Dine Skrevet 4. februar 2010 #1 Skrevet 4. februar 2010 Heisann! Vi skal pusse opp en 60 kvm leilighet ved å kaste alle gamle ting (leiligheten er fra 70-tallet) og freshe opp leiligheten. Vi begynner til helgen med å tømme leiligheten. Så skal vi sparkle, pusse korea-platene som er på stueveggene, grunne og male tak. Det er vel det vi rekker denne helgen. I hvilken rekkefølge gjør vi det? Vi ser for oss: 1. Tømming 2. Sparkle 3. Pusse koreaplatene 4. Male tak 5. Grunne 6. Selve malingen Er dette en alright rekkefølge? Vi har aldri pusset opp noe særlig før, annet enn å male noen vegger i vårt nåværende hjem. Vi skal også sette inn nytt IKEA kjøkken og kun male badet, for vi har ikke lyst å legge altfor mye penger i dette (vi leier). Rekkefølgen ovenfor gjelder forøvrig soverom, gang og stue. Vi beregner ca 2 måneder totalt på hele prosessen før vi flytter inn. Er dette realistisk? Vi har 2-3 dager i uken fremover som vi kan drive med dette og vi ikke er på jobb. Håper på flest mulig tips og råd
bombadilla Skrevet 4. februar 2010 #2 Skrevet 4. februar 2010 (endret) Aller først: skal dere sette inn nytt ikea-kjøkken når dere leier? Betaler dere dette selv? Det vil jeg påstå er dårlig anvendte penger i så tilfelle. Da ville jeg heller vurdert maling av den eksisterende kjøkkeninnredningen, evt skifte benkeplate og håndtak. Kan få store forskjeller med små midler, selv på kjøkken som virker "håpløse" i utgangspunktet. Rekkefølgen du har satt opp ser helt riktig ut, den! En helg til stuen høres overkommelig ut synes jeg. Det som kan ta tid er sparkling av koreaplater/panel- hvis det er store flater av dette, tar det nokså lang tid, og er vanskelig å få pent til. Regn med et par dager til badet. Selve arbeidet tar ikke så lang tid, men du må regne med litt tørketid. På badet trenger du grundig vask med salmiakk for å få feste til malingen hvis det er snakk om gamle våtromspanelplater. Evt også lett puss med fint sandpapir, før en runde med heftgrunn og og våtromsmaling til slutt. Så er det kjøkkenet igjen, da. Råder dere til å vurdere hvor mye penger dere vil legge i det prosjektet, men uansett om dere ender på å skifte kjøkkeninnredning, er det avhengig av størrelsen på kjøkkenet hvor lang tid det tar. Men det er en nokså "enkel" prosess. Har dere et par timer, et par dager i uken og helgene til rådighet vil jeg tro dere kommer langt på to uker Lykke til med prosjektet! Endret 4. februar 2010 av bombadilla
Gjest O'hara Skrevet 5. februar 2010 #3 Skrevet 5. februar 2010 Husk å vaske! Alt må vaskes med fettløselig middel, for eksempel salmiakk, og gjøres rent med vann etterpå. Dette for å unngå faren for flassing i etterkant. Mal først et strøk med grunning på platene før dere sparkler. Da ser dere bedre hvor det trengs å grunne samt at sparkelet sitter bedre. Ellers er jeg enig med bomadilla, håper det er huseier som betaler, hvertfall deler, av kostnaden. Ser ikke helt vitsen med å bruke veldig mye penger på nytt kjøkken når man leier... Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå