtte vi ha det ene som mellomnavn. Vi tok det ene som mellomnavn, men etter noen uker sa plutselig min kommende mann at vi skulle ta begge etternavnene hele familien når vi ble gift. Gleder meg såååå!! Blir stas at alle har samme etternavn. Og de passer så fint sammen.. Er allerede begynt å skrive det som nick på msn..!!
Jannibrud Skrevet 18. august 2005 #192 Skrevet 18. august 2005 Tar hans navn og utelater mitt eget. Mitt pikenavn er ikke en del av meg, jeg er akkurat den samme om jeg endrer navn. Hans navn er enklere og finere enn mitt. Barna har også kun hans navn, enkelt og oversiktelig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå