Gjest Anonymous Skrevet 21. februar 2002 #1 Skrevet 21. februar 2002 Finnes det noen her inne som har blitt gravide mens de gikk på Trionetta p-pillen?? Jeg lurer!!! Håper noen vil svare meg... Jeg har hatt feber et par dager siste måneden og er usikker på om jeg kan være gravid... Kjenner enkelte symptomer.12
Astra Skrevet 21. februar 2002 #2 Skrevet 21. februar 2002 Heisann, Vinga! Har gått på Trionetta i to år, men har ennå ikke blitt gravid Sjangsen for det er minimal hvis du tar pilla på riktig måte, og ikke kaster opp/ har diaré før to timer etter at pilla er tatt. Har som deg gått med feber den siste uka, men jeg tror at du som meg er forkjøla og ikke gravid. Den greieste måten å finne ut om du er gravid på er å ta en test hvis mensen ikke dukker opp til "avtalt tid". Tror ikke du skal bekymre deg hvis du tar pillene som normalt (dvs helst samme tid på døgnet og innen 36 timer fra siste pille). Klem fra,12
Gjest Anonymous Skrevet 21. februar 2002 #3 Skrevet 21. februar 2002 Titt-titt Astra! (fint nick!!!) Takk for svaret ditt. Det beroliget meg litt, selv om det ikke hadde vært KRISE hvis jeg var gravid... Bare nesten-krise Neida, skal ikke spøke med det. Håper du har det bra nå, god bedring forresten:) 12
Astra Skrevet 21. februar 2002 #4 Skrevet 21. februar 2002 Hei, igjen Vinga og tusen takk for komplimentet! Jeg er så enig med deg nå det gjelder holdningen til å bli gravid -det er bare nesten-krise. Vil selv heller ikke ha noen barn akkurat nå, men skulle jeg bli gravid så takler vi det også Det er bare en måte å unngå helt å bli gravid og det er total-avhold fra sengesprell -og det er ikke ønskelig, eller??? Derfor tyr vi til det nest beste -p-piller som jo er 98,5% sikre. Ha en fin dag! 12
Polyanna Skrevet 22. februar 2002 #5 Skrevet 22. februar 2002 Hei! Pillene er vel over 99% sikre (betyr at av 100 kvinner som bruker dem forskriftsmessig, vil mindre enn en bli gravid i løpet av et år - ikke umulig altså, men sjelden..) MEN: Effekten nedsettes ved feber, så jeg ville brukte ekstra prevensjon frem til neste mens hvis det er krise å bli gravid. 12
Astra Skrevet 22. februar 2002 #6 Skrevet 22. februar 2002 Hei, Polyanna. Visste virkelig ikke at p-pillene virker dårligere ved feber. Hvor høy må denne være for at virkningen reduseres? Det står ikke noe i pakningsvedlegget om dette... Derimot står det at oppkast og diaré reduserer virkningen. Vet du hvorfor virkningen reduseres ved feber? Kan ikke skjønne at opptak i mage/ tarm blir redusert nevneverdig ved feber under 40 *C (hvis man ellers ikke har problemer med fordøyelsen, les: omgangssyke), men jeg er ingen lege... 12
Polyanna Skrevet 22. februar 2002 #7 Skrevet 22. februar 2002 Heller ingen lege, men har hørt dette av flere uavhengige kilder (men ikke leger). Burde ha presisert det, sorry! Kanskje en ide å spørre på doktoronline? Men kroppen funker kanskje generelt dårligere ved feber, og det er kanskje derfor opptaket kan bli dårlig. (spekulerer) Har også hørt at opptaket kan bli dårligere ved anibiotikakurer. 12
Astra Skrevet 22. februar 2002 #8 Skrevet 22. februar 2002 Heisann! har tatt en liten runde på nettet for å finne ut om feber reduserte opptaket av p-piller, men fant ingenting. Derimot kan enkelte medikamenter gjøre dette (spør legen om hvilke). Sakset dette fra http://kvinnelegen.no/prevensjon.htm#redusert%20risiko "Hvilke faktorer reduserer sikkerhet ? - mer enn 36 timer mellom to p-piller - oppkast og diaré - noen medikamenter og enkelte urter(Johannesurt) Er man usikker på sikkerhet, fortsetter man med brettet ut perioden, men man må ha annen prevensjon i tillegg, f. eks kondom." Har også hørt at antibiotika kan redusere opptaket av p-piller, men ikke at feber gjør det. 12
Astra Skrevet 22. februar 2002 #9 Skrevet 22. februar 2002 Derimot fant jeg en god del om p-piller og antibiotika. Flere steder står det at denne kombinasjonen er uheldig -så spør legen før du tar antibiotika! Legger ved denne (den er litt tung, men konklusjonen er at kun 1% av kvinnersom bruker antibiotika vil få et redusert opptak av p-pillene, og kanskje bli gravide): http://www.relis.org/artikler/NFT/NFT0999.html Som sagt, er dette bare et hurtig søk så jeg kan ha oversett noe. Ha fortsatt en fin dag!12
Polyanna Skrevet 22. februar 2002 #10 Skrevet 22. februar 2002 Hei! Jeg beklager at jeg slengte ut av meg noe jeg har hørt, uten å presisere at det var noe jeg "trodde" eller hadde fra usikre kilder. Og takk for at du har gjort en kjempegrundig jobb med å sjekke! Nå kan jeg mer!:-) 12
Astra Skrevet 22. februar 2002 #11 Skrevet 22. februar 2002 Når man ikke vil bli gravid er det jo best å være føre var, Polyanna, så det er jo ingen skade skjedd (med unntak av at mannen må ha på regntøy ). Som sagt har jeg ikke funnet noe på nettet om at feber reduserer opptaket, men jeg har ikke scannet hele nettet, ei heller snakket med fagpersoner -så du kan jo godt ha rett! Feber som tegn på å være gravid er vel heller tvilsomt. Feber er jo per def. temp over 38 *C i stumpen, og det er få som får en slik temperaturøkning ved bare å være gravid -her må det "sterkere lut" (som mikroorganismer og virus) til. Jeg tror (som sagt ikke lege) at Vinga kan ta det helt med ro hvis hun har tatt pillene riktig Det går utrolig mye forkjølelse nå. *snufser, hoster og nyser* Kos dere i helga 12
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2002 #12 Skrevet 23. februar 2002 Njaaaaa.... *stusser litt på det der med å-ta-pillene-riktig...* Hva om man har glemt et par piller?? Jeg har vært litt fraværende siste måneden,og glemte et par stykker, for ca 10 dager siden. Jeg venter mens om en uke. Kjenner ikke noe nå, men tidligere idag var jeg utrolig trett og øm i kroppen. *uups* Må nesten smøre meg med tålmodighet og vente til 5. mars. Har ikke mensen kommet da så er nesten-krisen et faktum *iiik* 12
Gjest sola Skrevet 23. februar 2002 #13 Skrevet 23. februar 2002 tror nok du kan ta det helt med ro Vinga!! jeg tipper du kanskje er på tur til å bli forkjøla eller kanskje er det influensaen som er på tur....jeg har selv feber om dagen og føler meg groggy så dette er nok noe som går over.. Men vennen..dette er vennskapelig ment-er du sikker på at du ikke ønsker deg bittelitt barn? og at det er derfor du går og kjenner på kroppen om det er noen symptomer tilstede? det er utrolig hvordan kroppen kan reagere vet du... uannsett så håper jeg at det går bra !! en stor klem til deg fra ... 12
june2002 Skrevet 23. februar 2002 #14 Skrevet 23. februar 2002 Hei! Må bare si at jeg tror hvorfor polyanna har hørt det med feber. Jeg har gått på p-pille i 7 år og jeg husker at de første årene var det opplyst i bruksanvisningen at effekten ble nedsatt om en fikk feber eller vart sengeliggende. Hvorfor det ikke står på bruksanvisningen lenger, har jeg ikke spurt min lege om, men det er vel kanskje fordi de fann ut at % sjansje til å bli gravid er så liten man ikke skal ta hensyn til den. Håper det var en liten oppklaring. 1212[ Dette Innlegg er endret av: june2002 den 2002-02-23 10:37 ]
june2002 Skrevet 23. februar 2002 #15 Skrevet 23. februar 2002 Ok, tenkte jeg skulle skrive et nytt svar siden jeg glemte helt av å svare på det opprinnelige innlegget fra Vinga.. Uansett, alt det er å gjøre er å vente... men husk å ikke få panikk om du ikke får mensen første dag, for det er lettt å bli forsinka om du er nervøs... _________________ june-02 1212[ Dette Innlegg er endret av: june2002 den 2002-03-02 23:54 ]
CEL. Skrevet 23. februar 2002 #16 Skrevet 23. februar 2002 Jeg kjenner en som ble gravid når hun brukte p-piller. Jeg vet ikke hvor flink hun var til å ta dem i rett til da... Jeg vet også om en annen jente som ble gravid når hun brukte p-piller. Men det hører med til historien at hun var kjempeforelsket i en gutt som ikke var forelsket i henne, så det kan jo hende at hun 'faket' det for å beholde han... _________________ ¤CEL¤1212[ Dette Innlegg er endret av: CEL. den 2002-02-23 12:21 ]
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2002 #17 Skrevet 23. februar 2002 CEL: Det synes jeg var råttent gjort av henne! *lurer på hvorfor gutten var så dum å ligge med henne* Sola- du tar ikke heeeelt feil..... Jeg ønsker meg veldig barn, men ikke enda!!! Men som sagt- er jeg gravid, så tar jeg IKKE abort. Uansett. Blir jeg alenemor, så blir jeg det. Dreper ikke et liv pga frykt for å bli alene! He he, hør nå på meg, babler ivei som om jeg allerede var gravid Får nok vente og se. *UTÅLMODIG* 12
Gjest gjest1 Skrevet 27. februar 2002 #18 Skrevet 27. februar 2002 Søsteren min ble gravid med P-piller. Dette ble ikke oppdaget før i 4.måned, og da var abort utelukket for henne. Hun har nå ei nydelig datter, og er fornøyd med det. Søsteren min tok p-pillene sine akkurat slik hun skulle. (Sier hun selv) Noen må jo utgjøre den prosentandelen som blir gravid med p-piller også. Hun har nå byttet til hormonspiral fordi hun syns det var mer praktisk for henne. Så vet dere det. Klemmer fra 12
Lara Skrevet 27. februar 2002 #19 Skrevet 27. februar 2002 Hei Vinga. Jeg ble gravid på p-piller. Jeg brukte da Microgynon + kondom. Kondomen sprakk en gang, så det må ha vært da jeg ble gravid. P-pilla hadde jeg tatt jevnlig og hver dag (ikke til fast klokkeslett) bortsett fra mens uka, i 3 år. Legen min mente at dette var max "uflaks". Sitter igjen i dag og ser på vidunderet og tenker alt som skjer er det en mening med 12
MissiS Skrevet 28. februar 2002 #20 Skrevet 28. februar 2002 Dere er sikkert lei av å diskutere dette, men jeg ble bare litt nysgjerrig nå... Kan man være gravid og likevel få mensblødning (som følge av p-pillene)? Da kan det jo gå mange måneder før en evt. graviditet blir oppdaget? Eller er det jeg som har misforstått helt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå