Gå til innhold

Furunkulose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat fått vite at hunden min har furunkulose. :sukk:

Han får antibiotika og cortison, pluss at eg smører han inn med sink salve og vasker med laktasyd.

Han er en allergi-hund og vi venter på svar fra blodprøve.

Er det noen som har erfaring med slike problemer og noen gode tips om hva som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke la hunden slikke på det. Hvis hunden har lang pels bør den klippes rundt de betente områdene så det er lettere å holde det tørt. Grønnsåpe fra apoteket er fint å bruke til daglig vask, men det finnes også spesialshampoer for dette. Regner med det er dyrere. Det viktigste er at man er nøye på å alltid holde det tørt, både etter bad, og etter at dere har vært på tur.

Håper hunden blir kvitt det. Kjedelig å måtte slite med det. det blusser gjerne opp på høsten igjen.

Skrevet

Dere kan også vurdere å bytte for. Hva slags for bruker dere nå? Hvis dere ikke har prøvd V&H eller Norwegian Polar ville jeg prøvd det. Det er bedre for allergihunder enn tørrfor.

Skrevet

Vi bruker sesific sitt allergifor nå, og har før brukt hills sitt J/D.

Om det er forallergi, vil vi vel få svar på det når blodprøven er analysert...

Er dette noe du kjøper på dyrebutikk eller veterinær?

Skrevet

Vom og hundemat kan man kjøpe i dyrebutikk eller rett fra leverandør. De har vel også private forhandlere. Norwegian polar selges hos leverandør, og hos private forhandlere.

www.norwegian-polar.no

www.vomoghundemat.no

Disse forene inneholder mindre tilsetningsstoffer. Inneholder ikke ris, hvete osv. NP inneholder en liten andel mais. I tørrfor kan det være en del midd også som hunder kan reagere på. Jeg vet om veldig mange som har gått over til disse forene ved allergi, og hundene har blitt bra. Det kan også funke bra for å bli kvitt furunkulosen.

I tillegg er det billig. Hvertfall hvis man har plass til å lagre i litt større mengde. Det må oppbevares i fryser.

Gjest gjest- silje
Skrevet

Hei!

Vi fikk også furunkolose på vår..

Har foret med ren vom og hundemat i 2mndr, blandet med ris og grønnsaker, kanskje litt brød, og hunden er helt frisk, trenger ikke antibiotika kur eller noen ting.

Bader også med optima sjampo, funker også fint, men vommen er det som har vært avgjørende!

Skrevet

Åj!!! Skal sjekke ut dette. Tusen takk for gode tips og råd. :klemmer:

Skrevet

Noen hunder blir aldri bedre av dette.

De sliter med det resten av livet.

Hunden har perioder hvor den halter og perioder hvor den går helt normalt.

God bedring til hunden din :)

Skrevet

Men hvis hunden din har allergi ville jeg kun foret med hundematen, ikke brød og ris ved siden av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...