Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En leser innemellom i media at det er flere hus som blir solgt på tvangssalg. Nå er jeg heldigvis ikke i den situasjonen, men jeg ønsker å etterhvert å kjøpe og tenkte kanskje en kan få en bolig rimeligere på den måten.

Det jeg lurer på er om de boligene blir annonsert på finn på vanlig måte, eller om en finner de ett annet sted?

Og så må jeg legge til at det virker kanskje kynisk dette og det er egentlig ikke meningen, men om jeg på denne måten kan kjøpe en bolig rimeligere, så må jeg si at jeg hadde blitt glad for det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Boliger som selges på tvangssalg selges gjerne av en vanlig eiendomsmegler. Slik jeg forstod det når en leilighet i blokken der jeg bor ble solgt på tvangssalg var forskjellen at namsmannen måtte ta pant i leiligheten, og at dette tilfalt namsmannen og kreditorer som har nedlagt tvangsbegjæring i boet. Dette var en langtekklig prosess, hvor det er frister som skal overholdes for det ene og det andre. For eiendomsmegleren er det nok uansett like gunstig å få høyest pris som ellers. Og de aller fleste boligmeglere bruker nettsiden finn.no til å presentere salgsobjektene sine.

Men en kan finne perler innen eiendom også, så det er bare å lete seg frem :)

Skrevet
En leser innemellom i media at det er flere hus som blir solgt på tvangssalg. Nå er jeg heldigvis ikke i den situasjonen, men jeg ønsker å etterhvert å kjøpe og tenkte kanskje en kan få en bolig rimeligere på den måten.

Det jeg lurer på er om de boligene blir annonsert på finn på vanlig måte, eller om en finner de ett annet sted?

Og så må jeg legge til at det virker kanskje kynisk dette og det er egentlig ikke meningen, men om jeg på denne måten kan kjøpe en bolig rimeligere, så må jeg si at jeg hadde blitt glad for det.

en får de ikke noe særlig billigere lengre,hus/leilighet det blir solgt til takst ikke det som er skyldig i gjeld.Og det er huseier som godkjenner budet eller ikke.

Skrevet

Det er også greit å være klar over at avhendingsloven ikke gjelder ved tvangssalg.

Skrevet
en får de ikke noe særlig billigere lengre,hus/leilighet det blir solgt til takst ikke det som er skyldig i gjeld.Og det er huseier som godkjenner budet eller ikke.

Dette er helt feil - det er namsmann som godkjenner budet. statistikken viser at alle tvangssalgsboliger går langt billigere enn boliger som ikke er det.

Skrevet
Dette er helt feil - det er namsmann som godkjenner budet. statistikken viser at alle tvangssalgsboliger går langt billigere enn boliger som ikke er det.

Og gjerne gjør eier den hin kan for å forringe boligen før overtakelse.

Skrevet

Da et nært familiemedlem fikk huset sitt solgt på tvang,så var det han som godtok budet,så lenge det er overtakst eller til takst så fikk han anledningen til å godta eller avslå bud.Namsmannen hadde sin egen megler som fikk takst og sto for vinsninger,og han anbefalte å godta budet Budet var langt over takst.Han hadde og 3 mnd på å flytte ut av huset.

Kanskje namsmannen godtar bud om eier ikke vil selge eller godta bud?

Skrevet

Så lenge gjelden er dekket, vil jo huseier få overskuddet. Det er vel kanskje da huseier kan godta/avslå budet.

Namsmannen må vel godta så lenge all gjeld blir dekket??

(spørrende setning, ikke påstand)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...