Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #1 Skrevet 4. februar 2010 Hei! Jeg har lovet bort VARME FERSKE rundstykker til frokost tidlig på lørdag. I forhold til heving etc. så rekker jeg jo ikke dette til kl. 7. Men så har jeg lest at du kan heve f.eks. rundstykkedeig i kjøleskapet over natten. Det jeg lurer på er hvordan dette "fungerer" i praksis. Skal deigen forhåndsheve i romtempratur, eller ikke. Jeg tror det fungerer slik da: 1) Lag vanlig gjærdeig (med lunket veske og gjær) 2) Lurer da på: Skal den da forhåndsheves i romtempratur, eller settes rett i kjøleskapet nå. 3)Når jeg skal ta den ut av kjøleskapet, kan jeg da rulle ut rundstykker og sette de rett i stekovnen, eller burde jeg ha "laget" ferdig rundstykkene det FØR jeg satte deigen i kjøleskapet. 4) Blir de like gode med slik "over natten" heving, som standard 1 - 11/2 timers heving i romtemperatur? Tusen takk for alle svar.
Gjest navnelapp Skrevet 4. februar 2010 #2 Skrevet 4. februar 2010 Lag deig med kald væske og gjær. Elt deigen godt, og trill ut rundstykke som du set på bakepapir på bakeplata. Sett heile bakeplata i kjøleskapet over natta. Du kan også ta bakepapiret over på eit fat eller noko som går i kjøleskapet om bakeplata tek for stor plass. Dra det heile i så fall over på bakeplata om morgonen. Steik i 3-4 minutt lenger enn du normalt ville gjort det. Dei blir kjempegode, ingen forskjell frå vanlege rundstykke.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2010 #3 Skrevet 7. februar 2010 Lag deig med kald væske og gjær. Elt deigen godt, og trill ut rundstykke som du set på bakepapir på bakeplata. Sett heile bakeplata i kjøleskapet over natta. Du kan også ta bakepapiret over på eit fat eller noko som går i kjøleskapet om bakeplata tek for stor plass. Dra det heile i så fall over på bakeplata om morgonen. Steik i 3-4 minutt lenger enn du normalt ville gjort det. Dei blir kjempegode, ingen forskjell frå vanlege rundstykke. Tusen takk!!!
Gjest Ellen Rebellen Skrevet 14. februar 2010 #4 Skrevet 14. februar 2010 Ja, det å bruke lunkent vann er ikke noe poeng om du skal kaldheve. Lunkent vann skal "kickstarte" gjæren, og det ønsker du ikke om den skal heve natten over i kjøleskap. Da er det saaakte heving som gjelder... Du kan også sette f.eks. linfrø og solsikkefrø i litt vann over natten og la dem svelle. Kna dette inn i den ferdige deigen, og du får deilige frø-rundstykker. Sesamfrø og havregryn er også godt i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå