Gå til innhold

Mottatt inkassovarsel på e-mail

Anbefalte innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann!

Ikveld fikk jeg en e-mail fra mobilselskapet mitt, OneCall. Der står det at en faktura fra dem datert desember 09 har gått til inkasso. Jeg har ikke mottatt noen faktura overhodet fra dem siden jeg flyttet i august (ja, jeg meldte flytting).

Jeg skal ringe inkassoselskapet imorgen, men er det andre som har hatt samme problem med OneCall?

Og, når man melder flytting, og OneCall av noen grunn ikke har registrert flyttingen, er det da min feil? Altså, jeg skjønner at det er jeg som har plikt til å melde flyttingen, men det har jeg jo gjort for lenge siden. Men jeg kan jo ikke dokumentere at jeg har meldt flytting til dem da...

Uansett, inkassoselskapet er Invoicia. Er det noen som har erfaring med dem? Er de medgjørlige når man ringer dem, eller er de vanskelige og sure?

Jeg blir takknemlig for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan meldte du flytting til One Call? På mail eller telefon?

Og dette er en unødvendig kommentar, jeg vet det, men jeg må bare si det; har du ikke reagert (om enn positivt) på at du ikke har fått faktura siden august?

Skrevet

Heisann Cho!

For å ta det siste først: jeg har et abonnement hvor de bare sender regning når du kommer over et visst beløp. Og når jeg har 2 timer gratis tale + 90 gratis sms i måneden, så kan det faktisk lang tid mellom regningene :jepp: Hvertfall når man bruker telefonen så lite som meg :)

Flyttingen meldte jeg elektronisk. Jeg meldte til folkeregisteret, pluss at jeg brukte postens flyttehjelp. Dumme meg trodde at når jeg huket av for at det skulle sendes flyttemelding (adresseendring) til OneCall så ville det bli gjort :sjenert:

Jaja, da har jeg lært noe der...

Gjest Spinell
Skrevet

Er det et inkassovarsel eller et inkassokrav du har fått? Før en sak går til inkasso skal det sendes varsel, med minst 14dagers betalingsfrist.

Hvis det kun er et varsel om at de vil sende saken til inkasso, kontakter du OneCall, ikke inkassoselskapet. Hvis det er et inkassokrav, kontakter du inkassoselskapet. Kontakt med inkassoselskapet bør gjøres skriftlig slik at du dokumenterer alt som blir gjort.

Hvis det er et varsel, forklar at du meldte flytting i august, og at du ikke har mottatt noen faktura. Hvis du har sendt adresseendring til OneCall er det ikke din feil at de ikke har oppdatert kunderegisteret sitt. Be også om å slippe å betale gebyrer for purring etc.

Skrevet

Jeg har OneCall og får faktura på mail. Dette er jo noe du også kan vurdere. Ikke at det er til hjelp nå, men det forhindrer i hvert fall at slike ting skjer i fremtiden.

Skrevet

Aha, men da er det jo forståelig at du ikke har reagert :)

Jeg hadde tatt kontakt med posten hvis jeg var deg, og hørt om de kunne oppdrive noen form for kvittering på at du har meldt adresseendring til one call. Som regel ligger feilen dessverre hos teleselskapet, på grunn av rot eller lignende.

Uansett burde du si ifra til one call at du meldte adresseendring da og da, og at du derfor ikke har fått regning. Da burde de ihvertfall, hvis de vil opprettholde en viss kundebehandler-standard, sende deg en ny faktura uten purre- og inkassogebyrer. Det gjorde ihvertfall vi da jeg jobbet i et teleselskap!

Skrevet

Du har tidligere fått fakturaer fra dem pr. post og ikke på mail? For det er ikke uvanlig at mailer fra slike adresser OneCall sender fra går i spam-filteret (spesielt hvis du bruker hotmail el.l).

Skrevet

Hei og takk for svar alle sammen!

Spinell: er et inkassokrav. I mailen fra OneCall sto det et saksnummer og pinkode som jeg kunne logge inn på Invoicia sine nettsider for å få informasjon om saken. Jeg gjorde det, og joda, ligger et krav der. Er veldig surt når selve regningen er på ca 130 kroner, og salæret 300 kroner. Så nei, jeg har hverken mottatt regning, purring eller varsel.

Iah: ja, jeg snakket med søsteren min igår, og hun sa også at hun fikk regningen på e-mail.... har ikke hørt et ord om at man kunne få det på e-mail jeg, så... men nå skal jeg si dem opp når jeg har betalt denne regningen, så da gidder jeg ikke be dem sende regning til mailen min.

Cho: jo, jeg skal selvfølgelig nevne dette for OneCall, men ser liksom ikke for meg at jeg vil komme noen vei med det.... men jeg kan jo spørre dem hvorfor regningene ikke har dukket opp på den gamle adressen min heller da. For om det bare er det at de hadde sendt regningen til feil adresse, er det jo litt merkelig at den ikke har dukket opp der (faren min bor fortsatt på den adressen, og ville jo sagt ifra om jeg fikk post). Posten vet jeg ikke om det er noen vits å kontakte engang. Jeg har kvittering på e-mailen min om at jeg meldte flytting, men ingen dokumentasjon på noe annet enn akkurat dét.

Kan jeg spørre hvilket teleselskap du jobbet i? Jeg har hittil vært uheldig med både Chess, Tele2 og nå OneCall...

Miko: om det skulle gått i spam-filter, ville vel ikke den mailen jeg har fått nå kommet frem? Eller? ....vet ikke jeg. Og jo, fikk regningene via vanlig post før jeg flyttet.

Skrevet (endret)
Aha, men da er det jo forståelig at du ikke har reagert :)

Jeg hadde tatt kontakt med posten hvis jeg var deg, og hørt om de kunne oppdrive noen form for kvittering på at du har meldt adresseendring til one call. Som regel ligger feilen dessverre hos teleselskapet, på grunn av rot eller lignende.

Uansett burde du si ifra til one call at du meldte adresseendring da og da, og at du derfor ikke har fått regning. Da burde de ihvertfall, hvis de vil opprettholde en viss kundebehandler-standard, sende deg en ny faktura uten purre- og inkassogebyrer. Det gjorde ihvertfall vi da jeg jobbet i et teleselskap!

Nå er det slik at hun kun meldte flytting til folkeregisteret og Posten, må må også si i fra til det selskapet det gjelder.

Jeg jobber selv i et telecomselskap, og selv om man melder flytting til Posten, så må man selv alltid melde fra til sin teleoperatør. Dette oppdateres ikke automatisk, med mindre man sender regning i post og denne blir sendt i retur. Da har ihvertfall telecomselskapet jeg jobber i en rutine på at man oppdaterer adressen i henhold til folkeregistrert adresse.

TS: Har du opprettet e-faktura i nettbanken din? I såfall kan det være grunn til at du ikke har fått tilsendt faktura til din gamle adresse. Uansett, du er sikker på at den folkeregistrerte adressen din er den samme som din bostedsadresse? Det er nemlig den man som oftest forholder seg til, med mindre kunden sier i fra.

Uansett, du må nok kontakte inkassoselskapet. Når det er sendt over til dem, har de overtatt "byrden" med å kreve inn pengene fra deg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet
Miko: om det skulle gått i spam-filter, ville vel ikke den mailen jeg har fått nå kommet frem? Eller? ....vet ikke jeg. Og jo, fikk regningene via vanlig post før jeg flyttet.

Jo, fordi inkassovarselet sikkert er sendt fra en annen adresse. Jeg opplevde da jeg var OneCall-kunde for en tid tilbake at jeg ikke fikk faktura, men oppdaget da jeg tilfeldigvis var innom "mine sider" at det lå en ubetalt faktura der. Jeg tok kontakt med kundeservice og ga beskjed om at faktura ikke var mottatt. Her er svaret jeg fikk:

Grunnen til at du ikke har mottatt fakturaen(e) vi har sendt er nok spam-filteret som Hotmail opererer med. Dette filtrerer ut "uønsket" e-post og legger det i mappen som heter Søppelpost, eller da Junk-mail på engelsk. Her blir e-posten liggende i noen dager før den blir automatisk slettet. Jeg har nå endret din mail til gmail adressen. Gmail er som regel mindre trøblete enn hotmail. Vedlagt er din utestående faktura.

Gjest Techsastech
Skrevet

Blir spam i søppelkassa automatisk sletta hos Hotmail?

Gjest Spinell
Skrevet (endret)
Blir spam i søppelkassa automatisk sletta hos Hotmail?

Ja, etter et visst antall dager, så hvis du bruker hotmail bør søppelkassa sjekkes med jevne mellomrom.

Endret av Spinell
Skrevet

Hei igjen

Jeg har gmail jeg også, derfor jeg syns det var litt rart det med spamfilteret, men men.

Ringte til Invoicia nå for noen timer siden, og svaret jeg fikk var at alle fakturaer var sendt til min gamle adresse. Jeg forklarte at ingen fakturaer var mottatt der, men svaret jeg fikk var at "de forventet at når de sendte ut regning/faktura gikk den til rette vedkommende". Akkurat den logikken skjønte jeg ikke, i og med at ingen brev overhodet er kommet frem. Men det var visst ikke deres problem, de hadde jo sendt det, sa hun.... Om brevene hadde dukket opp på min gamle adresse hadde det ikke vært noe problem, men sakens kjerne her er jo at ingenting har kommet frem da. Så jo, jeg må betale hele saksomkostningen også. I e-mailen sto det jo også at om jeg betalte innen forfall ville ikke telefonen sperres. Så jeg spurte henne hvilken dato det egentlig var snakk om da: "den som står på inkassovarselet". Joda, men jeg har jo ikke mottatt det.... Nå har jeg vært innom OneCalls "mine sider", og så at det lå en regning der, datert til desember 2009. Det sto også på nettsidene at om det ikke ble betalt, får man tilsendt purring per brevpost. Men neida. Lå også en regning datert nå i februar der, men den gikk ikke å åpne sånn at jeg får frem selve fakturaen... jaja, kommer vel om en stund.

Miko: ifølge svaret du har fått fra dem så skal da mailene komme frem til gmail.

Yvonne: da jeg brukte postens "flyttehjelp", var det slik at man skulle huke av for selskaper som det skulle sendes flyttemelding til. Jeg huket av for OneCall. Hvorfor skulle ikke det være nok? Og, ja, min folkeregistrerte adresse stemmer med her jeg sitter nå. Og nei, ikke opprettet e-faktura. Grunnen til det er at det første halvåret jeg hadde abonnementet ble det betalt av en annen. Men uansett, når jeg ikke får regningene, og må inn på "mine sider" og hente dem der, hvorfor tar de da betalt for "fakturagebyr"? Er det ikke noe som skurrer der?

Uansett, takk for svar allesammen.

Og for å besvare mitt eget spørsmål helt i begynnelsen: hun jeg snakket med hos Invoicia var ikke så altfor behjelpelig. Hun trodde ikke på meg, og virket ikke spesielt intressert i å hjelpe heller. Så da vet vi det. Jeg sa rett ut til henne at jeg ikke beskyldte henne for å lyve når hun sa regningene var sendt, jeg trodde jo jeg kanskje ville få litt forståelse, når jeg sa at de ikke var mottatt. Hvorfor skulle jeg lage trøbbel over 400 kroner? Men nei, dere så hvilket svar hun ga.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg har ikke brukt Postens flyttehjelp selv, men utfra det jeg leser om den har jeg fotstått det slik du beskriver, at Posten skal ha sendt adresseendringer for deg. Kontakt Posten først for å se om de kan hjelpe deg å fremskaffe dokumentasjon på at adresseendring er sendt.

Hvis dette er tilfelle, skal du ikke gi deg. Dokumentasjon er helt essensielt, så du må skrive til inkassoselskapet (gjerne per mail) og forklarer at du har sendt adresseendring til One Call, og når du gjorde det. Vis til hva du enn kan få av dokumentasjon fra Posten.

Du argumenterer videre med at av den grunn ligger årsaken til at regningene ikke har kommet fram hos OneCall, ikke hos deg. På bakgrunn av dette ber du om at kravet mot deg frafalles.

Videre skriver du at du ber dem stanse videre behandling av saken til de har oppklart dette med OneCall. Til slutt ber du om skriftlig tilbakemelding.

Skrevet

Om Posten ikke har gjort jobben sin, så må du si i fra til dem.

Angående fakturagebyr, så er det ganske vanlig å gi kunder som ikke velger å opprette e-faktura. Rett og slett fordi selskapene helst ser at kundene benytter seg av elektroniske løsninger. Vi har også fakturagebyr til våre kunder som ikke velger e-faktura. Personlig synes jeg det er bra, man sparer miljøet ganske mye ved å ikke sende papirfaktura.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet (endret)
Flyttingen meldte jeg elektronisk. Jeg meldte til folkeregisteret, pluss at jeg brukte postens flyttehjelp. Dumme meg trodde at når jeg huket av for at det skulle sendes flyttemelding (adresseendring) til OneCall så ville det bli gjort :sjenert:

Yvonne: da jeg brukte postens "flyttehjelp", var det slik at man skulle huke av for selskaper som det skulle sendes flyttemelding til. Jeg huket av for OneCall. Hvorfor skulle ikke det være nok? Og, ja, min folkeregistrerte adresse stemmer med her jeg sitter nå. Og nei, ikke opprettet e-faktura. Grunnen til det er at det første halvåret jeg hadde abonnementet ble det betalt av en annen. Men uansett, når jeg ikke får regningene, og må inn på "mine sider" og hente dem der, hvorfor tar de da betalt for "fakturagebyr"? Er det ikke noe som skurrer der?

Postens flyttehjelp går ut på at Posten trykker opp postkort med din gamle og nye adresse og sender dette ut til mottakere som du har bestemt skal få dette. Dette skjer automatisk ved hjelp av et datasystem, så her ligger feilen hos OneCall. Alt du trenger å gjøre er å kontakte Postens kundeservice og be dem om å sende en kopi av din bestilling for adresseendring og dennes mottakerregister, slik at du kan bruke denne mot OneCall og inkassoselskapet.

Her vil du bevise at du har meldt flytting på forsvarlig måte, og at OneCall og inkassoselskapet ikke har sendt ut faktura, inkassovarsel og inkassokrav å forsvarlig måte. Det er fordringskaver (OneCall) og kreditor (inkassoselskapets) bevisbyrde å dokumentere at faktura, varsel og krav er betryggende avsent. Dersom du får dokumentasjon fra Posten på din flyttebestilling, kan ikke fordringshaver og kreditor vise at varslene er betryggende avsendt dersom disse er sendt til din gamle adresse. Det spiller ingen rolle om brevene hadde kommet frem til din gamle adresse eller ikke, det faktum at de har brukt din gamle adresse til tross for adresseendring er kritikkverdig. En kan ikke argumentere med at brevene ikke har kommet frem, en må argumentere med at de har benyttet feil adresse. Dette fordi OneCall og inkassoselskapet kan vise at varslene er betryggende avsendt selv om de ikke kommer frem så lenge adressen er rett. Når adressen er feil derimot, så er ikke varslene betryggende avsendt. Så inkassoselskapet har rett i at det ikke er deres problem at brevene ikke har kommet frem, men det er i høyeste grad deres problem at de har benyttet feil adresse. Her ligger logikken...

Når du klager er det lurt å skrive at du skal ha skriftlig svar innen 3 uker (vanlig behandlingstid) og at dersom du ikke har mottatt svar innen en gitt dato vil du klage saken videre. Dersom svar uteblir, er det lurt å skrive dette i klagen siden klagebehandling i inkassoklagenemda forutsetter at du har klaget saken inn for inkassoselskapet.

Dersom inkassoselskapet ikke er enig i din klage til dem, klager du inn saken for inkassoklagenemda og nedlegger påstand om at du ikke skal belastes inkassoomsetninger. Denne prosessen kan være tidkrevende, siden klagenemda må innhente opplysninger fra inkassoselskapet, men dette holder de deg orientert om. Inkassaklagenemda har egne skjemaer for å fremme klage, som er å finne på deres nettsider http://klagenemnda.inkasso.no/fremgangsmaate.shtml

Uansett vil jeg anbefale deg å betale inn summen på 130 til OneCall (du kan gå utenom inkassoselskapet og betale dette direkte til OneCall, men presiser hva betalingen gjelder i meldingsfeltet), for dette hovedkravet må du betale uavhengig av tilsendt faktura eller ikke. Omkostninger som du kan få slettet ved klage til inkassoklagenemda kan du la være å betale frem til saken er vedtatt eller avsluttet hos klagenemda. Så lenge saken er til behandling i inkassoklagenemda kan ikke inkassoselskapet fremme krav mot deg på samme hovedstol (hovedkravet).

Endret av Bobeline
Skrevet
Jeg har ikke brukt Postens flyttehjelp selv, men utfra det jeg leser om den har jeg fotstått det slik du beskriver, at Posten skal ha sendt adresseendringer for deg. Kontakt Posten først for å se om de kan hjelpe deg å fremskaffe dokumentasjon på at adresseendring er sendt.

Hvis dette er tilfelle, skal du ikke gi deg. Dokumentasjon er helt essensielt, så du må skrive til inkassoselskapet (gjerne per mail) og forklarer at du har sendt adresseendring til One Call, og når du gjorde det. Vis til hva du enn kan få av dokumentasjon fra Posten.

Du argumenterer videre med at av den grunn ligger årsaken til at regningene ikke har kommet fram hos OneCall, ikke hos deg. På bakgrunn av dette ber du om at kravet mot deg frafalles.

Videre skriver du at du ber dem stanse videre behandling av saken til de har oppklart dette med OneCall. Til slutt ber du om skriftlig tilbakemelding.

Et lite tillegg på et godt råd; betal hovedkravet til OneCall, det kan du gjøre med en gang. Dette må du betale uavhengig av tilsendt faktura eller ikke. Kravet du kan kreve blir frafalt er inkassomkostninger som inkassosalær, kreditors omkostninger og fordringshavers omkostninger som påminnelsesgebyrer og slikt. Dersom inkassoselskapet og OneCall har opptrådt kritikkverdig (ved å ikke sende varsler på en betryggende måte, her til rett adresse etter adresseendring til OneCall fra Postens elektroniske tjenester) er det et brudd på norsk lov å igangsette inkassinnkreving av beløpet, og omkostninger skal slettes. Men, dette betyr ikke at gjelden til OneCall (hovedkravet som er grunnlag for alt sammen) kan kreves slettet. Slik jeg ser det er det lettere å betale hovedkravet, og deretter kun forholde seg til inkassoselskapet om omkostningene. Videre viser dette vilje til å ville gjøre opp for seg i forhold til hovedkravet.

Deretter vil jeg følge rådet som er gitt av Spinell :)

Skrevet

En ting når man melder flytting til selskaper hvor man er abonnenent/kunde: Det er mulig de krever at man fører opp kundenummer på flyttemeldingen?

Ellers vant til at det blir trøbbel ved hver bidige flytting, så gruer meg til neste gang (men har efaktura og autogiro der det går).

Skrevet
En ting når man melder flytting til selskaper hvor man er abonnenent/kunde: Det er mulig de krever at man fører opp kundenummer på flyttemeldingen?

Ellers vant til at det blir trøbbel ved hver bidige flytting, så gruer meg til neste gang (men har efaktura og autogiro der det går).

De kan ikke kreve det, men det er lurt å bruke kundenummer for å få fortgang i adresseendringen (flyttemeldingen). Med dette mener jeg at det er lurt å bruke all informasjon en har som navn, kundenummer, ny og gammel adresse. Men dette unskylder ikke at selskapet ikke registrerer adresseendring der en kun har oppgitt navn og adresse. Et selskap med respekt for seg selv har et datasystem som kan løse dette problemet også, ved for eksempel å søke opp navn og postnummer, og deretter foreta endringen. Litt mer arbeid og tidkrevende, men ikke uoverkommelig.

Jeg har oppdaget at dersom jeg bruker Postens elektroniske flyttemeldings tjeneste og i tillegg sender en epost og/eller telefaks med ny adresse, så er det sjelden jeg får problemer. Har faktisk bare hatt det problemet en gang, og da var det telefaksen som "reddet" meg ut av en inkassosituasjon. Telefakser gir kvittering for sending, og disse ble det for vanskelig å krangle mot :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...