Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor er beste stedet å ha som base for dagsturer hvis man vil oppleve mest mulig og se mest mulig av England? Jeg tenker da ikke på uteliv og party når jeg sier opplevelser, men heller fornøyelsesparker, småbyer og kulturelle opplevelser. Jeg har tilbrakt en del tid i England, da i Newcastle og området rundt, så vurderer å ha base i området der, men lurer på om det er noen som har noen bedre forslag? Hvordan er det forresten å komme seg rundt omkring i landet med buss og tog? Har lyst å leie bil, men vet ikke om noen av oss tør å kjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville satset på sørengland. Utrolig mye flott der, og mange byer som vil funke godt som base; brigthon, Plymouth, Poole, etc.

Skrevet

Det er superenkelt å reise med kollektivtransport i England. :) Vi bruker ofte Traveline til å planlegge - genial side!

Hvor det er best å basere seg kommer litt an på hvor god tid dere har og hva dere vil se. Når du sier "se England" regner jeg med at du ikke mener at dere vil se hele landet med utgangspunkt i ett sted?

For idylliske småbyer er Cotswolds et fantastisk område. <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_hjerter.gif' alt=':hjerter:'> Vi bodde i Bourton-on-the-Water (nydelig by i seg selv) og brukte det som utgangspunkt for å reise rundt til mange av de andre små byene i området.

Jeg er også veldig glad i Cornwall, som også har mange fine småsteder, men helt forskjellige fra Cotswolds. Utrolig fint å gå turer langs kyststiene her!

Vi har også bodd i York og brukt det som utgangspunkt for å reise rundt i Yorkshire. Også absolutt å anbefale, men siden du allerede er kjent i Newcastle-området er det kanskje morsomt med noe annet enn Nord-England?

Skrevet

Med å se England mener jeg ikke hele landet nei, da hadde vi reist på biltur uten base. Mener vel egentlig å finne et sted å bo som har en del interessante reisemål man kan reise til på dagstur.

Skrevet

Jeg har bodd i Exeter, i Devon, som er en "city" med ca 130 000 innbyggere. Sjarmerende by, som ligger forholdsvis nært både Bristol og Plymouth (ca 1 time på tog). Jeg reiste fra Exeter til både Salisbury (og Salisbury plains med Avebury og andre kulturminner fra stein-/bronsealder), til fantastiske Lyme Regis (1,5 time med buss), til Clovelly i nord; verdens mest pittoreske lille fiskerlandsby som du faktisk må betale inngangspenger for å besøke, selvom det også bor folk der fortsatt - unesco-listet.

Videre har jeg dratt til Bath på dagstur, til Dartmoor med ville ponnier og vakre heder, og selv til London (litt over 2 timer med toget). Exeter ligger ved en elv som renner ut i den Engelske kanal, og ligger i god nærhet til store strandområder. Ikke langt unna ligger også Totnes, et utrolig sjarmerende mini-Brighton med alternative butikker, fastboende gjøglere, fudgemakeri, økologiske bakere, vegetariske skobutikker, herlige puber og en frihet fra kjedebutikker som er helt velsignet.

Dersom dere ønsker familieferie med mulighet for strandliv (når det ikke regner), så er Exeter eller området i nærheten et godt utgangspunkt. Devon ligger i sydvest, innenfor Cornwall, og har det mildeste klimaet i England. Dersom dere leier bil, er både Cornwall, Somerset og Dorset lett tilgjengelige fylker rundt.

Jeg turte ikke kjøre da jeg bodde der, men alle har forskjellige talenter! Ellers er tog- og bussnettverket veldig bra, selvom togene går litt tregere og bråker litt mer enn norske tog. Tog er forøvrig veldig dyrt hvis man ikke har bestilt 4-5 uker i forveien, så buss er ofte det beste. Jeg dro til alle de nevnte stedene kollektivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...