Chiyo Skrevet 4. februar 2010 #1 Skrevet 4. februar 2010 (endret) Jeg har en venninne som syns det er helt greit for babyer å ha hull i øret. Hennes foreldre er fra et land i Afrika og der er det helt normal å ta hull i øret til jentebarn når de er 2mnd gamle. Og hun sier at hun selv skal gjøre det med sin datter når den tid kommer. Dette syns jeg er sykt. Jeg blir sint når jeg ser småbarn med hull i øret. Jeg mener det er jo bare en liten baby! Hvorfor skal en baby ha hull i øret? Er det ikke beste å vente til barnet faktisk kan bestemme det selv? Selv fikk jeg hull i øret da jeg var 5. Det syns jeg er en okay alder. Endret 4. februar 2010 av Chiyo
Shade Skrevet 4. februar 2010 #2 Skrevet 4. februar 2010 Dette har jo vært diskutert opp og ned på kg før, men jeg synes ikke det er greit. Jeg synes også man kan vente lengre enn til de er 5 for ingen ordentlige piercingstudioer tar hull i ørene på så små barn.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #3 Skrevet 4. februar 2010 Kulturellt betinget. Jeg ville ikke gitt meg på en diskusjon med en mamma som har andre kulturelle røtter enn meg for den type avgjørelser. Og jeg hadde ikke sagt noe annet enn "så fin" og smilt.
Gjest CamStatic Skrevet 4. februar 2010 #4 Skrevet 4. februar 2010 Min mor valgte å heller la meg selv ta den avgjørelsen om jeg ville ha piercet ører eller ikke. Er i dag snart 22 år og har fortsatt ikke hull i øreflippene. Jeg syns ikke ørepiercing er det verste man igrunn kan gjøre, syns det er verre med barnedåp og den slags "alvorlige" avgjørelser som foreldre tar for barna sine lenge før de er istand til å gjøre opp noen mening selv om hva de vil. ...Men nå skal jeg ikke tracke fullstendig av, da. Either way, ørepiercinger kan jo gro lett igjen, så vidt jeg har forstått. Så syns ikke det er en såå alvorlig sak om foreldre velger å ørepierce barna i tidlig alder eller ikke..
Pingting Skrevet 4. februar 2010 #5 Skrevet 4. februar 2010 Det er vel en 4-5 tråder om dette her inne allerede, men jeg svare det jeg har svart før: NEI. An to grunner: infeksjonsfare og ikke minst: la nå ungen velge selv.
Pingting Skrevet 4. februar 2010 #6 Skrevet 4. februar 2010 ...Men nå skal jeg ikke tracke fullstendig av, da. Either way, ørepiercinger kan jo gro lett igjen, så vidt jeg har forstått. Så syns ikke det er en såå alvorlig sak om foreldre velger å ørepierce barna i tidlig alder eller ikke.. Litt av problemet er at det kan bli mye arrvev som gjør øreflippen stygg i mange, mange år fremover (særlig hvis hullet har blitt skutt in i stedet for piercet). Det kan også bli vanskelig å få en eventuell ny piercing til å sitte pent. Også er det fare for infeksjoner og alt mulig tull med såret. Hvis man passer godt på så er ikke sjansen veldig stor for det, men hvorfor i all verden skal en baby utsettes for denslags helt unødvendig og når det ikke er sikkert at ungen vil ha det selv en gang!?
Chiyo Skrevet 4. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 4. februar 2010 Kulturellt betinget. Jeg ville ikke gitt meg på en diskusjon med en mamma som har andre kulturelle røtter enn meg for den type avgjørelser. Og jeg hadde ikke sagt noe annet enn "så fin" og smilt. Jo ja... men så er vi bestevenner da. Hun har jo ikke barn enda. Og dessuten så er hun norsk... og kjenner ikke noe særlig til hennes kulturelle røtter. Hun har faktisk nesten ikke kontakt med sin Afrikanske familie i det hele tatt. Så å gjemme seg bak det faktumet at hun kommer fra et land der det er helt normalt er ikke akkurat aktuelt i denne saken. Jeg skjønner det visst det hadde vært en mamma som hadde vokst opp i et annet land, eller om de hadde stor familie fra det landet de kom fra og var veldig aktiv i det miljøet. Men det er ikke venninnen min. Hun syns bare det er kult og derfor vil hun at barna skal ha det.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #8 Skrevet 4. februar 2010 I utgangspunktet så mener jeg at alle burde få bestemme selv om kroppen deres skal lages hull i, så da er babyer utelukket, MEN vi her i Norge skal passe oss for å slå fast at vår tankegang og tradisjon er mer riktig enn hva andre land har som skikk ! I mange land så er det en fast skikk og tradisjon, og selv om vi kanskje kan lufte spørsmål om ikke barnet selv burde få velge, så trenger vi ikke gå ut som buldosere med vår mening !
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 4. februar 2010 #10 Skrevet 4. februar 2010 Min meining: Foreldrene må ha ei skrue løs ett eller annet sted om de velger pierce babyen sin (spesielt om de kommer fra land hvor det ikkje har noe med kultur eller tradisjon)! Da er det bare egoistiske grunner, som f.eks at mammaen syns det er så gøy å kle opp babyen sin i søte klær og søte øreringer, akkurat slik som hun gjorde da hun var liten og lekte med dukker. Eg fikk min når eg begynte på skolen, av eget valg.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 4. februar 2010 #11 Skrevet 4. februar 2010 Så lenge det er kultur fra stedet barnet har familie mener jeg at dette er OK. Men hvis det er fordi "mamma vil at lillegull skal være søt" så blir det helt feil.
livesen Skrevet 5. februar 2010 #12 Skrevet 5. februar 2010 Jeg å jo være ekstremt streng jeg da , Min datter fikk ikke velge det før hun var 12 . En fem åring kan da ikke ta et sånt valg. Kan en fem åring overveie fordeler og bakdeler ved piercing ? Å ta hull i ørene på en baby er bare tragisk , er ikke babyen søt nok i seg selv liksom ? Dette mener jeg uavhengig av hvilken kultur folk kommer fra .
lilleGrethe Skrevet 5. februar 2010 #13 Skrevet 5. februar 2010 Jeg fikk ikke lov til å ta hull i ørene før jeg var 13. Fikk det til bursdagen. Nå har vi nikkelallergi i familien, så det var sikkert lurt å vente - ville ikke utsatt en baby for det. Jeg synes det er unaturlig når babyer og små barn har hull i ørene, kanskje greit når de er 4-5, men synes det er tidlig også, jeg.
Pingting Skrevet 5. februar 2010 #14 Skrevet 5. februar 2010 Tja. Mine fremtidige barn skal ikke få lov før de er gamle nok til å få det gjort hos en piercer, ingen pistolvoldtekt av øreflippen her i gården. Aner ikke hva de fleste proffe piercerne setter som aldersgrense, jeg? Pinpoint i Oslo har faktisk ingen grense så lenge det er i følge med foresatt, men de poengterer at de kun vil pierce de som vil det selv. Fornuftig løsning.
Suzy Skrevet 5. februar 2010 #15 Skrevet 5. februar 2010 Jeg syns ikke det er greit med hull i ørene til unger i det hele tatt - de kan vente til de er tenåringer i det minste. Først og fremst er det infeksjonsfare, det er dessuten forhøyet risiko for at man får alvorlig nikkelallergi (som igjen kan fremme risiko for annen allergi - kryssreaksjoner) OG det er pynt for voksne, som sender voksne signaler (slik jeg ser det).
Gjest Månestøv Skrevet 5. februar 2010 #16 Skrevet 5. februar 2010 Hull i øret på babyer er stygt, og ikke minst unødvendig. Ser ikke problemet med å vente til de er gamle nok til å bestemme selv.
Azalea Skrevet 5. februar 2010 #17 Skrevet 5. februar 2010 Jeg har en venninne som syns det er helt greit for babyer å ha hull i øret. Hennes foreldre er fra et land i Afrika og der er det helt normal å ta hull i øret til jentebarn når de er 2mnd gamle. Og hun sier at hun selv skal gjøre det med sin datter når den tid kommer. Dette syns jeg er sykt. Jeg blir sint når jeg ser småbarn med hull i øret. Jeg mener det er jo bare en liten baby! Hvorfor skal en baby ha hull i øret? Er det ikke beste å vente til barnet faktisk kan bestemme det selv? Selv fikk jeg hull i øret da jeg var 5. Det syns jeg er en okay alder. Huff, nei. Jeg synes rett og slett det er stygt! Stakkars baby, skal da ikke ta hull i ørene til et lite barn? :/ Jeg fikk ikke ta hull i ørene før 3-4.klassen. Hadde lenge diskutert dette og mamma fortalte meg om rensing og at det kunne bli betent osv. Synes det var ganske greit.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. februar 2010 #18 Skrevet 5. februar 2010 helt ærlig syns jeg det er idioti av dere foreldre som tar hull i ørene på en baby.skal de ikke få være små så lenge de kan føre en begynner å dytte på de hull i ører,tøffe klær osv. det er ikke om igjen og få barna fortest stor.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #19 Skrevet 5. februar 2010 Ser ingenproblem med at babyer får hull i øret. En vennine fra Cuba kom hjem med hull i øret på sin baby på 3 mnd, og ingen infeksjoner der . Nå er jenta 8 år og lever godt med hullene. Er så fine atte.
Pingting Skrevet 5. februar 2010 #20 Skrevet 5. februar 2010 Ser ingenproblem med at babyer får hull i øret. En vennine fra Cuba kom hjem med hull i øret på sin baby på 3 mnd, og ingen infeksjoner der . Nå er jenta 8 år og lever godt med hullene. Er så fine atte. ...så du kjenner en person som ikke har fått infeksjoner og som har pene hull? Du er klar over at det ikke betyr at det er ufarlig for det, ikke sant? Jeg kjenner en som røyka 20 om dagen til han ble 89, men det betyr ikke at røyking er trygt, det betyr bare at det gikk bra med ham. Hvorfor skal man ta unødvendige sjanser når det gjelder små barn, når det gjelder noe som er så unødvendig som et hull i øret? Ved et worst case scenario så kan arrvev som skapes av en piercing se slik ut (og igjen: faren for dette er større om man bruker pistol). Synes du kanskje at personen som risikerer å få en slik utvekst bør få ha noe å si i dette selv, ikke bli påprakket det av sin mor fordi hun synes det er "så fint atte"?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå