Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #1 Skrevet 4. februar 2010 Hva er vanlige søvnrutiner for en baby på 3 mnd? Jeg har fått inntrykk av at man da skal ha etablert fast leggetid i 19-20 tiden, og at babyen da skal sove til neste morgen (med unntak av noen få oppvåkninger pga mat). Her er dette ikke tilfelle, og jeg lurer på om vi er "unormale", og ønsker tips til bedre rutiner... Lillemann legger seg fast i 22-23 tiden hver kveld, og sover til 8-9 dagen etter (ammer 2-3 ganger i løpet av denne tiden). Han sover mye på dagen, har tre lurer på ca 2(3) timer hver. Er det normalt å sove så mye på dagen? Vi vil gjerne begynne å legge han i 19-20 tiden, og få han til å sove mindre på dagen. Er det noen som har tips til hvordan dette kan gjøes? På forhånd takk
Gjest Gjest_Marion_* Skrevet 4. februar 2010 #2 Skrevet 4. februar 2010 Hva er vanlige søvnrutiner for en baby på 3 mnd? Jeg har fått inntrykk av at man da skal ha etablert fast leggetid i 19-20 tiden, og at babyen da skal sove til neste morgen (med unntak av noen få oppvåkninger pga mat). Her er dette ikke tilfelle, og jeg lurer på om vi er "unormale", og ønsker tips til bedre rutiner... Lillemann legger seg fast i 22-23 tiden hver kveld, og sover til 8-9 dagen etter (ammer 2-3 ganger i løpet av denne tiden). Han sover mye på dagen, har tre lurer på ca 2(3) timer hver. Er det normalt å sove så mye på dagen? Vi vil gjerne begynne å legge han i 19-20 tiden, og få han til å sove mindre på dagen. Er det noen som har tips til hvordan dette kan gjøes? På forhånd takk Høres som et veldig normalt døgn for meg! En baby på 3 mnd har ikke nødvendigvis ferdig etablerte søvnrutiner, døgnrytmen er ikke på plass ennå. Fortsett slik dere gjør det nå (ikke nekt søvn på dagen, for da kan h*n bli overtrett og får ikke sove, søvn avler søvn). Prøv å legge f.eks. 15 min tidligere hver kveld elns. Dessuten sørg for masse dagslys på dagen (styrker produksjonen av et hormon som styrer døgnet). Ro ned veldig på kvelden, ikke ha mye lys på etc slik at det blir skikkelig natt osv. Men ville ikke tenkt så mye på det ennå, for 3 mnd er veldig lite! Synes babyen din har et "modent" søvnmønster i forhold til alderen.
Harlekin Skrevet 4. februar 2010 #3 Skrevet 4. februar 2010 Hva er vanlige søvnrutiner for en baby på 3 mnd? Jeg har fått inntrykk av at man da skal ha etablert fast leggetid i 19-20 tiden, og at babyen da skal sove til neste morgen (med unntak av noen få oppvåkninger pga mat). Her er dette ikke tilfelle, og jeg lurer på om vi er "unormale", og ønsker tips til bedre rutiner... Lillemann legger seg fast i 22-23 tiden hver kveld, og sover til 8-9 dagen etter (ammer 2-3 ganger i løpet av denne tiden). Han sover mye på dagen, har tre lurer på ca 2(3) timer hver. Er det normalt å sove så mye på dagen? Vi vil gjerne begynne å legge han i 19-20 tiden, og få han til å sove mindre på dagen. Er det noen som har tips til hvordan dette kan gjøes? På forhånd takk Det høres helt normalt ut! Du bør la ham sove så lenge han vil, en 3 mnd gammel baby trenger fremdeles mye søvn om dagen (heldiggris). Han skal styre dette selv. Jeg ville begynt med gradvis tidligere legging, ikke plutselig tre-fire timer før det han er vant med. Vi gikk ned en halvtime om gangen, og nå legges vesla på 7 måneder kl. 19.00 ca.
Caramba Skrevet 4. februar 2010 #4 Skrevet 4. februar 2010 (endret) Høres ut som du har flotte rutiner for en 3 mnd baby. Som Harlekin skriver så kan du nå gradvis legge barnet tidligere og tidligere. Vi også kuttet ned 15 min eller en halv time per dag da vi ville få tidligere legging. Tror mine sovnet i 21-tiden da de var 4 mnd, og i 19-tiden ved 5 mnd. Han bør absolutt sove tre blunder om dagen en god stund til. Gradvis kan du passe på at siste blund ender i 16-17 tiden, alt etter når du legger ham. Han bør vel ha et par-tre timers våkentid før du kan legge ham for natten. Endret 6. februar 2010 av Caramba
Vibi Skrevet 4. februar 2010 #5 Skrevet 4. februar 2010 Du bør absolutt ikke kutte søvnen på dagen, i den tro at han kommer til å sove mer på natten. Tvert imot. Søvn avler søvn, og overtrøtte babyer sover heller lite har jeg erfart Det du kan gjøre er å prøve å ikke la han sove altfor seint på ettermiddagen.. Men igjen, han er jo bare tre måneder, så jeg ville ikke stresset det. Her fungerte det veldig fint å legge gutten litt tidligere hver dag, han la seg klokka halv sju når han var litt over tre måneder. Og sov ikke kortere om morgenen for det. Men vi har vært veldig heldige med en gutt som sov natta igjennom fra 10 ukers alder.
Saeria Skrevet 4. februar 2010 #6 Skrevet 4. februar 2010 Stemmer i med de andre. Det er ikke før i 3 mnd. alder at barnet faktisk skjønner dette med natt og dag. Her legger vi gutten mellom klokka 19 og 20.30. Det kommer an på hvordan han har sovet om dagen. De siste to ukene har det sjelden vært senere i seng enn 20.00. Vi stresser ikke med det. Dette har i grunnen gått seg til av seg selv.
helenaa Skrevet 4. februar 2010 #7 Skrevet 4. februar 2010 Her er det stor enighet, og jeg har ingen innvendinger. Men vil bare legge til at vår datter (på over ett år) sover 1, 2 eller 3 ganger om dagen, noen ganger varer siste soving til 1730. Likevel har hun et ganske fast sovemønster om natta: 1930 - 0700. Vi har ikke hatt noen positiv effekt av å ikke legge henne når hun er trøtt. Må dessuten legge til at det høres helt fantastisk ut å ha en sånn sovebaby! Håper dere kan sette pris på det i stedet for å lure på om det burde være annerledes
Gjest TS Skrevet 5. februar 2010 #8 Skrevet 5. februar 2010 Takk for mange gode svar, nå ble jeg beroliget. Vi får bare nyte at vi har en snill sovebaby, og prøve å legge han litt tidligere hver kveld, så går det seg vel til etter hvert - forhåpentligvis
MizzAmy Skrevet 7. februar 2010 #9 Skrevet 7. februar 2010 vi begynte når hun var ca. 1,5 mnd å legge henne klokken 19.00. Etterhvert blei det at vi går å gjer henne klar ca. klokken 6 for da er hun trøtt. Så er hun ca. klar isengen halv 7 etter bad og stell etterfulgt av amming i sengen og sovner som regel 7. Hun er nå 3 mnd og 2 uker og vi syns det er herlig med den alene tiden på kvelden resten av dagen tenker vi ikke på hvordan hun sover bare at hun får sove før hun blir overtrett å så prøve vi å holde hende våken mellom 5 og 6. Men det er herlig med en sovebaby :D hun sover gjennom hele natten :D (av å til mat på natten )
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2010 #10 Skrevet 7. februar 2010 Det høres ut som noe vi selv prøver å oppnå! Vår baby er 2,5 mnd, og vi er helt avhengige av samsoving for at hun skal få sovet i det hele tatt. Hun legger seg sammen med oss, i tolv-tida på kvelden/natta. Hun sover ikke på dagen, og jeg må ligge i senga ved siden av henne med puppen i munnen helt til hun sovner hver natt, og hver gang hun våkner om natta. Men hun sliter med kolikk, da, så vi må bare gjøre dagene og nettene så komfortable for oss alle tre som mulig, og får heller jobbe med leggerutiner når hun kommer over magesmertene. Jeg synes altså du har kommet langt med gode rutiner
Saeria Skrevet 7. februar 2010 #11 Skrevet 7. februar 2010 Husk også at det ikke er så vanlig at de små sover natta gjennom, og at man må påregne nattmating etter fylte seks måneder også. Men det blir rutine, og det blir som oftest færre matinger etterhvert som barnet blir eldre.
Gjest TS Skrevet 14. februar 2010 #12 Skrevet 14. februar 2010 Takk for mange svar. Vi er nok stort sett heldige som har en soveglad og snill gutt på 3 mnd, men jeg lurte på en ting til... han har fortsatt tre lurer på dagen, men det er lite system i disse, annet enn at han er våken ca to timer mellom hver lur. I det siste har han begynt med en lang lur på ettermiddagen fra ca kl 17 til kl 21! Dvs hele fire timer. Og så våken (og veldig blid!) et par timer før det er natta. Hva gjør vi med dette? Skal vi vekke han i 18-tida, slik at han får to våkentimer før det er natta f eks kl 20? Eller er det dumt å vekke han ? Han trenger jo sikkert den søvnen... Innser at vi kanskje har et luksusproblem, for ellers går det jo veldig greit, men er takknemlig for innspill likevel
Harlekin Skrevet 14. februar 2010 #13 Skrevet 14. februar 2010 (endret) Kan dere prøve å oppmuntre ham til å sovne tidligere, f.eks. kl 15:00? For jeg tror nok at den lange luren hans er med på å forskyve natten for ham. Det er jo slik at de små vanligvis skal få sove når de vil, men det kan kanskje være lurt likevel å vekke ham etter et par timer, slik at han rekker å bli søvnig igjen før natten. Endret 14. februar 2010 av Harlekin
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #14 Skrevet 14. februar 2010 Jeg hadde nok vekket han etter en times tid. Her har vi hele tiden vekket snuppa rundt halv fem, og da har vi lagt henne for natten rundt 18:30.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #15 Skrevet 14. februar 2010 Vi ble anbefalt på tre- måneders kontrollen og begynne litt fast kveldsrutiner, menst for å ikke gjøre oss en kjempe bjørnetjenste til når det ble nødvendig... Vår lille la seg også med oss ved 23 tiden. For oss passer det bra at han legger seg mellom 20-21 (da er vi litt fleksible hvis vi er ute på noe på kvelden, samtidig som vi har litt alenetid). En regel er at han ikke får sove lenger enn 18.30, og da krevdes det tidvis ganske mye stimuli for å unngå grining fra en småtrøtt gutt, men nå når han er 5 mnd har han "stilt seg inn" på dette. Det krevdes jo også at jeg styrte lurene hans på dagen da (justere med en halvtime her og der), men jeg syns egentlig det var litt godt også for nå er dagene mye mer forutsigbare...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå