Gå til innhold

Vurderer å skaffe oss katt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått muligheten til å ta over 2 nydelige katter. De er bare så herlige, og jeg har hatt lyst på katt lenge.

Så nå sitter jeg her og leser om katter og tenker så det knaker. Det første jeg begynte å tenke over var dette med ferier. Dere som har katt, hva gjør dere når dere reiser på ferie? La oss si man skal bort 3 sammenhengende uker om sommeren? Det er egentlig min største bekymring.

Noe annet man bør tenke igjennom før man skaffer seg katt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det enkleste er å ha gode naboer som kan gi katten din mat og vann(og kanskje litt kos) hver dag. Elt et vindu på gløtt om du kan, så kan katten gå ut og inn som den vil. Om så bare til en liten del av huset eller et rom, så låser du resten.

Katter liker ikke så godt å flytte, så det beste for den er nok å få bli hjemme.

Vet ikke tre uker er kanskje litt lenge. Jeg var aldri så lenge borte da jeg hadde katt. Det er i allefall greit for en helgetur.

Skrevet
Jeg synes det enkleste er å ha gode naboer som kan gi katten din mat og vann(og kanskje litt kos) hver dag. Elt et vindu på gløtt om du kan, så kan katten gå ut og inn som den vil. Om så bare til en liten del av huset eller et rom, så låser du resten.

Katter liker ikke så godt å flytte, så det beste for den er nok å få bli hjemme.

Vet ikke tre uker er kanskje litt lenge. Jeg var aldri så lenge borte da jeg hadde katt. Det er i allefall greit for en helgetur.

Helgetur blir nok ikke noe problem, da vi har naboer som gjerne hjelper. Tenker mer på når det blir snakk om et par uker... spes. sommerferie.

Skrevet

Først må du vurdere om du har tid til å ha katt. Selv snille naboer kan gå lei av å passe katt for ofte. Har dere dyrepensjonat i nærheten og råd til det.

Det koster også hos veterinæren. Årlige vaksinasjoner, evt. kastasjon og sikkert også noen antibiotikakurer må man regne med.

Fôr er også en fast utgift.

Kan du ha kattene resten av levetiden deres. Hvis dere har planer om å flytte blir det så til en bolig der det er tillatt å ha kjæledyr? Hva med barn? Allergi?

Vi har bestandig hatt katter. Heldigvis er vi ikke så ofte borte (har hverken hytte, campingvign eller familie som skal besøkes), og siden kattene har egen kattedør trenger naboen bare å gi mat og vann hver dag, de få dager i året vi er borte. Det er værre med katter som ikke har mulighet for å gå ut. De må ha litt kontakt i form av kos og lek hver dag.

Skrevet

Vi lurer også på å innstallere kattedør. Vi har en hund fra før, og bor på gård. Vi kommer nok aldri til å flytte til noe sted som ikke er dyrevennlig.... Kattene er sterilisert.

er veldig, veldig glad i dyr:) Og sønnen min elsker katter.

men man blir veldig bundet ja. På en annen måte enn med hunder. Er litt betenkt ang. det...

Skrevet
Vi lurer også på å innstallere kattedør. Vi har en hund fra før, og bor på gård. Vi kommer nok aldri til å flytte til noe sted som ikke er dyrevennlig.... Kattene er sterilisert.

er veldig, veldig glad i dyr:) Og sønnen min elsker katter.

men man blir veldig bundet ja. På en annen måte enn med hunder. Er litt betenkt ang. det...

Jeg synes man blir mer bundet med hund jeg da.. Vanskeligere å få pass til de. Vi er aldri vekke så lenge som 3 uker, men hvis vi bare skal være vekke en helg, ser naboene til kattene. Skal vi være vekke lenger, passer mine foreldre de hjemme hos seg. Kattene mine trives veldig godt hos mine foreldre og har ingen problemer med å flytte frem og tilbake. Men man må jo legge opp ferien etter når det passer for de som skal passe dyrene. For min del er det ikke aktuelt å ha de på pensjonat, jeg er sikker på at de ikke ville trivdes der. Da legger jeg heller ferien slik at noen kan passe de.

Men jeg synes jo at om dere får noen til å se til kattene daglig, samt at de har mulighet til å komme seg inn og ut når de vil (altså ikke at noen slipper de inn og ut 1-2 gr daglig, men at dere har luke eller åpent vindu), så kan dere fint være vekke lenger enn en helg.. Da har de jo ly, kan gå ut akkurat når de vil, og alltid tilgang på mat og friskt vann. Spesielt på somertid er ofte katter ute store deler av døgnet, kanskje til og med en dag eller to i strekk, så det er ikke sikkert de får med seg at dere er borte en gang ;)

Skrevet

vi har 4 katter. elste er 13 år. vi har aldri hvert borte mere enn en uke i strekk. kan være vanskelig med pass i så lang tid som 3 uker... en helgetur i ny å ned tar vi. da har kattene egen dør så de kan gå ut og inn. og setter fram masse mat og drikke til de. men man blir litt stresset av det også hvis man ikke har noen som kommer til de. men nå er kanskje jeg ekstra knyttet til de. det siste året etter at vi fikk de to minste har jeg ikke dratt bort i det heletatt :/ mamman til småtrolla hadde vi med oss en sommer på camping det gikk veldig fint. hun synnes det var litt kjedelig å være i bånd men vi gikk masse turer med henne og hadde vogna i utkanten av campingplassen sånn at hun fikk litt mere plass.

Skrevet

Hvis du har katteluke kan de godt være alene hjemme noen uker, så lenge noen kommer innom minst annenhver dag og fyller på med mat og vann. Når det gjelder kos kommer det an på katten, men ingen av mine har noensinne vært interessert i å kose med fremmede, når ikke vi er tilstede, så det har ikke vært ett behov. Jeg har ikke hatt mulighet til å ha kattedør, så jeg er vekk maks en uke, og har da noen som kommer innom 2-3 ganger med påfyll av mat og vann.

Skrevet

Tusen takk for svar. Vi har en del mus på gården, og har også hatt de inne på kjøkkenet! IIIK!

Vi har en stk kattevennlig golden retriever og en snill gutt på 21 mnd. Ei venninne mener vi bør vente til gutten vår er litt eldre. Hva mener dere om dette? Jeg har ikke hatt katt før, og kan ikke så mye. Men kattene vi kan overta er utrolig trivelige og godt vant til barn :)

Mer bundet med katt enn hund ja... Vi har en nabo, familie og venner som nok ville hjulpet oss altså. Vi er jo sjelden borte lang tid av gangen annet enn sommerferien. Har bare lyst til å tenke skikkelig igjennom dette...

Skrevet

Jeg skjønner ikke grunnen til at du skal vente med å få katt til sønnen din er eldre. Det er jo dere voksne som skal ta ansvar for hvordan han og kattene forholder seg til hverandre. Han har sikkert begynt å lære hvordan han skal oppføre seg rundt hunden, og da bør det jo ikke være så langt til å få ham til å skjønne at kattene også er dyr, men tåler litt mindre enn hunden. Nå kan jeg ingenting om barn, men jeg går ut fra at en gutt på 21 måneder stort sett aldri er alene, og da har dere jo hele tiden kontroll på hva han og kattene finner på med hverandre.

Om dere overtar kattene, sørg for å ID-merke dem og sette på dem halsbånd (med utløserklips!) med telefonnummer i tilfelle de roter seg vekk. Om dere har tenkt å være borte så lenge som 3 uker etterhvert, kan det fort skje at kattene begynner å søke til andre steder, og da er det lettere å få dem tilbake om de er merket.

Jeg er så heldig at når jeg reiser bort eller har litt lite tid til katten min, så har jeg et reservehjem til ham. Dette er to eldre mennesker (slekt) som elsker katter og har hatt flere selv, men som ikke ønsker egen katt nå som de bor i blokk, samt at de er pensjonister og vil reise en del. De blir alltid glade når katten kommer på besøk, og katten synes det er fantastisk å få sånn oppvartning ;)

Husk å sette av penger til veterinærbesøk, vaksine en gang i året, tannrens kanskje hvert femte år, og til uforutsette hendelser som påkjørsel o.l. Kjøp fôr hos dyrebutikk eller veterinær, da dette er bedre på lang sikt - forebygger særlig nyreproblemer som svært mange eldre katter får.

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå har kattene kommet. De er så fiiine :rødme: Veldig koselig! Den første dagen var de skikkelig sky og bare gjemte seg. Men allerede på 3 dager har de blitt sosiale, lekne og kosete. Jeg skjønner litt dette med min sønns alder. Det er nemlig ikke så lett å kommunisere med han enda, og få han til å forstå at man ikke leker med kattedoen, tømmer ut vannet til pusene, eller henter mat i skålen deres og prøver å putte det i munnen på de. :ler: Men det går bedre og bedre. De er jo vant til barn også!

Skrevet

Så hyggelig! Du må ha lykke til med puser i huset :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...