Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kommet gått igang med trening. Spinning 2 ganger i uka, +mage/rygg i sal. En dag med styrketrening og en dag med svømming... Dette har jeg gjort i en mnd ca.. Syntes det er morro, :jepp: gått ned 3 kg og motivasjonen er på topp. :jepp: Men nå begynner kroppen og hangle. Vondt i ryggen, forkjølelses lignende greie i kroppen. Vond skulder osv... :sukk:

Er det slik at kroppen har fått sjokk, eller protesterer på hva jeg gjør?

Før denne mnd så red jeg 2 ganger i uka men ikke speielt mer aktiv en det. :sjenert:

Noen som har opplevd det samme??

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har kommet gått igang med trening. Spinning 2 ganger i uka, +mage/rygg i sal. En dag med styrketrening og en dag med svømming... Dette har jeg gjort i en mnd ca.. Syntes det er morro, :jepp: gått ned 3 kg og motivasjonen er på topp. :jepp: Men nå begynner kroppen og hangle. Vondt i ryggen, forkjølelses lignende greie i kroppen. Vond skulder osv... :sukk:

Er det slik at kroppen har fått sjokk, eller protesterer på hva jeg gjør?

Før denne mnd så red jeg 2 ganger i uka men ikke speielt mer aktiv en det. :sjenert:

Noen som har opplevd det samme??

Hvis du er forkjølet så skal du ikke trene. Mange får ofte vondt i hele kroppen når de er forkjølet, men ikke på et spesifikt sted.

At du har vondt i ryggen og skulderen kan skyldes feilbelastning under trening. Tar du situps? Det er en forferdelig dårlig øvelse som bure vært forbudt. Akk ja, jeg har tatt noen selv, det var både gymlærere og trenere i idrettsklubben jeg var medlem av som anbefalte det. Det tar tid å utrydde gammel vranglære.

Når du er frisk fra forkjølelsen kan du kjenne etter hvor vondt du har i ryggen og skulderen, går det kanskje allikevel an å svømme? Du bør ikke under noen omstendighet sette deg ned i sofaen og kope, skal du bli bra så må du være i aktivitet. Det er bare snakk om å finne den rette formen for aktivitet.

Skrevet

Signerer lance her. Å trene med forkjølelse eller influensa er ikke videre lurt, men som allerede nevnt så hold deg i lett bevegelse om dagene så lenge formen tilsier det.

Hvis jeg har forstått deg riktig så trener du flere økter i uka (to spinning, en styrke, en svømming, to mage-rygg)? Det kan bli litt heftig hvis du trener moderat-hardt i løpet av alle disse øktene (når du i utgangspunktet var utrent), og da er det ikke så rart at kroppen protesterer. men du skal ha ros for å tenke variet og at du utnytter tilbudene. Det synes jeg du skal fortsette med :)

Pump og timer a la "hard mage" er kurante de, men jeg synes ofte at de blir vel enspora og går kun på de samme øvelsene hele tiden. Ofte blir det lite rom for å variasjon, og det å ta det litt etter hvordan man føler det selv. Pump-timer hvor man flekser biceps konstant i en hel sang (3-4 min) synes jeg er dryge, og har ikke helt skjønt hvorfor blir brukt som metode, men kan godt hende det er noe jeg ikke har fått med meg. Det samme med x antall situps i nærmere en halv time, hvor bare 3 % utfører øvelsen riktig.

Har du mulighet (når du føler deg bedre) til å heller bruke frivekter og maskiner selv, og evt få litt veiledning attåt? Da kan du lære deg å utføre øvelsene, samt finne alternativer hvis en øvelse gir deg mer smerte/er ubehagelig. Svømming kan det hende at du bør vente litt med hvis skulderen er vond.

Gjest Gjest_boomboom_*
Skrevet

Svømming kan ein drive på med heile tida..er ikke skadlig for skjelettet. Men om ein er syk tapper ein seg for energi so...

Var ein som har trent i mange år som sa til meg...at du kan trene om det gjør vondt eller er sår so mye du vil...men om ein har vondt i senefester og ledd da...bør ein roe ned.

Uansett har ein influensa og evt ei svak influensa eller forkjølelse kan det gjøre vondt i kroppen, jeg får iallefall det.

Har hatt treningsperiodar mange ganger i løpet av livet mitt..har hatt vondt i rygg da jeg var yngre av det. Men meget sjelden nu. Men jeg har god kroppshaldning til dagligdags og under trening so trur det er derfor.

Mor mi er motbakke løper og ivrig fjellvandrer. Har vært med ho noen ganger og det gjør vondt som f...sa til kona til bror min etter noen fjellturer med ho og. Fordi ho sleit mye. At det er slitsomt og gjør vondt,,og om ein er utrent meget vondt i fleire dager tilogmed for min knallharde mor gjør det avogtil vondt dagen derpå.

no pain, no gain (oki den skal du ta med ei klype salt hehe)

Lykke til videre,,,er mulig du kjenner effekten av overtrening. Eller influensa. Eller det at kroppen sliter med å kome opp på nivå med det du trener akkurat nu. Bare pass på å spis litt oljer kroppen treng smøring og. Og du bruker den mer enn før.

Skrevet

Hvor mye og hva spiser du på en vanlig dag?

Symptomer på overtrening kan melde seg både av for hard trening, og av for dårlig kosthold. Det må være en balanse mellom næringen som går inn og næringen som går ut/brukes opp.

Og når du føler deg som du gjør nå: Ikke tren. Vent til det har gått over. Lytt til kroppen!

Gjest Rattata
Skrevet

Kroppen tåler mer enn vi vil velge å tro...

Når du er kommet igang med trening etter å ha vært ute av form en lengre stund, så er det jo helt klart at kroppen får litt "sjokk". Alle musklene verker, og alt blir stivt og stølt.

En gammel bil som står lenge må også smøres opp dersom den skal "gå som en klokke" igjenn.

At du føler en slags influensa/forkjølelsesfølelse er helt normalt, det har jeg gjort de tre gangene jeg har trent meg opp igjenn etter lengre lathans-perioder :)

Det kommer til et punkt der kroppen blir så sliten, og man vil gi opp...men det er bare ei kneik! Kom deg over den, og da merker du formen kommer. Ble syk da jeg begynte å trene hardt igjenn, fikk influensa..så lå rett ut i noen dager. Har aldri ikke trent pga forkjølelse, kroppen har bare godt av å svette ut lit basselusker..

Bare stå på!!!

Skrevet
Har aldri ikke trent pga forkjølelse, kroppen har bare godt av å svette ut lit basselusker..

Det er et svært dårlig råd du kommer med her. Man svetter ikke ut virus når man trener. Når man trener blir tvert i mot immunforsvaret svekket i større eller mindre grad, og det blir også kroppens allmenntilstand. Så lenge man er frisk er ikke dette et problem, for kroppen bygger seg da opp igjen sterkere enn den var. Når man er syk er kroppen redusert, da er det ikke gunstig å redusere den enda mer ved å trene. Da vil det ta lengre tid før man blir frisk, og man øker også sjansene for alvorlige komplikasjoner som lungebetennelse.

Hvis man har en svært lett forkjølelse går det greit å ta en middels treningsøkt, men det er ikke å anbefale å ta en hard økt. Er man såpass forkjølet at man kjenner seg sliten i kroppen bør man ta det med ro.

Hvis trådstarter har en forkjølelseaktig følelse i kroppen fordi vedkommende har begynt å trene igjen, så har TS trent for hardt. Når man er utrent er det ikke bare å hoppe på der man var da man sluttet å trene. Man får best progresjon hvis man lar kroppen restituere seg skikkelig mellom øktene, og man får kortere restitusjonstid hvis man ikke trener lenger enn at man godt kunne ha klart litt til. Da vil man netto kunne trene mer og få bedre progresjon enn hvis man trente harde lange økter som gir lang restitusjonstid.

Gjest Rattata
Skrevet
Det er et svært dårlig råd du kommer med her. Man svetter ikke ut virus når man trener. Når man trener blir tvert i mot immunforsvaret svekket i større eller mindre grad, og det blir også kroppens allmenntilstand. Så lenge man er frisk er ikke dette et problem, for kroppen bygger seg da opp igjen sterkere enn den var. Når man er syk er kroppen redusert, da er det ikke gunstig å redusere den enda mer ved å trene. Da vil det ta lengre tid før man blir frisk, og man øker også sjansene for alvorlige komplikasjoner som lungebetennelse.

Hvis man har en svært lett forkjølelse går det greit å ta en middels treningsøkt, men det er ikke å anbefale å ta en hard økt. Er man såpass forkjølet at man kjenner seg sliten i kroppen bør man ta det med ro.

Hvis trådstarter har en forkjølelseaktig følelse i kroppen fordi vedkommende har begynt å trene igjen, så har TS trent for hardt. Når man er utrent er det ikke bare å hoppe på der man var da man sluttet å trene. Man får best progresjon hvis man lar kroppen restituere seg skikkelig mellom øktene, og man får kortere restitusjonstid hvis man ikke trener lenger enn at man godt kunne ha klart litt til. Da vil man netto kunne trene mer og få bedre progresjon enn hvis man trente harde lange økter som gir lang restitusjonstid.

Så vidt meg bekjent så er forkjølelse bygd på bakterier!

Jeg skrev at jeg lå rett ut ved influensa...

Vondt litt her og der må man tåle! Det er tungt å trene seg opp i form. Hvis man skal gå å kjenne på at man har vondt og utsetter trening hver gang man har vondt noen sted...så tar det mange år før man kommer i form altså.

Skrevet
Så vidt meg bekjent så er forkjølelse bygd på bakterier!

Jeg skrev at jeg lå rett ut ved influensa...

Vondt litt her og der må man tåle! Det er tungt å trene seg opp i form. Hvis man skal gå å kjenne på at man har vondt og utsetter trening hver gang man har vondt noen sted...så tar det mange år før man kommer i form altså.

Nei, forkjølelse skyldes virus. Siden legevitenskapen ennå ikke kan kurere en eneste virusinfeksjon stusser jeg når jeg leser at en eller annen langrennsløper har blitt forkjølet, og så har legen satt vedkommende på penicilinkur.

Lungebetennelse er bakterielt, og DA er penicilin tingen.

Det er forskjell på smerter fordi man er støl og mer lokale smerter i en spesifikk muskel. Sistnevnte kommer som oftest på grunn av feilbelastning, og da er det jo ikke lurt å fortsette med feilbelastningen. Det kan resultere i betennelsestilstander som i verste fall kan gjøre deg kronisk ufør.

Det er dessverre en utbredt holdning at trening skal være knallhardt og gjøre kjempevondt for å gi best mulig virkning. En utrent person får best progresjon hvis h*n begynner med rolige økter der det ikke tar mer enn et par dager å bli fullt restituert. Tar det lengre tid vil man ikke orke så mange økter, og da får man langsommere progresjon. Dette har vært testet ut i flere eksperimenter, jeg gidder ikke finne fram linker nå, men man har altså tatt to eller flere grupper utrente folk som har trent med forskjellig intensitet og lengde. De som har trent mange korte økter med moderat intensitet har best fremgang. Så kan man selvsagt øke når formen blir bedre.

Skrevet (endret)

Hvis du har vond skulder og vondt i ryggen - er det muskler eller leddsmerter? Dette bør du kjenne etter. Det kan hende du har gått for hardt fram; tillot du deg en innkjøringsperiode før du gikk på dette harde programmet?

Jeg er hypermobil i visse ledd, og tåler f.eks. ikke å legge noe særlig vekt på skuldrene uansett hvor lenge jeg har trent - i går tok jeg min første styrkeøvelsene for overside skulder på kanskje 5 år, og jeg fikk verke-vondt rett etterpå, selvom jeg har forsøkt å bygge et muskelkorsett rundt skuldrene via andre øvelser (fra fysioterapeut). Og jeg hadde på laveste motstand mulig på apparatet.

Jeg ville hvilt kroppen til den var smertefri, evt bare gått noen turer eller svømt svært rolig (men det er ikke så greit for skulderen, vanligvis). Deretter ville jeg gradvis tatt meg opp på et treningsnivå jeg ønsker å ligge på, ved f.eks. å ta én spinningtime pluss to moderate styrketreninger i uka, deretter spedd på med én svømmetrening. Etterhvert kan du legge på mer trøkk på styrketreningen, men la det gå litt tid før du legger på alt du klarer. Det er ikke verdt leddhelsen å trene altfor hardt.

Husk også å supplere med et godt kosthold og spis/drikk noe restituerende innen en time etter hver økt, når du ønker å trene så ofte som du gjør.

Endret av tineline

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...