philippa starck Skrevet 3. september 2003 #1 Del Skrevet 3. september 2003 Er muligens litt i gang med å skaffe meg jobb som bilselger - er det noen som har erfaring med dette yrket? Arbeidstider, lønn, muligheter osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 3. september 2003 #2 Del Skrevet 3. september 2003 Hadde inntrykk av at du var posh jeg, ikke bruktbilselger-typen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2003 #3 Del Skrevet 4. september 2003 Er ikke bilselger selv, men har en viss kjennskap til yrket (faren min er det), Tror ikke lønna er det aller beste, delvis fordi den som regel er basert på provisjon. Så er du en flink selger kan du tjene ganske bra! Arbeidstiden er vel ni til fem på hverdager og langdag til syv på torsdager, samt åpent til to på lørdager. Mulig dette varierer fra sted til sted, men jeg tror det er den gjengse tiden. Problemet er stort sett at det alltid kommer en kunde fem minutter før stengetid og da kan du ikke bare sende han på dør, for da mister du jo det salget.... I tillegg kan det noen ganger være messer eller spesielle bildager e.l. som gjør at arbeidstiden blir litt ukomfortabel. Hvis du med muligheter mener mulighetene til å klatre i systemet så er de vel ikke så store. Enten er du selger eller så er du daglig leder på stedet. Videre må du i så fall til importørene e.l. Det er rett og slett ikke så stort hierarki å klatre i. Mulighetene til å få en jobb tror jeg er ganske greie, men det kan nok være litt vanskelig dersom du ikke har tidligere erfaring. Lykke til! Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2003 #4 Del Skrevet 4. september 2003 Hadde inntrykk av at du var posh jeg' date=' ikke bruktbilselger-typen[/quote'] Nå er det ikke snakk om å selge bruktbil heller... Blir dette aktuelt skal jeg ha med firmabilkunder å gjøre - så jeg tror nok at jeg får leve ut min "poshe" legning... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
philippa starck Skrevet 4. september 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 4. september 2003 oops....Glemte å logge meg inn.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. september 2003 #6 Del Skrevet 9. september 2003 Som bilselger må du ha selvtillitt til tusen. Få andre til å trives i ditt selskap. Sleip som en ål. Se kunden i øya og få dem til å tru alt du sier. Slutt helst før du får reklamasjon på bilen. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 14. september 2003 #7 Del Skrevet 14. september 2003 Jeg jobbet som bilselger en periode, og har hatt en del erfaring på litt privat basis med import og salg. Lønnen kommer veldig ann på hva slags bilsalg det er snakk om, det er ingen tvil at du tjener stødigst og tilnærmest best på salg av lett omsettelige nybiler, plassert i øvre prissjikt. Rett og slett fordi man tjener bedre på disse. Bruktimport kan være lønnsomt, men det er min erfaring fra markedet her i Norge at det stort sett er eiere av bedriften og de som importerer som tjener penger der. Jeg kjenner enkelte som like godt kunne jobbet på MacDonalds, når det gjelder lønn. Selv tjente jeg både fastlønn og bonus pr solgte bil. Lønnen steg med andre ord ettersom jeg greide å selge de dyrere modellene. Lønnen var uansett ikke all verden, men jeg har alltid vært "besatt" av bil og trives med å jobbe med dem. Arbeidstiden er i hovedsak i åpningstidene, men man må gjerne ofre litt tid på å sette seg inn i modellforandringer, forbedringer og diverse utstyr. Du skal vite hva du selger og hva kunden trenger/ikke trenger. Det værste som kan skje er om en kunde spør selgeren noe han ikke har peiling på i det hele, jeg har mange ganger selv forlatt butikken når jeg har spurt selger om detaljer han/hun åpenbart ikke har den ringeste anelse om. Kundebehandling er egentlig en krevende sak når det gjelder bilsalg, det er av og til litt for lett å forhåndsdømme kunden. Jeg vet selv hordan det er å vandre inn og se på en bil til mange tusen kroner, 20 år gammel med skittne bukser og ustelt ansikt. Så er det de som faktisk ikke har råd eller planer om å kjøpe; du skal vie dem oppmerksomhet og. DU vet ikke om de kanskje kommer tilbake om noen år. Du vil uansett ha kjøpet til vedkommede. Så, du MÅ like å snakke, du MÅ kunne ordlegge deg uten å virke for ivrig eller for uinteressert. Det hele handler om å få kunden til å føle seg velkommen, og vie mest mulig tid til bilen og ikke selgeren. Oppfølging er også uhyre viktig. Dette er vel den delen som gjør det til en alt annet enn vanlig kjedelig jobb. Ingen dag er lik den andre. Grunnen til at jeg valgte å slutte var min egen samvittighet. Jeg jobbet sist som selger for et merke jeg vet alt for mye om til å kunne like. Det føltes alt annet enn riktig å skryte til en kunde om en bil jeg aldri i verden ville kjøpe selv. Og det understreket sjefen min da jeg valgte å si opp; det gamle ryktet om at enhver bilselger er en bløffmaker, er gammeldags og tåpelig. Oppriktighet er det ENESTE garantien du har for at kundene skal komme tilbake. Kunne godt tenkt meg å fortsatt i bilselgerbransjen, men jeg tror jeg i så tilfelle vil satse på eget salg. Som råd kan jeg vel egentlig ikke si annet enn at du må nesten finne ut selv om det passer deg. Det er i alle fall ikke noe kapitalvaresalg som akkurat ligner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 14. september 2003 #8 Del Skrevet 14. september 2003 Så bilselger er posh hvis det er firmabilkunder du skal forholde deg til? Enig med Wildthing, solid kunnskap og å være en peopleperson er essensielt. Det nytter ikke å stå og hive på lokkene mens man tygger tyggis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
philippa starck Skrevet 17. september 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 17. september 2003 Lille Bråka: du er visst litt ute etter meg, du?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. september 2003 #10 Del Skrevet 18. september 2003 Det finnes noe som heter Bilselgerakademiet i Oslo - der lærer du en masse tips og triks. (Hvordan man regner ut priser i forhold til nye biler/gamle biler osv.) Det er en forholdsvis dyr privatskole, men vet ikke så mye mer om det. Du kan jo forsøke å søke på bilselgerakademiet på nettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå