Gå til innhold

Sliter med sosial angst

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_J19_*
Skrevet

Viste ikke helt hvor jeg skulle ha denne tråden men uansett så sliter jeg med sosial angst. Dette er noe som plager meg og gjør at jeg ikke kan gjøre så mye av de tingene jeg vil pga usikkerhet og frykten for å være sammen med fremmende folk. jeg HATER å snakke med folk jeg ikke kjenner. Jeg klarer ikke å ha øyekontakt og begynner å stamme og vet ikke hva jeg skal si. Jeg er ekstremt sjenert av meg og har ikke så mange venner. :sjenert: Noen ganger klarer jeg så vidt å gå ned til butikken alene så ille er det. Sliter med dårlig selvbilde mest pga mobbingen jeg måtte gå igjennom på både barne og ungdomskolen.

I høst skulle jeg begynne på vgs igjen. Jeg grua meg noe helt vilt pga viste at jeg ikke kjente noen av de jeg ville komme i klasse med. Mamma kom hele tiden med oppmuntrendes ord som. Dette går så fint.Kan jo hende de jentene er snille og du får sikkert mange nye venner osv, Men nei. Det tok ikke så lang tid før det ble noen klikker i klassen som var veldig vanskelige å komme inn i. Jeg klarte ikke å snakke med noen av de andre jentene. Å ikke ville de snakke med meg. Jeg var liksom den stille jenta i klassen som ingen la merke til. Følte meg veldig ensom. Rundt oktober slutta jeg pga klarte bare ikke mer. Dumt ja. Men grua meg så og si til vær eneste skoledag.

Jeg har lyst til å bli mere sosial, få flere venner, tørre å dra på sammenkomster osv. Er lei av å ikke tørre noen ting. Lei av å bare sitte hjemme hele tiden :tristbla:

Føler jeg trenger hjelp. Men vet liksom ikke hvem jeg kan snakke med. Tenkte på å gå til psykolog men har hørt det er veldig dyrt. Har ikke så mye penger nå. Noen tips??? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Psykolog er mye billigere hvis fastlegen din sender deg dit har jeg lest her.

Endret av I Grosny
Skrevet

Registrere deg her? ;) Da får du fort noen kjente, så kan du møte dem i RL senere?

Gjest Gjest_j19_*
Skrevet
Registrere deg her? ;) Da får du fort noen kjente, så kan du møte dem i RL senere?

Er ikke helt den typen som møter folk fra nette.

Skrevet

Du går til legen og sier at du har så sterk sosial angst at du ikke klarer å være i skole lenger, at då går skjelden ut og nesten ikke klarer å gå på butikken i perioder. Du ønsker henvisning til psykolog. Da vil du få inpass, men det vil være litt ventetid.

Du vil få tilgang til offentlig psykolog med denne problemstillingen. Det er ikke så dyrt, og koster toppen det som kreves for frikort (1700 kr tror jeg??). Jeg regner med at foreldrene dine er villig til å dekke dette for deg, for at du skal kunne komme deg tilbake til utdanning og et normalt sosialt liv.

Lykke til!!!

Skrevet

Forresten så kan du gjerne få mamma til å følge deg de første gangene. Det å skulle gå til psyolog når man har sosial angt, det å skulle finne frem til psykologen etc. på egenhånd og kanskje til og med måtte spørre om veien kan være en stor utfordring. Det er lett å backe ut før man i det hele tatt kommer seg til psykologen. Det å ha med noen som pusher en litt og hjelper en med å finne frem kan være lurt. Da er det mye vanskeligere å sitkke av når man kjenner trangen til det.

Gjest lykkelitn
Skrevet

kontakt fastlegen å bli hevist til vpp eller bupp, avhengig av hvor gammel du er. en psykologtime på vpp koster ca 300kr. men det går på egenandel, så når du når grensen på rundt 1800kr er resten gratis ut året, bare du er flink å skaffer deg frikort.

og husk, er du over 18 har du også krav på rehabiliteringspenger fra nav vist du ikke er frisk nåkk til å jobbe.

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, men har ikke hatt det i like sterk grad. Uansett var det for meg ille nok til at jeg fikk kommet meg til psykolog. Det har hjulpet meg så sinnsykt mye, jeg håper du tar rådet du får her og får henvisning av legen.

Min psykolog var ikke innenfor denne ordningen, og kostet meg 1000kr pr. time. Uansett dyrt, dette angrer jeg ikke et sekund på. :)

Skrevet

Gå til legen din så får du han til å sende deg til psykolog :) Tror det heller løner seg. Hvis du ikke har så mye penger.

Skrevet

Hjelpes! Det der var som å lese om meg selv.

Jeg har sluttet på vgs tre ganger pga det samme, så jeg skjønner veldig godt hvordan du har det.

Jeg sier som de fleste andre her. Snakk med legen din og få en henvisning til psykolog. Det hjalp ikke meg, men kanskje det hjelper for deg. :)

Håper ting ordner seg for deg. Det du går igjennom nå er ikke lett.

Hvis du ønsker å prate med noen som har vært i samme situasjon, så er det bare å registere seg og sende meg en PM.

Vil også gi deg en stor klem! :klemmer:

MVH

KinderMaxi - jente på 19 år.

Gjest Gjest_j19_*
Skrevet
Hjelpes! Det der var som å lese om meg selv.

Jeg har sluttet på vgs tre ganger pga det samme, så jeg skjønner veldig godt hvordan du har det.

Jeg sier som de fleste andre her. Snakk med legen din og få en henvisning til psykolog. Det hjalp ikke meg, men kanskje det hjelper for deg. :)

Håper ting ordner seg for deg. Det du går igjennom nå er ikke lett.

Hvis du ønsker å prate med noen som har vært i samme situasjon, så er det bare å registere seg og sende meg en PM.

Vil også gi deg en stor klem! :klemmer:

MVH

KinderMaxi - jente på 19 år.

Jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre med utdannelsen min. 1 året på vgs kom jeg i klassen med en vennine så det gikk jo greit for da hadde jeg ho som "støtte" liksom. Men da vi skulle begynne på 2 året flytta hun til Bergen. Så da ble jeg alene. Bestemte meg for å ta et friår. Så begynte jeg nå i høst som ikke gikk så bra. Vet ikke om jeg vil begynne til høsten igjen for kommer sikkert i klasse med folk jeg ikke kjenner så da får jeg samme problem igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...