Gå til innhold

Kald heving av gjærdeig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har lovet bort VARME FERSKE rundstykker til frokost tidlig på lørdag. I forhold til heving etc. så rekker jeg jo ikke dette til kl. 7. Men så har jeg lest at du kan heve f.eks. rundstykkedeig i kjøleskapet over natten. Det jeg lurer på er hvordan dette "fungerer" i praksis. Skal deigen forhåndsheve i romtempratur, eller ikke.

Jeg tror det fungerer slik da:

1) Lag vanlig gjærdeig (med lunket veske og gjær)

2) Lurer da på: Skal den da forhåndsheves i romtempratur, eller settes rett i kjøleskapet nå.

3)Når jeg skal ta den ut av kjøleskapet, kan jeg da rulle ut rundstykker og sette de rett i stekovnen, eller burde jeg ha "laget" ferdig rundstykkene det FØR jeg satte deigen i kjøleskapet.

4) Blir de like gode med slik "over natten" heving, som standard 1 - 11/2 timers heving i romtemperatur?

Tusen takk for alle svar.

:)

Gjest navnelapp
Skrevet

Lag deig med kald væske og gjær. Elt deigen godt, og trill ut rundstykke som du set på bakepapir på bakeplata. Sett heile bakeplata i kjøleskapet over natta. Du kan også ta bakepapiret over på eit fat eller noko som går i kjøleskapet om bakeplata tek for stor plass. Dra det heile i så fall over på bakeplata om morgonen. Steik i 3-4 minutt lenger enn du normalt ville gjort det. Dei blir kjempegode, ingen forskjell frå vanlege rundstykke.

Skrevet
Lag deig med kald væske og gjær. Elt deigen godt, og trill ut rundstykke som du set på bakepapir på bakeplata. Sett heile bakeplata i kjøleskapet over natta. Du kan også ta bakepapiret over på eit fat eller noko som går i kjøleskapet om bakeplata tek for stor plass. Dra det heile i så fall over på bakeplata om morgonen. Steik i 3-4 minutt lenger enn du normalt ville gjort det. Dei blir kjempegode, ingen forskjell frå vanlege rundstykke.

Tusen takk!!!

Gjest Ellen Rebellen
Skrevet

Ja, det å bruke lunkent vann er ikke noe poeng om du skal kaldheve. Lunkent vann skal "kickstarte" gjæren, og det ønsker du ikke om den skal heve natten over i kjøleskap. Da er det saaakte heving som gjelder...

Du kan også sette f.eks. linfrø og solsikkefrø i litt vann over natten og la dem svelle. Kna dette inn i den ferdige deigen, og du får deilige frø-rundstykker. Sesamfrø og havregryn er også godt i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...