Gå til innhold

Tett hekk som krever lite vedlikehold.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mellom oss og naboen er det et stygt nettinggjerde (begynner å bli gammelt). Vi har funnet ut at vi må plante en eller annen hekk der, blant annet for at hunden ikke skal komme helt inntil (de har små barn som er redd hunder).

Men vi ønsker ikke en hekk som må klippes og dulles for mye med. Det er snakk om ganske mange meter også. Hekken skal bli ca 1m-1.5 m høy.

Har dere noen tips til meg?

Er lei av Tuja-hekker, de blir aldri tette nok.

Vi har også tittet på en hekk av nåletrær som vokser seg tett og mer i bredden enn i høyden.

Vi har sett

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hekk av kristorn er lekkert - sjekk ut - det finnes utallige forskjellige typer kristorn på markedet.

Skrevet

*noterer*

Og jeg har tittet på hus, hjem og hage flere ganger.

Men jeg skjønner fortsatt ingenting :roll:

Gjest Hilde K S
Skrevet

Sypress er kanskje for likt tuja ?

Buskmure da ?

Skrevet

Alperips er kjempe fin hekkeplante og den blir veldig tett og fin også er den ikke så altfor dyr

Gjest Hagegale Ann
Skrevet

Lea, hva er det du ikke skjønner på hushjemhages sider?

Det med hunden gjør hekken litt spesiell. Hva gjør dere i mellomtida, mens hekken vokser opp. Den vil jo ikke være tett fra første sesong? Hva med å plante annenhver plante på hver side av gjerdet, la gjerdet stå og i det gjerdet forfaller totalt så er den pakket inn i hekken - forhåpentligvis? Da vil kravet om en veldig tett hekk - så tett at ikke engang en hund kan svinse igjennom - bli mindre prekært.

De tre valgene du står overfor er: vintergrønn hekk (barlind er mye vakrere enn tuja, men vokser veeeeeeldig seint sammenlignet); klipt hekk som vil bli den tetteste, men det krevet stell, og det tredje alternativet, en frittvoksende hekk, ofte tilnærmet et buskas. For eksempel syrin, gullbusk, hassel ...

Alle hekker som skal bli og forbli tette krever stell i mer eller mindre grad. Jeg er enig i at alperips vil bli en fin, tett hekk, men da krever den beskjæring i hvert fall en gang i løpet av sesongen, gjerne to. Kristornhekk er bare for de beste stedene i Norge (12 km langs sørvestlandet :wink: ), den vokser seint og er ikke særlig tett for dyr.

Da er faktisk berberis et bedre alternativ, og før noen rynker på nesa av planta fra 1970-tallet så er den på vei inn i hagene igjen fordi den faktisk er veldig brukervennlig og enkel å ha med å gjøre. Særlig den rødblada er etter min mening helt topp. Hvis man er interessert i stauder danner den en flott bakteppe for mange planter, og selv gress mot den røde veggen er lekkert. Den er også en flott biplante, men det kan jo være en ulempe i denne sammenhengen?

Og - den mister bladene om vinteren.

Skrevet

Berberis er ondt og den sprer pærebrann.

Bøkehekker er fine og blir relativt tette, også mister den ikke bladene før den får nye skudd om våren.

Må klippes 1 - 2 ganger i året.

Skrevet

>Vi har hekk av rynkeroser(Rosa Rugosa) den er kjempefin og blomstrer hele sommern.

Problemet er at den sprer seg lett.

Vi holder den nede med plenklipperen sånn at den ikke overtar hele plenen.

Den er lett og klippe og trenger lite stell i tillegg blir den til en nesten ugjennomtrengelig kratt.

Skrevet

Spirea er veldig fin hvis du vil ha en frittvoksende hekk som krever lite arbeid, og så er den jo nydelig i blomstringen. Men det mister jo bladene om vinteren da...

Gjest Ingen gartner
Skrevet

Vi har blankmispel som skille inn til naboen den har vokst seg kraftig og akkurat passe buskaktig. Behøver egentlig ikke klippes i det hele tatt men det kan jo stusses litt på siden hvis den blir for ruvende. Hekken har nydelig blanke blader som blir røde om høsten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...