Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #1 Skrevet 4. februar 2010 Jeg skal visst betale lånekassen 4000 hver 3 måned..jippi.. Men koster det noe ekstra å utsette dette? passer en smuuule dårlig å punge ut med 4000 denne måneden! Om jeg utsetter det til sommeren feks, kommer regningen da på mer enn 4000?
Sniktitt Skrevet 4. februar 2010 #2 Skrevet 4. februar 2010 (endret) Jeg mener at det er slik at du får ikke en ekstra regning til sommeren, men at du må betale "litt lengre" enn avtalt. Altså at du får ett ekstra avdrag enn det som var "avtalt". Så det som det "koster deg" er rentekostnadene for å ha lånet litt lengre. Er nok litt knotete forklart, så kanskje nettsidene hjelper deg: http://www.lanekassen.no/Artikler/Bokmal/Utsette-betalingen/ Endret 4. februar 2010 av Sniktitt
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. februar 2010 #3 Skrevet 4. februar 2010 Ja, når du utsetter en betaling vil det føre til at det tar ett kvartal lengre for deg å nedbetale lånet. Da vil du jo også betale litt mer rente. Du kan også søke om rentefritak under visse omstendigheter, men det krever begrunnelser/dokumentasjon. Du kan søke om betalingsutsettelse på nettsiden til lånekassen. Du logger deg inn med MIN ID.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #4 Skrevet 4. februar 2010 Du kan også søke om rentefritak i etterkant, det viktigste er at du søker om bet. utsettelse før forfallet 15 februar så du unngår purregebyr etc. hvis du ikke har mulighet til å betale. Det kan fort ble en større utgift enn de ekstra rentene!
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #5 Skrevet 4. februar 2010 Jeg skal visst betale lånekassen 4000 hver 3 måned..jippi.. "Jeg skal visst..." Mener du at det kom som et sjokk? Det smarteste du gjør er jo å planlegge litt fremover i tid og hver måned setter av penger sånn at du ikke får en svær regning hvert kvartal.
Bobeline Skrevet 4. februar 2010 #6 Skrevet 4. februar 2010 Ja, når du utsetter en betaling vil det føre til at det tar ett kvartal lengre for deg å nedbetale lånet. Da vil du jo også betale litt mer rente. Du kan også søke om rentefritak under visse omstendigheter, men det krever begrunnelser/dokumentasjon. Du kan søke om betalingsutsettelse på nettsiden til lånekassen. Du logger deg inn med MIN ID. Ikke nødvendigvis, dersom trådstarter har mulighet til å betale denne terminen så fort som mulig (sammen med neste termin), blir ikke renteberegningen like stor som dersom trådstarter velger å utsette denne til etter siste termin av lånet. En vil få noe i renter, men en kan spare inn dette ved å betale ned lånet over kortere tid enn planlagt. Da betales det mer på avdragene, som jo er postene som forrenter seg. Tidligere mente Lånekassen at en ikke kunne nedbetale studielånet på kortere tid, men dette har de måttet gå bort fra siden reglene sier at en kostnadsfritt kan nedbetale lån raskere enn tilbakebetallingsplanen. Uansett hva en velger, er det lurt å søke om (gi beskjed) om betalingsutsettelsen slik at en unngår påminnelsesgebyret, som det er nevnt tidligere.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #7 Skrevet 4. februar 2010 Du kan også søke om rentefritak i etterkant, det viktigste er at du søker om bet. utsettelse før forfallet 15 februar så du unngår purregebyr etc. hvis du ikke har mulighet til å betale. Det kan fort ble en større utgift enn de ekstra rentene! Ingen vits i gi falske forhåpninger - dette gjelder virkelig ikke for alle! Når det gjelder å utsette en betaling, vil ikke dette medføre stor kostnad - er du i beite, er det ikke noe i veien for å utsette. Må også kommentere at jeg syntes det var litt morsomt at du, Trådstarter, åpner innlegget med at du "visst skal betale 4000 kr hvert kvartal" - dette er jo noe du har visst om et halvt års tid
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #8 Skrevet 4. februar 2010 Ingen vits i gi falske forhåpninger - dette gjelder virkelig ikke for alle! Når det gjelder å utsette en betaling, vil ikke dette medføre stor kostnad - er du i beite, er det ikke noe i veien for å utsette. Må også kommentere at jeg syntes det var litt morsomt at du, Trådstarter, åpner innlegget med at du "visst skal betale 4000 kr hvert kvartal" - dette er jo noe du har visst om et halvt års tid Merkelig hva folk legger seg oppi, men skrev "skal visst" som i "det viser seg at". Og ja jeg har visst om dette er god stund,men har ikke hatt mulighet til å spare pga trang økonomi. SÅNN. Og takk for svar! Da skal jeg søke om utsettelse til neste kvartal:) Vil det da si at jeg skal betale 4000 neste kvartal + renter for 'forrige'kvartal da? hvor mye ekstra blir dette tror dere?
Bobeline Skrevet 4. februar 2010 #9 Skrevet 4. februar 2010 (endret) Merkelig hva folk legger seg oppi, men skrev "skal visst" som i "det viser seg at". Og ja jeg har visst om dette er god stund,men har ikke hatt mulighet til å spare pga trang økonomi. SÅNN. Og takk for svar! Da skal jeg søke om utsettelse til neste kvartal:) Vil det da si at jeg skal betale 4000 neste kvartal + renter for 'forrige'kvartal da? hvor mye ekstra blir dette tror dere? Du får tilsendt et brev der Lånekassen forklarer hva dette vil koste deg i renter, men dette tar utgangspunkt i at du betaler denne terminen som slutt termin etter siste termin. Dette vil si at dersom du har 10 års nedbetalingstid, så blir denne lagt til etter siste innbetaling om ti år og slik får du en "ekstra" innbetaling. Derfor kan det lønne seg å betale terminen som nå utsettes sammen med neste termin om fire måneder. Da blir renteberegningen en annen, siden denne utregnes i forhold til utestående beløp over lengre tid. Dette regner Lånekassen ut på egenhånd. Dersom du betaler neste termin og i tillegg renteberegningen som skisseres i brevet, vil du betale renter som blir delvis omgjort til avdrag, for dette er en tenkt renteberegning som først blir gjeldende når tidsperioden er over (for eksempel om ti år). Renteberegningen du blir opplyst om er ikke slik tilstanden er i dag, den er beregnet langt fremover tid men etter dagens rentesats. Bare slik at du ikke får sjokk når du ser at renteberegningen er større enn terminen. Som eksempel kan jeg bruke min utsettelse av vanlig termin 4000, der brevet innholdt informasjon om at det ville koste 6000 mer i renter, og at lånet ville være ferdig innfridd i 2030. Dette kan en korte ned ved å tilbakebetale lånet raskere. Endret 4. februar 2010 av Bobeline
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå